Kiestoon voor automatische lijntest

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb wat hulp nodig :)
Ik wou een automatische lijntest doen. Hiervoor wou ik eerst bellen naar 1924 maar ik hoor geen kiestoon.

In de NTP is blauw en blauw -wit aangesloten op de zwarte klemmen.
Ik sluit een analoge tv aan op de rj11 stekker op de NTP, maar heb hier dus helaas geen kiestoon.

Wat is er nog verkeerd?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

steekt er ook een stekker in de ntp, zo ja welke ?
Afbeelding
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member

De vdsl full rate splitter verbonden met mijn modem
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

het gemakkelijkste is met een voltmeter meten of je 48-56V hebt tussen twee paar, dan kan je met je Telefoon verder testen (niet met je tv :-) ).
Als het een raw copper is heb je geen spanning en kan je dit niet meten/testen dacht ik.
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member

Het betreft vdsl zonder vaste lijn.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

zonder voice op de lijn kan je geen 1924 bellen.
Lijnnummer kan je alleen te weten komen bij je provider.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

pufpufpuf schreef:De vdsl full rate splitter verbonden met mijn modem
Als de dipswitches op de full rate splitter verkeerd staan, dan is de telefoon aanluiting op de NTP geïsoleerd van je VDSL2 lijn (wordt soms gebruikt bij VOIP om het telefoniesignaal (vauit de modem) terug op de bestaande binnenleiding te zetten.

Verwijder gewoon de splitter, en dan heb je op de RJ11 van de NTP het rechtsreekse signaal van de intro.
Of gebruik een telefoontoestel met de 5-pologe Belgacomstekker.
didi79 schreef:zonder voice op de lijn kan je geen 1924 bellen.
Toch wel. De lijnen met "VDSL zonder vaste lijn" (Scarlet, Dommel, EDPnet) zijn in de centrale aangesloten, of in de ROP op een "PPES" kaart. Er zit dus een analoog telefoonsignaal op, waarmee je (alléén) het nummer 1924 kan bellen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toch wel. De lijnen met "VDSL zonder vaste lijn" (Scarlet, Dommel, EDPnet) zijn in de centrale aangesloten, of in de ROP op een "PPES" kaart. Er zit dus een analoog telefoonsignaal op, waarmee je (alléén) het nummer 1924 kan bellen.
Jammer genoeg is dit niet altijd het geval: ik heb weet van twee concrete gevallen waarbij een technieker bij een aansluiting van VDSL2 zonder vaste lijn (op een inactieve telefoonlijn, dus ontkoppeld aan de centrale), zichzelf een ritje naar de centrale bespaard heeft en enkel het werk aan de ROP gedaan heeft.

Gevolg: bij een overschakeling naar Proximus (voor pakket mét vaste lijn) was er volgens Proximus geen plaatselijke interventie nodig (ze zagen in hun database een actieve telefoonlijn op het adres in kwestie), maar natuurlijk bleef de lijn dood na de overschakeling met alsnog een noodzakelijk repair-bezoek van een technieker die enkel kon vaststellen dat de lijn effectief niet 'gejumperd' was in de centrale.

Dus: bij DSL-only is het goed mogelijk dat er geen analoog signaal op de lijn zit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ALLES is natuurlijk mogelijk, als een technieker zijn werk niet heeft gedaan :-( .

Maar daarmee kan je nog niet beweren dat je "zonder voice op de lijn kan je nooit 1924 kan bellen".
Vandaar mlijn reactie :-)

De normale situatie is dat er wel signaal op de lijn zit (en in de toekomst komt dit niet vanuit de centrale, maar vanuit de KVD [PES] ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uiteraard, er moet normaal altijd een signaal op de lijn zitten.

Ik wou de topic starter gewoon geruststellen: als hij de lijn uitmeet en er zit geen stroom op, dan doet hij niet noodzakelijk iets verkeerd :-) Geloof me, ik heb het zelf meegemaakt en ik heb overigens heel wat moeite moeten doen om de helpdesk te overtuigen om iemand te sturen omdat er echt iets aan de hand was met mijn lijn, want zij zagen alleen dat er volgens hun gegevens niks aan de hand was op de lijn. Bij het bellen naar mijn nummer ging er zogezegd ook een telefoon over, maar dat het signaal niet verder geraakte dan de centrale, dat konden ze blijkbaar niet van op afstand zien.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

philippe_d schreef: Toch wel. De lijnen met "VDSL zonder vaste lijn" (Scarlet, Dommel, EDPnet) zijn in de centrale aangesloten, of in de ROP op een "PPES" kaart. Er zit dus een analoog telefoonsignaal op, waarmee je (alléén) het nummer 1924 kan bellen.
1923 kan je eveneens bellen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member

Damn als ik het hoor lijkt het alsof ik wel nog eens pech kan hebben.
Heb al de splitter verwijderd en op rj11 aansluiting van de NTP mijn telefoon aangesloten maar het blijft stil aan de overkant :).
Telefoon al getest op een andere actieve lijn en hier meteen kiestoon te horen (om problemen met toestel uit te sluiten).

Is er een andere manier om zo een lijntest eens te activeren? want blijkbaar zal ik het dus niet zelf kunnen.
Betreft hier een verhuis naar een nieuwbouw waarbij dus de bbox2 is geinstalleerd en meteen vervangen is door een Fritzbox.
Nu staat G.INP niet ingeschakeld en ik hoop via een lijntest dat mijn modem niet langer in vectoring friendly modus werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Scarlet moet jouw lijnnummer kunnen geven.
Als je Scarlet Trio hebt, is dit ook het nummer van je TV abonnement (via de decoder zichtbaar?)
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Let op, bij een Scarlett lijn hoor je niet direct een kiestoon. Steek uw telefoon in de ntp zonder splitter en haak af en wacht effe. Na een paar seconden hoor je een soort bezettoon. Druk dan pas 1924 of voor de Franstaligen 1923.

Als je echt niets hoort dan is het zeker dan er geen jumper aanwezig is tussen de centrale en de voeding in de KVD.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor de hulp.
Heb het dus nogmaals geprobeerd. Splitter eruit, telefoon in RJ11 stekker. afgehaakt en zeker een halve minuut gewacht maar nog steeds niks..
Installatie is dus inderdaad niet volledig correct uitgevoerd.

edit: Geen erg, heb gebeld naar Scarlet, heb daar mijn lijnnr. gekregen en sta ondertussen op 70/10 vectoring profiel :)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

technieker schreef:Let op, bij een Scarlett lijn hoor je niet direct een kiestoon. Steek uw telefoon in de ntp zonder splitter en haak af en wacht effe. Na een paar seconden hoor je een soort bezettoon. Druk dan pas 1924 of voor de Franstaligen 1923.

Als je echt niets hoort dan is het zeker dan er geen jumper aanwezig is tussen de centrale en de voeding in de KVD.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
1923 voor franstaligen? Deze info lijkt me niet correct...
Ik heb geen idee meer hoe het zit (is al een tijdje geleden) maar normaal geeft 1924 het lijnnummer en 1923 de positie op de centrale. Ofwel is het net omgekeerd...

Het lijnnummer krijg je wel zonder de 0 (bvb 02 1234567 zal ze geven als 21234567).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

1923: geen verbinding
1924: Ik krijg gewoon 3 keer na mekaar mijn volledig nummer, inclusief de "0" ...

VDSL2 zonder vaste lijn
Telefonie: PES
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”