Betrouwbare SSD
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Welke (oudere ?) SSD's zijn het meest betrouwbaar ? Websites met reviews zijn er amper. Ik heb geen ondersteuning voor ahci dus snelheid is minder belangrijk. Heb momenteel een 40 GB intel SSd met 5% degradatie.
Intel 320 (intel controller tov ander type in de 330) ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
http://techreport.com/review/27062/the- ... er-1-5pb/4
The 840 Pro and remaining HyperX are already on their way to 1.6PB. We're committed to killing them both, and we may have to write a lot more data to achieve that goal. Stay tuned for the next chapter
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
http://tweakers.net/nieuws/100077/ssds- ... rtest.html

Die 840 serie is dus "een veilige keuze"De Samsung 840 Pro en de Kingston HyperX 3K hebben bij een duurzaamheidstest van Tech Report twee petabyte aan schrijfacties overleefd. Het zijn de laatste twee ssd's die standhouden, vier andere schijven kampten met problemen na writes van honderden terabytes.

-
- Elite Poster
Er zijn niet genoeg testexemplaren gebruikt om representatief te zijn. Btw die ene HyperX heeft het veel sneller begeven.
120GB is genoeg voor mij. Twijfel nog tussen Samsung evo 250 en pro (maar er zijn geen 120GB versies).
.
120GB is genoeg voor mij. Twijfel nog tussen Samsung evo 250 en pro (maar er zijn geen 120GB versies).
.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Huh?silencer schreef:Twijfel nog tussen Samsung evo 250 en pro (maar er zijn geen 120GB versies)
Samsung 840 Evo 120GB: http://tweakers.net/pricewatch/340873/s ... 120gb.html ?
Samsung 850 Pro 128GB: http://tweakers.net/pricewatch/398591/s ... 128gb.html ?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Geen ondersteuning voor AHCI ?silencer schreef:Welke (oudere ?) SSD's zijn het meest betrouwbaar ? Websites met reviews zijn er amper. Ik heb geen ondersteuning voor ahci dus snelheid is minder belangrijk. Heb momenteel een 40 GB intel SSd met 5% degradatie.
In ieder geval geef ik het volgende artikel mee om het toch te activeren mocht je het vergeten zijn bij de installatie
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676
alles van Intel is goed en de samsung 850 series. De 840 zou een bug hebben waardoor hij trager werkt na een tijd. Google maar eens op "evo 840 performance bug".
OCZ zou ik vermeiden omwille van de vele bugs in het verleden met de vertex reeks.
Laatst gewijzigd door mailracer 01 apr 2015, 22:33, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Officieel toch niet in mijn Bios, heb een gepatchste bios geflashed en heb nu wel ahci (bios-mods.com).mailracer schreef:Geen ondersteuning voor AHCI ?silencer schreef:Welke (oudere ?) SSD's zijn het meest betrouwbaar ? Websites met reviews zijn er amper. Ik heb geen ondersteuning voor ahci dus snelheid is minder belangrijk. Heb momenteel een 40 GB intel SSd met 5% degradatie.
In ieder geval geef ik het volgende artikel mee om het toch te activeren mocht je het vergeten zijn bij de installatie
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676
alles van Intel is goed en de samsung 850 series. De 840 zou een bug hebben waardoor hij trager werkt na een tijd. Google maar eens op "evo 840 performance bug".
OCZ zou ik vermeiden omwille van de vele bugs in het verleden met de vertex reeks.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Ik zie hier amper (lees geen) uitval, ooit eens 1 Kingston defect gehad, maar dat was een gekend probleem , schijf is gewoon gewisseld voor een nieuwe...
Nu steek ik bijna altijd Crucial MX100 schijven, goedkoop en snelle lees tijden
In pro toestellen gaat dan weer de Samsung Pro reeks in.
http://ssd.userbenchmark.com/
Nu steek ik bijna altijd Crucial MX100 schijven, goedkoop en snelle lees tijden
In pro toestellen gaat dan weer de Samsung Pro reeks in.
http://ssd.userbenchmark.com/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Ik zou ver weg blijven van de mx100 reeks.
Veel problemen mee blijkbaar, waaronder /me
bsod's, hangende computers, niet herkennen bij boot na een crash, ....

Laatst gewijzigd door StarWing 02 apr 2015, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
100+ schijven in gebruik, nog geen enkele terug gekomen....StarWing schreef:Ik zou ver weg blijven van de mx100 reeks.
-
- Elite Poster
De 330 heeft geen intel controller meer ( de 320 now wel).Wicky schreef:Ik gebruik al jaren (4,5 j) een Intel X25M 80GB SSD zonder enig probleem en zou onmiddellijk weer voor een Intel SSD gaan.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Dit is nu al het tweede topic waar je dit komt verkondigen, zonder dit ook maar te staven of in detail te gaan. Wie weet is het probleem wel simpel op te lossen langs jouw kant?StarWing schreef:Ik zou ver weg blijven van de mx100 reeks.
Zie ook mijn antwoord toen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p593574
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Ik heb een OCZ Vertex 2 60 GB die nog altijd werkt, heeft jaren in mijn desktop gestokenproz schreef:In ieder geval zo ver mogelijk wegblijven van OCZ.
en nu steekt deze iets meer dan een jaar in mijn htpc en werkt nog altijd.
-
- Elite Poster
Ik kan enkel maar meedelen wat mijn ervaringen zijn, en volgens het forum op hun website ben ik niet echt de enige.Kenw00t schreef: Dit is nu al het tweede topic waar je dit komt verkondigen, zonder dit ook maar te staven of in detail te gaan. Wie weet is het probleem wel simpel op te lossen langs jouw kant?
...
Vooraleer ik dat hier kom verkondigen had ik echt wel mijn huiswerk gedaan zulle..
bios update/kabels/poorten/nieuwe & oude drivers/sata ahci modus geswitched. Niets schijnt te helpen.
Computer crasht, al dan niet met een BSOD en na een reset wil de SSD niet meer gevonden worden en moet je een aantal keer power off/on doen.
Ze erkennen het probleem trouwens en hebben onlangs een firmware update uitgebracht, die helaas geen oplossing bied (MU02)
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Ik heb bij OCZ toch ook veel uitval gehad, dus ben er ook niet happig op. Men Vertex 3 draait nu wel al even goed.AnD schreef:Ik heb een OCZ Vertex 2 60 GB die nog altijd werkt, heeft jaren in mijn desktop gestokenproz schreef:In ieder geval zo ver mogelijk wegblijven van OCZ.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Forums van fabrikanten zijn niet de meest representatieve plaatsen om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van producten. Meestal gaan enkel mensen met problemen daar berichten plaatsen, terwijl je een groot deel van tevreden gebruikers weinig tot nooit hoort. Zelfs als zijn er structureel problemen met een product, dan nog ga je op die forums mensen hebben die moord en brand komen schreeuwen terwijl het probleem eigenlijk aan hun configuratie ligt.StarWing schreef:Ik kan enkel maar meedelen wat mijn ervaringen zijn, en volgens het forum op hun website ben ik niet echt de enige.
Da's al een goed begin, al lijkt het toch zeer vreemd. De BIOS/UEFI kan je SSD dus soms niet eens zien na een crash als je in het menu gaat kijken?StarWing schreef:Vooraleer ik dat hier kom verkondigen had ik echt wel mijn huiswerk gedaan zulle..
bios update/kabels/poorten/nieuwe & oude drivers/sata ahci modus geswitched. Niets schijnt te helpen.
Computer crasht, al dan niet met een BSOD en na een reset wil de SSD niet meer gevonden worden en moet je een aantal keer power off/on doen.
Graag een link. Ik heb MU02 trouwens ook geïnstalleerd, ook al had ik niet echt problemen.StarWing schreef:Ze erkennen het probleem trouwens
Plaats hier anders je setup eens (Moederbord, OS, ...).
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Daarom wil het toch ook niet zeggen dat de nieuwere SSD's dat ook hebben.MClaeys schreef:Ik heb bij OCZ toch ook veel uitval gehad, dus ben er ook niet happig op. Men Vertex 3 draait nu wel al even goed.AnD schreef:Ik heb een OCZ Vertex 2 60 GB die nog altijd werkt, heeft jaren in mijn desktop gestokenproz schreef:In ieder geval zo ver mogelijk wegblijven van OCZ.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Zeg ik toch ook niet? Bij mij ging het eerst om een Vertex 2 wat een dikke ramp was. De laatste wissel was naar een Vertex 3 en daar stond dan al een betere firmware op. Net als bij elk product waar de ervaringen niet super bij waren kijk je daar ook naar in de toekomst natuurlijk en moet een product zich weer bewijzen.
Momenteel erg tevreden van Samsung SSD's.
Momenteel erg tevreden van Samsung SSD's.
-
- Elite Poster
Setup, redelijk std.Kenw00t schreef: Graag een link. Ik heb MU02 trouwens ook geïnstalleerd, ook al had ik niet echt problemen.
Plaats hier anders je setup eens (Moederbord, OS, ...).
MSI H97
i5 4460
MSI R9 270 Gaming
Antec 700W-ish
F1 1Tb Data disk
W7 x64 uptodate
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Deze lijkt me een knaller Nvme-ssd.
Nvme-ssd's: doorbraak in snelheid - Intel 750-ssd met nvme-interface getest
http://tweakers.net/reviews/3982/de-eer ... etest.html
Nvme-ssd's: doorbraak in snelheid - Intel 750-ssd met nvme-interface getest
http://tweakers.net/reviews/3982/de-eer ... etest.html
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 121 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Betrouwbaarheid van SSD's en HDD's is een discussiepunt.
Wat te bewijzen valt is dat bepaalde (oudere) reeksen van OCZ hoge uitval hadden.
Ik zelf heb of had SSD's van Crucial, OCZ, Intel en Samsung. 16 in totaal.
Slechts 1 is stuk gegaan, een Crucial M4 512GB. Is dat dan een slechte SSD ? Denk het niet. Was nog in garantie en Crucial heeft mij een nieuwe MX100 512GB in de plaats terug gestuurd.
Je moet met grote aantallen werken, bijvoorbeeld zeer grote leveranciers of onlineshops die zouden een zicht kunnen hebben op wat goede of slechte SSD's/HDD's zijn.
Het is ook bij SSD's vaak nodig om ten minste de firmware releases te bekijken en eventueel een update uit te voeren.
Vaak vind een fabrikant een senario waarbij een SSD stuk kan gaan dat met een FW update te vermijden is.
Offtopic. Heb 14 WD Red schijven 3TB, al 4 stuk gehad. Persoonlijk vind ik dat niet echt een goede reeks. Heb ook 8 samsung HD203WI Ecogreen 2TB's welke allemaal nog werken. Je moet ook soms geluk of pech hebben.
Wat te bewijzen valt is dat bepaalde (oudere) reeksen van OCZ hoge uitval hadden.
Ik zelf heb of had SSD's van Crucial, OCZ, Intel en Samsung. 16 in totaal.
Slechts 1 is stuk gegaan, een Crucial M4 512GB. Is dat dan een slechte SSD ? Denk het niet. Was nog in garantie en Crucial heeft mij een nieuwe MX100 512GB in de plaats terug gestuurd.
Je moet met grote aantallen werken, bijvoorbeeld zeer grote leveranciers of onlineshops die zouden een zicht kunnen hebben op wat goede of slechte SSD's/HDD's zijn.
Het is ook bij SSD's vaak nodig om ten minste de firmware releases te bekijken en eventueel een update uit te voeren.
Vaak vind een fabrikant een senario waarbij een SSD stuk kan gaan dat met een FW update te vermijden is.
Offtopic. Heb 14 WD Red schijven 3TB, al 4 stuk gehad. Persoonlijk vind ik dat niet echt een goede reeks. Heb ook 8 samsung HD203WI Ecogreen 2TB's welke allemaal nog werken. Je moet ook soms geluk of pech hebben.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console