[Cloud] Prijdalingen

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Het abonnement voor onbeperkte opslag van foto's en 5GB voor video's en andere bestanden kost 11,99 dollar per jaar, omgerekend momenteel rond 11 euro. Het abonnement om op Cloud Drive onbeperkt bestanden op te slaan kost jaarlijks 59,99 dollar, omgerekend momenteel rond 55 euro. Daarmee is het goedkoper dan veel concurrenten met een opslaglimiet.

http://tweakers.net/nieuws/102138/amazo ... -jaar.html
Laatst gewijzigd door Vaganzza 27 maa 2015, 21:16, in totaal 1 gewijzigd.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Crashplan... bestaat al vele jaren en is goedkoper.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

€11 per jaar voor ongelimiteerde opslag van foto's en 5GB aan andere files is niet slecht, maar tenzij je veel foto's hebt kan je beter DropBox, OneDrive, ... gebruiken
€55 per jaar voor alles ongelimiteerd, is toch wel strak en is even duur als Crashplan ($59,99 per jaar of $5 per maand, idem Crashplan).

Het zal van de implementatie en integratie (apps, samenwerking met NAS) afhangen of dit een succes wordt of niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Het zal van de implementatie en integratie (apps, samenwerking met NAS) afhangen of dit een succes wordt of niet.
Inderdaad... een naam als Amazon geeft me iets meer vertrouwen dan Crashplan... maar dan wil ik eerst een client zien die minstens even goed is.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Hoewel je CrashPlan mss nog niet kende is dat toch ook al een bedrijf met enige geschiedenis en voor zover ik weet een redelijk goede reputatie.

Ik ben er toch al jaren een tevreden klant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boran_blok schreef:Hoewel je CrashPlan mss nog niet kende is dat toch ook al een bedrijf met enige geschiedenis en voor zover ik weet een redelijk goede reputatie.
Ik ben er al een jaar of 4 klant denk ik... op zich toch wel een prestatie in die sector.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik ben ook al ruim 2 jaar tevreden van Crashplan, maar Crashplan is puur gericht op back-up.
Als Cloud drive met bi-direction sync enz is het niet geschikt.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik postte het hier vooral met de reden dat ze goedkoper geworden zijn. Misschien dat er een nieuw rondje prijsverlagingen in zit in de cloud diensten en is Amazon de eerste om te beginnen? Het is geen kleine speler...

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

BTW: Hubic heeft zijn prijzen van het 10TB abonnement aangepast nu 5 € per maand 50€ per jaar i.p.v. 10 en 100 € eerst.
https://hubic.com/nl/offers/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb die mail ook net gekregen. Mijn woorden waren amper koud of ik zal straks nog gelijk krijgen qua prijsdalingen :)

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb trouwens de titel van het topic gewijzigd nu, lijkt mij beter om die zaken iets meer gebundeld te houden :)

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Crashplan...was aan het uploaden tegen minder dan 2Mbit (heb 6Mbit).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hubic begint zijn prijzen ook te verlagen.
50€/jaar voor 10 TB
Mogelijkheid tot backup en cloud. Backup gaat helaas nog niet via synology.

https://hubic.com/nl/
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Nog even geduld :-)

https://www.synology.com/en-global/dsm/5.1beta
Personal cloud
To the best of both worlds

DSM 5.0 united the realms of private and public cloud resources, making it possible for you to draw on the benefits of both as you please. DSM 5.1 continues to strengthen private cloud options with enhanced security and flexible synchronization. As to the public cloud, Synology's Cloud Station can now sync with OneDrive, Box, and hubiC, incorporating the fantastic possibilities these popular services offer.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Vaganzza schreef:Heb die mail ook net gekregen. Mijn woorden waren amper koud of ik zal straks nog gelijk krijgen qua prijsdalingen :)
Dat zien we altijd bij de cloud. Ook bij AWS (Amazon Web Services) zie je dit; als zij de prijzen verlagen, dan volgen Microsoft en Google op de voet en vice versa.

Dit zegt genoeg (bron) :
You knew they were coming and here they are. A day after Google announced sweeping price cuts — plus a sustained use model that startups seemed to love — Amazon Web Services cut prices for the 42nd time in history.
En dit was dan een artikel van een jaar geleden, dus er zijn ondertussen weeral prijsdalingen gebeurt. Het gaat hier om de web services van Amazon en dus niet meteen gericht op de consumentenmarkt zoals Amazon Cloud Drive, but you get the picture.

Het is een constante strijd dus, eentje die goed is voor de consument.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

ygeffens schreef:Nog even geduld :-)

Personal cloud

DSM 5.0 united the realms of private and public cloud resources, making it possible for you to draw on the benefits of both as you please. DSM 5.1 continues to strengthen private cloud options with enhanced security and flexible synchronization. As to the public cloud, Synology's Cloud Station can now sync with OneDrive, Box, and hubiC, incorporating the fantastic possibilities these popular services offer.
Dat gaat al hoor, momenteel is 5.2 in beta. Persoonlijk zie ik wel het nut niet om met Onedrive ofzo te syncen, eens je een NAS hebt. Het grote voordeel van mijn NAS vind ik net dat ik niet meer op die publieke diensten moet rekenen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Ervaringen met sos online backup ? Na aantal testen is dit de enige die max upload snelheid benut ! Crashplan is gewoon TE traag.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

johcla schreef:
ygeffens schreef:Nog even geduld :-)

Personal cloud

Dat gaat al hoor, momenteel is 5.2 in beta. Persoonlijk zie ik wel het nut niet om met Onedrive ofzo te syncen, eens je een NAS hebt. Het grote voordeel van mijn NAS vind ik net dat ik niet meer op die publieke diensten moet rekenen.
Cloud toegang en Back-up zijn bij Hubic twee verschillende zaken. Een gemaakte Back-up is nmlk niet toegankelijk via de cloud, maar het is een gescheiden bestandsbeheer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Crashplan...was aan het uploaden tegen minder dan 2Mbit (heb 6Mbit).
Er is hier in het verleden al informatie over gepost hoe je dit kan optimaliseren.

2 Mbits is trouwens nog steeds 21 GB per dag (persoonlijk heb ik alvast niet zoveel data te backuppen iedere dag).
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Hoe ? Trucje werkt hier niet meer
silencer
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef:Ervaringen met sos online backup ? Na aantal testen is dit de enige die max upload snelheid benut ! Crashplan is gewoon TE traag.
Edit: blijkbaar kun je serieuze kortingen krijgen via bepaalde sites: dat maakt het interessanter dan Crashplan (Ik haal de max up en download snelheid over langere periodes).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Eerst een client met dezelfde functionaliteit als Crashplan graag... geen idee of dat er is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

r2504 schreef:
silencer schreef:Crashplan...was aan het uploaden tegen minder dan 2Mbit (heb 6Mbit).
Er is hier in het verleden al informatie over gepost hoe je dit kan optimaliseren.

http://lifehacker.com/speed-up-crashpla ... 1658888517

Sinds ik die dedupe aangepast heb, haal ik ruim 7 Mbps (vs 2 Mbps vroeger). Let wel, op die manier bypass je de dedupe en stuur je dus mogelijk een hoop teveel data de cloud in, waardoor de echte snelheidswinst eigenlijk lager kan zijn dan het lijkt. Crashplan heeft overigens zelf ook gereageerd op die post met een waarschuwing in die zin.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Een restore van crashplan: +400kB/s
Een restore van SOS backup +2200kB/s (20/6 profiel).

@ 45 dollar per jaar.

Crashplan kan wel meerdere backupsets maken, maar ondersteund dan weer geen netwerkdrives.
Meeste software van Cloud providers trekt op niet veel, uitz Sos online backup en crashplan.
Crashplan is voor een family plan interessanter als je kunt leven met de snelheid, je kan altijd een hdd laten opsturen.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

silencer schreef:
silencer schreef:Ervaringen met sos online backup ? Na aantal testen is dit de enige die max upload snelheid benut ! Crashplan is gewoon TE traag.
Edit: blijkbaar kun je serieuze kortingen krijgen via bepaalde sites: dat maakt het interessanter dan Crashplan (Ik haal de max up en download snelheid over langere periodes).
Heb je daar een linkje voor, voor die korting(en)?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

OVH Hubic nieuwe prijzen :

50 EUR per jaar voor 10TB. Of 5 EUR als je per maand wenst te betalen. Voor een overeenkomst van telkens 12 maand.

silencer
Elite Poster
Elite Poster

DaNi0 schreef:
silencer schreef:
Heb je daar een linkje voor, voor die korting(en)?
https://ecommerce.sosonlinebackup.com/c ... CJ_3211374

& ook nog tegengekomen:

https://ecommerce.sosonlinebackup.com/c ... CJ_7067942

Spijtig dat de euro koers tov de dollar zo is gezakt.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:OVH Hubic nieuwe prijzen :

50 EUR per jaar voor 10TB. Of 5 EUR als je per maand wenst te betalen. Voor een overeenkomst van telkens 12 maand.

Ongecrypteerd online opslaan zonder eigen private key: zou er toch geen belangrijke zaken op zetten.
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

Gebruikt iemand hubiC op Linux die me kan bevestigen dat de beta client wel goed werkt?

Ik heb een Ubuntu server waarop ik alle backups consolideer met crashplan, maar crashplan neemt - uiteraard - geen archieven mee in een backup. Dus ik zoek een alternatieve provider om deze archieven naartoe te duwen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat versta je onder archieven... is dit niet louter een kwestie van de extensie toe te voegen aan Crashplan ?
exop
Premium Member
Premium Member

Daar bedoel ik de backup archieven die Crashplan zelf maakt om jouw backups in op te slaan mee.

Als je bijvoorbeeld al je archieven consolideert in een folder en je backupt deze folder opnieuw met Crashplan in een archief, dan slaat hij de Crashplan archieven over. Op zich zou het steek houden, aangezien er absoluut geen reden is dan om een family licentie aan te kopen dan.

Maar hoe dan ook, ik denk wel dat het een andere backup provider deze archieven wel kan oppikken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vind dat het nog lang duurt eer Google Drive en Dropbox hun prijzen laten zakken... Of ben ik de enige die dit denkt? :)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

exop schreef:Als je bijvoorbeeld al je archieven consolideert in een folder en je backupt deze folder opnieuw met Crashplan in een archief, dan slaat hij de Crashplan archieven over. Op zich zou het steek houden, aangezien er absoluut geen reden is dan om een family licentie aan te kopen dan.
Persoonlijk heb ik niets op m'n clients staan thuis (althans dat is de bedoeling)... m'n data staat centraal op m'n server (en zo heb ik ook maar één Crashplan licentie nodig).

Op zich lijkt het me ook geen goed idee... een backup van een backup. (incrementele en versioning mogelijkheden die je verliest of complexer worden)
exop schreef:Maar hoe dan ook, ik denk wel dat het een andere backup provider deze archieven wel kan oppikken.
Maar dan ga je die provider ook moeten betalen... ben je dan niet beter met een family plan ?

Een mogelijk truukje is je Crashplan backups te zippen... en ZIP files gaat hij wel meenemen (maar zie opmerking hierboven).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

exop schreef:Als je bijvoorbeeld al je archieven consolideert in een folder en je backupt deze folder opnieuw met Crashplan in een archief, dan slaat hij de Crashplan archieven over. Op zich zou het steek houden, aangezien er absoluut geen reden is dan om een family licentie aan te kopen dan.
Dit is vrij gemakkelijk te omzeilen. Er zijn inderdaad enkele ingebakken exclude rules die er o.a. voor zorgen dat Crashplan archieven niet gebackupt worden : http://support.code42.com/CrashPlan/Lat ... Backing_Up . Die eerste universal exclude zorgt ervoor dat de eigenlijke archief directories (naam is een zeer grote integer) niet meegenomen worden.
Work-around: creëer een afzonderlijke directory en gebruik Windows NTFS junctions (of whatever equivalent op jouw fs) naar die directories waarbij de link een andere naam heeft, bvb junction-74829378423 verwijst naar 74829378423. Vervolgens zal Crashplan gewoon zonder problemen die junction-74829378423 naar de cloud backuppen, inclusief alle contents.

Is wel al een tijd geleden dat ik die truuk nog gebruikte.
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Vaganzza schreef:Ik vind dat het nog lang duurt eer Google Drive en Dropbox hun prijzen laten zakken... Of ben ik de enige die dit denkt? :)
Nee, die doen het de hele tijd juist!

http://www.informationweek.com/cloud/cl ... id/1317198\
http://googlecloudplatform.blogspot.be/ ... Moore.html
http://www.rightscale.com/blog/cloud-co ... ws-pricing
http://www.rightscale.com/blog/cloud-co ... comparison
http://techcrunch.com/2014/03/13/google ... 9-a-month/

Net als Amazon AWS, dat is ook vele malen per jaar dat deze hun prijzen laten zakken. Ook Microsoft Azure doet er aan mee. Idem voor de consumenten producten; iedereen geeft het gratis weg (wel vaak voor een bepaalde tijd, zoals 2 jaar).

Dropbox heeft inderdaad geen recente prijswijzigingen doorgevoerd. Zij positioneren zich dan ook anders in de markt.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
exop
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Persoonlijk heb ik niets op m'n clients staan thuis (althans dat is de bedoeling)... m'n data staat centraal op m'n server (en zo heb ik ook maar één Crashplan licentie nodig).

Op zich lijkt het me ook geen goed idee... een backup van een backup. (incrementele en versioning mogelijkheden die je verliest of complexer worden)
exop schreef:Maar hoe dan ook, ik denk wel dat het een andere backup provider deze archieven wel kan oppikken.
Maar dan ga je die provider ook moeten betalen... ben je dan niet beter met een family plan ?

Een mogelijk truukje is je Crashplan backups te zippen... en ZIP files gaat hij wel meenemen (maar zie opmerking hierboven).
Qua complexiteit komt dat wel niet ten goede natuurlijk, een backup van een backup. Al je data centraal houden is natuurlijk een goede aanpak, alleen is het ook zo dat de backup van mijn vriendin haar computers er ook bij zit. Wij wonen niet samen en kan haar toch moeilijk vragen om al haar data over het lijntje te gaan trekken.

Nuja, daar zijn natuurlijk ook oplossing voor.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb net mijn hele NAS (synology) laten syncen met Hubic. Had zo een 4TB aan backupspace nodig. Daar Hubic rechtstreeks zit in Synology heb ik voor hun gekozen. Crashplan zit er nog steeds niet standaard bij...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Hoe lang heb je daar over gedaan Krisken? Over die telenet of proximus? Want de 6mbit die ik heb bij Proximus is niet bijzonder snel voor zoiets. (heb ±2,5TB te doen van echt essentiële data. De rest kan er achteraf dan nog stukje bij beetje bij) Ik denk ook vaak aan cloud backup en ben er al een paar keer aan begonnen maar steeds opgegeven. Alleen al het elektriciteitsverbruik krijg ik nachtmerries van.
Maar ik ben ook aan een Synology aan het denken en die zou dat met een "redelijk" elektriciteitsverbruik kunnen doen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Hier gebruik ik ook een hubic account voor een backup van +/- 6 TB. Met een 12 Mbit upload is dit (praktisch) 50 a 55 GB per 12 uur. Deze is hier enkel aktief tijdens de daluren.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

krisken schreef:Ik heb net mijn hele NAS (synology) laten syncen met Hubic. Had zo een 4TB aan backupspace nodig. Daar Hubic rechtstreeks zit in Synology heb ik voor hun gekozen. Crashplan zit er nog steeds niet standaard bij...
En werkt dat goed ? Heb je al je data in een folder gezet of iets met symlinks gedaan ?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”