Betrouwbare 4TB drives voor archiefdoeleinden?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb recent wat uitval gehad van Seagate Expansion 4 TB uit de makro. Na één jaar één van de USB 3 hdd's geeft blocking IO + leesfouten, deze werd omgeruild. Gisteren nog een tweede seagate naar de vaan .... in 't verleden heb ik ook met WD miserie gehad, o.a. met de 1.5 TB wd-green (had er 12 toen in 2011).

Verder heb ik ooit eens Samsung Story 2 TB in hoeveelheid opgekocht in de Media Markt, en die dingen werken na al die jaren nog steeds OK.

Dus alles behalve WD en Seagate, wat schiet er over?
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Euhm toshiba? Goedkoop al vallen ze volgens HWI wat tegen in prestaties

Samsung is dacht ik overgegaan in seagate
Hitachi is dacht ik overgegaan in WD (HGST)

Persoonlijk denk ik best dat je een raid maakt als data echt belangrijk zijn.
Voor archiefdoeleinden heeft seagate een 8tb die qua prijs/GB goed zit. Schrijven gaat wel traag
Heb zelf ook slechte ervaringen met HDD's die uitvallen. (nog het minste met WD)
Seagete zijn RMA werkt toch redelijk goed ? Al heb ik ze inderdaad al teveel nodig gehad om te veel vertrouwen te hebben in hun produkten ;)
Samsung spinpoint gaf al smart errors na enkele maanden.. is toen ook preventief vervangen in garantie
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vroeger had ik een 12x 1.5 TB raid 6, maar die ging ook stuk, en het was over en weer gerij naar alternate voor replacement HDD's ....

gelukkig kon de raid6 wel wat uitval verdragen, maar nadien konden ze niet meer dezelfde schijf leveren, dus gevolg is dat mijn raid6 al snel uit drie a vier types HDD bestond ....

nadien ben ik afgestapt van raid6 en heb nu enkel raid1 voor kritische data en de rest kan me minder schelen

Ik denk dat momenteel HGST 4 TB en groter goede schijven zijn, maar deze zijn vrij duur helaas.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Het is zinloos om een merk volledig uit te sluiten op basis van problemen bij consumentenreeksen. Kijk dus eens naar de enterprise reeksen bij de fabrikanten.

Het toeval wil dat ik deze week nog een array geïnstalleerd heb met 120x 4TB schijven, en dat waren er allemaal van de Seagate Constellation reeks.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Harde schijven en betrouwbaar in 1 zin gbruiken :nono: :angel: schijven gaan stuk, vroeg of laat...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

HGST en seagate barracuda's zijn in mijn ervaring nog steeds zowat de beste.
natuurlijk zie je dat eveneens aan de gemiddelde prijzen :)

zoals al aangehaald: uiteindelijk gaat elke schijf toch stuk, dus kan je beter een raid opzetten met wat goedkopere schijven
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:gevolg is dat mijn raid6 al snel uit drie a vier types HDD bestond ....
Op zich is dat zelfs beter dan allemaal disken van hetzelfde merk uit dezelfde batch.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

1000enden goedkope 1, 2 en 3TB modellen van WD's en Seagate versleten voor videosurveillance use. Een HDD is nooit betrouwbaar, altijd voor een backup zorgen ! :)
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

[opmerking over amazon glacier of google cloud nearline gedelte wegens verkeerde herinnering van heel specifieke case waar ze beter waren]
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Zo te zien wordt het tijd dat er gewerkt wordt aan betere upload/download. Zijn we ineens af van die harde schijven en kunnen we alles in de cloud zetten waar het degelijk opgeslagen is, zeker voor opslag(bewaar) doeleinden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”