knal wanneer voeding stroom krijgt: schadelijk?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
slecht contact idd
lang geleden hoorde ik in een voeding ook vonken ... je loopt hierdoor risico op gevolgschade, had destijds een moederbord hierdoor om zeep
beter voeding omruilen of nieuwe ipv risico op brand of oververhitting te lopen
lang geleden hoorde ik in een voeding ook vonken ... je loopt hierdoor risico op gevolgschade, had destijds een moederbord hierdoor om zeep
beter voeding omruilen of nieuwe ipv risico op brand of oververhitting te lopen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Is idd maar één keer, vonk is minder erg als de stroom maar kortelings werd onderbroken.Joe de Mannen schreef:Een condensator knalt meestal maar één keer.
Slecht contact misschien ?
J.
[Post made via mobile device ]
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Een knal als in een klein popgeluidje of een echte knal ?
Als het een echte knal is zou ik toch eens een nieuwe voeding aanschaffen
Als het een echte knal is zou ik toch eens een nieuwe voeding aanschaffen

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het is dus 'één keer' zoals in éénmalig en dan nooit meer.silencer schreef:Is idd maar één keer, vonk is minder erg als de stroom maar kortelings werd onderbroken.Joe de Mannen schreef:Een condensator knalt meestal maar één keer.
Slecht contact misschien ?
J.
[Post made via mobile device ]
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
Tot voor een paar jaar had ik een Dell 90W-voeding voor de laptop. Telkens ik de stekker in het stopcontact stopte, trok die een vonkje. Geen idee waarom, maar die voeding heeft het uiteindelijk een jaar of twee uitgehouden, alvorens hij de geest gaf. Dell heeft die toen wel buiten garantie vervangen, zonder dat ik overigens iets over die vonk vermeld had.
Sindsdien heb ik hier twee andere Dell-voedingen liggen, met geen van beide een probleem.
Sindsdien heb ik hier twee andere Dell-voedingen liggen, met geen van beide een probleem.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
Je neemt hier een groot risicosilencer schreef:De zekering is afgesprongen (elektriciteitskast) ...

Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Nog nooit zo een probleem gehad met een antec voeding. Heb er al een drietal in dienst gehad en nog nooit last mee gehad.silencer schreef:De zekering is afgesprongen (elektriciteitskast), mss de stroomkabel eens vervangen?
Blijkbaar komt zoiets vaker voor met antec voedingen.
Als de stroomkabel defect is, dan springt je zekering ook als de voeding niet is ingeschakeld.

- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Als je weet dat een automaat ongeveer bij het tienvoudige springt bij kortsluiting (overbelasting is een ander verhaal), ja dan is er wel iets mis ja 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Vroeger heb ik ook zo eens heel wat stukken gehad en ja ook door een Antec voeding,
mijn moederbord was naar de botten en ook nog 2 harde schijven.
Ik zou het ook meteen vervangen, gewoon uit voorzorg.
mijn moederbord was naar de botten en ook nog 2 harde schijven.
Ik zou het ook meteen vervangen, gewoon uit voorzorg.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
definieer "prutsen" eens als je wil ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
Mee eens.
Met sommige dingen prul je niet. Bij bedenkingen over de voeding van een systeem -> vervangen. Een nieuw systeem kost je een pak meer, om maar te zwijgen over secundaire schade.
Ik heb al redelijk wat voorbeelden gezien van wat een defecte pc-voeding kan aanrichten ... dat begint van "heeft compleet systeem meegetrokken en nu is alles kapot" na een onstabiel worden van de 2nd rails (Antec bijvoorbeeld is hier een echte held in : 12V rails die plots naar 35V gaan ect ... je systeem (inclu hdd) overleefd zoiets dus niet, maar ik heb BeQuiet voeding zich hier ook al schuldig aan zien maken, om maar te zwijgen over de "een stuk ijzer en een spoel-voedingen van merken als Linkworld) tot "poging tot brandstichting" (hier blinkt Linkworld in uit, dus alle voeding met een LPK/LK/LP naam) waar een steekvlam van een halve meter uit slaat, en er van je fan bijvoorbeeld enkel een gesmolten koperen kern overblijft ....
Met sommige dingen prul je niet. Bij bedenkingen over de voeding van een systeem -> vervangen. Een nieuw systeem kost je een pak meer, om maar te zwijgen over secundaire schade.
Ik heb al redelijk wat voorbeelden gezien van wat een defecte pc-voeding kan aanrichten ... dat begint van "heeft compleet systeem meegetrokken en nu is alles kapot" na een onstabiel worden van de 2nd rails (Antec bijvoorbeeld is hier een echte held in : 12V rails die plots naar 35V gaan ect ... je systeem (inclu hdd) overleefd zoiets dus niet, maar ik heb BeQuiet voeding zich hier ook al schuldig aan zien maken, om maar te zwijgen over de "een stuk ijzer en een spoel-voedingen van merken als Linkworld) tot "poging tot brandstichting" (hier blinkt Linkworld in uit, dus alle voeding met een LPK/LK/LP naam) waar een steekvlam van een halve meter uit slaat, en er van je fan bijvoorbeeld enkel een gesmolten koperen kern overblijft ....
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het enige wat ik dan kan bedenken is dat de contacten van de kabel uitgesleten of gewoon te groot zijn waardoor er slecht contact is en dus een vonk.
J.
J.