Home-server reageert na een tijd niet meer

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb hier een oude HP D530-desktop (Pentium 4, 2 GB ram) als homeserver draaien (Windows Server 2003 R2 als DC etc). Heeft altijd vrijwel probleemloos gewerkt, maar sinds enkele weken reageert dat ding langs geen kanten meer. Aangezien er enkel power en een netwerkkabel aan hing en ik er remote niet meer aan kon kon ik niet anders dan 'm hard uit in terug te schakelen.

Uiteraard ben ik dat ondertussen beu, dus eens scherm, muis en toetsenbord aan gehangen. Opmerkelijk, de LED van de muis ging niet eens branden bij het insteken in de USB-poort, dus kon niet wakker schudden. Terug harde reset en... toen ik thuis kwam reageerde het beestje wéér niet meer en kon 'm weer niet wakker schudden.

In de eventviewer kan ik niets vinden... 'm Stopt gewoon met werken. Wat kan ik nog bekijken als troubleshooting?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als er al geen power meer op je USB poort zit dan vrees ik een beetje voor een hardware probleem.

Wat zie je trouwens op het scherm als hij gestopt is met werken ?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Scherm ging niet aan. (No signal input)
En de muis spring heel even aan (een fractie van een seconde). Alles draait nog voor zover ik kan horen... Zou het een hardware-issue zijn? Ik had op een stop-errorcode gehoopt in de eventlog, maar helaas :(
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Als uw hardware het begeeft, dan heeft uw Windows ook geen tijd meer om iets weg te schrijven hé...
Kan zowat vanalles zijn ... De voeding die wegvalt voor een milliseconde, maar net niet genoeg terug opkomt om de fans te laten draaien, een fout in 1 of andere controller op het moederbord die de hele PCI bus doet crashen, geheugen dat kapot is ...

Boot eens met een LiveCD en draai er één of ander stress programma op, wie weet krijg je daar wel wat meer informatie uit.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Check eens of er geen condensatoren op het moederbord bol staan? Dit type pc had daar nogal last van, bij Dells van die tijd net hetzelfde.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Inderdaad, dat is een heel goed idee, want de PC's van die tijd waren idd daarvoor bekend.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik denk dat ik iets gevonden heb (nee, nog niet open gedraaid), maar ik kon weer niet aan m'n servertje op reguliere wijze, maar had toevallig nog een werkende RDP-sessie open staan. Dat gedrag doet me aan een bug denken in windows waarbij de tcp-poorten op bepaald moment gewoon 'op' zijn en geen nieuwe connecties gemaakt kunnen worden.
Ik kijk dus met tcpview en zie dns.exe zo'n dikke 2500+ poorten bezet houden. Blijkbaar normaal gedrag sinds een update: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/956188

Ik 'net stop dns' en hup, ik kon terug connectie maken. Zou dit m'n onderliggend issue geweest kunnen zijn? Ik heb nu de pool beschikbare poorten verkleind, voor m'n thuis-netwerkje verwacht ik geen 100-den connecties op DNS :)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

2003 is toch einde support bijna... Stond jouw dns open vanaf buiten?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
meon
Administrator
Administrator
Provider

Nee, steekt nog een modem/router tussen. In de DHCP laat ik m'n interne DNS-server meegeven als primaire DNS.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

meon schreef:Ik kijk dus met tcpview en zie dns.exe zo'n dikke 2500+ poorten bezet houden. Blijkbaar normaal gedrag sinds een update: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/956188
Heb ik ook al meegemaakt... m'n Radius server wou daardoor niet meer starten :bang:

Gelukkig was het niet zo dramatisch als bij jou... uiteindelijk heb je > 65000 poorten dus op zich zou het geen probleem mogen zijn.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Een standaard configuratie gaat die wel niet allemaal gebruiken, op een 2003 zijn er maar een kleine 4000 ephemeral poorten beschikbaar tenzij de configuratie is aangepast.
Dat samen met wait times kan wel voor miserie zorgen bij (heel) veel kortstondige connecties.
https://msdn.microsoft.com/en-us/librar ... 20%29.aspx
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”