Internet gebruik beperken

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Hallo,

ik zoek een oplossing om het internetgebruik van een puber te beperken ...

Vb: op internet kunnen tussen 19u en 20u op weekdagen, in het weekend vb vanaf 16u, ik zeg maar wat.
De oplossing moet uiteraard alle apparaten dekken (smartphone, ps3 en 4 etc).

M.a.w. dat kan allicht best op routerniveau ?
Op de telenetrouter kan je standaard haast niets aanpassen. Je hebt wel een securitypakket (bij te betalen ...) wat zoiets zo hebben.
Gebruikt er dat hier iemand (de module internetgebruik dus ) en wat zijn de mogelijkheden ?

Is er voor telenet anders geen oplossing dan een eigen wifi router te kopen en die na de telenetroutermodem te hangen ?
Welke routers zijn betaalbaar en extra geschikt daarvoor (zelf heb ik een fritzbox met die functionaliteit maar dat is wat duur als je die moet kopen enkel voor die reden) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mikrotik Routerboard :)

Eventueel in combinatie met dit als het enkel draadloze toestellen zijn
http://wirelessinfo.be/index.php/mikrot ... ess-on-off

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
userbase crew
userbase crew

Overigens : bij vrienden onlangs geïnstalleerd voor de 2 kinderen : hotspotsysteem van Mikrotik. Kinderen krijgen codes voor pakweg een 24 uur internet per week. Doen ze alles op op één dag, dan kunnen ze dat maar dan hebben ze ook geen "internetwaarde" meer voor de rest van de week. Ze moeten dus zelf wat schipperen en doen om het te passen. En extra leuke maatregel voor de ouders : als ze helpen met huishoudelijke taken (bvb kamer opruimen, afwas doen, eens meehelpen met iets in de vakantie) kunnen ze extra "internetwaarde" krijgen aan de hand van bonnetjes (vouches) waarmee ze een uur extra op internet kunnen.

Toestel kost overigens niet zoveel, vanaf een 100-tal euro oid heb je een mikrotik met alle mogelijkheden er op en er aan (incl wifi).

Telefonie = EDPnet + OVH
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

persoonlijk vind ik dat triestig om zoiets te beperken.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:persoonlijk vind ik dat triestig om zoiets te beperken.
Nochtans beperk je vaak ook dingen zoals het aantal uur voor TV, het aantal snoepjes per dag, ... dus wat is hier fout aan ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Begrijp je gedachtengang, maar meer en meer zie je echt een verslaving bij kinderen. Je stuurt je kind om pakweg 21u naar bed en dan blijkt dat ze op hun smartphone of tablet nog zitten te surfen en te doen tot een gat in de nacht. Zoals r2504 aanhaalt : het gebeurd wel met andere zaken, dus waarom niet?

Lijkt me bvb handig om tieners in de vakantie aan te sporen om wat te doen. Beetje zoals mijn moeder vroeger de afstandsbediening van de TV meenam naar het werk en de coaxkabel uittrok als ze ging werken (omdat wij de klusjes moesten doen ipv in bed liggen, pc zitten (internet bestond amper toen...via dial-in), tv kijken, ...) :D

Telefonie = EDPnet + OVH
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Wij hebben toch niet te oordelen hoe dat andere ouders hun kinderen opvoeden, of beter verwoord: welke hulpmiddeltjes dat ouders gebruiken bij de opvoeding van hun kinderen. Da's hun interne keuken. Doe jij het anders, so be it, maar waarom moet je dat dan "triestig" vinden? Als dat werkt voor die anderen ouders, dan is dat hun zaak. Punt.

Bij mij thuis is dat iets wat constant geëvalueerd wordt, zie ik dat ze leuk samen spelen dan ga ik eerder aanraden van verder samen te blijven spelen. Zie ik dat er één van de drie er geen zin meer in heeft, dan mag die gerust voor TV hangen of op de iPad tokkelen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:En extra leuke maatregel voor de ouders : als ze helpen met huishoudelijke taken (bvb kamer opruimen, afwas doen, eens meehelpen met iets in de vakantie) kunnen ze extra "internetwaarde" krijgen aan de hand van bonnetjes (vouches) waarmee ze een uur extra op internet kunnen.
Dat is inderdaad een goede benadering, zo zou je ook extra tijd kunnen geven voor goede schoolresultaten
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Dat is een theoretische benadering van het probleem. Uiteraard moeten ouders duidelijk maken dat er grenzen zijn etc.
Maar als je merkt dat er echt een zwaar probleem is dat gaat wegen op studieresultaten etc. moet je ook effectief ingrijpen met technische middelen.
Als je dat invoert met inbegrip van te behalen beloningen zoals Krisken hier ook al opmerkt zou ik niet weten waarom je zo'n oplossing "triestig" moet noemen.

Noem een kat een kat hé, stel je hebt een obees kind en het snoepgebruik is daar weldegelijk deels de oorzaak van. Dan ga je toch ook niet enkel maar "preken" en ondertussen je kind rustig laten spelen naast de koekjestrommel waar hij steeds bij kan ?
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 38 keer

Als aanvulling hieraan wil ik ook aanhalen dat het ook belangrijk is dat een kind genoeg sociaal contact heeft met leeftijdsgenoten. Het is immers in de jeugd dat sociale vaardigheden ontwikkeld worden. Deze sociale vaardigheden heb je de rest van je leven nodig (privé en zakelijk). Als je bijvoorbeeld merkt dat je kind sociale contacten / verplichtingen vermijdt om bijvoorbeeld wat online te gaan gamen, dan lijkt me het beperking van internet- en computergebruik een terechte maatregel.
Laatst gewijzigd door philippe_d 09 maa 2015, 17:41, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote van de vorige post verwijderd. Forumregels
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

intresses van kinderen veranderen ook.

mijn ouders ouders speelden op straat daarom moest mijn moeder dat nie doen, nee toen was het de hoelahoep, op mijn beurt moest ik dat niet doen want dan was het tv kijken.
Ik keek vroeger heel veel tv en toch sociaal iemand.
ik wil zeggen tijden veranderen, intresses veranderen.
Ik ga zeker frede66 niet veroordelen want die mens ken ik niet :-D
ik spreek in het algemeen.
Wat je nu vaak ziet ze zijn 4 jaar en hebben een ipad en binnen paar jaar gaan ouders dan klagen dat het kind teveel met computer bezig is.
Volgens mij is het grootse probleem van opvoeding GEEN TIJD !!!
vroeger kwam ik thuis van school en mijn ma of pa was aanwezig, nu zijn ze gaan werken.
Vroeger als ik een probleem of een vraag had kon ik bij ouders terecht, nu de ouders komen thuis ier ge hebt 5 of 10€ en laat mijnen kop stil.
mercedes e220 OML
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

fredo66 schreef:ik zoek een oplossing om het internetgebruik van een puber te beperken ... ?
Een echt sluitende oplossing is er niet. Het kan alleen een hulpmiddel zijn, en kan het controleren door de ouders, en afspraken maken met de kinderen natuurlijk niet vervangen.
Pubers zijn heel slim, en wat technologie betreft soms slimmer dan de ouders.
  • - Ze hebben misschien geen internet, maar wel data (3G/4G) op de GSM.
    - Ze vinden het netwerk van de gebuur.
    - Ze loggen in op de Telenet Homespot of de Proximus Fonspot (met paswoord van een schoolvriendje). enz
Met een vroegere Firmware van de FritzBox kon je dit soort beperkingen instellen op de LAN .... maar ze waren vergeten dat je dan rustig verder kon internetten via de WLAN Gast toegang :-) .
Met de laatste FW update is dit "lek" nu ook gedicht: een apparaat met beperkte internet toegang, kan nu ook niet meer op de Gast WLAN.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

krisken schreef:Overigens : bij vrienden onlangs geïnstalleerd voor de 2 kinderen : hotspotsysteem van Mikrotik. Kinderen krijgen codes voor pakweg een 24 uur internet per week.
Hoever kan je daarin gaan? Kan je dit combineren met bedraad ook of moet je dan een eigen proxy opzetten?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ik zou eerder een andere oplossing zoeken, want iets verbieden is veel te intressant om te omzeilen.
mercedes e220 OML
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:Mikrotik Routerboard :)

Eventueel in combinatie met dit als het enkel draadloze toestellen zijn
http://wirelessinfo.be/index.php/mikrot ... ess-on-off
Ik vraag me af of je dat ook niet kan inperken door webverkeer verplicht via een proxy te sturen, en dan iets als squid ofzo te installeren (voor de advanced user dan toch); geeft mss betere finetuning?

Dat gezegd zijnde, met homespots, buren met zwakke paswoorden, en 3g a volonte, kan je het vergeten om dat sluitend te verbieden, tenzij...
1) je hun gsm afpakt, of een abbo zonder data geeft
2) je hen op hun toestellen geen admin access aanbiedt zodat ze geen netwerken kunnen veranderen
Maar veel geluk daar...

Onderschat die mannen *echt* niet hoor.
Ik onderhoud soms schoolnetwerken, en de standaardvereisten komen vaak neer op "blokkeer facebook" (vanuit de leerkrachten) en "blokkeer torrents vanop de pcs" (vanuit de IT hoek).
Resultaat: binnen de 2 weken hebben zelfs de grootste leken bij de leerlingen:
1) een proxy programma gedownload dat ze zonder te moeten installeren toegang tot fb biedt
2) een externe hdd of usb bij waarop hun torrent software draait
Gegarandeerd.
Net zoals bij DRM, moet er maar eentje slim genoeg zijn om een gaatje te vinden en de rest kent de truc binnen de 24 uur.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew

Heronic schreef:
krisken schreef:Overigens : bij vrienden onlangs geïnstalleerd voor de 2 kinderen : hotspotsysteem van Mikrotik. Kinderen krijgen codes voor pakweg een 24 uur internet per week.
Hoever kan je daarin gaan? Kan je dit combineren met bedraad ook of moet je dan een eigen proxy opzetten?
Dit kan inderdaad ook bedraad, geen enkel probleem. Je geeft je kinderen een apart wachtwoord en voor de ouders een wachtwoord met full access :-)

Wat abo's betreft met data : dan moeten ze het stellen met 3G of 4G en dan is die 2GB peanuts die je erbij krijgt. In een wip is dat er door. Wat betreft ze onderschatten heb ik maar één antwoord : onderschat Mikrotik in combinatie met een goeie IT'er niet :).
Uiteraard heb je nog TN hotspots/homespots en Fon etc maar dat hangt dan weer af hoe oud die kinderen zijn...

Telefonie = EDPnet + OVH
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

krisken schreef:Kinderen krijgen codes voor pakweg een 24 uur internet per week. Doen ze alles op op één dag, dan kunnen ze dat maar dan hebben ze ook geen "internetwaarde" meer voor de rest van de week.
Dat bestaat per ongeluk niet voor de Fritzboxen?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Op de fritzbox kan je een uurschema instellen op basis van mac adres van de toestellen. Daarnaast kan je ook nog eens een max. aantal uur per dag opgeven.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Pfsense: captive portal: probeer het even uit, is gratis (op x86 en x64).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Toegankelijke oplossing als je over geschikte hardware beschikt: https://www.gargoyle-router.com/
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons doe ik alle beperkingen via de router: ASUS RT-AC66U met TomatoUSB (by Shibby)
Ik heb voor elk van de kids 10 ip-adressen gereserveerd waar ze via dhcp (reservatie op MAC-adres) met hun toestellen (pc, laptop, tablet, gsm, spelconsole ...) steeds van gebruik maken. Die blokken van telkens 10 ip-adressen kan ik vervolgens via scheduling of manueel de toegang tot internet wel of niet toestaan. Werkt bij ons thuis heel goed.

Ook geen probleem met kids die plots een vast ip-adres gaan gebruiken ipv dhcp. :cop:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”