nieuwe pc aankoopadvies?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Hallo,

M'n huidige pc is nu iets ouder dan 10 jaar en denk toch ook wel aan vervanging toe. M'n voeding maakt de laatste tijd enorm veel herrie, het is de fan heb ik ontdekt en ben dus op zoek naar een nieuwe maar dan dach ik, mss beter ineens een nieuwe pc kopen .... Buiten wat op internet bezig zijn (fb, google, youtube, fora's) gebruik ik m'n pc alleen maar voor af en toe een filmpje enz binnen te halen. Gamen doe ik niet op m'n pc. Dit is m'n huidige pc :

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00GHz
GeForce GT 520
GA-73PVM-S2H
SAMSUNG HD103UJ 1TB
SAMSUNG HD753LJ 750GB
2048 MBytes DDR2
520W Corsair

HDD's zou ik eventueel nog kunnen recupereren, graka weet ik niet of die nog past op de moederborden van tegenwoordig ... Dus zou enkel een nieuwe cpu, geheugen, moederbord en voeding moeten aanschaffen ...
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Voeding vervangen, wat is mis met je huidige opstelling?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

+1, heb soortgelijke config en dat draait nog meer dan vlot mee. Ik game zelfs nog (na upgrade graka, of course). Misschien enkel nog latje RAM bij steken?

Mocht je absoluut een nieuwe willen, dan is een Intel NUC misschien iets voor je (gezien de ambities)?
ooh. shiny.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

zoals al gezegd, als je er zo weinig (intensief) mee doet, kan die heus nog goed mee.

voeding vervangen (ben je van het lawaai af), eventueel een latje ram (browsers durven tegenwoordig wel wat in te nemen).

en dan het "piece de la resistance": schaf je een ssd aan en installeer windows daarop, ga je gelijk denken een nieuwe pc te hebben :)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Sowieso de SSD niet vergeten. Die zal pas veel verschil maken. :-)
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Is dit een "goede" SSD?

http://tweakers.net/pricewatch/327090/s ... ificaties/

En ivm het geheugen, ik heb al 2GB Ram geheugen, is het niet zo dat een 32 bits systeem niet meer "kan" gebruiken?

En ivm de voeding, welke merken hebben tegenwoordig "stille" voedingen? Ik zou echt wel zo stil mogelijk willen hebben, pc staat in m'n woonkamer op 2 meter van m'n zetel dus ja ....
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

+1 voor ssd. Voeding: be quiet 320w is echt vrij stil(model: zie codima).

MN PC is ook al +7j: gebruik het vooral voor virtualisatie (8gb ram)..

64 bit apps kan je niet draaien op een 32 bit systeem, als er geen driver probleem is zeker voor 64 bit gaan (zelfs met 2GB).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

fiestaboyke schreef:En ivm het geheugen, ik heb al 2GB Ram geheugen, is het niet zo dat een 32 bits systeem niet meer "kan" gebruiken?
32-bit gaat tot 4 GB.
2 GB is nogal weinig, zeker als je ziet naar wat browsers tegenwoordig verbruiken.

Voor de rest, zeker een SSD steken! Harde schijven kan je er laten inhangen voor bestanden etc, maar programma's en het besturingssysteem zou ik zeker verhuizen naar een SSD. Je processor ondersteunt teven 64-bit dus indien mogelijk zou ik zeker die al installeren.

RAM-upgrade en SSD gaat qua gevoel echt al wonderen doen..
jos123
Elite Poster
Elite Poster

SSD mag maar moet niet indien je nu tevreden bent.
4GB RAM is aangeraden en is voor jouw de goedkoopste investering om 2GB RAM bij te voegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Ram upgrade ga je niet merken: ook een paar PC's staan met 2GB ram (64bit), met SSD.

Dus SSD installeren en testen of je tevreden bent: anders nieuwe PC: welke ssd: maakt niet veel uit (je haalt toch geen sata3 snelheden).
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ram van 2gb naar 4gb upgraden merk je wel indien je geen SSD beschikt!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Als ik er extra RAM geheugen in wil steken, dan is het best dat beide van dezelfde type/merk zijn of maakt dit niet uit? Want denk niet dat ik nog hetzelfde geheugenlatje ga terug vinden dus dan moet ik wss 2x2 Ram geheugen latjes kopen en ik neem aan dat ik DDR2 moet hebben, en mijn moederbord DDR of zelfs 4 niet compatible is ....
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

be quiet system power L7 is goedkoop en stil (heb zelf een 350 gekozen voor een A10 pc voor mijn ouders) Maar in uw geval de 350 of 400 .
520 is overdreven. Voeding zal te te weinig belast worden en dus minder efficiënt

Voor SSD kijk je gerust naar de prijs.. het mobo van uw core2duo zal vermoedelijk slechts sata300 en zal dus de bottleneck zijn voor elke moderne ssd.

Moest je gaan voor een nieuwe configuratie zou ik met uw gebruikersdoel gaan voor een A8/A10 APU van AMD
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Eigenlijk zou je nog perfect door kunnen mocht je een SSD en wat ram er bij zetten. Je SSD draait dan max op SATA 300, maar dat is niet echt een ramp aangezien je in het dagelijkse gebruik toch quasi nooit die 300MB/s bol trekt. (je netwerk is 125MB/s max en je HD's doen dat ook niet). Terwijl je wel veel voordeel hebt van de veel snellere random reads/writes. Als voeding neem je best de al eerder aangehaalde BeQuiet Pure Power 7. Ik zou daar de 300watt variant van nemen, die is goedkoper en 300watt is meer dan genoeg voor je systeem.
Je moet wel opassen als je een SSD gaat bij plaatsen, want als je in je PC ook nog een DVD drive op sata hebt zitten, zit je zonder overblijvende sata poorten.

Mocht je toch iets nieuw willen dan is het volgende denk ik ideaal. Al kan je er nog een nieuwe kast/fans bij nemen als die te veel lawaai maken nu. (ook veel energiezuinige setup, dus als je PC lang soms aan staat om te downloaden kan dat mooi meegenomen zijn)
Bijlagen
Screenshot 2015-03-03 22.33.23.png
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ik ben aan het twijfelen om toch niet ineens te knoop door te hakken en voor een nieuw systeem te gaan .... Als ik alleen een voeding en een SSD koop ben ik +- 150€ kwijt, ga ik voor een nieuw systeem dan kom ik uit op 325€ ....

http://www.alternate.be/html/configurat ... 3391c51bc7
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Die voeding en SSD ben je niet kwijt he, die heb je toch nodig voor een nieuw systeem.
Btw een 60GB ssd+voeding hoeft nog geen 80 eur te kosten.

Extra ram is echt niet nodig, is zo'n miniem verschil tov een ssd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

fiestaboyke schreef:Ik ben aan het twijfelen om toch niet ineens te knoop door te hakken en voor een nieuw systeem te gaan .... Als ik alleen een voeding en een SSD koop ben ik +- 150€ kwijt, ga ik voor een nieuw systeem dan kom ik uit op 325€ ....

http://www.alternate.be/html/configurat ... 3391c51bc7
Ik zou alleen wel dual channel ram nemen, alleen al voor de bandbreedte waarvan ook de ingebouwde GPU gebruik moet maken. En als het kan dan ook even 1600MHz of meer RAM.
Ook is je A10 5800k wel al een wat ouder design. Als je bij AMD wilt blijven kijk je best naar een A8 7600. Of iets anders recent (Kaveri). Of een FX-9590, dan bespaar je ook op verwarmingskosten thuis! :lol:

En als je een echt stille pc silt is het misschien nog de moeite om een betere case en/of aftermarket koeling te nemen.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ok, ben net van de winkel terug maar ik heb een probleem denk ik .... Ik heb een corsair VS350 gekocht maar met het aansluiten ontbreekt er precies een connector om mijn moederbord erop aan te sluiten?? Normaal heb je toch 2 stekkers die in het moederbord moeten? 1 grote lange en 1 kleintje, met 4 pinnetjes .... die met 4 pinnetjes zit niet aan de nieuwe voeding ... enkel 1 met 6 blokjes/pinnetjes en 1 met 8 :s wat nu? Kan het zijn dat die niet past op mijn moederbord? Want ik heb nergens een aansluiting met 6/8 ....
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Hey Fiestaboyke

Normaal heb je 2 aansluitingen op het moederbord, 24 pin voor moederbord (PCI sloten etc...) en dan een 4 pin voor je CPU.
Normaal kan je die 1ne met 8 pin splitsen naar 2x 4pin, die overige 6pin kan je dan gebruiken voor een video kaart ofzo.

edit: normaal staat alles aangeduid op de aansluitingen zelf.

CPU, PCI-E, ...

Afbeelding

edit 2: Meer info op Jonny Guru
Afbeelding
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member

Ok thanx, dat was het dus idd, die 8 pins connecor er dan maar "half" ingestoken en alles loopt goed nu en WOW :banana: wat een verschil :banana: :banana:

Nu een ander vraagje, als ik die SSD schijf aansluit en er win7 op installeer, moet ik dan eerst iets doen met die schijf? Formateren? iets in de bios aanpassen?
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 25 keer

in bios melden dat je pc moet opstarten vanaf die ssd (dus priority van schijven instellen)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”