Weet er iemand of je een rolluik motor van somfy kan bedienen via Siemens logo?
Sent from my device using Tapatalk
Somfy motor op Siemens logo
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wired... is toch louter een kwestie van een relais sturing (wat iedere sturing toch wel kan) ?
- jphermans
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 109 keer
Ken somfy niet, weet niet hoe het in elkaar zit. Wat ik wel moet weten is het volgende. Rolluiken moeten nog geplaatst worden en wat moet ik nog voorzien van kabels?
Internet via Mobile Vikings
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Als je een siemens logo gaat gebruiken voor je rolluiken te sturen dan ga je per rolluik al 2 uitgangen (op je logo) nodig hebben, als je ze bijvoorbeeld wil doen stoppen halverwege.
Dus als je dan heel wat rolluiken via een logo wil sturen dan gaat het heel prijzig worden.
Wel vreemd dat je een logo wil plaatsen en je weet niet wat voor kabel je moet leggen,
heb je ooit al eens gewerkt met een logo ?
Aan een rolluik zitten 4 draden.
- 1 voor links
- 1 voor rechts
- nulleider
- aarding
Dus als je dan heel wat rolluiken via een logo wil sturen dan gaat het heel prijzig worden.
Wel vreemd dat je een logo wil plaatsen en je weet niet wat voor kabel je moet leggen,
heb je ooit al eens gewerkt met een logo ?
Aan een rolluik zitten 4 draden.
- 1 voor links
- 1 voor rechts
- nulleider
- aarding
- jphermans
- Elite Poster
Heb zelfs voor het moment al een logo voor mijn verlichting maar ik wist totaal niet hoe een motor voor een rolluik aangesloten werd. Motor gestuurde rolluiken zijn nieuw voor mij. Alvast bedankt voor de info en nu weet ik wat ik verder moet doen.
- AnD
- Elite Poster
Het beste is dat je je rolluiken niet rechtstreeks aan je logo hangt,
maar werkt met een relais (of misschien beter een impulsrelais),
als er dan iets foutloopt dan blijft je logo gespaard.
maar werkt met een relais (of misschien beter een impulsrelais),
als er dan iets foutloopt dan blijft je logo gespaard.
-
- Deel van't meubilair
Best is gewoon 220V en een UTP kabel naar ieder rolluik trekken vanuit een centrale locatie... daar kan je uiteindelijk alle kanten mee op.jphermans schreef:Rolluiken moeten nog geplaatst worden en wat moet ik nog voorzien van kabels?
Zelf heb ik Somfy's maar dan via een wireless oplossing (wat spijtig genoeg een gesloten systeem is tenzij je ettelijke honderden euro's wil betalen voor een interface).
- AnD
- Elite Poster
Dan ga je toch niet ver geraken als je gewoon 220V (dus een nulleider en een fase met aarding) gaat leggen.
Ik zou ook niet weten waarom je een utp extra gaat leggen, zeker als je met een logo gaat werken ?
[
Post made via mobile device ]
Ik zou ook niet weten waarom je een utp extra gaat leggen, zeker als je met een logo gaat werken ?
[

-
- Deel van't meubilair
Gewoon omdat je via een UTP kabel zowat alle flexibiliteit hebt... je kan er alles over draaien van tweedraads protocollen tot en met ethernet.
De tip is dus eerder gericht op puur de kablering die je zou doen dan zich vast te pinnen op de Siemens Logo.
Vandaag de dag doen we nog veel met tweedraads protocollen maar met de IoT modules die men volop aan het ontwikkelen is zie ik dit gewoon evolueren naar ethernet (lees TCP/IP).
De tip is dus eerder gericht op puur de kablering die je zou doen dan zich vast te pinnen op de Siemens Logo.
Vandaag de dag doen we nog veel met tweedraads protocollen maar met de IoT modules die men volop aan het ontwikkelen is zie ik dit gewoon evolueren naar ethernet (lees TCP/IP).
-
- Deel van't meubilair
Ik denk dat de TS er nog niet helemaal goed heeft over nagedacht... je hebt zelf terecht de opmerking gemaakt dat hij hier een heleboel uitgangen voor nodig heeft wat het kostelijk gaat maken (en dan spreken we nog niet hoe hij manueel z'n rolluiken gaat bedienen, eventueel knoppen naast het rolluik ed.).
Anyway... het was gewoon een goede raad ivm. kabels trekken... achteraf is zoiets altijd pure ellende.
Anyway... het was gewoon een goede raad ivm. kabels trekken... achteraf is zoiets altijd pure ellende.
- jphermans
- Elite Poster
Wanneer ik dit hier zie, dan kan ik alle kanten uit. Zal het eens rustig bekijken en wat meer info opzoeken op het net. Toch allemaal bedankt voor de tips.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 83 keer
ik heb mijn logo's 2de hands gekocht en de rolluiken hingen er direct op.
nu heb ik een arduino hiervoor.
mijn verlichting hangt ook nog steeds rechtstreeks op mijn logo's, 1 relais stuk na defecte lamp tot nu toe ..
Nooit 2 Rolluiken parallel aansluiten ivm terug koppeling op de niet gestuurde ader.
mijn verlichting hangt ook nog steeds rechtstreeks op mijn logo's, 1 relais stuk na defecte lamp tot nu toe ..
Nooit 2 Rolluiken parallel aansluiten ivm terug koppeling op de niet gestuurde ader.
- jphermans
- Elite Poster
Die arduino lijkt ook interessant . Hoe heb je dit dan gedaan?petzl schreef:ik heb mijn logo's 2de hands gekocht en de rolluiken hingen er direct op.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 83 keer
arduino met 2 LED shields (led shield met 16 x 2A PWM output)
ipv leds gebruik ik nu 2 relais, zo aangesloten dat ik nooit beide richtingen gelijk kan sturen.
als input gebruik ik 4 annaloge inputs welke door middel van weerstands meeting detecteren op welke knop er gedrukt word . (input moet software matig 10 keer zelfde waarde geven voor detectie, arduino is nogal vrij onstabiel in het uitlezen van waarden)
ook zit er een ethernet shield op voor HTTP bediening
Dit alles bediende vroeger een soort van annaloge telefoon centrale, voor de rolluiken heb ik 99 % van de code gekopieerd ...
Mijn router gaat op een website het zon op / zon onder uur ophalen . bij het bereiken van dit tijdstip + x tijd doet hij de rolluiken open of toe dmv een http request.
die van de slaapkamer doe ik manueel open.
ipv leds gebruik ik nu 2 relais, zo aangesloten dat ik nooit beide richtingen gelijk kan sturen.
als input gebruik ik 4 annaloge inputs welke door middel van weerstands meeting detecteren op welke knop er gedrukt word . (input moet software matig 10 keer zelfde waarde geven voor detectie, arduino is nogal vrij onstabiel in het uitlezen van waarden)
ook zit er een ethernet shield op voor HTTP bediening
Dit alles bediende vroeger een soort van annaloge telefoon centrale, voor de rolluiken heb ik 99 % van de code gekopieerd ...
Mijn router gaat op een website het zon op / zon onder uur ophalen . bij het bereiken van dit tijdstip + x tijd doet hij de rolluiken open of toe dmv een http request.
die van de slaapkamer doe ik manueel open.
- jphermans
- Elite Poster
Ziet er interessant uit, kan waarschijnlijk ook met een raspberry? Daarvan heb ik er nog enkele liggen hier.
- AnD
- Elite Poster
Met een RPi gaat dat zeker, je kan dan bijvoorbeeld webiopi erop zetten (tegenwoordig noemt dit wel anders). En natuurlijk een relais kaart of iets dergelijks.
[
Post made via mobile device ]
[