Windows Exchange Server 2003 SBS

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Zoals jullie al zeker lang weten word Windows exchange 2003 SBS vanaf juli 2015 niet meer ondersteund.
Bij deze bedrijf hier hebben ze momenteel 15 medewerkers, welke oplossing raden jullie aan? Een upgrade naar een nieuwe versie of een cloud oplossing?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vanaf Windows 2012 bestaat er geen SBS versie meer... dus upgraden is niet echt een optie (tenzij je voor de volledige versie wil gaan).

Voor dergelijke omvang denk ik dat je tegenwoordig best af bent met Office 365 (al gaat iedereen nu vermoedelijk weer suggesties geven voor gratis oplossingen in de vorm van een allegaartje aan protocols en stukken die je aan elkaar moet trachten te lijmen).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Bij Office 365 Business kan je er inderdaad niet rond dat gewoon écht allemaal werkt. Daarnaast heb je ook compatibiliteit met je huidige software en recupereer je de kostprijs uit de uren die je uitspaart om uit te zoeken hoe je de verschillende gratis/open source oplossingen aan de praat kan krijgen.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de snelle reacties! Dus alles blijft gewoon werken? Worden de huidige mails geüpload naar 365?

Is deze handleiding voor migratie naar 365 betrouwbaar? http://blogs.technet.com/b/canitpro/arc ... e-365.aspx
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Voor de migratie naar 365 ben ik OWA aan het testen (schijnt dat OWA moet werken) met de Microsoft tool (https://testconnectivity.microsoft.com), maar ik krijg een certifcaat error:

Code: Selecteer alles

A certificate chain couldn't be constructed for the certificate.

Additional Details

The certificate chain couldn't be built. You may be missing required intermediate certificates.
Elapsed Time: 22 ms.
Ik denk dat het komt omdat de certificaten zelfgemaakt zijn? Zal dat een probleem vormen bij de migratie?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat ziet er mij idd uit dat hij het certificate niet kan verifieren bij de CA. Maw de chain die het certificate zijn authoriteit geeft is gebroken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jos123 schreef:Ik denk dat het komt omdat de certificaten zelfgemaakt zijn? Zal dat een probleem vormen bij de migratie?
Als het een tool is die je lokaal kan draaien niet... want dan gebruikt hij jou eigen keystore met daarin wel de correcte certificaten.

Als het een online tool is heb je wel een probleem.
jos123 schreef:Worden de huidige mails geüpload naar 365?
Ik ben geen Office 365 expert maar alvast niet standaard volgens mij (al zullen er wel genoeg tools bestaan).

Voor je beperkt aantal gebruikers kan je dit echter vrij gemakkelijk zelf doen... je maakt een .PST aan, sleept de gebruiker z'n mail erin, configureer je Office 365 account, open de .PST en sleep alles in je nieuwe account dus. Let wel op dat je hierbij dus mogelijks enkele GB's data richting cloud copieerd wat dus enige tijd in beslag kan nemen.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Voor de (ingebouwde) migratie van Exchange naar 365 heb je een publieke SSL certificaat nodig.
Met de optie "migratie" binnen je 365 account kan je makkelijk alle accounts & mails migreren van exchange naar 365.
Ik ben nu inmiddels aan het migreren met de cutover optie, ik laat jullie zeker iets weten wanneer (hopelijk) alles in orde is.

Zie link: http://blogs.technet.com/b/canitpro/arc ... e-365.aspx
Zie ook bijlage Powerpoint met een korte uitleg.
Bijlagen
Ignite Webcast – Understanding Simple Migrations.pptx
(765.16 KiB) 24 keer gedownload
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Missie volbracht :banana: !

Dit waren de stappen:

1. Exchange (2003) mailboxen migreren naar 365: http://blogs.technet.com/b/canitpro/arc ... e-365.aspx
en "Step 4" volgen (publieke certificaat is vereist).
Licenties aan elke gebruiker toewijzen. In lokale & publieke DNS (Windows server 2003) CNAME aangemaakt (moet zeker publiek aangemaakt worden, lokaal voor alle zekerheid): Hostname: autodiscover Address: autodiscover.outlook.com
2. Zien dat Outlook (2007/2010/2013) up to date is anders is de kans dat outlook tijdens de setup "errors" gaat geven, deze site heeft mij veel geholpen vooral met Windows XP: http://www.netdummy.net/office365-client-updates.html
3. "Desktop Setup" downloaden & runnen (hier hadden ze al office & oude profiel) : https://support.office.com/en-ie/articl ... 42720108f7
4. Bij verschillende Pc's wilde de setup niet lukken, dat moet je in IE > Tools > Internet Options > Advanced > Security > alle SSL & TLS aanvinken
5. Nieuwe profiel aanmaken, account details invoeren & zou automatisch de gegevens moeten vinden van je domein.
6. Accounts, permissies & andere zaken kan je beheren via https://portal.office.com of natuurlijk een CNAME aanmaken met je eigen domein
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Leuk dat het gelukt is! Bedankt om de stappen ook hier te posten, zo kan iemand er nog iets aan hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Misschien moeten we de totaal onderbenutte site (gebeurt daar uberhaupt nog iets op?) ns gebruiken om dit soort gevonden oplossingen op te posten, een soort wiki ofzo.

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Nog een detail: Als je de ADUC van Windows server wilt gebruiken om uw accounts & wachtwoorden van 365 te beheren dan zou dat mogelijk zijn met behulp van "Active Directory®-synchronisatie", maar durf het zelf niet te proberen.

Volgens deze link zou dat geen probleem mogen zijn?
First method: Manage user accounts in Office 365

Second method: Synchronize on-premises directory objects with Office 365

Third method: Use Active Directory Federation Services (AD FS) to manage users

The first method is the easiest one and allows you to get up and running quickly. Of course, choosing the first method doesn’t mean that you can’t add either of the other two methods later if you find you need synchronization or identity federation.

The second method is nearly as straightforward as the first method. Most of the additional work involves installing the synchronization software and ensuring your on-premises accounts synchronize correctly.

The third method is an extension of the second method. After directory synchronization is up and running, installing software to perform identity federation requires additional effort and planning.
guntherstassen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Hier heb je ook weer een public cert nodig + fix ip-adres...
Omdat het hier gaat over een SBS 2003 veronderstel ik niet dat het om meer dan 10 gebruikers gaat... Dan vindt ik de opzet natuurlijk nutteloos, tenzij de klant betaald voor al uw opzoekwerk en hopend dat je dat aan de praat krijgt.

Ik raad dit pas aan als je meer dan 25 users hebt in uw AD.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Zo belangrijk is het idd niet, maar zou toch handig geweest zijn. Nu dat alles eindelijk werkt wil ik geen risico's (meer) nemen.
Maar als iemand hier er meer over die AD on-premise - 365 weet is altijd welkom :)

UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Adfs raad ik je af. Teveel werk en teveel overhead voor weinig voordeel.
Bij ADFS heb je echt sso ervaring, dit in combinatie met Dirsync.

Dirsync stand alone raad ik je wel aan. Steeds exacte sync tussen on premise en cloud, inclusief password sync.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt @cyberbozzo voor je raad!

Nog 1 klein probleempje, ze gebruiken hier Xerox 7328 scan to mail functie deze werkt natuurlijk niet meer sinds de migratie naar office365, ik heb iets gelezen van relays instellen maar begrijp niet helemaal, iemand de me verder kan helpen?
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Send connector aanmaken in Exchange console van O365 en die machine op die manier laten werken (Google maar eens, vind je perfect step voor step tutorials voor).

Of nog simpeler: laat die machine werken over de SMTP server van uw provider (indien uw firewall van binnen naar buiten geconfigureerd staat wel poort 25 deblokkeren voor het IP van die machine en verkeer richting SMTP server van uw provider toelaten).

Maar de eerste manier is de properste en zo moet het eigenlijk.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

cyberbozzo schreef:laat die machine werken over de SMTP server van uw provider
Deze heb ik gedaan en werkt prima (poort 25 was trouwens van binnen naar buiten geblokkeerd), waarom ben je voorstander van de éérste optie?

Ik heb tutorials gevonden maar heb het gevoel dat ik het ga verprutsen?
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Nu maak je een omweg: je gaat naar de SMTP van je provider en deze levert die af aan de MS datacenters.
Als je via een send connector werkt upload je machine de mail naar de MS datacenters en daar gaat ie intern naar de juiste mailbox van uw tenant.

Voordelen:
- Uw mail zal sneller op bestemmeling geraken.
- Je hebt geen risico dat de mail door een spamfilter tegengehouden wordt of gebounced wordt.
- Het is uniformer opgezet: wanneer je morgen 100 van die machines te beheren hebt; stel dat je wisselt van internetprovider: al die machines gaan aanpassen (want uw SMTP van de provider gaat wijzigen).

Kortom: enkel maar voordelen, maar het kan uiteraard niet echt kwaad om de 2de optie te gebruiken in een kleine organisatie (zolang je er geen problemen mee hebt/krijgt).

Edit; je zou ook gewoon een '[email protected]' account kunnen aanmaken in O365, licentie toewijzen, SMTP openzetten voor dat account en de correcte settings in uw copier steken.
Ik zou dit gewoon proberen, beetje durf hebben :-) Test eens uit, in theorie kan je hier nietveel mee misdoen. Als je de migratie suc6vol hebt voltooid, is dit absoluut geen 'rocket science'.

Edit2; probeer eens als mailserver in uw machine mail.messaging.microsoft.com te gebruiken (dus die als SMTP server). Als afzender specifieer je een mailadres als [email protected]; normaal zou die mail moeten accepteren naar user mailboxes in uw eigen O365 tenant.

Te lang geleden dat ik dit heb opgezet :-)
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Heeft iemand ervaring met migratie van Gmail > office365?
Heb deze handleiding gevonden, zijn ze andere betere manieren of niet?
https://support.office.com/nl-nl/articl ... l-NL&ad=NL

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

jos123 schreef:Heeft iemand ervaring met migratie van Gmail > office365?
Heb deze handleiding gevonden, zijn ze andere betere manieren of niet?
https://support.office.com/nl-nl/articl ... l-NL&ad=NL

Hebben hier 10-tal mailboxen emigreerd van hosted Exchange 2010 van OVH naar Office365, alsook enkele Gmail mailboxen. Is allemaal goed verlopen maar wel traagjes, en zonder mailverlies.

Afhankelijk van het aantal mailboxen ben je beter van pst's te maken en die dan simpelweg te moven naar de nieuwe mailbox in Outlook. Gaat precies wel veel sneller dan de sync/migratietools.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Hebben hier 10-tal mailboxen emigreerd van hosted Exchange 2010 van OVH naar Office365, alsook enkele Gmail mailboxen. Is allemaal goed verlopen
Met die link (batch migratie imap) van technet?
Ken schreef:Afhankelijk van het aantal mailboxen ben je beter van pst's te maken en die dan simpelweg te moven naar de nieuwe mailbox in Outlook. Gaat precies wel veel sneller dan de sync/migratietools.
Met deze manier gebruik je de uploadspeed van je eigen internet connectie wat niet altijd sneller is dan direct van Gmail > Microsoft?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

jos123 schreef:Met die link (batch migratie imap) van technet?
Nee, via Exchange admin center > recipients > migration.
jos123 schreef:Met deze manier gebruik je de uploadspeed van je eigen internet connectie wat niet altijd sneller is dan direct van Gmail > Microsoft?
Het migreren via Microsoft zelf (via Exchange admin center) duurde toch een poosje voor alle mailboxen samen komende van de OVH hosted Exchange 2010. Als ik me niet vergis duurde het toch een 12 à 18 uur voor dat 10-tal mailboxen. Ik heb er wel niet continu op staan kijken. Misschien dat OVH een bandbreedte limiet heeft ingesteld op hun exchange servers waardoor het zo traag ging. Ik denk dat de migratietool ook eerst een soort van consistency check doet van iedere mailbox vooraleer het kopiëren gebeurd.
Van gmail naar office365 herinner ik me niet hoe vlot het ging.

Maar ik ben wel zeker dat ik het van een vergeten mailbox, door de PST te openen in Outlook en dan de mail mappen te verplaatsen naar de nieuwe mailbox het met 5 Mbit upload veel sneller ging. In amper 3 kwartier / een uurtje was die 6GB geuploaded. Al moest het dus wel 'manueel', + agenda en notes enzovoort,...

Via de migratietool zal het sowieso wel properder zijn en krijg je ook een rapport, zo waren er in enkele mailboxen enkele onbelangrijke mails die niet konden overgezet worden om één of andere onbekende reden, dat staat dan ook in het migratierapport.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef: Maar ik ben wel zeker dat ik het van een vergeten mailbox, door de PST te openen in Outlook en dan de mail mappen te verplaatsen naar de nieuwe mailbox het met 5 Mbit upload veel sneller ging. In amper 3 kwartier / een uurtje was die 6GB geuploaded. Al moest het dus wel 'manueel', + agenda en notes enzovoort,...
Volgens mij duurt 6gb met een upload van 5Mbit ong. 3 uur, Outlook is constant aan het uploaden waardoor hij niet normaal werkt heb eens in het verleden manueel emails geupload met PST file in Outlook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Vergeet ook geen dingen zoals je calendar en contacten !
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Heb in het verleden Gmail boxen leeggetrokken via Mailstore Export (is een tooltje met gratis full trial van 30 dagen geloof ik), nadien via Powershell geimporteerd in Exchange on premise, dat ging behoorlijk vlot. 35 (totaal 80 gig denk ik ongeveer) heeft ie 12 uur op gedownload, en dan een paar uur om te importeren.

Weet niet of je via Powershell kan importeren in O365, moet je eens opzoeken
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga het met de migratie tool van Office365 doen, nadien handmatig contacten & kalenders exporteren/importeren, heb zelf een mooie video gevonden hoe dat juist moet;

Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”