Connectie 2 digiboxen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
kimme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi allen!

Even een in principe simpel op te lossen vraagje:

Hardware:

Telenet Modem
2 Digicorders, 1 via powerline, 1 via wifi bridge van Belgacom

Probleem:

Digicorders zien elkaar niet om elkanders opnames af te spelen.

Sinds:

De DGC in de living is via powerline verbonden en die heeft sowieso geen problemen qua connectie. Hij krijgt ook het juiste (10.xxx) IP binnen en INHOME IP is 192.168.0.xxx.
In de veranda was mijn DGC verbonden via een oude Wifi Bridge van Belgacom ( die witte halve manen). Alles werkte, maar wegens de trage connectie van de bridge schokte alles regelmatig.
Nu heb ik van mijn overbuur de nieuwste wifibridges (technicolor tg233) gekregen toen hij weg ging bij BGC. De bridge werkt en is supersnel wanneer ik er een speedtest op doe maar toch zien de boxen elkaar niet. Bij nazicht van de IP's zie ik dat het IP zelf ook correct is (10.xxx) maar de INHOME IP is 192.168.1.xxx.
Ik geraak spijtig genoeg niet in de configuratiepage van de tg233 waardoor ik het IP daar niet van kan veranderen naar 192.168.0.xxx.

Vraag:

1) Is er iemand die weet hoe ik de IP van de tg233 kan veranderen? Of iemand die een andere oplossing weet voor dit probleem.
Ik dacht zelf al om de iprange van mijn Telenet-modem te veranderen naar 192.168.1.xxx maar aangezien ik met een aparte router werk voor mijn LAN is dit geen optie aangezien die anders op hetzelfde adres zit.
2) Kan ik die TG233 "dualband" gebruiken en dus de LAN-poort van de ontvanger gebruiken voor mijn Digicorder te verbinden en het WiFi-signaal gebruiken om bvb mijn PS3/Raspberry PI van sneller Wifi te voorzien?

Aangezien dit zowel gedeeltelijk over Telenet- als BGC-hardware gaat zal ik dit ook even bij BGC posten.

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

kimme schreef:Bij nazicht van de IP's zie ik dat het IP zelf ook correct is (10.xxx) maar de INHOME IP is 192.168.1.xxx.
k geraak spijtig genoeg niet in de configuratiepage van de tg233 waardoor ik het IP dar niet van kan veranderen naar 192.168.0.xxx.
Ik denk niet dat het IP adres van de WiFi bridges iets te maken hebben met jouw probleem.
Volgens mij heeft jouw de decoder, op een of andere manier, eventjes jouw router gezien op 192.168.1.1

Het algoritme dat de Telenet decoder gebruikt, om naast het normale decoder IP (10.xxx), ook nog een INHOME adres te krijgen, is een beetje speciaal: er wordt gepingd naar alle 192.168.X.1 adressen, en van zodra er eentje gevonden is, wordt er verondersteld dat dit jouw LAN router adres is. Vevrvolgens krijgt de decoder (zonder dat hier DHCP aan te pas komt) een vrijstaand adres 192.168.X.xxx
zie post Nukem: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p521560

Gezien je een eigen router gebruikt (achter de Telenet router), neem ik aan dat je eigen LAN volledig apart wil hebben van het 192.168.0.xxx netwerk waarop de digicorders staan?

Ik zou mijn eigen router eens uitschakelen, of er voor zorgen dat dit volledig afgeschermd is van je digicorder netwerk, en dan de de digicorder eens herstarten of resetten. In principe zal hij dan wel een 192.168.0.xxx IP krijgen.
Of zet hem eens achter de TN HGW tot hij een correct INHOME adres kreeg?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kimme
Member
Member

Bedankt voor de info! Zal het eens proberen!
kimme
Member
Member

Heb het geprobeerd zonder succes.
Router uitgezet. Beide boxen herstart.
Living blijft in home krijgen met 192.168.0.x en de veranda krijgt geen in home. Ook vinden ze elkaar niet. Na start van de router bleef dit identiek.
Dan terug box van veranda herstart waarna hij terug een 192.168.1.x adres kreeg.
Volgens mij pusht die bridge echt het in home ip van 0 naar 1 aangezien dat de standaard range is bij bgc.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dus de veranda krijgt géén adres als de router uit is, en wel een 192.168.1.x adres nadat de router terug ingeschakeld wordt?
De decoder in de veranda "ziet" dus de router?
Of begrijp ik het resultaat van jouw test niet?

Kan je nog eens exact uitleggen hoe je netwerk in mekaar zit?
Vanaf de Telenet HGW, de digicorders, jouw router, de rest van je netwerk ...
Telenet Modem
2 Digicorders, 1 via powerline, 1 via wifi bridge van Belgacom
dit is een zeer onvolledige beschrijving van jouw set-up :(
Volgens mij pusht die bridge echt het in home ip van 0 naar 1 aangezien dat de standaard range is bij bgc.
Een bridge pusht normaal niets, die zou volledig transparant moeten zijn (zoals een switch).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
kimme
Member
Member

Die van de veranda krijgt wel het 10.xxx adres maar inderdaad geen 192.xxx adres wanneer de Router uit staat.

Netwerk:

Telenet
Rj45-1: router met 192.168.1.1
Rj45-2: powerline naar living dgc in home ip 192.168.0.x
Rj45-3: bgc wifi bridge naar veranda dgc in home ip 192.168.1.x

Rest van netwerk gaat bekabeld en via wifi naar alles via 192.168.1.1

Ik bedenk me net: kan het zijn dat enkel de eerste 2 poorten van de telenet hgw geschikt zijn voor digicorders of maakt dit niet uit?

Alvast bedankt voor de tijd die je hierin steekt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

- RJ45-1 router met 192.168.1.1 >> deze kabel gaat toch naar de WAN poort van je router?
- heb je al eens de digicorders verwisseld van plaats?

Ik blijf toch geloven dat je dgc2 het netwerk 192.168.1.1 "ziet" (via ARP), en ook je TN HGW (via DHCP) ??

[Afbeelding Post made via mobile device ]
kimme
Member
Member

De router is met zijn wan aangesloten op poort 1 van de telenet hgw.
Zal de digicorders eens proberen wisselen.
Als dgc2 ze allebei zou zien dan zou hij wanneer mijn router uit staat een in home ip moeten krijgen en dat is niet het geval.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Verwijder eens de router uit de RJ45 poort van de HGW, en wacht geduldig tot je een INHOME adres krijgt (eventueel rebooten?)

De dgc onthoudt waarschijnlijk het 192.168.1.x netwerk, je moet die zover krijgen dat hij alles opnieuw afscant?
Het gekke is dat het algoritme dat je netwerk afscant, eerst begint met 192.168.1.1, en niet met 192.168.0.1 :-(
(bron: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p521560)
kimme
Member
Member

Thanks. Zal eens kijken straks!
kimme
Member
Member

Eindelijk eens tijd gehad om te checken.

Resultaat:

Wanneer Router uit is en digicorders gewisseld krijgt de veranda geen inhome ip.

Uiteindelijk heb ik uit miserie de oude roku bridge terug gezet en het probleem was meteen opgelost.
Ik zal de nieuwe bridge dan maar gebuiken om de ps3 wat snellere lan te geven.
Enorm vreemd!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”