Hoe checkt IOS onofficiële kabels ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Lap, het is weer van dat. Een Lightning kabeltje op 1DF gekocht heeft maandenlang gewerkt, en sinds gisteren werkt die ineens niet meer omdat mijn iPad komt zeggen dat "Dit accessoire wordt mogelijk niet ondersteund." Yeah right, 'mogelijk', zeg maar 'doelbewust'. Walgelijke praktijk gewoon.

Nu, wat ik vreemd vind, is dat dat kabeltje gewoon maandenlang probleemloos gewerkt heeft, zowel om te laden als voor data-transfer. Ik dacht dat IOS updates wel konden zorgen dat onofficiële kabels ineens niet meer werkten, maar er staat nog gewoon IOS 8.1.2 op en die staat er al op van half december. Kan het zijn dat IOS ook gewoon under the hood toch updates binnenhaalt om onofficiële kabels te detecteren ? En hoe detecteren ze die überhaupt ? Kan toch moeilijk met signatures o.i.d. zijn want dan zou het onmogelijk zijn om kabels die eerst werken dan te blokkeren zonder dat je ook je eigen officiële kabels blokkeert ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik dacht dat al die kabeltjes een soort van ID chip in zich hebben zitten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dat dacht ik vroeger ook, maar dan zouden er überhaupt geen namaak-kabels kunnen gemaakt worden, tenzij ze de identificatie kunnen spoofen. Maar in dat geval lijkt het me ook onmogelijk om achteraf de kabels ineens toch te blacklisten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoogstwaarschijnlijk geeft het kabeltje gewoon slecht contact. Beide connectoren eens goed uitkuisen en de verbinding zal misschien opnieuw werken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou inderdaad ook zoiets beginnen denken. Temeer daar ik net geprobeerd heb en het kabeltje nog gewoon werkt met de iPad Mini en iPhone van mijn vrouw. Contactjes gekuist e.d. maar nog altijd niets op mijn eigen iPad. Heb dan voorlopig maar gewoon de kabeltjes omgewisseld.
EDIT: was al vergeten dat ik destijds 2 van die kabeltjes besteld had bij 1DF, en idd, het andere werkt wel gewoon, dus lijkt er toch idd wel op het iets met de contacten moet zijn.
Laatst gewijzigd door Tomby 26 jan 2015, 10:08, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Begrijp ik het goed dat je uw iPad (etc) enkel kan opladen met een propriëtaire kabel van Apple?
Of heb je die kabel nodig om data, ... over te zetten, maar kan je wel opladen met een micro USB?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Die melding heb ik op mijn 4s soms ook met niet originele kabels paar keer proberen en dan lukt het wel.
Voor zover ik weer zit er geen chip in die kabels dus het zal wel aan de mindere kwaliteit liggen vermoed ik.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Begrijp ik het goed dat je uw iPad (etc) enkel kan opladen met een propriëtaire kabel van Apple?
Of heb je die kabel nodig om data, ... over te zetten, maar kan je wel opladen met een micro USB?
Yep, begrijp je goed. IOS7 introduceerde een soort authenticatie van gecertifieerde accessoires. Ineens werkten een hoop onofficiële oude kabels en accessoires niet meer. Vervolgens zijn de niet-gecertifieerde 3rd parties er wel deels ingeslaagd om die authenticatie te omzeilen of na te bootsen. Bij elk nieuw IOS liep je wel telkens het risico dat je goedkope spullen niet meer gingen werken.
Blijkbaar is het wel een goed bewaard geheim hoe ze die niet-officiële dingen detecteren, want je vindt wel massa's sites over die 'feature' maar geen enkele die uitlegt hoe die detectie gebeurt.
heist_175
Moderator
Moderator

Eerlijk?
Nog een reden om geen Apple te nemen, vind ik zelf.

Ik heb thuis een aantal opladers (allen 2A of hoger) liggen: in de keuken, aan de bureau, in de slaapkamer; maar ook op het werk enzo.
Zo moet ik nooit lopen zoeken naar kabels en kan ik overal (power) laden waar ik wil.

Met Apple spullen moet je dus veel (€ ?) betalen om dat te kunnen doen.
Lachen :bang:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

tb0ne schreef:Die melding heb ik op mijn 4s soms ook met niet originele kabels paar keer proberen en dan lukt het wel.
Voor zover ik weer zit er geen chip in die kabels dus het zal wel aan de mindere kwaliteit liggen vermoed ik.
Er zitten wel degelijk chips in, eentje van NXP en eentje van Ti.
http://www.chipworks.com/en/technical-c ... ing-cable/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dat was ook mijn eerste reflex (hoe geweldig ik de iPad ook moge vinden).
Anderzijds, mijn vraag blijft dus: hoe detecteren ze die onofficiële dingen ? Ondertussen gevonden dat het in eerste instantie met een chip is, maar die blijkt ondertussen al lang gekraakt : http://tweakers.net/nieuws/84862/authen ... raakt.html . Maar blijkbaar is er dus nog meer aan de hand, aangezien ik nu een kabeltje heb dat wel werkt en een dat niet werkt, gewoon uit dezelfde batch. Ik vermoed dat ze dus ook naar de 'kwaliteit' van het signaal kijken en bvb een zeer lage tolerantie hanteren zodat kwalitatief mindere kabels met bvb een voltage dat enkele mV te laag is, ook als uncertified detecteren/markeren.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Hier zelfde meldingen gehad met de originele kabels ... bleek gewoon het contact te zijn dat vuil was ....
In de connector hoopt het stof heel makkelijk op.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Beetje off-topic: ongeacht je nu een Applekabel of een generische microUsb-kabel koopt,
Kwaliteit kost geld, er bestaan trouwens ook, door Apple goedgekeurde kabels van andere merken die een stuk goedkoper zijn.

Ik heb het al voorgehad dat ik met een goedkoop microUSB kabel van eBay alleen kon opladen, geen data overzetten, terwijl dat wel belooft werd.
Bijna geëlektrocuteerd toen ik mijn iPhone vastpakte terwijl hij aan het opladen was.
Dus sindsdien komt die goedkope brol hier niet meer binnen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Te Koop forum

Voor de rest wel kappen op Apple terwijl ze er niet aan kunnen doen dat laders van bedenkelijk chinees-allooi in de fik vliegen.

Ik verbaas me toch elke keer weer dat er zo'n "sterke" meningen over Apple zijn, en dan nog meestal door mensen die Apple niet eens gebruiken - of nog erger, mensen die ooit eens 1 Apple apparaat gehad hebben. Ik stel voor dat ze die lijn dan doortrekken, en registreren op één of ander auto-forum en daar ook even fel van leer trekken als er iemand iets over zijn Ferarri zegt. Niet?

Voor te lachen hé Roger!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Mij moet je wel eens uitleggen hoe je met een brol-kabel -let wel brol-kabel, niet brol-adaptor- geëlektrocuteerd kunt worden. Ik zou idd ook nooit adaptors uit China vertrouwen, en er zijn inderdaad al meldingen geweest van zeer gevaarlijk design waar de primaire kant veel te dicht bij de secundaire ligt en er een risico was van 220V op je USB kabel.
Vroeger nog wel kabeltjes gekocht in China aan een paar euro het stuk, en die waren inderdaad behoorlijk crap en gingen zeer snel kapot. Die die ik op 1DF gekocht heb waren al €10 of zo, en die zien er kwalitatief toch zeer goed uit, maar wel voor de helft van de prijs die Apple vraagt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Hier zelfde meldingen gehad met de originele kabels ... bleek gewoon het contact te zijn dat vuil was ....
In de connector hoopt het stof heel makkelijk op.
Soit, terug on-topic. Denk dat ze dus inderdaad ook wel gewoon de kwaliteit van het signaal checken en een beschadigde officiële kabel, of wat vuile contacten, dus ook die melding geven. Ze zouden dus in eerste instantie die melding mogen aanpassen, zeker als je ze ook kunt zien met officiële kabels.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Zou het ook niet kunnen dat bijvoorbeeld die chip de weerstand meet tussen bepaalde punten ?
Als het dan niet voldoet aan de waarden die in de chip zitten dan werkt het niet.
heist_175
Moderator
Moderator

@ enkel data overzetten

Een USB kabel bevat meerdere koperparen, eentje voor data en eentje om op te laden (details).
Kabels die snel opladen hebben een grotere draaddikte (24 AWG - 0,25mm²).
Dus om dezelfde dikte van een "gewone" kabel te behouden, kan je wel het datapaar eruit halen, om zo het oplaadpaar meer plaats te geven.
Ik heb een 24AWG kabel liggen, waar je enkel mee kan opladen.

Dat er vanuit China brol verstuurd/verkocht wordt, is geen verrassing.
Ieder moet zelf weten wat ie wil, maar veiligheid vind ik wel belangrijk. Dat wil echter niet zeggen dat ik per sé een €25 kostende 2A lader van Samsung koop. Er zijn alternatieven die én veilig en goed werken.

Hoe een kabel elektroctie kan veroorzaken (op 5V), is me een raadsel.
Volgens het AREI mag je zelfs in een bad (volume 0) 12V gebruiken - al is het wel af te raden :).

@ lader
Je kan toch allerlei logica in de adapter steken, zodat ie "signalen" verstuurt naar het op te laden toestel.
Moeilijk kan het niet zijn om zoiets te beveiligen. Waarom je dat zou doen, is een andere vraag.
Hoe je een chip kan omzeilen, lijkt me ook nogal vaag :).
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

AndRo555 schreef:
tb0ne schreef:Die melding heb ik op mijn 4s soms ook met niet originele kabels paar keer proberen en dan lukt het wel.
Er zitten wel degelijk chips in, eentje van NXP en eentje van Ti.
http://www.chipworks.com/en/technical-c ... ing-cable/
Een 4s heeft geen lightning cable...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Inderdaad, ik was precies nog wat moe...

In alles nieuwer dan een 4s wel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

selder schreef:Ik verbaas me toch elke keer weer dat er zo'n "sterke" meningen over Apple zijn, en dan nog meestal door mensen die Apple niet eens gebruiken - of nog erger, mensen die ooit eens 1 Apple apparaat gehad hebben. Ik stel voor dat ze die lijn dan doortrekken, en registreren op één of ander auto-forum en daar ook even fel van leer trekken als er iemand iets over zijn Ferarri zegt. Niet?
Doet men toch ook voor Windows? ;)

Met een goedkope lader is niks mis, ben ik ook stilaan aan het zoeken voor men iPad omdat de mijne versleten is :) maar ik ga toch voor een certified exemplaat uit de Mediamarkt, just to be safe :) Je leest iets te vaak van ontplofte/opgesmoorde smartphones/tablets omdat de lader van bedenkelijke kwaliteit was. Maar een veilige lader zonder de premium prijs moet volgens mij wel lukken :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Apple is heus niet de enige, hoor.
Mijn sony ereader is ook zo'n koppig ding dat enkel van een officiele lader wil laden.
3-4 usb laders heb ik moeten kopen om eentje te vinden waarmee hij werkt (en dat is nota bene de lader van mijn mifi unit, iirc), en tot nu toe nog altijd geen idee waarom die ene wel werkt en de rest niet.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Kan aan de output liggen, velen denken dat elke USB-lader even zwaar is qua output maar dat verschilt enorm. Tel daar bij op dat sommige toestellen daar nauw op letten en dan moet je inderdaad opletten met de lader die je koopt (maar hoeft niet persé origineel te zijn).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer

Tja is dan ook weeral wreed triestig van apple.

Alles kan hier werken/opladen/data uitwisselen met (micro) usb behalve de ipad
En nu met de iphone6 weeral een andere connector, dus onofficiële kabels blocken da's de verbetering :roll:
Ik kan vanaf nu steeds drie kabeltjes meepakken ...

Weet iemand of deze werkt?

http://www.pdashop.be/product/523404/ca ... informatie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Misschien een oplossing voor die drie kabeltjes: ik heb onlangs bij Fnac een oplaadkabel gekocht van USB naar Micro-USB waar een Micro-USB naar Lightning en Micro-USB naar 30-pins adapter aan vasthangt. Op die manier kan ik alle aansluitingen gebruiken met dezelfde kabel. Kostte iets van een 25 euro als ik het me goed herinner, maar dat komt wellicht door de hoge licentiekost voor Lightning-connectors. Micro-USB naar Lightning kost bij Apple ook al 10 euro..

Ik vind het kabeltje niet onmiddellijk op het internet, als ik het tegenkom zal ik het hier posten.

EDIT: deze kabel dus: http://www.nl.fnac.be/BIGBEN-CABLE-3IN1 ... N/a7581053
Altijd handig om bij te hebben ("Mag ik uw oplader even gebruiken?") en werkt zowel voor opladen als gegevensoverdracht.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Was er geen 'verplichting' voor een universele (mini USB) kabel voor smartphones die in de maak was?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Die is er in Europa al denk ik. Daarom dat zowat elke smartphone nu microUSB gebruikt. Apple lost dit op door een tussenstukje van Lightning naar microUSB. Ik meen me te herinneren dat men aan het proberen is om dit verplicht mee te laten leveren met het toestel, maar tot nu toe heb je nog niet veel andere keuze dan het tussenstukje zelf kopen voor tien euro. Daarom dat ik het handiger vond om gewoon die kabel te kopen, zit zo'n tussenstuk bij + een naar 30-pins en een kabel zelf.

Dat Apple niet zo opgezet is met de Europese wetgeving is al langer geweten natuurlijk..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Een week later was het overigens ook prijs met het 2de kabeltje dat ik bij 1DF gekocht had. Overigens blijk ik ook nog Chinese kabeltjes in omloop te hebben die ik 2 jaar geleden gekocht heb, en die werken gewoon nog perfect, terwijl ze er kwalitatief duidelijk minder uitzien als die van 1DF. 't Zijn witte en daardoor was ik al vergeten dat het geen officiële waren (die van 1DF zijn zwart). Die waren ook veel goedkoper, ergens grootte-orde €5, meen ik me te herinneren.
Nu nog zien te herinneren bij welke goedkope Chinees ik ze gekocht heb. Ik vind nergens nog order-mails terug. Site was iets met een i in de naam, want verkochten enkel Apple stuff. Heb toen ook van die USB Camera Connectors gekocht en die werken ook nog perfect.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Heb hier ook eens prijs gehad met een niet origineel kabeltje, maar ook met een originele kabel hoor!

Achteraf bleek dat die binnenin losgerukt was op één of andere manier... Kan gebeuren... Of wat vuiligheid kan soms ook...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Het blijft natuurlijk slimme marketing van Apple maar je kan het ook anders bekijken, hoe onbetrouwbaar is je apparaat als je niet durft garanderen dat het met een huis-tuin-en-keuken kabeltje opgeladen kan worden ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Bwah, ik heb de laatste jaren enorm veel lightning connectors moeten vervangen voor klanten.

Meestal gaven ze een "onofficiële accessoire" waarschuwing of gewoon slecht contact of laad niet op.

Ik raad aan om is met een tandenstoker het stof uit je connector te halen, dat hielp al enorm veel voor de meeste.
je kan wel schrikken zodra je ziet hoeveel kilo's stof in dat piep klein connectortje zit.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

duizend schreef:Tja is dan ook weeral wreed triestig van apple.

Alles kan hier werken/opladen/data uitwisselen met (micro) usb behalve de ipad
En nu met de iphone6 weeral een andere connector, dus onofficiële kabels blocken da's de verbetering :roll:
Ik kan vanaf nu steeds drie kabeltjes meepakken ...

Weet iemand of deze werkt?

http://www.pdashop.be/product/523404/ca ... informatie

Misschien is het een beter idee om de anderen zich te laten aanpassen naar lightning. Niets zo vervelend als een (micro)USB. Van de 10 keren steek je hem 6 keren verkeerd . Onze kleinste heeft een motorische handicap. Hij heeft problemen met alle USB stekkers behalve de lightning. Zegt genoeg, denk ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Ik heb usb in het algemeen nooit juist van de eerste keer!
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat niemand betwist hoe handig die Lightning connector is. Het is eerder de frustratie dat ofwel die dingen doelbewust onbruikbaar gemaakt worden, ofwel dat ze blijkbaar zeer gevoelig zijn aan vuil/beschadiging. Blijkbaar is het zelfs dat tweede, want dat kabeltje dat zogezegd uit China kwam, blijkt gewoon een officiële Apple kabel te zijn. Ik dacht dat er altijd een appeltje op de USB plug moest staan maar dat is blijkbaar niet het geval. Wel, dat Apple kabeltje blijkt nu ook maar half meer te werken. Ik krijg ook de melding dat het geen officiële kabel is, maar in tegenstelling tot mijn 1DF kabeltjes, wil mijn iPad er wel nog mee opladen.
Zal eens moeten kijken om het contact in mijn iPad eens te kuisen, al ben ik toch een beetje weigerachtig om daar met een tandenstokertje in te gaan kotteren.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Sylvester schreef:Hij heeft problemen met alle USB stekkers behalve de lightning.
USB 3.1 Type-C kabels lossen die miserie allemaal op: http://arstechnica.com/gadgets/2015/01/ ... ng-to-use/
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”