Ik heb een herlaadkaart van Aldi Talk dat gebruik maakt van het base netwerk.
Wanneer ik met mijn Motorola Moto G via wifi surf(via Telenet) gaat dit zo snel als op mijn pc, echter wanneer ik via mobiel internet surf(3G) gaat het hier enorm traag.
Nu heb ik vandaag een progje op mijn phone gezet(opensignal) en deze geeft als signaal aan : Medionmobile/2G.
Op mijn telefoon is voorkeur 3G ingesteld. Wanneer ik op de landkaart kijk via dat progje zou hier echter een goede 3G dekking moeten zijn.
Wanneer ik in het progje op gsm masten klik krijg ik :Medionmobile EDGE-91dBm 12asu CID:2634
Zou het nu kunnen dat hier alleen maar 2G beschikbaar is via Medion ?
Bestaat 2G nog ?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Neen, er is 3G beschikbaar via Aldi Talk/Medionmobile.
Je kan best eens de 3G-instellingen van je toestel opnieuw configureren:
http://www.alditalk.be/nl/services/zo_werkt_het.php >> Multimedia-instellingen >> Internetinstellingen
Daarna even de vliegtuigmodus aan- en uitzetten en je zou op het 3G-netwerk moeten terechtkomen.
Moest het dan nog niet lukken, kan je eerst je toestel eens volledig uitschakelen en herstarten.
Tip: Met de app "Network Signal Info" van KAIBITS Software krijg je alle informatie over het netwerk waarmee je verbonden bent.
Je kan best eens de 3G-instellingen van je toestel opnieuw configureren:
http://www.alditalk.be/nl/services/zo_werkt_het.php >> Multimedia-instellingen >> Internetinstellingen
Daarna even de vliegtuigmodus aan- en uitzetten en je zou op het 3G-netwerk moeten terechtkomen.
Moest het dan nog niet lukken, kan je eerst je toestel eens volledig uitschakelen en herstarten.
Tip: Met de app "Network Signal Info" van KAIBITS Software krijg je alle informatie over het netwerk waarmee je verbonden bent.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Net iets opgemerkt.
Toen ik net in de auto stapte had ik wel 3G netwerk. Wanneer ik terug binnen kom schakelt het over naar 2G.
De instellingen heb ik nagekeken en deze zijn ok behalve voor mms want deze service is niet beschikbaar.
Heb network signal geinstalleerd.
Net operator Medionmobile
Net type : EDGE*220 kbps
Net strenght -87dBm*13ASU
Toen ik net in de auto stapte had ik wel 3G netwerk. Wanneer ik terug binnen kom schakelt het over naar 2G.
De instellingen heb ik nagekeken en deze zijn ok behalve voor mms want deze service is niet beschikbaar.
Heb network signal geinstalleerd.
Net operator Medionmobile
Net type : EDGE*220 kbps
Net strenght -87dBm*13ASU
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Base 3G is grotendeels uitgerold op 2100MHz, wat minder makkelijk door muren en andere obstructies gaat dan 2G (/EDGE) wat uitgerold is op de 900MHz band. Als vuistregel kan je nemen dat lagere frequentie makkelijker door muren gaat. (paar gevallen uitgezonderd)
Wel rolt Base tegenwoordig 4G uit op 800MHz uit (naast de 1800MHz band), wat een vergelijkbare dekking moet geven als 2G, alleen zal het nog wel een paar jaar duren eerdat alle masten zijn omgebouwd. Daarnaast komt er ook op steeds meer plekken 3G op de 900MHz band naast 2G, alleen wordt dit lang niet overal uitgerolt omdat op sommige plekken 2G zodanig veel gebruikt wordt dat de volledige bandbreedte in de 900MHz band voor 2G gebruikt wordt.
Mobistar is veel consequenter in de uitrol van 3G op 900MHz naast 4G op 800 en 1800MHz.
Wel rolt Base tegenwoordig 4G uit op 800MHz uit (naast de 1800MHz band), wat een vergelijkbare dekking moet geven als 2G, alleen zal het nog wel een paar jaar duren eerdat alle masten zijn omgebouwd. Daarnaast komt er ook op steeds meer plekken 3G op de 900MHz band naast 2G, alleen wordt dit lang niet overal uitgerolt omdat op sommige plekken 2G zodanig veel gebruikt wordt dat de volledige bandbreedte in de 900MHz band voor 2G gebruikt wordt.
Mobistar is veel consequenter in de uitrol van 3G op 900MHz naast 4G op 800 en 1800MHz.
-
- Elite Poster
Dat was een duidelijke uitleg. Internet heb ik hier thuis via wifi dus dat is niet echt een probleem en voor bellen zal 2G geen problemen opleveren veronderstel ik ?
P.S : misschien nog iemand een idee betreft die mms service ? Gewone sms berichten sturen gaat wel maar bij mms krijg ik de melding service niet beschikbaar.
P.S : misschien nog iemand een idee betreft die mms service ? Gewone sms berichten sturen gaat wel maar bij mms krijg ik de melding service niet beschikbaar.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
inderdaad 2g blijft bestaan 3g zal verdwijnen
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
-
- Elite Poster
Die instellingen voor mms had ik al maar zonder resultaat.
Toch nog even reageren op mijn 3G signaal.
Wat ik vandaag merkte was dat ik ook binnen op mijn werk geen 3G ontvangt had.
Echter vorige week met mijn oude smartphone(LG L7 II) had ik zowel hier als op mijn werk een 3G verbinding.
Zou dit eventueel aan mijn Motorola Moto G kunnen liggen of zou dit toch nog met een instelling te maken kunnen hebben ?
Toch nog even reageren op mijn 3G signaal.
Wat ik vandaag merkte was dat ik ook binnen op mijn werk geen 3G ontvangt had.
Echter vorige week met mijn oude smartphone(LG L7 II) had ik zowel hier als op mijn werk een 3G verbinding.
Zou dit eventueel aan mijn Motorola Moto G kunnen liggen of zou dit toch nog met een instelling te maken kunnen hebben ?
-
- Elite Poster
Ik had naast een 3G probleem ook een probleem met de batterij van mijn phone.
Nu heb ik het batterij probleem + 3G probleem gevonden.
Ik had de voorbije week de lader van mijn tablet gebruikt en dit was blijkbaar de oorzaak van deze 2 problemen.(bij de moto g is geen oplader bijgeleverd vandaar)
Gisteren via de pc opgeladen en nu nog 2% verbruik op een nacht en overal 3G in huis.
Nadeel was dat het opladen via de pc wel 5u duurde en met de tablet lader +-2u.
Met welke lader kan ik nu best opladen daar iemand me vertelde dat elke usb lader hetzelfde is ? (kan ik bv die van mijn man zijn windows phone gebruiken)
Nu heb ik het batterij probleem + 3G probleem gevonden.
Ik had de voorbije week de lader van mijn tablet gebruikt en dit was blijkbaar de oorzaak van deze 2 problemen.(bij de moto g is geen oplader bijgeleverd vandaar)
Gisteren via de pc opgeladen en nu nog 2% verbruik op een nacht en overal 3G in huis.
Nadeel was dat het opladen via de pc wel 5u duurde en met de tablet lader +-2u.
Met welke lader kan ik nu best opladen daar iemand me vertelde dat elke usb lader hetzelfde is ? (kan ik bv die van mijn man zijn windows phone gebruiken)
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Volgens mij heeft de lader niets te maken met de ontvangst van 3G binnenhuis. Dit zal louter toeval zijn.
In principe kan je ook met een tablet lader laden. De GSM zal niet meer vermogen nemen dan nodig is.
Andersom wel. Als je een lichtere lader neemt, zal hij langer laden of zelfs helemaal niet.
In principe kan je ook met een tablet lader laden. De GSM zal niet meer vermogen nemen dan nodig is.
Andersom wel. Als je een lichtere lader neemt, zal hij langer laden of zelfs helemaal niet.
-
- Elite Poster
USB3 is 900mA, maar heel weinig gsm's zijn USB3. En de meeste spelen het op veilig door max 400-450mA uit een PC usb poort te trekken. (Mocht je gsm 2.1A aan een PC usb poort trekken kan het wel eens zijn dat je USB poort naar de vaantjes zou zijn).
-
- Elite Poster
Batterij van een Moto G is 2070mAh. Dat is 4u10min, maar dan moet je al 100% efficient kunnen laden aan 500mA. Dus 5u is vrij realistisch (verliezen in omzetting 5v naar 4.2/4.3v + de eerste en laatste paar mAh gaan niet aan 500mA.)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 14 keer
euh ? Dus 2G (totaal onbruikbaar bij Proximus) blijft bestaan, terwijl alles op 4G ingezet wordt (anders zouden ze eerst wel zorgen dat ze overal een deftig 3G net hebben).proximusboyke schreef:inderdaad 2g blijft bestaan 3g zal verdwijnen
Eigenaardige gedachtengang.
-
- Premium Member
- Twitter: ttown2
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 22 keer
2g wordt gebruikt voor bellen en machine-to-machine communicatie. Het vervangingspatroon daar (m2m) is veel trager dan bij smartphones, over 3 jaar vindt je toch geen smartphone meer zonder 4g en kan het 3g netwerk relatief makkelijk afgeschakeld worden.
-
- Elite Poster
Waarom een deftig 3G netwerk opbouwen? Nu nog? Dat is nonsense. Waarom nog geld en moeite steken in die technologie?nete schreef:Tja, als ze nu al eens eerst een deftig 3G netwerk uitbouwen (alledrie hé), want nu willen ze lopen en ze kunnen amper stappen....
3G werd jaren lang alleen op 2100MHz uitgerold, dat heeft nu eenmaal de eigenschap niet ver te dekken door muren en (in mindere mate belangrijk) open lucht. Om daar mee een goed dekkend netwerk te hebben heb je enorm veel masten nodig. Proximus zijn 3G netwerk is straks 10 jaar oud en bestaat grotendeels uit 2100MHz. Resulataat? Alle gebieden waar wat mensen wonen zijn redelijk gedekt, alleen daarbuiten loont het gewoon niet om 2100MHz te gebruiken.
Tegenwoordig zijn alledrie de providers bezig met 900MHz (origineel 2G spectrum) te gebruiken om ook in te zetten voor 3G. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend. Eerst en vooral mag er niet te veel 2G verkeer zijn op die plaats, dan heeft 2G het volle 900MHz spectrum nodig, anders krijgt je bezette netwerken waar je niet op kan bellen. Daarnaast blijft heel veel M2M communicatie 2G zodat je nooit de volledige 900MHz band 3G kan maken, dus niet echt veel snelheid of capaciteit met zich mee kan brengen.
4G/LTE is niet alleen een veel betere technologie (denk aan VoLTE, efficiënter, etc.) maar heeft ook de 800MHz band die vanaf het begin (bijna begin eigenlijk) volledig beschikbaar is om LTE op uit te rollen, geen 2G of 3G technologie die die band ook bezet. Dat heeft veel voordelen, daar kunnen ze naar hartelust op uitrollen en een landelijk dekkend netwerk opstellen in 1.5 jaar, zie KPN in NL die hebben dat gewoon gedaan. Daarnaast is er nog de 1800MHz band waar een beetje 2G op zat en de lege 2600MHz band die gebruikt kunnen worden voor capaciteit op plekken waar het nodig is.
Wat de providers doen (en wat ook gewoon logisch is), zijn de masten die ze vernieuwen met LTE800/LTE1800 ook te voorzien van 3G900 waar mogelijk, omdat er toch aan gewerkt wordt.
3G900 is dus enkel nog nuttig voor de iPhone 5/4s/4 Oneplus, niet LTE android/WP gebruiker die geen LTE800 heeft.