Ervaringen met fiets(diefstal)verzekeringen

Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Gisteren heb ik me een nieuwe Cannondale mountainbike gekocht aangezien m'n vorige mountainbike van op m'n -niet vrij toegankelijke- privéparking werd gestolen (!). Aangezien daar niks aan werd gedaan ("Hij is niet geregistreerd meneer." Allicht niet, graveren in kader doet garantie vervallen om zo maar één reden te noemen) lijkt een fietsverzekering meer dan ooit heel interessant.

Het probleem is dat dat laatste in België niet bepaald alom vertegenwoordigd is, en reviews toch niet zo makkelijk te vinden zijn. Aan fietshandelaars zelf vragen is een reeds beproefde optie, maar als ze al opties kennen/hebben hebben ze ook deals met die bepaalde aanbieders.

De twee voornaamste die ik momenteel vond zijn Callant en VeloSafe, vooral Callant valt wat duurder uit en dus VeloSafe lijkt betere voorwaarden te hebben maar voor de rest...

Anyway, moesten er hier zijn die ervaring hebben deel gerust, en 't is misschien ook een handig topic voor andere geïnteresseerden.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 15 jan 2015, 16:05, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

De titel zou best gewijzigd worden in 'anti-diefstalverzekeringen' want je hebt ook fietsverzekeringen voor ongevallen (lichamelijke schade, fietsschade)

Fietsersbond heeft een kleine korting op callantverzekering aan haar leden (10% op de premie) maar aangezien je de fiets al kocht waarschijnlijk nu geen optie meer ...
http://www.fietsersbond.be/ledenvoordel ... ingcallant

Hier kan je ook eens kijken
http://www.bikecenter.be/diefstalverzekering
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

@ origineel probleem
"Niet vrij toegankelijke privé parking" -> diefstalverzekering inboedel?

@ graveren
Het wordt nog graveren genoemd, maar in de realiteit is het een onverwijderbare sticker die ze op uw frame plakken.
Het zou me verbazen dat een sticker kleven de garantie doet vervallen?

@ fietsverzekering
Bij Callant kan je nu enkel een verzekering afsluiten met fietsbijstand inbegrepen.
Je hebt 2 opties:
1 Jaar Fietsbijstand en Diefstal
1 Jaar Fietsbijstand, Diefstal en Beschadiging

Voor mijn vrouw haar elektrische fiets (€3500) hebben we een verzekering genomen.
Voor mijn nieuwe fiets (€1500) gaan we dat niet doen.
Er zijn namelijk verschillende modaliteiten, afhankelijk van het type fiets. Bij een gewone fiets verlies je al x % aan terugbetaling.
In de realiteit zou ik €70 per jaar betalen om uiteindelijk maar €900 in jaar1 en €750 in jaar2 terugbetaald te krijgen in geval van diefstal.
Dat is een premie van +/- 10%
Vertaald naar autoverzekering betekent dat: een nieuwe auto van €25'000 -> €2500 per jaar verzekeringspremie.
Ja, salut.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Daar verbaas ik me ook wel over, "graveren doet de garantie vervallen". Dat kan ik me niet inbeelden dat de fabrikanten niet bekend zijn met de huidige technieken om je fiets te "graveren".
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Eisen de verzekeringen dan niet dat je je fiets laat "graveren" ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

dat vroeg ik me ook al af, hoe gaan ze uw fiets anders identificeren ? "het was een groene met een zwart zadel" gaat niet volstaan denk ik...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In diverse gemeenstes (althans in 2013 en 2014) worden ze nu nog altijd echt gegraveerd hoor...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

inderdaad, worden gegraveerd en dan een sticker erover (zodat code in het vierkantje komt)
de koe zegt boe
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Het is afhankelijk van je politiezone maar het rijksregister kan:

-gegraveerd worden in je kader met sticker erover
bvb: bilzen/hoeselt/riemst http://www.lokalepolitie.be/5381/graver ... etsen.html
tienen http://www.policelocale.be/5392/fietsgraveren.html
dit blijft feitelijk het meest betrouwbaar MAAR heeft als nadeel dat je fiets doorverkopen wat vervelender is + voor zeer dure fietsen is deze feitelijke "beschadiging" laten aanbrengen minder vanzelfsprekend.

-met een sticker worden aangebracht + beschermingssticker daarover
bvb: tervuren = http://www.lokalepolitie.be/5398/laat-j ... veren.html
minder betrouwbaar MAAR minder nadelen dan "echt" graveren.

even informeren in je buurt dus op welke wijze het men daar doet! Naar mijn persoonlijk gevoel doet het er weinig toe of je fiets een identificatie heeft of niet naar diefstal op zichzelf toe. Het is enkel nuttig moest men toevallig je fiets terugvinden na de diefstal (wat niet echt enorm veel voorkomt tenzei je je fiets simpelweg niet gesloten had). Of mogelijk naar verzekering toe heeft het ergens zijn nut.

Nuttiger: maak steeds gebruik van een kwalitatief ketting-, vouw-, of beugel-slot met beveiligingssleutel. Nooit een slot met (korte)numerieke code, simpele sleutel of draaislotje dus. Daarnaast steeds minstens 1 wiel + kader vastmaken aan een goed verankerde constructie (fietsenrek/hoge paal/....). In zulk geval zal een dief al minstens een kleine slijpschijf nodig hebben om je fiets te kunnen stelen: om dat te riskeren moet je fiets al zeer afgezonderd staan, heeft de dief al voorbereiding en lef nodig. Daartegen kan je nooit iets beginnen.

zie ook= http://www.fietsslot-expert.be/waar-let ... -fietsslot, http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsslot , http://www.fietsslot.nl/kennisbank/
Laatst gewijzigd door lirec 15 jan 2015, 14:34, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Huh... ze gebruiken het RRN... leuk als je je fiets verkoop :bang:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, ze gebruiken RRN!

Ik heb anders ook goede ervaringen met kettingsloten (uiteraard met een stof of plastieken omhulsel rond, zodat je je fiets niet beschadigd). U-vormige sloten zijn inderdaad ook handig!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:De titel zou best gewijzigd worden in 'anti-diefstalverzekeringen' want je hebt ook fietsverzekeringen voor ongevallen (lichamelijke schade, fietsschade)
Done.
heist_175 schreef:@ origineel probleem
"Niet vrij toegankelijke privé parking" -> diefstalverzekering inboedel?
Uiteraard al voorgelegd aan makelaar(s), maar het is een parking op een soort binnenplein tussen twee rijen huizen in twee verschillende straten. De parking is wel volledig afgesloten, enkel toegankelijk via de garagepoort (enkel met badge of afstandsbediening toegankelijk) of via m'n appartementsblok maar ook daar moet je al twee sleutels hebben eer je via een achterdeur op die parking uitkomt. Maar aangezien het openlucht is (met een deel ondergronds) is het zogezegd geen deel van het gebouw en valt het dus niet onder diefstalverzekering.

Trouwens, de fiets stond stevig op slot, maar niet vastgemaakt aan een paal of rek want er is geen fietsrek voorzien. Er is enkel een overdekking waaronder deze droog kunnen staan. Da's niet wat het Gents bouwreglement voorschrijft want daarin staat duidelijk dat een fietsstelling verplicht is en in verhouding met aantal appartementen/bewoners. Ik heb daar reeds voor dit voorval voor gemaild naar de syndicus maar die heeft er nog steeds niks aan gedaan (al is een simpel fietsrek op de grond leggen niet het moeilijkste dat er is). Ook toen ik mailde om te melden dat m'n fiets gestolen was was de reactie op z'n minst ondermaats. "Dit is hier al eerder gebeurd." Maar bij de rondleiding met immokantoor en later met eigenaar is daar wel met geen woord over gerept en zei men duidelijk dat de fietsen daar veilig konden worden gestald. Ook in eerste mail naar syndicus vermeldde die niet dat die parking mogelijks niet veilig was voor dergelijke fietsen. Dan betaal je u nog blauw om er te wonen...
Joe de Mannen schreef:dat vroeg ik me ook al af, hoe gaan ze uw fiets anders identificeren ? "het was een groene met een zwart zadel" gaat niet volstaan denk ik...
Da's nochtans heel simpel, de meeste fietsen hebben een uniek serienummer op het frame. In dit geval staat dat serienummer geregistreerd op naam bij de fabrikant en dit voor de levenslange garantie op het frame (toch bij Cannondale). dat serienummer is uiteraard opgenomen in de PV, maar aangezien het niet bij de gemeente geregistreerd was op hun manier valt deze fietsdiefstal in een andere categorie en wordt er buiten de fiets in een lijst opnemen waarin die 10 jaar zal blijven staan niks gedaan (zelfs niet doordat het op privéterrein was, en er dus onbevoegde toegang was). Moesten ze toevallig een dievenbende oprollen of dergelijke wordt die lijst wel eens gecheckt en worden de fietsen die zouden gevonden zijn aan die lijst getoetst, maar daar eindigt het. Althans hier in Gent.

Maar wat mij betreft is graveren dus compleet overbodig. Ik zie niet in waarom dat een betere identificatie zou zijn dan een uniek serienummer waarmee je bij de fabrikant geregistreerd staat op naam en adres. Zelfs al is er geen link met de fabrikant, het uniek serienummer is er vrijwel altijd en is altijd terug te vinden op het aankoop- en garantiebewijs net als op het frame. En nog beter; stel dat je een fiets met een Carbon frame hebt, dan ben je al helemaal gek als je gaat zitten graveren.
heist_175
Moderator
Moderator

@framenummer
Een gegraveerde fiets (met een sticker dus) is voor de politie veel handiger. En het is uiteindelijk de politie die de diefstal registreert en achteraf moet oplossen.
Je kan van de politie niet verwachten dat ze van elk merk weten waar er een serienummer staat.
Heel wat merken gaan geen serienummer hebben.

Dat is wél de reden dat de verzekering voor elektrische fietsen zo goedkoop is (relatief tov andere soorten fietsen). Je kan geen onderhoud doen aan een fiets die bij de fabrikant geseind staat als gestolen. Als fietsenmaker moet je altijd de fiets "aan de computer hangen" die dat eerst verifieert.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Even nagevraagd; In Gent wordt blijkbaar uw rijksregisternummer gegraveerd in het kader. De gebruikte techniek is effectief nog graveren en niet een geprinte sticker plakken.
Trouwens, de verzekeringen vereisen helemaal niet dat uw fiets geregistreerd is.
heist_175
Moderator
Moderator

Vroeger verkocht onze fietsenmaker (Bikecenter) Callant verzekeringen.
Mijn vrouw haar elektrische fiets (fiets: €3000 - accessoires: €350) kost €72 per jaar om te verzekeren tegen diefstal.

Ik heb een fiets besteld in december, leverdatum begin juni, prijs €1300.
Aangezien het geen elektrische fiets is, is de premie bij Callant hoger, is er een serieuze vrijstelling én passen ze gruwelijke economische afschrijving toe. Kortom, de hoofdprijs voor een - naar mijn mening - slechte dekking.
Callant:
1 Jaar Fietsbijstand en Diefstal: €62
1 Jaar Fietsbijstand, Diefstal en Beschadiging: €95

Nu hebben ze daar nog 2 andere verzekeringen
ENRA
(aanschafwaarde: €1300)
1 jaar diefstal: €79,00
3 jaar diefstal: €180,12
1 jaar omnium met pechverhelping: €91,01
3 jaar omnium met pechverhelping: €207,49
- geen vrijstelling bij diefstal
- bij schade etc, vrijstelling €25

Safebike
(aanschafwaarde: €1300)
Diefstal 1 jaar: €32,5
Diefstal 3 jaar : €65
Omnium 1 jaar: €45,5
Omnium 3 jaar: €97,5€
- geen vrijstelling bij diefstal
- bij schade etc, vrijstelling €25
- afschrijving: Volgende afschrijvingen zijn van toepassing: 0% gedurende de eerste 24 maanden en 1% per volle verstreken maand vanaf de 25ste maand tot de 36ste maand. Vanaf de 37ste maand tot de 60ste maand 2% per volle verstreken maand met een maximale afschrijving van 50% op de verzekerde waarde.
1ste jaar: 0%
2de jaar: 0%
3de jaar: 1% tot 12%
4de jaar: 14% tot 36% (1/3 van de waarde krijg je niet terugbetaald na 4 jaar - €1300 aanschaf -> €832 terugbetaald)
5de jaar: 38% tot 50% (vanaf het 4,5de jaar krijg je nog maar de helft terugbetaald)

Dus bij Safebike heb ik 3 jaar omnium voor dezelfde prijs als ik bij Callant 1 jaar omnium heb!
Fietsbijstand interesseert me niet zozeer, maar wel schade. Al zie ik nergens staan hoe ze schade gaan vaststellen: politie zoals bij leasewagens, of de fietsenmaker die meteen zelf de herstelling mag doen :)?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

En wat trek je dan wanneer je fiets gestolen wordt?
De meeste zie je nooit meer terug. Gaan naar Polen of het VK.

Zijt maar zeker dat er heel veel zijn die dan zogezegd hunne velo gepikt is, maar waar de broer er mee rond rijdt.. Mijn schoonvader is verzekeraar en om die reden gestopt met die 'spellekes"..
heist_175
Moderator
Moderator

Wat ik, als consument, trek bij diefstal? Een nieuwe fiets zeker :).
Bij Callant is de voorwaarde expliciet dat je een nieuwe fiets koopt, dus jij krijgt nooit het geld. Je moet zeggen waar je uw nieuwe fiets gaat kopen en die regelen het onderling.

Wat "spelletjes" betreft: met een elektrische fiets kan je weinig doen als die gepikt is.
Bij elk onderhoud moet die aan de computer hangen, en gestolen exemplaren zouden zo boven water komen.
Bij een "gewone" fiets: ik laat de mijne "graveren" (een sticker erop kleven dus) en die fiets heeft ook een serienummer enzo. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen.
Als "mijn broer" ofzo ermee zou rijden, is het risico dat hij gepakt wordt met een fiets die gegraveerd is én een serienummer heeft...
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Want we zijn allemaal al eens tegengehouden geweest op de fiets om een volledige check te ondergaan of die fiets wel van de gebruiker is?
heist_175
Moderator
Moderator

Idem met de auto?
Ik ben nog nooit gecontroleerd geweest met de auto, niet op verzekering, niet op alcohol, niet op weet-ik-veel-wat.
Heb met al mijn lease-auto's tesamen toch al ruim 150'000km gereden en met de auto's van mijn ouders ook nog wat.

Niemand die autodiefstalverzekering in vraag stelt?
Of het heeft over "spelletjes"?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Elektrische fiets die aan de pc moet hangen tijdens een onderhoud? Ik heb de mijne gekocht op een beurs en ga op onderhoud bij de lokale fietsenwinkel. Die heeft nog nooit aan een pc gehangen. Trouwens, die mensen weten niet eens mijn naam. Hoe zouden ze dan in godsnaam kunnen achterhalen die die ergens gestolen zou zijn.
heist_175
Moderator
Moderator

Mijn vrouw hare fiets wordt elke keer aan de pc gehangen bij een onderhoud.
Zo krijgt ze meteen updates én kunnen er eventuele fouten uitgelezen worden.
Bij een auto gebeurt dat toch ook? Zo bizar vind ik dat niet dus.

Toen we die gekocht hebben, hebben we een toertje gedaan langs 4-5 fietsenmakers in de buurt.
Iedereen verkoopt dat wel, maar er zijn er niet zo veel die er kennis van hadden.
Er was er eentje bij die zijn batterijen "pimpte", wat maakte dat de fietsen harder dan 25km/h konden. Vriendelijk voor bedankt. :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vreemd dat een fiets een snelheidsbeperking moet krijgen, straks alle wielertoeristen een boete :banana:

Maar inderdaad, hoe vaak wordt het gecontroleerd ? van de auto al bijna nooit, laat staan van een fiets.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Vreemd dat een fiets een snelheidsbeperking moet krijgen
Een electrische fiets is dan ook een gemotoriseerd voertuig !
heist_175
Moderator
Moderator

Er zit geen snelheidsbeperking an sich op,
maar om "fiets" genoemd te mogen worden, mag de ondersteuning van de motor maar tot 25km/h werken.
Je kan en mag veel sneller rijden met een elektrische fiets.
Omdat het optrekken zo snel gaat, kan je makkelijk 30km/h rijden (eigen ervaring :-D ), terwijl ik op een gewone fiets +/- 20km/h doe.

De classificatie "fiets" of niet heeft verstrekkende gevolgen:
- fiscaal: kilometervergoeding is enkel voor een "fiets" en niet voor een brommer
- verzekering: een fiets moet je niet apart verzekeren, een brommer wel
- wegcode: een fiets mag op het fietspad, een brommer (A of B) kan verboden worden op het fietspad te rijden
- ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik wil filmpjes zien van de politie die controles doet :)
Je moet immers trappen om de hulp in te schakelen, dat wil zeggen dat er iemand op de rollen moet rijden met die fiets :)
"Flitsen" haalt niet uit want als je op manpower sneller rijdt, is het niet strafbaar...

Maar da's allemaal offtopic.

Het ging over verzekering, ik heb nog nooit iemand geweten die controle van de gravure gehad heeft...

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Het helpt wel als de politie een "bende" oprolt.
De niet-gegraveerde fietsen worden door de politie verkocht, voor de gegraveerde kunnen ze de originele eigenaar terugvinden...

Ik heb geen cijfers tussen diefstal van gegraveerde en niet-gegraveerde fietsen,
en evenmin cijfers over het "terugvindpercentage" van beide categoriën. Baadt het niet, dan schaadt het niet.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er is in België welgeteld 1 controle geweest op elektrische fietsen voor zover ik weet. Daaruit bleek dat praktisch elke fiets te snel zou rijden. http://www.standaard.be/cnt/dmf20141203_01411026 -> volgens mij kan dat gewoonweg niet, ik heb ook een elektrische fiets en de ondersteuning stopt echt op 25. Daarboven is dat echt een ultra log geval. Gezien het feit dat ik veel elektrische fietsen voorbij rijdt door zelf bij te trappen denk ik dat de begrenzing wel in orde is van de meeste fietsen. Ik ken inderdaad wel mensen die een onbegrensde hebben en deze fiets gebruiken als woon werkverkeer, sneller bestaat echt niet als je fiets 45 per uur haalt. :)

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2223449 -> recent artikel dat een wettelijk kader vraagt over elektrische fietsen.

Ik denk trouwens dat een diefstalverzekering enkel in de eerste 2 jaar loont en bij een fiets die meer kost dan 1000 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”