Recht op 40-uren week

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Hallo,

Ik werk in een bedrijf waar er 1 iemand een 40 uren week werkt en bijgevolg ook 12 ADV dagen kan opbouwen op een jaar.

Graag zou ik dit ook will doen aangezien ik nu een 38 uren week draai maar eigenlijk best wat meer verlof wil.

Is dit een recht?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wettelijk mag je niet meer dan 40 uur werken. Officieel is het 38u maar ik vrees dat het geen recht is om te vragen in een 40u werkweek te stappen.

Dat extra verlof is ook geen extra verlof he, je hebt die uren ook gepresteerd.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard, dat besef ik wel. Ik vraag me gewoon af of het een recht is om ook een 40-uren week te eisen binnen hetzelfde bedrijf.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het lijkt me logisch dat het kan omdat er iemand anders is die dat ook heeft ?
Maar stel de vraag aan de personeelsdienst, je gaat rapper en duidelijker geholpen zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bij ons werken de ploegarbeiders in een 40 uren regime en hebben recht op 12 ADV dagen, de mensen die overdag werken werken 39u en hebben bijgevolg maar recht op 6 ADV dagen, ook wij hebben de vraag al gesteld of we de vrijdag 1u langer mogen werken om alzo 6 extra ADV dagen te hebben maar dit krijgen we niet goedgekeurd...vorig jaar kwam er dan een voorstel om 39 1/2u te werken om alzo 9 ADV dagen te hebben en dit is een vrije keuze....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De vraag is of het een recht is, ik denk dat het geen recht is, maar een gunst.

Overleggen met de werkgever/baas is denk ik eerst aan de orde voor je op tafel gaat slaan. Je kan altijd verwijzen naar die ene collega die ook in zijn 40 uren werkweek zit. Op die manier kan jij het bij krijgen, of de collega het kwijtspelen. :)
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Die werknemer heeft misschien een andere graad binnen het bedrijf? Normaal staan de werkuren in het werknemershandboek/arbeidsreglement?

Of wordt dit oogluikend toegestaan dat die 40u presteert en ze gewoon verlet, in dit geval zijn het geen officiële ADV dagen natuurlijk, en dan kan het gaan zoals Slafes al aanhaalt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

sardonis schreef:Ik werk in een bedrijf waar er 1 iemand een 40 uren week werkt en bijgevolg ook 12 ADV dagen kan opbouwen op een jaar.
Misschien heeft de persoon dat bedongen toen hij is gestart met werken voor jullie bedrijf (omdat hij het in z'n vorige job ook had bijvoorbeeld)... praat anders eens met hem (al kan het zijn dat hij er ook geen ruchtbaarheid mag aan geven).

Je werkgever zal natuurlijk liever hebben dat je 38u werkt (en vermoedelijk zelfs meer tenzij je een tikklok hebt)... dan de 12 extra dagen verlof.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

MichelJ schreef:Die werknemer heeft misschien een andere graad binnen het bedrijf? Normaal staan de werkuren in het werknemershandboek/arbeidsreglement?

Of wordt dit oogluikend toegestaan dat die 40u presteert en ze gewoon verlet, in dit geval zijn het geen officiële ADV dagen natuurlijk, en dan kan het gaan zoals Slafes al aanhaalt.
Arbeidscontract en CAO.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Staat duidelijk omschreven in het arbeidsreglement binnen uw bedrijf.

Het kan inderdaad zo zijn dat bepaalde groepen of functies wel een 40 uren werkweek draaien. Terwijl andere groepen of functies een 38 uren week hebben.
Het kan ook zijn dat deze groepen of functies tot een bepaald jaar van indiensttreding zo'n werkweek hebben en al wie na die datum is aangeworven een 38 uren werkweek heeft.
Het kan ook zijn dat zo'n dingen historisch gegroeid zijn en dan kan men spreken van een "verworven recht" dat die persoon opgebouwd heeft. (bijvoorbeeld als die persoon reeds 20 jaar op die manier werkt). Dit is dan altijd delicaat en voor discussie vatbaar.

Best is het arbeidsreglement erbij te nemen en dit eens goed lezen wat ervan instaat.

Noot: die ADV is geen extra verlof, het zijn gewoon je uren dat je boven de 38 gewerkt hebt dat je kan opnemen (normaal gezien iedere maand 1 dag). Op welke manier staat ook duidelijk omschreven in het arbeidsreglement.

Als je onvoldoende informatie krijgt van de personeelsdienst of terug kan vinden in het arbeidsreglement kan je je wenden tot de vakbond binnen het bedrijf of in één van hun kantoren (afhankelijk tot welke centrale je behoort).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Muziekbos schreef:Noot: die ADV is geen extra verlof
Dat weet de TS ook wel... maar ik denk dat de meeste mensen liever 40u werken en 12 dagen "verlof" krijgen dan gewoon 38u werken.

Met 20 dagen verlof kom je nu éénmaal niet echt ver als je 3 weken in het grote verlof neemt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Bij mij heeft men dit meteen als voorstel gedaan bij mijn contract. Aangezien ik vorig jaar 4 maanden gewerkt heb als interim (weekcontracten) telt dat blijkbaar niet voor verlof dit jaar, ik zal het dus wel met die 12 dagen moeten doen. Ik ben alvast blij met die regeling. Ja, het is geen echt verlof want het zijn gepresteerde uren, maar in mijn geval had ik anders gewoonweg niks blijkbaar :) + dat zijn volgend jaar dan normaar 32 dagen te verdelen over het jaar.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

@MClaeys: je zou toch 4 weken verlof moeten kunnen krijgen door de Europese vakantiedagen, niet? Of eventueel een deel jeugdvakantie als je niet ouder bent dan 25? Die regeling is er net gekomen omwille van het bizarre vakantiesysteem in België waarbij het aantal vakantie dagen gebaseerd zijn op de prestaties in het voorgaande jaar. Zowat overal in Europa (ik zou bijna durven zeggen in de wereld) krijg je gewoon een aantal dagen in het begin van het jaar, veel simpelder en logischer dan het systeem hier.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dat zou inderdaad logischer zijn. Volgende week eens informeren bij de vakbond dan. En in maart ben ik 25 dus studentenvakantie zou ik dan al voor maart moeten opgebruiken, wat ook niet interessant is :p Op mijn vorige werk was ik al blij als ik eens een dag onbetaald kon nemen als ik eens iets te doen had :-) .
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Indertijd was het zo dat je in het eerste jaar 3 maanden moest gewerkt hebben om recht te hebben op volledig verlof als schoolverlater.
Als dat nog zo is, dan is het interimkantoor toch gewoon je werkgever geweest en dienen zij papieren af te leveren zodat je recht hebt op je volledig verlof dit jaar. (als ik me niet vergis is het zelfs zo dat zij dat betalen.)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Het enige dat is met die europese vakantie, is dat dat een voorschot is op je dubbel vakantiegeld van het jaar erop.
Dat moet je in je achterhoofd houden...
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Uiteraard gaan ze die Europese vakantiedagen niet zomaar geven, dit is in principe idd een voorschot op uw dubbel vakantiegeld dat je volgend jaar zou krijgen (en dus gebaseerd is op je tewerkstelling van dit jaar). Maar men moest een oplossing vinden aangezien Europa hen verplicht had, dat het niet veel steek hield dat iemand een volledig jaar geen verlof zou kunnen hebben als hij/zij begon met werken. Op zich een ok oplossing maar het maakt het vakantie geld concept er niet makkelijker op om in SAP te implementeren :)
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster

Intussen lijkt het in orde te komen! Het is toegezegd aan een collega en mezelf.

Dien ik nu ergens op te letten ivm een nieuw contract? Ons sociaal secretariaat beweert dat het gewoon om een bijvoegsel gaat maar ik vraag me toch af of ik hiervan best niks op papier in handen krijg..

Ook naar verzekering toe etc.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Als op het bijvoegsel de nieuwe modaliteiten staan, dan heb je het toch op papier ? En uiteindelijk zal het ook op je loonfiches staan...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”