Wil iemand mijn proefwerk verbeteren aub?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Om mijn hardware optimaal te kunnen benutten en mijn vrouw op het internet los te laten zou ik graag een netwerkje opzetten met om te beginnen 2 PCs (later misschien 3)

Ik ben een super leek wat betreft netwerken maar ik ben een paar dagen geleden beginnen tutorials en forums lezen tot ik er koppijn van kreeg.

Met mijn reeds opgedane kennis (niet veel) heb ik getracht te bepalen wat ik nodig heb en dan gezocht naar hardware die aan mijn noden kan voldoen.

Kunnen julie je mening geven over mijn keuze aub ?

Wat ik zou willen:

- Met 2 à 3 PCs internet delen
- Een zeer goede hardwarematige firewall.
Ik moet kunnen beginnen met alle poorten gesloten en moet dan poorten kunnen openzetten ongelimiteerd in aantal.Dit via een GUI, niet in DOS of zo.
- Gemeenschappelijke USB printer voor de PCs
- Alle HDs toegankelijk onder elkaar.
- Twee 1394 externe drives toegankelijk van beide PCs.
- USB scanner toegankelijk vanaf beide PCs.
- Onderlinge toegang der PCs niet over TCP/IP
- Niet nodig dat alle PCs aanstaan om te kunnen internetten

Wat ik al heb:

- Alcatel Speedtouch Home.
- 2 NICs (een per PC)

Wat ik denk gevonden te hebben dat voldoet aan mijn noden:

USRobotics Router USR808200

http://www.usr-emea.com/products/p-wire ... 0&loc=bene

Goede keuze ??
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Die USB-printer, die hangt dan aan een PC? Dus die PC moet al zeker opstaan om te kunnen printen. Die USB-scanner... Kan je die delen? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord.

Mijn voorstel is... Loop naar de carrefout achter een speedtouch 510 (19€). Alleen de modem, niet zo een BGC starter kit. Splitters enzo heb je immers al. Loop dan naar de dichtsbijzijnde PC-boer om een switchke en UTP-kabel om alle PC's met de switch te verbinden.

Internet wordt geregeld door de 510. Interne netwerk loopt over de switch. Je harde schijven kan je delen gewoon in windows. Je zal dan wel even moeten foeffelen met de gebruikers en toegangsrechten. De USB-printer kan je ook delen. De PC waaraan de printer hangt moet dan ook wel op staan. Die externe drives... Kan je die niet snel aan de PC hangen waar je ze nodig hebt ? Zo neen, dan kan je die ook delen zoals een gewone harde schijf van een PC. Die PC moet dan ook natuurlijk opstaan.

Over die USB-scanner ga ik me niet uitspreken, daar ik er niet zeker over ben.

Cheers
Afbeelding
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht dat die 19€ aktie voor die 510 al voorbij was. Indien niet, niet twijfelen natuurlijk...

Wat je scanner betreft. Denk ook niet dat je een USB scanner kan delen. Op mijn vorig werk hadden we een SCSI scanner van HP waarmee het wel lukte. Die gebruikte daarvoor wel eigen software van HP, met dan voor elke client ook nog een klein programma'tje. Moet wel zeggen dat ondanks het feit dat dat ding redelijk duur was, dat delen toch niet altijd 100% goed verliep.

In principe is dat eigenlijk niet erg : Het resultaat van de scans kan je zonder problemen delen over het netwerk, en om te scannen moet je toch naar de scanner lopen om het onderwerp op de glasplaat te leggen.
Een printer kunnen delen is veel belangrijker, en dat lukt gelukkig wel.
Laatst gewijzigd door Polleke 08 sep 2004, 22:58, in totaal 1 gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hi Sub zero :-)
Die USB-printer, die hangt dan aan een PC? Dus die PC moet al zeker opstaan om te kunnen printen. Die USB-scanner... Kan je die delen? Ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord
.

Neenee, beiden moeten aan de router komen hangen, de 1394tigs ook.
Volg die link eens, je zult het direct zien
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Die USB-poorten dienen blijkbaar enkel voor storage devices : USB harddisks of cd-rom dus.
Een printer of scanner kan je daar bezwaarlijk bij rekenen. Voor die beide toestellen hebben je trouwens een driver nodig, denk niet dat je die in je router kunt "programmeren"...

Dus ik vrees ervoor.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Polleke,

Die scanner is niet zo erg hoor. Ik dacht als er een USB uitgang op de router zit dat je daar vanalles kon ophangen :-)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Polleke schreef:Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht dat die 19€ aktie voor die 510 al voorbij was. Indien niet, niet twijfelen natuurlijk...
Die actie is al een tijd voorbij want toen het zo geonweert had, toen was de bliksem ingeslagen op mijn 510 modem en op de router. Ik ben toen naar de carrefour gegaan en naar de belgacom winkel en die actie was voorbij. In de carrefour kostte het €69 dacht ik toen, maar ik heb toen de garantie toch maar gebruikt :).
Zyne
Plus Member
Plus Member

op die router kan je wel een USB printer aanhangen. Zie de link die je poste, daar staat ergens bij dat er een printer-server geïnstalleerd staat..

Over die scanner durf ik niets zeggen, maar het lijkt mij onmogelijk...

edit: lijkt mij wel een tof routerke... Weet je wat die ongeveer kost? Ik zou misschien zelfs overwegen om die linksys van mij te vervangen door deze... :P
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Idd, dat ziet er een heel tof ding uit. Weeral niet tegoei naar de link gekeken...

Ik heb twee weken geleden ofzo nog zo een 510 gekocht in de carrefour voor 19€. Ik had wel een van de laatste. Het zou kunnen dat die nu terug duurder zijn.

Cheers
Afbeelding
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Dit is voor mij van doorslag gevend belang.

- Een zeer goede hardwarematige firewall.
Ik moet kunnen beginnen met alle poorten gesloten en moet dan poorten kunnen openzetten ongelimiteerd in aantal.Dit via een GUI, niet in DOS of zo.

Dit is mij niet volstrekt duidelijk in de specificaties op de site.
Ik vind iets dergelijk wel terug als ik rechts op site "Learn how to set a firewall VPP, FTP....." aanclick.
Dan onder "Customized and advanced security" zie ik mogelijkheden om poorten en zo te openen per programma.

Het schijnt dat veel routers maar een gelimiteerd aantal poorten laten openen.
Deze schijnt al een begin lijst te hebben met settings voor veelgebruikte programmas.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hi Zyne :-D

I heb in de rapte eens de prijs opgezocht (maar bij één) Belgische leverancier het stond daar 282.78 EU geprijsd.
Gast

die usb scanner delen is mogelijk bij sommige merken, mits installatie van bepaalde software.

Ik zou het zeker niet aanraden.

Ik ben dit wel al eens tegengekomen bij een van onze klanten, maar ik moet zeggen dat dit toch niet al te goed werkte.

De pc waar de scanner aanhing moest regelmatig herstart worden zodat scannen op de andere pc mogelijk was.

De enige mogelijkheid om dit goed te laten werken is met een jet direct box en bijvoorbeeld sommige officejet types en anderen.

Dan kan je scannen via een ingebouwde webserver

Maar dit zal dan weer iets te duur zijn
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Mahimahi,

Het product dat je voorstelt is tof en zal alles wel goed doen.

Een alternatief is natuurlijk een goedkoop oud pcke installeren met linux of windows 2000 server. Daar alles opzetten qua routing en firewall (en printer/scanner). Met VNC of Terminal Services kan je dan de server overnemen om te scannen ofzo.

Maar voor thuisgebruik lijkt wat je wilt nogal serieus vergezocht? Hoeveel poorten ben je van plan open te zetten bv? Op de meeste firewalls zit inderdaad een limiet op het aantal poorten, maar niet zo dat dat erg is, want bv 100 entries vind ik voor thuisgebruik al meer dan nodig.

En die NAS .. mja, is een handigheidje, maar als je die schijven deelt over IPX/SPX dan kan je dat ook hé, alleen moet de PC dan aan blijven staan.

Ik zie ook dat je beide PC's wil delen , maar niet over TCP/IP. Ik vermoed dat je dit wil omwille van veiligheidsredenen ? (Het nut ontgaat me hier) Maar je moet zowiezo filesharing opzetten over TCP/IP voor die schijven die dan aan die firewall/router hangen ... dus ...

Enfin .. het is een mooie opzet dat je geeft, maar lijkt me nogal duur en onnodig moeilijk voor thuisgebruik over 2-3 pc's.

Mvg,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hi Sasuke :-) en bedankt voor de response.

Ik heb natuurlijk ook al gedacht aan een oude PC maar ik moet iets hebben dat echt idiot-proof is.
Op de meeste firewalls zit inderdaad een limiet op het aantal poorten, maar niet zo dat dat erg is, want bv 100 entries vind ik voor thuisgebruik al meer dan nodig
Honderd lijkt mij wel genoeg maar die van SMC bijvoorbeeld schijnen er maar max. een 20tigtal aan te kunnen en dat is te weinig denk ik.
Ik zie ook dat je beide PC's wil delen , maar niet over TCP/IP. Ik vermoed dat je dit wil omwille van veiligheidsredenen ? (Het nut ontgaat me hier) Maar je moet zowiezo filesharing opzetten over TCP/IP voor die schijven die dan aan die firewall/router hangen ... dus ...
Ik denk dat ik mij hier verkeerd uitgedrukt heb. Ik heb gelezen dat je het verkeer tussen de PCs onderling moet scheiden van het internet. Is dat niet die NAT?...... Ik denk dat ik daar nog geen klare kijk op heb.
Ook mag ik zeker niet teveel snelheidsverlies op de drives hebben voor mijn video dinges.

Jij zegt "nodeloos moeilijk". Ik heb de GUI eens doorgelopen waarmee je die router opzet en ik vind deze nog het simpelste van al degenen die ik bekeken heb (misschien ben ik verkeerd)
In ieder geval een router waar ik dingen moet ingeven via de opdrachtprompt krijg ik zeker nooit geinstalleerd wegens te weinig kennis.

Nu ik weet dat hij +/- alles kan wat ik wil ga ik niet op een paar frankskes kijken.
Ik rook niet ik drink niet en ga niet meer bij de vrouwen, dus mag ik mij toch een routerke kopen dat een beetje duurder is he :wink:

In ieder geval ga ik waar ik hem ook aankoop trachten te bedingen dat ze hem komen installeren daarna zet ik alles wat er gebeurd is netjes op papier en met een voorbeeld kan ik daarna zeker alleen aan de slag:-D
Je leert veel sneller als je het eens zien doen hebt en beetje uitleg krijgt.

Groetjes, Mahi
crapiecorn.

NAT vertaalt gewoon meestal via dhcp verkregen adress naar een bruikbaar netwerkadress, het scheiden van internet/intern filesharing gebeurt meestal automatisch dus met een meestal ingebouwde firewall in router moet je je daar niet te veel zorgen overmaken.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Danke Crapiecorn :-D
Zyne
Plus Member
Plus Member

nog een paar dingen ivm die firewall... :)

Standaard staan alle poorten geblokkeerd voor binnenkomend verkeer. Dit wil zeggen dat al je pc's die ACHTER de router staan niet toegangkelijk zijn van buiten uit...

Nu mag je van geluk spreken dat op die router linux draait. Linux maakt gebruik van iptables en ipchains, en is doorgaans veel beter dan gelijk welke software-matige firewall voor windows.
Als je ook het uigaande verkeer wilt kunnen regelen, zal je op elke pc ook nog eens aparte software firewall moeten installeren, maar op zich is dit niet nodig.

Ik heb hier thuis een Linksys WRT54G, en ben daar enorm content van. Ik heb momenteel 3 poorten openstaan (SSH, ftp en webserver) en de rest van de poorten worden weergegeven als "stealth" op grc.com.
Dit had ik voorheen NIET met mijn d-link router, dus volgens mij toch een absolute verbetering!

Ik heb op die router 1 vaste pc staan die dag en nacht aanstaat, dag in dag uit, en dan nog linux draait. Mijn printer hangt daaraan, en mijn webserver, SSH-server en FTP-server draaien daar ook op.
Het is trouwens maar een PentiumII 233MHz, maar dat is meer dan genoeg voor wat hij moet kunnen doen.

enfin, sorry voor deze langdradige email, en alvast mijn excuses voor mogelijke tikfouten. Ik heb tot nu gewerkt (00:30) en begin een beetje moe te worden :D

greetz,

Zyne

PS: NAT = Network Address Translation. In de praktijk zorgt dit ervoor dat het juiste netwker-verkeer op het juiste ip-adres terechtkomt.

PPS: TCP/IP is niet toegankelijk van buiten je router, dus daar zou ook geen enkel veiligheids-probleem mogen zijn. Al onze pc's hier in huis (5 in totaal) hebben allemaal standaar filesharing enabled (weliswaar toch met paswoord-bescherming)
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hi Zyne

Bedankt voor de uitleg hoor :-)
Als je ook het uigaande verkeer wilt kunnen regelen, zal je op elke pc ook nog eens aparte software firewall moeten installeren, maar op zich is dit niet nodig.
Ik denk dat ik toch eentje ga installeren. Ik haat al die programmas die naar huis telefoneren, ik wil volledige controle over die dingen, sommige zijn nuttig zoals bvb. automatische update van virusdefinities en dergelijke maar de rest verbied ik te bellen.

Groetjes, Mahi
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mahimahi,

Dan heb ik goed nieuws. Alle USR Firewall/routers ondersteunen ook outbound filtering. Dus je hebt geen softwarmatige firewall nodig om die uitgaande communicatie af te schermen.

Grtz,

Sasuke
Afbeelding
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hoy Sasuke,

Ja dat is natuurlijk ideaal dus kan ik al meer dan 1000 frank van de prijs aftrekken ...hehe ....geen Norton meer! :-D

Groetjes, Mahi
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Bijkomend vraagje;

Op hoeveel % vermogenverlies mag ik rekenen als alles geinstalleerd is?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mahimahi ...

Vermogenverlies .. van wat ??
Afbeelding
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Overall system vertraging.
Ik weet nog bij ons op het werk hadden wij allemaal een persoonlijke PC.
Toen alles uiteindelijk aan een lan gekoppeld werd waren wij alles behalve gelukkig, alles ging trager. Onze programmas gingen trager open onze berekeningen duurden langer.
Token ring noemde dat systeem denk ik.
crapiecorn.

nog even iets iets, 'je zegt geen norton meer), maar naast die firewall is het natuurlijk aan te raden om een bijkomende virusscanner te gebruiken, omdat virussen ook via andere wegen kunnen komen , emails,lekker in .. (al moet ik zeggen dat ik het niet doe)
pz

ps systeem pestaties en netwerkconnectie staat los van elkaar normaal (behalve als je bv bestanden van een trage fileserver moet openen of zo)
Zyne
Plus Member
Plus Member

voor een netwerkje met 2 computers, zonder domain controller zal je totaal geen vertraging ondervinden.
Daar zou ik me echt geen zorgen om maken...
Ik heb hier 6 PC's op 1 router aangesloten (4 wired, 2 wireless), en ik merk totaal geen verrschil of die wel of niet aan de router hangen...
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

@ Crapiecorn,
'je zegt geen norton meer),
Een virus scanner blijf ik zeker gebruiken hoor ook al heb ik nog nooit een virus gehad.
Ik heb nu de ganse reutemeteut van Norton lopen van Systemworks tot en met NIS.
Het enige wat ik van Norton voor geen geld zou willen missen is Ghost .
Laatst gewijzigd door Mahimahi 10 sep 2004, 19:03, in totaal 3 gewijzigd.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

@ Zyne,

Wellicht kwam die vertraging op het werk er omdat het nog een oud systeem was, waar ik van spreek is om en bij de 30 jaar geleden :-(
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Mijn routerken is nog altijd niet toegekomen :cry:
Nu is de datum weer verschoven naar eind november.
Voor het ogenblik enkel verkrijgbaar in the US & Canada.
Arm Europa/Belgie :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mahimahi schreef:Overall system vertraging.
Ik weet nog bij ons op het werk hadden wij allemaal een persoonlijke PC.
Toen alles uiteindelijk aan een lan gekoppeld werd waren wij alles behalve gelukkig, alles ging trager. Onze programmas gingen trager open onze berekeningen duurden langer.
Token ring noemde dat systeem denk ik.
Nonsens... een PC gaat niet trager rekenen omdat er een netwerkkaart inzit :roll:

Dat je programma's trager opengaan (omdat men ze op een netwerkdrive heeft geinstalleerd ipv lokaal) is nog te begrijpen, maar voor de rest is het pure fictie wat mij betreft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mahimahi schreef:In ieder geval ga ik waar ik hem ook aankoop trachten te bedingen dat ze hem komen installeren daarna zet ik alles wat er gebeurd is netjes op papier en met een voorbeeld kan ik daarna zeker alleen aan de slag:-D
Ik betwijfel of een winkel dat ooit zal komen doen, tenzij je natuurlijk verplaatsingsonkosten en uren wil betalen. De marges die men heeft op dergelijke dingen zijn vrij klein dat er voor dergelijke service heus geen ruimte is.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

@ r2504
Nonsens
Ikzelf zou dit niet durven beweren.

Als je processor met andere dingen bezig is rekent hij wel degelijk trager in een rekenprogramma hoor.
Dit is nu met de huidige snelle processoren misschien niet meer zo direct voelbaar maar indertijd kan ik je echt verzekeren dat dat wél zo was.

Wij hebben dit indertijd zelfs getimed om terug van die LAN af te raken :-)
Ik betwijfel of een winkel dat ooit zal komen doen, tenzij je natuurlijk verplaatsingsonkosten en uren wil betalen
Wat denk je wel van mij :-( Ik ben geen schooier hoor. Natuurlijk betaal ik wanneer er iemand voor mij werkt.

Ik heb indertijd op het IRC kanaal zelfs gevraagd of er iemand tegen betaling dit bij mij wou komen installeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mahimahi schreef:Als je processor met andere dingen bezig is rekent hij wel degelijk trager in een rekenprogramma hoor.
Je processor is heus niet met andere dingen bezig terwijl jij aan het rekenen bent (tenzij je op dat moment ook files of andere netwerk access zou doen - maar dan vergelijk je ook appelen met peren). Ik heb in mijn 15 jarige IT carriere nog geen enkele PC geweten die trager werd door er een netwerkkaart in te steken. (wel door andere stommiteiten)
Mahimahi schreef:Wat denk je wel van mij :-( Ik ben geen schooier hoor. Natuurlijk betaal ik wanneer er iemand voor mij werkt.
Heb ik ook nooit beweerd, maar je gebruik van het woord "bedingen" klonk alsof je de verkoper ging "overtuigen" om het te komen doen, als je het bij hem zou kopen.

In ieder geval... er zijn hier genoeg mensen op het forum die het gratis willen uitleggen... don't panic.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Hehe :-D
(wel door andere stommiteiten)
Ik weet natuurlijk niet wat die mannen van informatica indertijd allemaal uitgedocterd/geprutst hadden.

Maar één ding is zeker die lichtekens van de LAN stonden continue te pinken en te flikkeren en trager ging het.
Je moet wel rekening houden met het feit dat LAN in die tijd nog in zijn prille kinderschoenen stond.

Ik weet natuurlijk ook dat een netwerk kaart zonder traffic geen vertraging geeft.

Mijn vraag betreffende mogelijke vertraging kwam er omdat ik niet wist of een router niet steeds op zijn eentje met een of ander zou bezig zijn en dus processortijd in beslag zou nemen.

Groetjes, Mahi
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mahimahi schreef:Je moet wel rekening houden met het feit dat LAN in die tijd nog in zijn prille kinderschoenen stond.
De eerste variant van Tokenring was 4 Mbps, wat nu misschien enorm traag is, maar in die tijd ruim voldoende. Tokenring is technisch trouwens ook beter dan ethernet (ondanks het feit dat deze laatste het gewonnen heeft).
Mahimahi schreef:Mijn vraag betreffende mogelijke vertraging kwam er omdat ik niet wist of een router niet steeds op zijn eentje met een of ander zou bezig zijn en dus processortijd in beslag zou nemen.
Een externe router heeft niets met je eigen processor te maken. Zelfs alle huis-tuin-en-keuken routertjes hebben tegenwoordig trouwens een overhead die kleiner is dan 1ms. (niets om van wakker te liggen dus).
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

Mijn Routerken is gisteren toegekomen. Reden van de vertraging was dat er problemen waren met de voorlaatste firmware.

Me is wel blij dat mijn PC boer (met alle respect :-D ) dat ding komen afstellen is. Niet zo simpel als je 't mij vraagt.
De vrouw is zeer tevreden, ze zit nu al meer dan 2 uur op het net. Nog een verslaafde in spé :-)

Er is wel nog wat fine-tuning te doen maar dat zal stilletjes aan wel in orde komen denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”