Overspanning en rook door USB autocharger uit action

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb een Dymond Mini Duo USB lader, wat 12V omlaag brengt naar 5V, en 2.1 amps kan leveren op 5V.

Hier hangt mijn raspberry pi aan, en mijn dashcam.

Op 1 jan gaan we dagje naar calais, en gebruik één uitgang om mijn galaxy S5 op te laden, en andere voor raspberry.
Ik merk dat er uit mijn raspberry geen geluid meer komt, terwijl dit weken stabiel heeft gedraaid.

Gisteren zat de Dymond in de sigaretten socket, en toen ik de USB kabel van mijn dashcam verbond (ook iets uit den action, er hing voor de rest niks aan de lader) kwam er een ellendige stank uit de dashcam. Het scherm flikkerde .... omdat de stank zo erg was, ben ik ter hoogte van de afrit merelbeke richting Gent op de E40 van derde met de vier pinkers op, naar 1e gegaan om snel de afrit naar de R4 te nemen en uit te zoeken wat dit was.

Zelfs zonder power bleef de dashcam maar verder stinken, en de stank geraakte amper uit de wagen zelfs met volle ruiten open. Ik ben dan in de bio planet waar ik op weg naar was, een zakje gaan halen en heb de dashcam erin gestoken en dichtgeknoopt.

Blijkt dat de Dymond Mini Duo USB lader gewoon veel meer dan 5V op zijn USB steekt, en dat apparaten zonder buffer/beveiliging hierdoor uiteraard componenten laten doorbranden. Gelukkig heeft de raspberry hiervoor een protectie, tenzij gevoed door de GPIO pinnetjes.

Ik had nog een goedkoop USB led lampje van minder dan een euro, dit heeft het enkele seconden op de Dymond uitgehouden.

Dit is gewoon levensgevaarlijk en het is onverantwoord dat Action dit verkoopt! Ik ga nog eens een verloopkabeltje zoeken waarmee ik de spanning van de lader kan meten op de USB uitgang, maar ik vermoed dat dit gewoon 12V is, en dat de PWM omvorming niet meer werkt en hij vermoedelijk 100% duty cycle geeft, dus 12V.
8e5ed60fe1b575e29c1c1c85a0e3960f.jpg
8e5ed60fe1b575e29c1c1c85a0e3960f.jpg (27.41 KiB) 4460 keer bekeken
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dat is ook mijn grootste vrees bij die 12V adaptertjes. Als een 230V USB lader kapot gaat start die meestal niet meer op, maar als de buck converter in een 12V voeding doorslaat (en dat doen vermogenstransistoren helaas meestal als ze kapot gaan) krijg je gewoon 12V op de uitgang...Meestal zijn ze beveiligd door een zenerdiode, in de hoop dat die dan eerst doorslaat en de uitgang kortsluit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Was ik niet diegene die je daarvoor waarschuwde in een andere thread? Als er een ding is waar je best niet op bespaart dan zijn het wel laders.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Om te testen werkt dit heel goed.
http://forum.xda-developers.com/showthr ... ?t=2451375

Edit : Nevermind, is max 7v.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

AndRo555 schreef:Was ik niet diegene die je daarvoor waarschuwde in een andere thread? Als er een ding is waar je best niet op bespaart dan zijn het wel laders.
Bij Media Markt en andere winkels liggen dezelfde laders voor 15 a 20 euro in de rekken, dus is geen argument.
Action doet gewoon niet x7 marge in tegenstelling van sommige andere ketens op accessoires.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Zeker dat dat identiek dezelfde zijn? Waarschijnlijk niet. Zijn die van de Mediamarkt ook crap? Waarschijlijk wel.

En als je echt deftig wilt koop je gewoon OEM of een deftig third party merk denk aan Anker of een ander goed merk. De laders die Apple of Samsung of HTC meelevert zijn misschien niet de meest perfecte, maar ze zijn veilig en zullen deftig werken.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Heb onlangs in action wetteren dezelfde gekocht, ik heb een philips autolader maar die heeft maar een usb poort.
2 leek mij wel handig, de nieuwe lader nog niet gebruikt en misschien doen we dat maar beter niet...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik gebruik deze ook sinds vorige zomer. Nog geen problemen gehad, ik heb er wel enkel nog smartphones en smartwatch mee opgeladen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Dat is ook mijn grootste vrees bij die 12V adaptertjes. Als een 230V USB lader kapot gaat start die meestal niet meer op, maar als de buck converter in een 12V voeding doorslaat (en dat doen vermogenstransistoren helaas meestal als ze kapot gaan) krijg je gewoon 12V op de uitgang...Meestal zijn ze beveiligd door een zenerdiode, in de hoop dat die dan eerst doorslaat en de uitgang kortsluit.
Blijkbaar niet .... heb een 12V noodbatterij opgeladen, deze heeft een sigarettenuitgang, zal de charger daar eens insteken, want straks is de zekering in de auto ook nog weg, en kost het nog meer ..... ga er eens aan meten en kom hier nog op terug.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Heb de noodbatterij tot 11.30 volt opgeladen (sinds deze ochtend aan het opladen) maar de action lader geeft 10.77 volt door, dus 95% duty cycle en dus veel te veel ....

Sebiet terug naar den action ....
Bijlagen
action lader.jpg
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hmm, dat lijkt verdacht hard op een 0,6V spanningsval van een halfgeleider. Mogelijk zit er een diode aan de ingang als beveiling tegen ompolen en is de "eindtrap" gewoon doorgeslagen. Veel PWM zal er volgens mij niet meer zijn :)
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik zou zeggen, als ze in den action niet willen helpen... smijt dat ding eens open... :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het was weer leute in den action ...

Heb het geld van de lader en van de dashcam (een 23 euro) gewoon integraal teruggekregen.

Ik ga mijn Galaxy S5 opladen via een Coyote lader die maar 500mA levert.
Mijn raspberry zal ik aan een tweede action lader hangen die ik nog liggen heb, die heeft toch overvoltage protection.

Ik vermoed dat de lader defect gaat wanneer er te veel ampere uit de lader wordt getrokken en hiertegen geen goede protectie heeft ... vermoedelijk was het laden van mijn S5 + poweren van de raspberry met nog een USB DAC, een numerisch keypanel en twee 128GB sticks te veel van 't goede......
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb dit ding een halfjaar geleden gekocht voor 5v benodigdheden.

Ik heb het nooit aan maximale vermogen getest omdat ik geen apparaten heb die 2A 5V trekken maar er hebben wel eens 3 smartphones @ 1A aan staan opladen zonder problemen :-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Goed om weten van die 5.1 amp lader ...

daar staat tenminste een CE keurmerk op, op die van de action NIET
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

"CE keurmerk" is geen keurmerk.
Het is een statement van de fabrikant: ik verklaar dat ik volgens de regels werk (meer informatie over CE-markering).
Maar niemand, echt niemand, controleert dat.

Dat is iets heel anders de VDE keuring. Die controleren echt.
Electrotechnical Standardization
The DKE German Commission for Electrical, Electronic & Information Technologies of DIN and VDE prepares and promotes electrotechnical standards and regulations.
Wat betekent dat als een toestel VDE gekeurd is, het ook echt veilig is.
CE-markering, tsja,... Dat mag je zelf interpreteren, maar eigenlijk betekent het niets.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ub4b schreef:Ik vermoed dat de lader defect gaat wanneer er te veel ampere uit de lader wordt getrokken en hiertegen geen goede protectie heeft ... vermoedelijk was het laden van mijn S5 + poweren van de raspberry met nog een USB DAC, een numerisch keypanel en twee 128GB sticks te veel van 't goede......
Is dat nu ook niet behoorlijk extreem om dat daar gelijktijdig op aan te sluiten? :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Dat allemaal op een 4 euro action lader die je sowieso voor nog geen 2 USD shipped naar hier hebt vanuit China. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”