Heb hier een vraag voor de techneuten, wat kan er mislopen als ik een defecte laptopadapter vervang door een minder zwaar exemplaar?
Ik had een 19V, 4,74A, 90W, deze is defect en nu gebruik ik een 19V, 3,42A, 65W.
Naar wat ik denk kan dit nefast zijn voor de adapter en gaat de batterij gewoon een stuk minder snel opgeladen zijn, maar kan er nog wat anders foutlopen? De pc draait ook zelden op full load dus die 65W is mogelijk net voldoende.
Laptop adapter met minder A gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
Hmm Bij dell krijg je dan normaal nog voor het booten een waarschuwing dat de batterij niet zal geladen worden wanneer de laptop aan draait.
Hoe het bij andere merken is weet ik niet.
Worst case trek je te veel vermogen en klapt de adapter er uit (als het van een degelijk merk is) en zit je op batterij te werken.
Hoe het bij andere merken is weet ik niet.
Worst case trek je te veel vermogen en klapt de adapter er uit (als het van een degelijk merk is) en zit je op batterij te werken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 43 keer
Het ergste wat er kan gebeuren is dat accu trager oplaadt en dat je laptop tijdens het gebruik teveel stroom trekt waardoor je accu leeg trekt terwijl je hem gebruikt, maar dat zou mij sterk verwonderen.
Je adaptor zal er zeker niet stuk door gaan. Wat de invloed is op de levensduur van je accu weet ik niet...
Je adaptor zal er zeker niet stuk door gaan. Wat de invloed is op de levensduur van je accu weet ik niet...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Worst case slaat de adapter door en komt er overspanning op je laptop! Met alle gevolgen vandien. Het is niet zonder reden dat op veel toestellen, of in de handleidingen ervan, vermeld staat dat je deze enkel mag gebruiken met de originele lader/adapter. Natuurlijk is dat deels markprotectie, maar ook deels om reden van een mogelijke foutieve keuze van adapter (zoals een te laag vermogen).
Ik zou je dit dan ook ten sterkste afraden.
Ondanks wat hierboven staat vermeld, vergis je niet! Dit gaat niet over een lader van een smartphone die automatisch op een lagere spanning gedurende een langere tijd gaat laden. Dit gaat over een gestabiliseerde voeding met een hoog vermogen. Deze gaat zijn spanning niet willen verlagen en proberen het gevraagde vermogen te leveren. Met wat geluk is er een oververmogen protectie cicuit aanwezig en gaat die de voeding uitschakelen door een te hoge stroom of temperatuur. Anders ...
Ik zou je dit dan ook ten sterkste afraden.

Ondanks wat hierboven staat vermeld, vergis je niet! Dit gaat niet over een lader van een smartphone die automatisch op een lagere spanning gedurende een langere tijd gaat laden. Dit gaat over een gestabiliseerde voeding met een hoog vermogen. Deze gaat zijn spanning niet willen verlagen en proberen het gevraagde vermogen te leveren. Met wat geluk is er een oververmogen protectie cicuit aanwezig en gaat die de voeding uitschakelen door een te hoge stroom of temperatuur. Anders ...

Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Bij de standaard Dell lader(s) is het geen probleem. Bij Macbooks ook niet. Bij beiden gaat de batterij trager of niet laden als de laptop aan staan en aan een zwakkere lader hangt.
Bij de rest zou ik oppassen. Of op zijn minst googlen naar het model merk en vergelijkbare laders en of dat goed loopt.
Bij de rest zou ik oppassen. Of op zijn minst googlen naar het model merk en vergelijkbare laders en of dat goed loopt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Staat een meter op en met batterij laden en aan staan verbruikt die ongeveer 60W, zonder batterij te laden zo'n 40W. Ook met de originele adapter niet boven deze waarden zien uitkomen maar die valt om de zoveel minuten uit dus geen oplossing om deze te blijven gebruiken.
Als ik de prijzen zie van een nieuwe batterij en nieuwe lader kan ik beter ineens een nieuwe laptop kopen eigenlijk.
Het is trouwens een Acer 5750G, dus wel al paar jaar oud.
Als ik de prijzen zie van een nieuwe batterij en nieuwe lader kan ik beter ineens een nieuwe laptop kopen eigenlijk.

Het is trouwens een Acer 5750G, dus wel al paar jaar oud.