Harddisk

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Hebben jullie ook de indruk dat de kwaliteit van de harddisken er de laatste jaren met rasse schreden op achteruit gegaan is ?
Denk dat ook de fabrikanten zelf het denken, want een aantal jaren geleden gaven de meeste nog 3 jaar garantie, toen plots meer 1, en binnenkort zal dat wegens van moeten wel weer 2 jaar zijn...
Je zou ongeveer niet meer weten wat gekocht :
- in mijn nieuw PC heb ik een SATA Maxtor van 160 GB gestoken. Die beesten hebben de netelige gewoonte heel warm te worden (volgens de specs mogen ze max. 55 °C krijgen). De eerste weken had ik in mijn kast nog geen achter-ventilator (de 90 mm. versies waren juist uit).
Resultaat : HD in coubelle na 14 dagen...
PS de nieuwe die er nu in zit haalt ook regelmatig de 50° bij vollast... Kasttemperatuur ergens een 30° of zo. Echt betrouwbaar voelt dat ding echt niet aan.
- In mijn serverke (die waar Windows 2003 op draait (ken je nog wel Sasuke ;-)) heb ik een 2-tal jaar geleden een IBM-ke (nu Hitachi) van 80 GB gestoken. Vorige week begon die plots nu en dan klik-klak geluiden te geven (de koppen die gewoon over de volle schijven heen en weer rammen ).
Ben voor het ogenblik bezig met het een en t'ander te kopiëren, maar heb er niet veel hoop op (aan het tempo dat het lukt, kan ik het zowat van het internet halen ;-)). Die schijf draait normaal op 32 °C, onder vollast stijgt dat naar 40°.
Ga nog wel een poging doen om het beest eens te formateren, en wat te testen. Kan er altijd nog een hoop rommel op zetten, maar ik vrees dat het ook vuilbak wordt...
- Mijn 2e harde schijf in dat serverke overleeft al 4 jaar : een WD Caviar van 40 GB. In een aantal recensie van die schijf stond dat er redelijk wat slechte versies van waren, maar in mijn PC'ke doet ze nog altijd wat ze moet doen.

Als we geen Maxtor (te warm), IBM/Hitachi (gewoon onbetrouwbaar) en geen Western Digital mogen kopen, wat blijft er dan nog over ???

Waarom is het trouwens nodig dat ze die dingen aan dergelijke lage prijzen verkopen ? Ik heb veel liever een schijf die 50% meer kost, maar zeker 5 jaar meegaat, dan die goedkope brol (125 euro voor 200 GB of zo) die ze nu verkopen.
En nee : een server-HD moet het ook niet zijn (heb daar een offerte'ke van liggen...), maar ze mogen toch verdikke een beetje betrouwbaar zijn.

Nog gasten met eventueel een bruikbare tip voor een gefrustreerd harddisk-gebruiker ???
Voorlopig gok ik eigenlijk nog altijd op WD, maar k'zou deze keer er toch eens wat advies bij krijgen ;-).
Met vriendelijke groeten,

Polleke
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb mij het goedkoopste RAID 5 kaartje gekocht (promise sx4000), kaart + geheugen 250Euro + minimaal 3 HD's. Een beetje geld, maar voor mij was men data te belangrijk en had ik dat bedrag er wel voor over.
Ik werk op een Hardware repair centrum voor 2 grote PC merken, en geloof mij, alle schijven gaan stuk vroeg of laat. Dus is er geen andere oplossing dan n RAID systeem als je iets veiliger wilt zijn.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Dit is de reden waarom ik geen grote harde schijf gekocht heb voor in mijn servertje. De nieuwste zijn van totaal geen kwaliteit meer! Ik heb een Maxtor 80 gb in mijn servertje zitten en die is 30 Idle en 38 Stressed (Als de verwarming aanstaat). De schijf die hiervoor erin zat was een Samsung 8 gb. Die kwam te klein maar na 5 jaar draaien deed die het nog perfect! ( Nu vernield door mijn eigen stomme fout ) Hopelijk houd deze het ook wat lang uit :wink:
Laatst gewijzigd door bke 15 nov 2004, 21:24, in totaal 1 gewijzigd.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Seagates mag je op de 'rommelschijven'-lijst plaatsen.
Houd in elk geval de SMART-informatie van je HDD's in de gaten, dan kan je problemen op tijd opmerken!
M'n meest betrouwbare schijven zijn hier momenteel een IBM Deskstar van 45 GB (5 jaar oud) en een Maxtor Diamondmax 9 plus van 120 GB (2 jaar oud).
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Polleke schreef:Hebben jullie ook de indruk dat de kwaliteit van de harddisken er de laatste jaren met rasse schreden op achteruit gegaan is ?
Inderdaad! De harddisken lijken sneller mankementen te vertonen dan vroeger. Bewijzen is natuurlijk moeilijk maar veel mensen in mijn omgeving zeggen hetzelfde.

Er is natuurlijk de toegenomen concurrentiestrijd tussen de fabrikanten en aangezien de meeste klanten op de eerste plaats nog altijd naar de prijs kijken, tja, wat wil je dan? Dan wordt er op onderdelen, of nog erger, op de kwaliteitscontrole bezuinigd. Deze trend doet zich trouwens niet alleen bij harde schijven voor.

Welke zijn dan wel goede schijven? Moeilijk te zeggen en er zijn ook niet zoveel verschillende fabrikanten. De enige betrouwbare manier om gegevens te bewaren is een raid-systeem of iets in die aard, zoals hierboven al aangegeven is.
crapiecorn.

nog nooit echt problemen mee gehad, heb nog een quantun bigfoot 4 gig draaien van 1996, heb ook nog een maxtor van 20gig/5400rpm van 2000 die nog blijft volhouden, alleen over mijn nieuwe maxtor schijven ben ik niet zo content, die van 80 gig/7200rm 2mb cache van vorig jaar ergens wordt al serieus warm, en sata 160/7200rpm/8mb cache kan je bijna een ei op bakken, in de zomer pieken van 60 graden, voor alle zekerheid toeren iets mindergezet, ook minder seaking noise dan.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als je voor betrouwbaar wil: WD Raptors van 36 of 74 GB, deze zijn gebaseerd op de SCSI technologie en dus een stuk steviger, kosten ook wat meer.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
stephan
Elite Poster
Elite Poster

heb net een externe schijf gekocht...

externe casing met een Maxtor 250GB, 8MB, 7200rpm... de prijs viel vrij goed mee (220 euro)
nu had ik een vraagje, is er een simpele manier om de temperatuur ervan te meten? want ik merk wel dat de case vrij warm wordt (kan ze nog goed vastnemen, ik schat een 35 graden) maar heb geen idee of de schijf zelf overhit geraakt...

want ze staat wel extern via usb2.0 maar ik gebruik ze constant op mijn laptop... al mijn muziek/film/games enz... staan hierop.

kan dit kwaad dat deze zolang opstaat? en hoe weet ik wanneer ze te warm wordt?

ik wil, na dit alles te horen, niet dat ik ze snel mag weggoien, want voor dat geld heb ik wel effe moeten werken...

ciao
stephan

@meon : SMART-informatie???
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

stefan: Smart informatie kun je gemakkelijk uitlezen met SpeedFan. Ik denk dat je u geen zorgen hoeft te maken hoor...
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

S.M.A.R.T. = Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology
En die kan je bvb met SpeedFan uitlezen ja.
Je harde schijf moet het wel ondersteunen en ingeschakeld zijn.
Gast

Amaai der wordt hier wat uitgepraat zeg
Wat kwaliteit betreft van hd's staat maxtor zeker op laagste niveau bij mijn klanten en me zelf
Seagates en WD scoren wel betere cijfers
10% van de verkochte hd's bij mij op drie jaar tijd moesten onder garantie vervangen worden en daarvan was 95% maxtor
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Polleke toch :-(
IBM/Hitachi (gewoon onbetrouwbaar)
Mijn 2 Deskstars draaien al meer dan 4 jaar praktisch dag en nacht.

Ze zijn wel gemonteerd direct in de luchtstroom van mijn 2 frontventilatoren en worden zelfs niet handwarm. (Lian-Li case)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ga persoonlijk ook altijd voor Western Digital, of Maxtor .. maar moet er wel bij zeggen dat ik NOOIT harddisks bij een pc-boer koop voor mezelf.

Waarom, vraagt u misschien ? Wel .. de HDD's die je bij een pc-boer krijgt, zijn altijd gereviseerde of opgewaardeerde hdd's van vorige overstock (hence the cheapness), én zijn het ook steeds de budget modellen die men verkoopt.

Zelf koop ik altijd de duurdere reeksen, bv.: Maxtor MaxLine Plus reeks, Western Digital Caviar SE reeks. En voor klanten koop ik enkel schijven van de Maxtor DiamondMax Plus reeks. Deze zijn redelijk betrouwbaar, betere garantie en slechts enkele euro's duurder dan de gewone DiamondMax reeks.

Ik heb op dit moment thuis: 3x Maxtor Maxline 80Gb, 1x Maxline Plus SATA 120Gb, 1x WD Caviar SE 45Gb. Deze gaan van 5 tot 2 jaar oud, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Mijn Caviar SE is wel een keer stuk geweest in het eerste jaar (kan altijd natuurlijk), maar dankzij de advanced RMA heb ik toen na 3 dagen een nieuwe schijf ontvangen.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Mahimahi schreef:Polleke toch :-(
IBM/Hitachi (gewoon onbetrouwbaar)
Mijn 2 Deskstars draaien al meer dan 4 jaar praktisch dag en nacht.

Ze zijn wel gemonteerd direct in de luchtstroom van mijn 2 frontventilatoren en worden zelfs niet handwarm. (Lian-Li case)
Die IBM wordt ook niet warm zunne. Zonder koeling een dikke 30 °C onbelast. Als je ze echt een halfuur echt laat zweten zou ze eens aan 40°C geraken. Koeling heeft dat beest dus niet nodig, en toch laat ze het afweten.
Het is een Deskstar 120 GXP van 80 GB. Normaal zijn die een pak beter dan een aantal vroegere modellen van IBM, maar het beestje lijkt toch gesneuveld. K'ga nog proberen van ze te legen, en volledig te herformateren. Met een beetje geluk zijn het enkel wat slechte sectoren, maar k'heb er niet veel (lees geen) hoop op.

Die "aangebrande" maxtor was een Diamondmax 9 Plus van 160 Gb (SATA dus). Die schijven staan bekend om behoorlijk warm te worden.

Denk dat ik Sasuke z'n raad ga volgen en de volgende keer er een WD SE bij te stoppen. Volgens een aantal testen worden die toch al een pak minder warm. En de "vitesse" is ook in orde.

Snap wel je reactie niet echt over die opgewaardeerde harddisks : als je een harddisk koopt van een bepaald type, dan weet je toch wat je krijgt.
Op elke HD staat normaal ook een produktiedatum. Een harddisk met een produktiedatum van bv. een maand geleden zou toch moeten goed zijn ?Als dat overstock is moeten ze maar minder gaan produceren ;-)... Merk wel dat er al een versie 10 is van die Maxtor : zouden ze er toch teveel mizerie mee gehad hebben met die 9 ? Want ik heb er nog al een aantal weten sneuvelen.
En reviseren : normaal kan je aan een harddisk toch niet veel reviseren ? Openen mag normaal niet (denk niet dat er veel stofvrije kamers zijn waar het wel kan), en de elektronica aan zo'n schijf is normaal gezien niet wat er stuk gaat... Please correct me if I'm wrong...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Blue-Sky
Erelid
Erelid

@Polleke,

Jij was toch aan het zoeken naar een nieuwe HD dacht ik?

Dit
ziet er wel stevig uit en bijna geruisloos, daar het toerental niet al te hoog ligt, maar zal vermoedelijk ook een pak geld kosten. :?

Heb ook nog even gegoogled. (een heel pak HD's)
Afbeelding
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Mja, ik ken nu hééééél veel mensen met hopen HDs en het is idd zo dat de HD-uitval echt niet meer normaal is te noemen. Zoals al gezegd zijn die maxtors echt schandalig slecht. Maar ja, 80 € voor een 160 GB HD, daar kan je nu eigenlijk ook praktisch geen kwaliteit van verwachten :S.

Je kan ze eigenlijk al beter per 2 kopen en gewoon constant back-uppen (of gemakkelijker een raidoplossing).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Op de nieuwe seagates (tot 400 GB) heb je 5 jaar garantie... en die zijn ook niet duur...

greetz,

Nob

-> MB naar GB omgezet.
En er moeten weer kleine kindjes direct commentaar leveren op een typo :p
Laatst gewijzigd door Nob 18 nov 2004, 19:28, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Lol, 400 MB jong, daar kan ik alvast 2/3de van een dvix opzetten ;).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heeft er hier iemand al ervaring met installeren van Sata schijven?

Ik heb op het AMD forum al verschillende posts gelezen van mensen die problemen hadden om die schijven op een A8V aan de praat te krijgen.

(Niet als raid array maar gewoon als primaire en secundaire master)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”