Hallo,
Vorige week was ik bij vrienden die een Fritz!Box 7240 (al wat oude model dus) achter een BBox3 gebruiken. De Fritz!Box maakt zijn eigen PPPoE verbinding.
Wat blijkt nu: met de PC rechtstreeks aan de BBox3 halen ze 70/3 Mbps. Echter na de Fritz!box blijft er maar 50/3 meer over (Belgacom Start; alles via ethernet, getest via speedtest websites, want in de logging van de Fritz!Box zie ik hier helaas niets over).
Vermoedelijk is de CPU van de Fritz!Box te traag?
Nochtans ondersteunt hij wel Wi-Fi N tot 300 Mbps; maar misschien heeft de CPU meer werk met PPPoE dan met Wi-Fi, dat weet ik niet...
Het is ook vreemd dat het net "50" is... Zou deze Fritz!Box geen PPPoE sessies van méér dat 50 Mbps kunnen maken? Of is de CPU gewoon te traag?
Iemand die hier misschien meer over weet?
Alvast bedankt...
Fritz!Box 7240: max PPPoE snelheid?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Er zijn 3 mogelijke oorzaken van deze cap op de download:
- routeer capaciteit van de FritzBox (WAN > LAN troughput) kan beperkt zijn. Het is niet omdat een router 300 Mbps WLAN ondersteunt, of gigabit op het lokale netwerk, dat deze ook gigabit kan "routeren").
- je hebt de snelheid niet correct ingevuld in "Internet > Account Information".
- Proximus (B-box3) capt de snelheid van een 2de PPPoE sessie (ik meen mij te herinneren dat er nog gebruikers hierover klaagden).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
"1": volgens http://www.unitymediakabelbwforum.de/vi ... 53&t=13947 zou dit inderdaad het probleem kunnen zijn (7270 en 7240 zijn ongeveer hetzelfde) ... Maar wel toevallig dat het nét 50 Mbps is...
"2" is het alvast niet, dat staat hoog genoeg.
Voor punt "3": bedoel je effectief de "tweede" PPPoE sessie, of elke externe (dus niet door de BBox3 opgezette) verbinding? Want in het eerste geval zouden we de PPPoE sessie van de BBox3 kunnen afsluiten.
"2" is het alvast niet, dat staat hoog genoeg.
Voor punt "3": bedoel je effectief de "tweede" PPPoE sessie, of elke externe (dus niet door de BBox3 opgezette) verbinding? Want in het eerste geval zouden we de PPPoE sessie van de BBox3 kunnen afsluiten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Eigenlijk verwondert het mij dat je zelfs 50 Mbps krijgt.Edward Valckx schreef:"1": volgens http://www.unitymediakabelbwforum.de/vi ... 53&t=13947 zou dit inderdaad het probleem kunnen zijn (7270 en 7240 zijn ongeveer hetzelfde) ... Maar wel toevallig dat het nét 50 Mbps is...
Deze router is een ADSL2+ model, waarvan de specificatie max 24 Mbps is. De hardware (chipset) is waarschijnlijk niet voorzien voor grotere router troughput ...
Ik bedoelde inderdaad elke externe PPPoE sessie doorheen de B-box (PPPoE passtrough). Ik kan het niet direct terugvinden, maar er bestaat hier al zeker enkele topics over.Edward Valckx schreef:Voor punt "3": bedoel je effectief de "tweede" PPPoE sessie, of elke externe (dus niet door de BBox3 opgezette) verbinding? Want in het eerste geval zouden we de PPPoE sessie van de BBox3 kunnen afsluiten.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.