Y-kabel Fritzbox - simbox - noodnummers

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dat lijkt me een heel dikke duim waard. :thumbs:
Bedankt Philippe!
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:In België is het niet mogelijk om zonder SIM naar 112 te bellen.
...
deze mogelijkheid wel voorzien in de GSM standard, vandaar dat de vermelding "enkel noodoproepen" op uw GSM scherm staat.
Dat is erg ongelukkig, want door die tekst kan men ervan uitgaan dat men wél de nooddiensten kan bereiken. De GSM standaard zou moeten voorzien zijn hierop: dat die tekst niet verschijnt als het effectief niet kan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Het zouden al zéér intelligente telefoons moeten zijn om op voorhand (nog voor dat je de verbinding maakt) te kunnen uitvissen of het kan of niet :wink: .

De reden waarom ik van dit onderwerp een beetje mijn stokpaardje gemaakt heb, is inderdaad om mensen te waarschuwen, want de meesten denken ten onrechte dat je inderdaad de 112 kan bellen met een SIMless GSM toestel.
Er wordt hier ook zeer licht mee omgegaan, zelfs door brandweerdiensten en lokale politie, als je hen de vraag stelt.

Ik zag zelfs onlangs op de site van een lokale Rode Kruis afdeling de verkeerde informatie.
Op mijn "Kruistocht" op zoek naar sites met verkeerde info, kreeg ik zelfs formeel volgend (verkeerd) antwoord:
Geachte,

Het nummer 112 is gratis en daarbij niet afhankelijk van de providers. Bij deze kan ik u verzekeren dat zelfs zonder simkaart of of belwaarde en wanneer uw gsm geblokkeerd is u toch kan bellen naar dit nummer. Het nummer 112 is echter een internationaal nummer en werkt onafhankelijk, vandaar.
Om u gerust te stellen is deze informatie nagetrokken bij de brandweer en politie.

Hopende u hiermee van dienst te zijn,
Het is dus niet verwonderlijk dat mensen verkeerd geinformeerd zijn :(.

PS. In Nederland, en een aantal andere Europese landen, was deze mogelijkheid er aanvankelijk wel (bij de introdictie van het algemeen nummer 112), maar werd achteraf op vraag van de Hulpdiensten terug geblokkeerd:
99% van de valse oproepen, kwamen van een telefoon zonder SIM!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Eén ding begrijp ik niet: Blijkbaar is de redenering dat je de hulpdiensten kan bellen als zij de mogelijkheid hebben om jou te kunnen terugbellen.
Maar als je ergens bent waar je geen bereik hebt met jouw provider, maar wel met een andere provider: dan kan je toch 112 bellen, maar je bent zelf dan toch niet bereikbaar?

+1 voor het stokpaardje van Philippe. Het is inderdaad een onderwerp waarvan je niet wilt dat je ontdekt dat jouw veronderstelling niet juist was op het moment dat het nodig is. Zelf bel ik ook met voip en heb ik geen vaste lijn meer. Voor noodoproepen heb ik ook een simbox aangeschaft, met een MV-kaartje en een auto-reload bij te weinig krediet, om de sim-kaart actief te houden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Aanvulling: 112 bellen met iphone zonder sim werkt idd niet.
Erger nog, ik krijg een automated msg met noodnummers int engels. "Please dial 110 for police, 119 for fire, 120 for ambulance, 122 for traffic." Na opzoeking blijken dit de noodnummers in China te zijn.

EDIT: hier staat het alvast juist:
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/112-belgium
"It is not possible to call 112 from a mobile phone without a SIM card."

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Mobistar heeft zijn vroegere antwoord gecorrigeerd:
112 bellen met een oude of gedesactiveerde (Mobistar) SIM kaart is niet mogelijk.
Vorige post aangepast.

Conclusie is nu duidelijk, en identiek voor alle Belgische providers:

1) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een GSM zonder SIM kaart?
  • antwoord: NEE (alle providers)
2) Kan er in België naar 112 gebeld worden, als het netwerk van jouw provider niet beschikbaar is of is uitgevallen?
  • antwoord: JA (alle providers ondersteunen "national 112 roaming")
3) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een oude of gedeactiveerde SIM kaart?
  • antwoord: NEE (alle providers)
4) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een (pre-paid) kaart zonder belwaarde?
  • antwoord: Waarschijnlijk wel (gezien oproepen naar noodnummers gratis zijn, en dat een GSM zonder belwaarde ook kan teruggebeld worden)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”