[BGC]Backbone

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

Ik zat net op irc een beetje over internet te praten. Snel werden er moeilijke termen gebruikt, zoals backbone, enix, sfinx :eek:. Laten we hierover een topic maken.

Enkele open vragen:
- Wat is een backbone? Ik begrijp het nog altijd maar een beetje.
- Hoe ziet dat eruit, wat is het, groot, klein, duur, kostprijs.
- Met wie is belgacom dan zo verbonden, volgens mij is dat zo het centraal verbindingspunt van belgië en komen er daar kabels van nederland, duitsland, frankrijk toe. Hoe snel gaat die verbinding.

Genoeg vragen om hier een topic over te houden. Wie weet veel van backbone's en hoe komt internet hier terecht?

Mvg,
Snakehit
anoniem
Plus Member
Plus Member

Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bedankt anoniem,

Dat is inderdaad een mooi documentje en illustreert perfect hoe het zou moeten. Snakehit, laat het ons wel zeggen dat zelfs de backbone van KuLeuven kleiner is dan diegene die Belgacom zal hebben.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Kijk ook eens naar de website van BNIX (De Belgische tegenhanger van AMS-IX, SFINX of ENIX - Belgian National Internet eXchange).
www.bnix.be .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Snakehit schreef:- Wat is een backbone? Ik begrijp het nog altijd maar een beetje.
Een backbone is eerder een theoretisch iets... het is de grote ader waarop overige kleinere netwerken zijn aangesloten. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld een backbone liggen tussen hun verschillende verdiepingen, waarop dan de switches zijn aangesloten. Je hoeft het dus niets steeds zo groots te zien. (een switch op zich heeft intern zelfs een backbone, ook wel backplane)
Snakehit schreef:- Hoe ziet dat eruit, wat is het, groot, klein, duur, kostprijs.
Het kan dus alle vormen hebben, van klein naar groot, van goedkoop naar duur.
Snakehit schreef:- Met wie is belgacom dan zo verbonden, volgens mij is dat zo het centraal verbindingspunt van belgië en komen er daar kabels van nederland, duitsland, frankrijk toe. Hoe snel gaat die verbinding.
Alle ISPs in Belgie zijn verbonden met BNIX (http://www.bnix.be)... ik veronderstel dat je daar wel wat cijfertjes kan vinden.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Enige images over GR4000 10G Backbone Router Family vind je hier
Afbeelding
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

KULeuvenNet schreef: De KULeuvenNet backbone
De netwerk backbone is opgebouwd uit vijf Catalyst 5500 Layer-3 switches, onderling gekoppeld via Gigabit Ethernet verbindingen. Hiermee wordt een vijfhoek gerealiseerd, zoals geïllustreerd in onderstaande figuur.
Afbeelding

Belangrijkste kenmerk van bovenstaande struktuur is dat zij voorziet in redundantie. Wordt een van de verbindingen tussen backbone punten verbroken (bv. bij een glasvezelbreuk tengevolge van graafwerken), dan blijft de onderlinge connectiviteit nog steeds gegarandeerd. Automatische overname binnen enkele minuten wordt gerealiseerd via het Spanning-Tree Protocol (STP).
Als ik het goed begrijp is eigenlijk de bedoeling van een backbone in een bedrijf dat wanneer er ergens 1 verbinding wegvalt dan er langs de andere kant dan verbinding gevormd wordt.

Afbeelding

Dat is zo'n genaamde Catalyst 5500 Layer-3
Zoals je op de figuur kunt zien, moet ik dan vanuit die interface modules vertrekken naar mijn verschillende switches.

Heb ik het juist voor?

Mvg,
Snakehit
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Snakehit schreef:Als ik het goed begrijp is eigenlijk de bedoeling van een backbone in een bedrijf dat wanneer er ergens 1 verbinding wegvalt dan er langs de andere kant dan verbinding gevormd wordt.
Niet noodzakelijk... dat staat los van het begrip backbone op zich, al zal een deftige netwerkconfiguratie altijd wel rekening houden met dergelijke mogelijkheid.
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

Het is dan eigenlijk gewoon een speciale switch, met meerdere mogelijkheden.
sander20

kunt da wa zien me ne flik da op een GROOT verkeerspunt regelt naarwaar ge moet rijden :)

gewoon zoals r2504 ook zei, een soort switch maar dan (normaal gezien) me grote verbindingen aan

simplistisch uitgedrukt dus :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Je moet een backbone niet zien als een apparaat maar eerder als een begrip ;).
Om een backbone te onderhouden is er natuurlijk hardware nodig, maar je moet het eigenlijk zien als een gedeelte van een netwerk waar heel veel traffiek door versluist wordt.

Kijk ook eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Backbone
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Snakehit schreef:Het is dan eigenlijk gewoon een speciale switch, met meerdere mogelijkheden.
Ja en nee, het is niet de switch op zich die de backbone is (al maakt hij er wel onderdeel vanuit), maar het 'belangrijkste' netwerk segment, inclusief de grote switches die erop staan.

Beetje zoals de ring van Brussel een backbone is voor de diverse autostrades die erop uitkomen. De switch op zich is louter het 'kruispunt' van de rind met een betreffende autostrade. Nu afhankelijk van de topologie van het netwerk heb je een (bv. ster) of meerdere (bv. bus) grote centrale switches.

Feit is dat backbone een theoretisch begrip is... jou eigen LAN thuis heeft een backbone, je provider heeft ook een backbone, BNIX heeft ook een backbone, en internet heeft ook backbones... maar voor ieder op zich is het onderliggend netwerk juist geen backbone.
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

Om verder te denken op dat kruispunt
mijn router is dan eigenlijk een fictieve backbone? Maken we het niet wat te complex?
Een backbone is niet enkel verdelen maar ook doorschakelen van het internet en verdelen van traffiek?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Snakehit schreef:Om verder te denken op dat kruispunt
mijn router is dan eigenlijk een fictieve backbone? Maken we het niet wat te complex?
Een backbone is niet enkel verdelen maar ook doorschakelen van het internet en verdelen van traffiek?
Als je mijn vorige posts had gelezen dan had je dat reeds kunnen lezen; "(een switch op zich heeft intern zelfs een backbone, ook wel backplane)"

Inderdaad... de switch die op de backbone staat doet de verdeling over de verschillende netwerk segmenten (en een daarvan kan internet zijn - althans de firewall richting internet).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trouwens, om even terug te komen op de interne backbone van een switch... het is belangrijk dat die de capaciteit heeft. Stel dat je 8 poorten hebt op een switch en PC 1&2, 3&4, 5&6 en 7&8 wisselen telkens data uit met elkaar tegen 100 Mbit/s ... dan wil dit zeggen dat de backbone van de switch in staat moet zijn om 400 Mbit/s te doen.
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

Ok, nu begrijp ik het.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Het is precies voor zo'n dingen dat we een wiki willen in de vernieuwde userbase. :)

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Haha, dankzij Snakehit heb ik ook weer veel bijgeleerd, bedankt Snakehit! :P
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

het is van de groten dat we moeten leren, bke :wink:
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

r2504 schreef: Alle ISPs in Belgie zijn verbonden met BNIX (http://www.bnix.be)... ik veronderstel dat je daar wel wat cijfertjes kan vinden.
en laten we de gratis tegenhanger hier ook niet van vergeten www.freebix.be
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

A2F gaat dat dan door de Scarlet backbone?
Gast

We have just been notified of serious problems with Redback in Antwerp. Users that disconnect are unable to reconnect. Technicians are resolving the problem.

das uwe backbone :p
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster

ik dacht ook al zoiets :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”