MichelJ schreef:Het artikel is niet helemaal vrij van subjectiviteit, zeker wat betreft de prille geschiedenis

Klopt, 500 000 jaar terug gaan in de tijd... Hoewel veel deskundigen geloven dat er al 2 miljoen jaar "mensachtigen" bestaan, maar of dat in onze streken het geval is, lijkt me sterk. Maar hoe verder we terug gaan in de tijd, hoe meer we moeten gissen en moeten uitgaan van vage kenniselementen.
Nu, elke geschiedschrijving vertrekt vanuit een zeker standpunt, en "de waarheid" zal hier en daar wel een twist krijgen. Of we allemaal moeten geloven wat er in de geschiedenisboeken vermeld staat, zou ik zeggen, niet doen. Maar de meeste dingen kunnen we wel als objectief en bijna juist aannemen.
Vooral deel 2 brengt ongeveer de geschiedenis zoals we ze kennen. Over de insteek van de auteur van het betreffende artikel heb ik ook mijn twijfels, maar het brengt op een ludieke wijze toch wel zijn geschiedeniswaarde. De verschillende bezettingen en de oprichting van de neutrale bufferstaat België, hebben onze grenzen getekend zoals we ze nu kennen, ook die van onze provincies, met uitzondering van de opsplitsing van (jawel

) Brabant, en het debacle Comen en de Voerstreek.
En net hierom ga ik niet mee in de stelling dat het gebied Brabant dat zijn bestaan zou hebben van onder Brussel tot een stuk in Nederland geschiedkundig één geheel zou vormen. Vanuit economisch-, politiek-, religieus- en taalkundig standpunt klopt dit niet, en zeker niet in onze hedendaagse wereld. Ten andere probeer aan een Antwerpenaar maar eens uit te leggen dat hij op al die standpunten hetzelfde is als ne nollander, want "historisch gezien" leeft hij in Brabant. Ik denk dat ge van een kaal reis terug zult komen.
Je kan België op verschillende manieren herverdelen. Er is toch ook een Nederlands Limburg? En Luik heeft ooit aan Nederland toebehoort. Maar het is gewoonweg belachelijk om nu regio's binnen Vlaanderen en België zoals we ze nu kennen, te gaan herverdelen. Of er moest een politieke of revolutionaire waarde achter zitten.
Ook interessant :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorstelle ... AB_in_1830