TV ver van kabel, hoe oplossen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
LaserJet
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 28 keer

Ik ben aan het overwegen om naar Telenet Whoppa over te schakelen, omdat mijn 18/1,8 Belgacom snelheden niet meer van deze tijd zijn.

Mijn TV staat redelijk ver van mijn VDSL/Kabel aansluitpunt thuis, nu heb ik dit in orde gebracht door een lange kabel te trekken (en dat te bedekken via kabel'hoezen'), en dat te verbinden met de bbox.

Ik heb ook nog 2 powerlines liggen (6 jaar oud), nu is mijn vraag hoe dat bij Telenet in z'n werk gaat?

Schematisch voorgesteld is het zo:

VDSL/KABELPUNT -------------- 3m DSL kabel ---------------- bbox2 -----------------------lange ethernet kabel------------------ decoder --- TV

Kan ik deze opstelling gewoon blijven behouden?
En hoe werkt Telenet's decoder precies?
Zal de modem naar de garage moeten?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nee.

Bij telenet gaat het tv signaal over coax, niet via de modem. Je zal dus coax moeten bijtrekken.
Dit signaal kan je ook niet over powerlans ofzo steken, het is geen netwerksignaal. Bij telenet staat het volledige tv signaal op de coax, terwijl bij iptv van belgacom het signaal van de zender waar je naar kijkt opgevraagd wordt.

Je hebt coax die binnenkomt, daar sluit men een NIU op aan. Die split de kabel. Eentje gaat naar je modem (of combi router).
Vanaf de modem vertrekt dan je internetsignaal op netwerkkabel. Het tv signaal komt vanuit de NIU op een coax, die dan tot je tv gaat. Op de digicorder sluit je die coax aan. De digicorder heeft ook een netwerkkabel nodig als je hem interactief wil maken, maar die netwerkkabel wordt niet gebruikt om een tv signaal over te sturen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Alleszins die UTP kabel niet wegdoen. Waarschijnlijk ga je die 'ook' kunnen gebruiken, samen met de coax.
Maar zoals gezegd : voor de beelden heb je een coax nodig.
Die UTP kan je misschien gebruiken om een tweede wifi AP bij te zetten aan de andere kant van het huis, zodat je prima dekking hebt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

er bestaan wel toestelletjes om audio en video over utp te stuen, maar dan krijg je enkel een analoog signaal...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Volgens mij krijg je het volledige coax signaal nooooooit over utp, veel te groot.
Op die coax zitten alle kanalen tegelijk he.

Die toestelletjes zijn wss om AV aansluitingen over utp te sturen, dus composite/component, vga, etc...
Dan gaat het om 1 av signaal, niet de hele kabel.

LaserJet
Premium Member
Premium Member

Bon, dan is er dus nog niets veranderd ivm vroeger

Nu zien waar ik een extra lange coax kan krijgen

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De meeste electriciteitswinkels en zaken zoals BRICO, HUBO, Gamma, ... hebben "Telenet" coax in voorraad.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

VDSL/KABELPUNT -------------- 3m DSL kabel ---------------- bbox2 -----------------------lange ethernet kabel------------------ decoder --- TV

Kan ik deze opstelling gewoon blijven behouden?
En hoe werkt Telenet's decoder precies?
Zal de modem naar de garage moeten?
Telenet plaatst HGW daar waar de kabel binnenkomt. IK ga ervan uit dat dit hetzelfde punt is waar VDSL momenteel binnenkomt.
In uw geval staat de telenet modem dus best daar waar BBOX2 momenteel staat. Die lange ethernetkabel die nu ligt voor IPTV moet je dan gebruiken indien je de digicorder van telenet interactief wenst te maken.

Zoals reeds in de vorige reacties taat ..er zal ook een lange coax getrokken moeten worden voor de digicorder.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Even een gerelateerde vraag ter zijde. We zijn hier aan het verbouwen/renoveren (pas een huis gekocht) en we hebben telenet laten installeren. We hebben een tijdelijke kamertje als living gemaakt om daar af en toe eens uit de werken te kunnen zijn en af en toe TV te kunnen kijken.. In september was ik zeker dat we nog twee dagen TV gids konden bekijken zonder ethernet kabel (we moeten nu al apart een losse coax trekken naar de digicorder door heel de gang :banana:) maar sinds kort, ik gok sinds een goeie maand, kunnen we dat niet meer. De installateur vertelde ons echter dat je zonder ethernetkabel beperkte interactiviteit had (zoals dus max 2 dagen tv gids) maar niet géén interactiviteit. Weet iemand hier meer over? Is dit recentelijk veranderd?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

EPG heb je voor twee dagen zonder ethernet kabel... tot 14 dagen met ethernet kabel.

Voor de echte interactiviteit heb je STEEDS een ethernet kabel nodig.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Ik vermoed dat die 2 dagen nog steeds zo is. Er zijn toch een significant deel van de (2de) digicorders niet interactief en aangezien ik nog geen andere meldingen op het forum ben tegengekomen ga ik er nog steeds vanuit dat mijn ouders een tv gids van 2 dagen hebben:)

Het zou natuurlijk altijd kunnen bij telenet..dat ze beslissen om zelfs te tv-gids enkel met ethernetkabel door te sturen. Het pushen van interactiviteit gaat ver bij die gasten.. maar ik denk dat ze het zelf als backup willen gebruiken voor klanten wiens modem (tijdelijk) stuk is
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Eens effe bumpen.

Ik heb dus een redelijk lange coax nodig. Moet ik die zelf regelen of brengt de installeur die mee? Is ook niet echt goedkoop lijkt me.

Ik heb hier ook 2 powerlans liggen (redelijk oud), ze zijn 85mbps max, is dat voldoende om de decoder 'interactief' te maken met het internet?
Al de andere computers doe ik dan gewoon via Wifi.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:Ik heb dus een redelijk lange coax nodig. Moet ik die zelf regelen of brengt de installeur die mee? Is ook niet echt goedkoop lijkt me.
Die mag je zelf regelen als hij maar voldoet aan de Telenet norm... maar in iedere doe het zelf zaak kan je dit wel vinden (met Telenet op de kabel gedrukt).

Voorbeeldje... https://www.brico.be/nl/gereedschap-ins ... et/5226527 ... dus zo'n 2 euro/meter.

Je kan ook een Comfort installatie laten uitvoeren door Telenet... maar daar ga je heel wat meer voor betalen (geen idee of je de coax dan krijgt).
shahab schreef:Ik heb hier ook 2 powerlans liggen (redelijk oud), ze zijn 85mbps max, is dat voldoende om de decoder 'interactief' te maken met het internet?
Ja, is voldoende... er gaat amper data over.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

De Comfort installatie is gratis op dit moment bij Whoppa, dus ik dacht dat zij die kabels gewoon meenemen? :-D

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

shahab schreef:dus ik dacht dat zij die kabels gewoon meenemen?
Geen idee... denk dat je dat best even bekijkt... al zullen ze hem volgens mij ook niet duurder aanrekenen dan in een DHZ.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
shahab schreef:Ik heb hier ook 2 powerlans liggen (redelijk oud), ze zijn 85mbps max, is dat voldoende om de decoder 'interactief' te maken met het internet?
Ja, is voldoende... er gaat amper data over.
behalve als hij een tweede digicorder gaat plaatsen, en dan de opnames wil gaan uitwisselen/bekijken tussen beide digicorders.
In dat geval ben je meestal beter af met een UTP kabel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het hangt een beetje af hoeveel je netto van die 85 Mbps hebt... opnames delen vraagt vermoedelijk ook maar enkele Mbits.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ja, klopt, ergens iets tussen de de 3 en 8 Mbps, schat ik.
Het is meer iets persoonlijk. Ik heb altijd problemen met die ondingen. Ik zie liever een kabel.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

in theorie heb je mx 85Mb, mijn ervaring is dat bij herbekijken van opnames van bvb VTM HD je al problemen krijgt van freezes en haperingen, minder dan 200 Mb powerlans zou ik op vandaag zeker niet nemen, er bestaan er van 500Mb en ik davht tegenwoordig zelfs al hoger, persoonlijk wanneer ik ze nieuw zou aankopen zou ik een 500Mb nemen en aan de receiver kant ook meteen een switch plaatsen wqar ik niet enkel de interactiviteit neem maar ook dan mijn LAN(WAN wanneer het een modem only is) heb...
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Met theorie kom je nergens... maar met 15 Mbps netto mag je toch nooit freezes hebben.

Ik geloof nooit dat TN dergelijk bitrates gebruikt tussen z'n decoders.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

de 11 en 85Mbit dateren nog vanhet SD tijdperk toen er nog geen HD was...
vanaf het moment dat de HD digicorder uit was is men overgeschakeld naar 200Mbit powerlans, ik had toen nog de 85Mbit en had problemen met het streamen van HD opnames, toen nieuwe 200Mbit powerlans uit den Aldi(zijn ook TOPCOM) geplaatst en geen problemen meer
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef: Ik zie liever een kabel.
Inderdaad... maar als het louter is voor interactiviteit (waaronder ook opvragen van films ed.) is z'n powerline geen probleem.

Wil hij echt opnames gaan delen tussen decoders dan moet hij mogelijks een andere aanschaffen.
LaserJet
Premium Member
Premium Member

Hetgeen ik zal doen met mijn één decoder:
TV kijken, opnemen & opnames bekijken
Niet meer dan dat.

Wat brengt de interactiviteit wél tegenover geen interactiviteit? M.a.w. wat kan ik méér doen als ik hem interactief maak?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

14 dagen EPG ipv. 2 dagen EPG.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

En uiteraard opvragen van materiaal uit de andere digicorder, opvragen van films, series, etc... naargelang je abbo.
Ik neem trouwens aan dat opgevraagd materiaal ook via de utp aankomt.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster

afhankelijk van de instelling van je box wanneer hij niet ineractief is dat hij na verloop van tijd uitvalt en je telenet hem terug mag laten activeren...
radiometeor.be
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Opgevraagd materiaal komt bij mijn weten ook via de coax binnen, enkel de besturing (pauze, doorspoelen,...) loopt over de UTP. Opnames delen is het enige wat effectief enige bandbreedte over de UTP stuurt.
Je hebt ook de UTP niet nodig om de box actief te houden; enkel als je extra zenderpakketten hebt moeten je boxen interactief zijn wil je die betaalpakketten op de verschillende boxen bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

SpecialK schreef:Opgevraagd materiaal komt bij mijn weten ook via de coax binnen, enkel de besturing (pauze, doorspoelen,...) loopt over de UTP. Opnames delen is het enige wat effectief enige bandbreedte over de UTP stuurt.ken.
Is inderdaad volledig correct.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Interessant. Hoe wordt dat dan aangestuurd?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Via je UTP kabel wordt er gecommuniceerd met de servers van TN en gaat men kijken welke DVB-C stream vrij is in je node.

Daarna springt je tuner dus gewoon naar de frequentie die het terug krijgt van de servers. Pause, Play, Rewind, ... commando's zijn de enige die over UTP gaan.

Vroeger was deze stream trouwens niet gecodeerd... en kon gans de node meekijken dus :lol:
LaserJet
Premium Member
Premium Member

OK merci allen :beerchug:

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”