Hallo,
Een tijd geleden heeft Belgacom een klassiek ISDN Twin (NT1-2ab) vervangen door een nieuw "bakje" en een nieuwe b-box modem.
Er is een Office&Go Pro lijn aanwezig en dan een "2 ISDNoIP-2 Cascade" setup.
Sinds jaar en dag is er een Innovaphone IP800 centrale actief die zonder problemen heeft gewerkt, tot de omschakeling.
Nu zijn er echter regelmatig problemen met meldingen "channel not available" bij oproepen (zowel inkomend als uitgaand).
zie voorbeeldje:
inbound:
20141105-091449 CALL 1 Media 04772994xx->50093xxxxxx G711A,30(0,0,0)/G711A,30(0,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501:
20141105-091449 CALL 1 B:Connect 04772994xx->50093xxxxxx G711A,30(0,0,0)/G711A,30(0,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501:
20141105-091449 CALL 1 Media 04772994xx->50093xxxxxx /G711A,30(0,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501:
20141105-091449 CALL 1 Media 04772994xx->50093xxxxxx G711A,30(0,0,0)/G711A,30(0,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501:
20141105-091453 CALL 1 A:Rel 04772994xx->50093xxxxxx G711A,30(0,0,0)/G711A,30(1,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501: Cause: Requested circuit/channel not available
20141105-091453 CALL 1 B:Rel 04772994xx->50093xxxxxx G711A,30(0,0,0)/G711A,30(1,0,0) TEL1:04772994xx:->RT1:501:
uitgaand:
20141105-093334 ROUTE 1 INTERFACE MAP if=TEL1:'Trunk' CGPN-Out 504->504, CDPN-Out 0477918xxx->0477918xxx, DGPN-Out ->
20141105-093334 CALL 1 B:Call 504:Bart->0477918xxx / RT1:504:trunk->TEL1:0477918xxx:
20141105-093334 CALL 1 B:Rel 504:Bart->0477918xxx / RT1:504:trunk->TEL1:0477918xxx: Cause: Requested circuit/channel not available
20141105-093334 CALL 1 A:Rel 504:Bart->0477918xxx / RT1:504:trunk->TEL1:0477918xxx:
Van de 4 isdn ingangen op de IP800 PBX zijn TEL1 en TEL3 aangesloten.
Protocol staat op EDSS1 en mode point-to-point.
Beiden geven ook:
Physical State Up
Link State Up
Heeft iemand een idee of ik iets van settings moet aanpassen om het nieuwe ISDNoIP-2 protocol te ondersteunen ?
Innovaphone en ISDNoIP-2
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Er staan enkele tegenstrijdigheden in jouw post (of zaken die ik niet begrijp)
Heb je indialing (reeksen van 10 nummers) of gewoon losse nummers (één hoofdnummer + één tot max 7 MSN's?)
Gezien je vroeger een ISDN Twin (NT1-2ab) had, vermoed ik dat je een standard ISDN lijn had.
In dit geval moet jouw centrale ingesteld staan op point-to-multipoint (in plaats van point-to-point) denk ik ?
Of misschien staat je centrale juist (point-to-point), maar heeft Proximus de ISDNoIP box verkeerdelijk op point-to-multipoint ingesteld ?
- - je schrijft dat Proximus een klassiek ISDN Twin (NT1-2ab) vervangen heeft door "2 ISDNoIP-2 setup"
- verder zeg je dat van de 4 isdn ingangen op de IP800 PBX zijn TEL1 en TEL3 aangesloten, dus 2 ingangen?
Heb je indialing (reeksen van 10 nummers) of gewoon losse nummers (één hoofdnummer + één tot max 7 MSN's?)
Gezien je vroeger een ISDN Twin (NT1-2ab) had, vermoed ik dat je een standard ISDN lijn had.
In dit geval moet jouw centrale ingesteld staan op point-to-multipoint (in plaats van point-to-point) denk ik ?
Of misschien staat je centrale juist (point-to-point), maar heeft Proximus de ISDNoIP box verkeerdelijk op point-to-multipoint ingesteld ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 6 keer
Het gaat over 1 hoofdnummer dat volgens Belgaom als "cascade" ingesteld staan om "4 gelijktijdige gesprekken" te kunnen voeren.
Vroeger waren er 2 stuks van die NT1-2AB en had ik dus 2 fysische ISDN connecties met de IP800 (2 van de 4 connecties in gebruik).
Nu is het nog 1 Belgacom bakje met 2 uitgangen. Zal vrijdag eens naar de technische dienst bellen.
Het vreemde is vooral dat het 95% van de keren blijkbaar wel werkt.
Vroeger waren er 2 stuks van die NT1-2AB en had ik dus 2 fysische ISDN connecties met de IP800 (2 van de 4 connecties in gebruik).
Nu is het nog 1 Belgacom bakje met 2 uitgangen. Zal vrijdag eens naar de technische dienst bellen.
Het vreemde is vooral dat het 95% van de keren blijkbaar wel werkt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 101 keer
Het is zeer waarschijnlijk Point-To-Multipoint

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Wat @philippe_d verteld klopt ....
Een Twin is altijd Point to Multipoint (point to point "is" mogelijk maar uit den boze !) ....
2 ISDN in cascade is ook Point to Multipoint ....
De vuistregel is, enkel met inkiezing (DDI) is point to point !
Dat het soms lukt is normaal, zolang je een kanaal bezet is er geen probleem, het probleem ontstaat als je op dezelfde ISDN een
tweede kanaal gaat bezetten inkomend/uitgaand dan heb je een verbreking van de 2 kanalen en heb je:
"Cause: Requested circuit/channel not available" = geen kanaal beschikbaar.
Dat is een Cause waarde wat betekend dat het om een lijnprobleem gaat .... anders was het een gewone error !
Technisch gesproken heeft dat te maken met de TEI waarde.
Elk toestel die een kanaal gebruikt moet een TEI waarde hebben:
vb: toestel 1 heeft waarde 116
vb: toestel 2 heeft waarde 118
dank zij deze waarde zal het gesprek met waarde 116 altijd naar toestel 1 gaan en niet naar toestel 2 ....
Deze waarde word gegeven door de moedercentrale (LEX) en opgeslagen zolang je verbinding hebt in je toestel !
Dit is zo voorzien voor systemen in point to multipoint !
Inkiezing dat is andere koek, in de LEX zal de ISDN zo geprogrammeerd worden als point to point ....
Je PABX zet je dan ook in point to point, de TEI waarde is vast = 0
Je PABX gaat zich gelijk zetten met de klok van de moedercentrale (LEX) en aangeven dat het om TEI waarde 0 gaat
dat betekend gewoon dat de TEI waarde uitdelen aan de toestellen door de PABX word afgehandeld en de LEX er zich
niets moet van aantrekken, enz ....
Nu in jou geval, je hebt je PABX in point to point gezet wat betekend dat hij alles moet afhandelen terwijl in de LEX
het in point to multipoint staat wat ook betekend dat de LEX alles moet afhandelen .... ze vloeken tegen elkaar over
het zeggenschap van de TEI waarde .... daarom verbreking.
Point to multipoint = point is de LEX en multipoint zijn meerdere toestellen/apparaten/PABX op de S-bus.
Point to point = point is de LEX en de andere point is meestal 1 PABX, niet meer of minder op de S-bus.
Wat nog een verschil is zijn de telefoonnummers, een MSN of BA nummer zitten vast aan 1 ISDN lijn/BA !
Inkiezing nummers zitten niet vast aan een bepaalde 1 ISDN lijn, je kan de nummers verspreiden over meerdere ISDN lijnen !
Normaal gezien heeft elke Cause een waarde vb: Cause 16 is gewoon inhaken.
Deze waarde gaat naar de LEX via het D-kanaal en die weet dan ik mag verbreken en het B-kanaal terug vrij geven ....
De Cause waarde gaan van A naar B of omgekeerd ....
@nickdd, als je 2 TWIN's had dan had je normaal gezien per TWIN minumum 2 nummers = totaal van 4 nummers !
Als ze nu in cascade staan heb je nog 1 nummer feitelijk ?
Een Twin is altijd Point to Multipoint (point to point "is" mogelijk maar uit den boze !) ....
2 ISDN in cascade is ook Point to Multipoint ....
De vuistregel is, enkel met inkiezing (DDI) is point to point !
Dat het soms lukt is normaal, zolang je een kanaal bezet is er geen probleem, het probleem ontstaat als je op dezelfde ISDN een
tweede kanaal gaat bezetten inkomend/uitgaand dan heb je een verbreking van de 2 kanalen en heb je:
"Cause: Requested circuit/channel not available" = geen kanaal beschikbaar.
Dat is een Cause waarde wat betekend dat het om een lijnprobleem gaat .... anders was het een gewone error !
Technisch gesproken heeft dat te maken met de TEI waarde.
Elk toestel die een kanaal gebruikt moet een TEI waarde hebben:
vb: toestel 1 heeft waarde 116
vb: toestel 2 heeft waarde 118
dank zij deze waarde zal het gesprek met waarde 116 altijd naar toestel 1 gaan en niet naar toestel 2 ....
Deze waarde word gegeven door de moedercentrale (LEX) en opgeslagen zolang je verbinding hebt in je toestel !
Dit is zo voorzien voor systemen in point to multipoint !
Inkiezing dat is andere koek, in de LEX zal de ISDN zo geprogrammeerd worden als point to point ....
Je PABX zet je dan ook in point to point, de TEI waarde is vast = 0
Je PABX gaat zich gelijk zetten met de klok van de moedercentrale (LEX) en aangeven dat het om TEI waarde 0 gaat
dat betekend gewoon dat de TEI waarde uitdelen aan de toestellen door de PABX word afgehandeld en de LEX er zich
niets moet van aantrekken, enz ....
Nu in jou geval, je hebt je PABX in point to point gezet wat betekend dat hij alles moet afhandelen terwijl in de LEX
het in point to multipoint staat wat ook betekend dat de LEX alles moet afhandelen .... ze vloeken tegen elkaar over
het zeggenschap van de TEI waarde .... daarom verbreking.
Point to multipoint = point is de LEX en multipoint zijn meerdere toestellen/apparaten/PABX op de S-bus.
Point to point = point is de LEX en de andere point is meestal 1 PABX, niet meer of minder op de S-bus.
Wat nog een verschil is zijn de telefoonnummers, een MSN of BA nummer zitten vast aan 1 ISDN lijn/BA !
Inkiezing nummers zitten niet vast aan een bepaalde 1 ISDN lijn, je kan de nummers verspreiden over meerdere ISDN lijnen !
Normaal gezien heeft elke Cause een waarde vb: Cause 16 is gewoon inhaken.
Deze waarde gaat naar de LEX via het D-kanaal en die weet dan ik mag verbreken en het B-kanaal terug vrij geven ....
De Cause waarde gaan van A naar B of omgekeerd ....
@nickdd, als je 2 TWIN's had dan had je normaal gezien per TWIN minumum 2 nummers = totaal van 4 nummers !
Als ze nu in cascade staan heb je nog 1 nummer feitelijk ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
@sardonis, tof onderaan kan je 2 TEI waarde lezen:
0 = inkiezing - point to point
127 = is een broadcast waarde
0 = inkiezing
van 1 tot 63 is vast in terminals
van 64 tot 126 toegekend door netwerk vb: LEX
127 = broadcast voor alle terminals
Nadat er een broadcast is, en er een terminal heeft uit gehaakt, zal deze terminal pas een TEI waarde krijgen die vrij is ....
Normaal gezien kan een PABX zowel in point to point als point to multipoint worden gezet !
De meeste ISDN telefoons kennen enkel point to multipoint !
De IST 101 van belgacom kan wel de 2 aan, spijtig genoeg niet meer te verkrijgen, interessant toestel om direct aan de S-bus
te kunnen testen of het nu om een point to point (TEI fix on) of een point to multipoint (TEI fix off) lijn gaat ....
ISDN modems kennen ook de 2 varianten .... (point to point voor modems heeft geen enkel nut)
Er stonden er een paar van in de fabriek met TEI = 0 wat dan veel problemen leverde ....
PS: moet nog opmerken dat ISDN toestellen achter een PABX in point to multipoint moeten staan, zelfs als de lijn
in point to point staat met inkiezing !
0 = inkiezing - point to point
127 = is een broadcast waarde
0 = inkiezing
van 1 tot 63 is vast in terminals
van 64 tot 126 toegekend door netwerk vb: LEX
127 = broadcast voor alle terminals
Nadat er een broadcast is, en er een terminal heeft uit gehaakt, zal deze terminal pas een TEI waarde krijgen die vrij is ....
Normaal gezien kan een PABX zowel in point to point als point to multipoint worden gezet !
De meeste ISDN telefoons kennen enkel point to multipoint !
De IST 101 van belgacom kan wel de 2 aan, spijtig genoeg niet meer te verkrijgen, interessant toestel om direct aan de S-bus
te kunnen testen of het nu om een point to point (TEI fix on) of een point to multipoint (TEI fix off) lijn gaat ....
ISDN modems kennen ook de 2 varianten .... (point to point voor modems heeft geen enkel nut)
Er stonden er een paar van in de fabriek met TEI = 0 wat dan veel problemen leverde ....
PS: moet nog opmerken dat ISDN toestellen achter een PABX in point to multipoint moeten staan, zelfs als de lijn
in point to point staat met inkiezing !
-
- Plus Member
Vandaag alles gewoon op "point to multipoint" gezet en alles schijnt perfect te werken.
Bedankt voor alle info !
Ondertussen eens bekeken wat Belgacom allemaal heeft vervangen. Lijkt me dat ze wel heel veel bakjes installeren:
1) De analoge faxlijn hebben ze rechtstreeks op een koperpaar aangesloten. Lijkt dus een klassieke analoge lijn te zijn.
(zat vroeger op de "ab" van de NT1-2ab)
2) Dan is er nog 1 koperpaar voor VDSL2 en daar dan ondertussen 3 Belgacom bakjes:
- VDSL2 office&go pro ISDNoIP => VDSL modem
- Technicolor TG670 gateway => doet NAT (jammergenoeg) en 1 uitgang in DMZ gaat naar mijn firewall, de andere naar de Bizz IP Box
- Bizz IP Box => hierop zitten dan de 2 isdn lijnen
Het is ook een rommeltje zoals de aansluiting gebeurd is, 't moest rap gaan denk ik
Bedankt voor alle info !
Ondertussen eens bekeken wat Belgacom allemaal heeft vervangen. Lijkt me dat ze wel heel veel bakjes installeren:
1) De analoge faxlijn hebben ze rechtstreeks op een koperpaar aangesloten. Lijkt dus een klassieke analoge lijn te zijn.
(zat vroeger op de "ab" van de NT1-2ab)
2) Dan is er nog 1 koperpaar voor VDSL2 en daar dan ondertussen 3 Belgacom bakjes:
- VDSL2 office&go pro ISDNoIP => VDSL modem
- Technicolor TG670 gateway => doet NAT (jammergenoeg) en 1 uitgang in DMZ gaat naar mijn firewall, de andere naar de Bizz IP Box
- Bizz IP Box => hierop zitten dan de 2 isdn lijnen
Het is ook een rommeltje zoals de aansluiting gebeurd is, 't moest rap gaan denk ik

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
+1 voor de juiste tip van philippe_dnickdd schreef:Vandaag alles gewoon op "point to multipoint" gezet en alles schijnt perfect te werken.

Als ik dat zo zie, heb ik de indruk dat je héél veel zal betalen, voor iets wat veel goedkoper had gekund:nickdd schreef:Ondertussen eens bekeken wat Belgacom allemaal heeft vervangen
- één analoge lijn
- + 2 ISDN lijnen: je betaalt dus voor ISDN, maar je krijgt een "pseudo" isdn lijn, die absoluut niet meer kan wat een echte ISDN lijn kon (vb data, fax).
- - een goede internet verbinding (zonder vaste lijn)
- porteren van alle nummers naar een VoIP provider
- een eigen VoIP router met 2 * So (zoals de Bizz IP Box)
3 Belgacom bakjes + jouw eigen router?nickdd schreef: Dan is er nog 1 koperpaar voor VDSL2 en daar dan ondertussen 3 Belgacom bakjes:
de a-mod VDSL2 modem, een Belgacom router, de Bizz IP Box, jouw router.
Wie betaalt de stroom rekening

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
Wij zitten met dezelfde situatie...
Momenteel hebben wij:
Thomson + bbox = Office VDSL Pro lijn
IP Box 1 + bbox = Aangepaste ISDN 1/4
IP Box 2 + bbox = Aangepaste ISDN 2/4
Oud grijs ISDN bakje 3/4
Oud grijs ISDN bakje 4/4
Situatie vroeger was gewoon 4x een klein grijs ISDN bakje.
Volgens technieker 1 (Installatie eerste IP BOX) moeten met de roll-out van vectoring alle internet verbindingen gesplitst worden van de ISDN lijnen.
Het gaat over 100.000den verbindingen en dit tegen dec 2014.
Technieker 2 (2de IP Box, Mei 2014) vertelde mij dan dat het de bedoeling is de overige ISDN lijnen ook over te schakelen op deze IP Boxen in een later stadium.
Spijtig genoeg zitten wij met meerdere boxen omdat (gok van technieker) onze ISDN lijnen allemaal op een andere naam staan maar wel zelfde klantennummer (begrijpen wie begrijpen kan)...
Ik heb dan de nodige stappen proberen ondernemen om dit allemaal op 1 box te krijgen maar momenteel zonder succes.
Telkens ik rechtstreeks naar Proximus mailde kwam ik terug bij onze Proximus Partner, die het issue zou "doorsturen" naar de juiste afdeling van Proximus. (zonder resultaat)
Nu heb ik het laten rusten maar wanneer ze opnieuw een aanpassing komen doen, laat ik dit niet doorgaan...
Er staan nu al veel te veel bakjes (nl. 3bboxen, 2 IP box'en, 1 Thomson, CBN modem van telenet) er kan gewoon niets extra bij en al zeker niet omdat die *** Bboxen niet stapelbaar zijn.
Trouwens deze IP boxen zijn dan ook maar gewoon met een utp aangesloten op de telefooncentrale. Waar vroeger alles mooi onder elkaar stond (telefonie bij telefonie/ Internet bij Internet) loopt nu alles kriskras door elkaar. (Grotendeels door plaatsgebrek).
Met als resultaat: Dat bij het vervangen van een switch de UTP kabel zo'n mm eruit gesprongen was waardoor heel wat mensen niet van buitenaf gebeld konden worden. (Wat wij maar enkele dagen later te weten zijn gekomen)
Beetje offtopic maar blij dat ik mijn verhaal eens kwijt kon.
PS: Nooit gedacht dat het telefonieprobleem aan die IP BOX kon liggen dus eerst redelijk wat contact gehad met de "storing" helpdesk en ze hadden geen benul wat het probleem kon zijn. Op een bepaald moment had ik iemand aan de lijn die zei "oh nee wat is er hier nu aan de hand, u nummerreeks is gewoon verdwenen".
Dan ipv op een technieker te wachten, zelf beginnen zoeken in de serverkast en de achterste bbox gaf een rood ledje en voila...
Momenteel hebben wij:
Thomson + bbox = Office VDSL Pro lijn
IP Box 1 + bbox = Aangepaste ISDN 1/4
IP Box 2 + bbox = Aangepaste ISDN 2/4
Oud grijs ISDN bakje 3/4
Oud grijs ISDN bakje 4/4
Situatie vroeger was gewoon 4x een klein grijs ISDN bakje.
Volgens technieker 1 (Installatie eerste IP BOX) moeten met de roll-out van vectoring alle internet verbindingen gesplitst worden van de ISDN lijnen.
Het gaat over 100.000den verbindingen en dit tegen dec 2014.
Technieker 2 (2de IP Box, Mei 2014) vertelde mij dan dat het de bedoeling is de overige ISDN lijnen ook over te schakelen op deze IP Boxen in een later stadium.
Spijtig genoeg zitten wij met meerdere boxen omdat (gok van technieker) onze ISDN lijnen allemaal op een andere naam staan maar wel zelfde klantennummer (begrijpen wie begrijpen kan)...
Ik heb dan de nodige stappen proberen ondernemen om dit allemaal op 1 box te krijgen maar momenteel zonder succes.
Telkens ik rechtstreeks naar Proximus mailde kwam ik terug bij onze Proximus Partner, die het issue zou "doorsturen" naar de juiste afdeling van Proximus. (zonder resultaat)
Nu heb ik het laten rusten maar wanneer ze opnieuw een aanpassing komen doen, laat ik dit niet doorgaan...
Er staan nu al veel te veel bakjes (nl. 3bboxen, 2 IP box'en, 1 Thomson, CBN modem van telenet) er kan gewoon niets extra bij en al zeker niet omdat die *** Bboxen niet stapelbaar zijn.
Trouwens deze IP boxen zijn dan ook maar gewoon met een utp aangesloten op de telefooncentrale. Waar vroeger alles mooi onder elkaar stond (telefonie bij telefonie/ Internet bij Internet) loopt nu alles kriskras door elkaar. (Grotendeels door plaatsgebrek).
Met als resultaat: Dat bij het vervangen van een switch de UTP kabel zo'n mm eruit gesprongen was waardoor heel wat mensen niet van buitenaf gebeld konden worden. (Wat wij maar enkele dagen later te weten zijn gekomen)
Beetje offtopic maar blij dat ik mijn verhaal eens kwijt kon.
PS: Nooit gedacht dat het telefonieprobleem aan die IP BOX kon liggen dus eerst redelijk wat contact gehad met de "storing" helpdesk en ze hadden geen benul wat het probleem kon zijn. Op een bepaald moment had ik iemand aan de lijn die zei "oh nee wat is er hier nu aan de hand, u nummerreeks is gewoon verdwenen".
Dan ipv op een technieker te wachten, zelf beginnen zoeken in de serverkast en de achterste bbox gaf een rood ledje en voila...
-
- Plus Member
philippe_d schreef:+1 voor de juiste tip van philippe_dnickdd schreef:Vandaag alles gewoon op "point to multipoint" gezet en alles schijnt perfect te werken.![]()
Als ik dat zo zie, heb ik de indruk dat je héél veel zal betalen, voor iets wat veel goedkoper had gekund:nickdd schreef:Ondertussen eens bekeken wat Belgacom allemaal heeft vervangenIk zou zoiets vervangen door:
- één analoge lijn
- + 2 ISDN lijnen: je betaalt dus voor ISDN, maar je krijgt een "pseudo" isdn lijn, die absoluut niet meer kan wat een echte ISDN lijn kon (vb data, fax).
- - een goede internet verbinding (zonder vaste lijn)
- porteren van alle nummers naar een VoIP provider
- een eigen VoIP router met 2 * So (zoals de Bizz IP Box)3 Belgacom bakjes + jouw eigen router?nickdd schreef: Dan is er nog 1 koperpaar voor VDSL2 en daar dan ondertussen 3 Belgacom bakjes:
de a-mod VDSL2 modem, een Belgacom router, de Bizz IP Box, jouw router.
Wie betaalt de stroom rekening?
Het is daar inderdaad een nest, gelukkig werkt alles nu terug.
Begin volgend jaar zal alles inderdaad vereenvoudigd en overgezet worden: ik denk aan EDPNET vdsl pro en nummers volledig naar VOIP overzetten.
Eventueel ook bij EDPnet waar het 10 euro p/m is voor een SIP trunk account met 2 kanalen. dus 4 kanalen = 20 euro.
Dan kan alles weg en staat er enkel een Fritzbox.