Audio systeem

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik heb momenteel in mijn huiskamer volgende eenvoudige opstelling:
- 1 Belgacom decoder
- 1 Full HD Sony TV
- 1 raspberry pi met XBMC
- 1 Sony versterker die heel oud (ik schat meer dan 10 jaar) is en alleen analoge inputs heeft.

Ik zou dit een beetje willen moderniseren:
ik dacht een Onkyo receiver aan te kopen die ik op het netwerk kan hangen, die een aantal HDMI inputs heeft en 1 HDMI output.
Zo kan ik al mijn apparatuur aan de Onky hangen, die haalt het geluid eruit via HDMI en die stuurt de video door naar de tv via zijn HDMI output.

Nu mijn vraag: kan zoiets allemaal via CEC geregeld worden? Ik ben het namelijk beu om bijvoorbeeld bij het opstaan voor een beetje muziek te hebben volgende te moeten doen:
- Versterker aan en volume regelen.
- TV aan en op juiste HDMI kanaal zetten.
- BGC decoder aan en op juiste radio kanaal te zetten.

Kortom: 2 minuten bezig voor een klein streepje muziek te hebben bij het ochtendritueel.

Kan ik met die Onkyo receiver ervoor zorgen dat ik die bijvoorbeeld op Belgacom input zet:
- Decoder gaat aan via HDMI CEC.
- TV gaat aan via HDMI cec en op correcte kanaal.
Dan via mijn Onkyo afstandsbediening het volume regelen.
Bij het uitschakelen van mijn Onkyo gaat alles ook uit (TV + decoder).

Of is de aankoop van een degelijke versterker met HDMI inputs geen oplossing voor mijn probleem?

Tnx!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn onkyo versterker zet alles op als ik mijn ps3 inschakel. Of dit kan met jouw toestellen weet ik niet. Als je tv en decoder hiermee werken dan kan het.
Voor het beluisteren van cd's heb ik een Logitech remote die alles in een enkele keer inschakelt via ir. . werkt gemakkelijk voor oude apparatuur.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stel je niet teveel voor van CEC... de theorie is mooi maar de praktijk is meestel zeer beperkt !
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Ikzelf heb ook zo'n logitech remote waar ik m'n 6 toestellen mee bedien die op m'n yamaha reciever is aangesloten. Zou niet meer zonder kunnen/willen :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”