Factuur voor nummeroverdracht betalen ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Verleden jaar Belgacom lijn opgezegd wegens verbouwing bij m'n ma. Lijn is ondertussen fysisch weg door graafwerken.
Nu Telenet genomen en indien mogelijk zelfde nummer gevraagd voor Telefoon.

Telenet zei dat ik moest bellen naar Belgacom om dat specifiek nummer terug beschikbaar te stellen.

Heb dat gedaan, en een paar dagen later was m'n oud nummer terug operationeel bij Telenet.

Nu krijg ik een tweetal facturen van Belgacom 1 voor abonnements geld van 12€ of zoiets en 1 van 50 euro activatie.

Ik heb gebeld naar hun 0800 nummer en ze willen het abonnementsgeld laten vallen maar de activatie niet.

Zouden jullie dit betalen ? Er is dus totaal geen Belgacom lijn in het huis van mijn moeder meer aanwezig. En ik heb
altijd gelezen dat nummeroverdracht toch gratis was. Men heeft ook nooit gezegd op voorhand dat ik 50€ moest betalen....
Laatst gewijzigd door lucdec 27 okt 2014, 20:50, in totaal 4 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je hebt eerst het nummer opgezegd, en daarna terug aangevraagd. Dus logisch dat je dit moet betalen, toch?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Nummeroverdracht is gratis, maar als je je lijn heractiveert, zeker nadat hij meerdere maanden uit dienst ging, voor een paar dagen om een nummeroverdracht te doen, dan ga je opnieuw een abonnement aan, hé. Een nummer kan je ook in dienst zetten zonder dat daarvoor een lijn fysiek in dienst hoeft te zijn.

In feite zou die lijn niet mogen geheractiveerd zijn. Het is al héél veel dat ze de abonnementskosten willen laten vallen...
krisken
userbase crew
userbase crew

Lord,

Zonder te twijfelen aan jouw productkennis, maar waarom zou die lijn niet meer mogen opnieuw geactiveerd worden?

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Er wordt gedurende drie maanden een gratis boodschappendienst geactiveerd. Dat nummer is na die periode "verloren". Een nummer dat opgezegd is, kan niet overgedragen worden.

Heractivatie mag natuurlijk met datzelfde nummer, maar dat eerst bewust activeren en dan klagen dat je abonnement wordt aangerekend voor enkele dagen? En dan wordt voorgesteld om terechte abonnementskosten te crediteren, maar dat is dan niet genoeg...

Is mijn persoonlijke mening hé, maar ik vind alle kosten terecht.
krisken
userbase crew
userbase crew

OK, dan zitten we op dezelfde lijn. Als een nummer buiten de afkoelingsperiode is (doorgaans één jaar dacht ik) kan je het altijd vragen bij Belgacom om het oud nummer terug te krijgen. Als het nummer dan al niet is bezet, dan doen ze daar doorgaans niet moeilijk over.

Mijn inziens is het volkomen normaal : je vraagt een nummer aan, men activeert dit nummer (dus je betaalt activatiekosten) en dan moet je maandelijks je abonnementsgeld betalen. De lijn mag dus perfect heractiveert worden, maar dan met inbegrip van de normale kosten die ieder moet betalen...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:maar waarom zou die lijn niet meer mogen opnieuw geactiveerd worden?
Ik heb ook altijd al geweten, dat als je uw nummer opzegt, het definitief verloren is.
Tenzij je het abbo gewoon hebt "opgeschort" ?
Ik vind het al een hele prestatie dat hij zijn oud nummer terug gekregen heeft ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Normaal definitief verlopen, klopt volledig Philippe. Maar als het nummer uit de cooldown periode is (en dus mag vrijgegeven worden voor nieuwe klanten), dan doet Proximus op dat vlak een geste naar de klant toe (als het mogelijk is).

Telefonie = EDPnet + OVH
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Wist ook niet dat dit kon. Indien dit nodig was zou ik het via omwegen (overdragen naar voip provider) gedaan hebben.

Nu vraag ik me wel af of het zo normaal is om voor die administratieve heractivatie 50 € te betalen. In praktijk komt het eigenlijk neer op 'handel in telefoonnummers'. Lijkt me in een markt die vrij zou moeten zijn deontologisch toch onaanvaardbaar. De geest van de wet is er immers opdat telefoonnummers geen belemmering zouden zijn om voor een bepaalde operator te kiezen.
Dan zou het voor proximus als historische operator wel heel gemakkelijk is daar ze over de meeste nummers (en kunnen kiezen uit de grootste range) beschikken.

Eentje voor de ombudsman. Je vraag immers een nummer dat in de belgacom range valt beschikbaar te stellen aan telenet. Je vraagt geen activatie noch abonnement. Je hebt waarschijnlijk nooit iets getekend en bent duidelijk niet op de hoogte gebracht van de kosten.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
krisken
userbase crew
userbase crew

Hoe ga jij een nummer verhuizen zonder dat het actief is?
Als het niet actief is, is er geen "klant" verbonden aan het nummer.
Vervolgens gaat Telenet de nummeraanvraag in gang schieten, en vraagt bij Belgacom het nummer x over te zetten naar hun.
Hiervoor heeft Telenet het telefoonnummer nodig, alsook je klantennummer etc. Maar dat heb je allemaal niet, dus telenet kan de portering niet doen.

't Zou mooi zijn. Volgens jouw redenering kan anders morgen iedereen zomaar elk nummer dat hij wilt van provider veranderen. Ook al is het niet van hem...

Telefonie = EDPnet + OVH
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Ach kom krisken, het gaat hier zuiver om een administratief gegeven waarbij het in praktijk op neerkomt dat er hier handel gedreven is (50€) met een telefoonnummer.

Als het niet aan een klant verbonden is en het is niet actief waarom zou enkel proximus deze mogen gebruiken?
Nu heeft proximus het voordeel om uit de grootste (en historisch belangrijkste) range te kunnen kiezen. En als ze dan 50€ vraagt om een nummer over te laten dragen naar de concurrentie dan komt dit neer op handel in telefoonnumers.
Zelfs voor hun eigen klanten is hier sprake van een beperkt concurrentievoordeel.. recht tegen de geest van de wet in.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is toch de normaalste zaak van de wereld? Providers kopen nummerblokken op bij het BIPT (die ze overigens zelf kunnen kiezen indien nog vrij). Daarvan krijgen zij de prefix (bvb 09 400 00 00 tot 09 400 99 99). Als jij dan een nummer wilt porteren moet dat uit dat nummerblok komen. Dat is allemaal gereguleerd door het BIPT hoor.

Dat Proximus de grootste en historisch belangrijkste ranges heeft is overigens niet correct : er zijn nog tal van ranges vrij die makkelijk zijn (wat denk je bvb van 09 400 tot 09 499 die onlangs zijn vrijgekomen voor zone 09?)!

PS : de 50 euro activatiekosten is idd normaal voor mij : immers moet de persoon die dit voor jou in orde heeft gebracht ook betaald worden.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Flup schreef:Als het niet aan een klant verbonden is en het is niet actief waarom zou enkel proximus deze mogen gebruiken? .
Omdat dit nummer uit een "nummerblok" komt dat aan Proximus is toegewezen, en omdat Proximus een jaarlijkse bijdrage moet betalen aan het BIPT voor ieder toegekend nummerblok. (en verantwoordelijk blijft voor het ganse nummerblok) ...
Flup schreef:Eentje voor de ombudsman. Je vraag immers een nummer dat in de belgacom range valt beschikbaar te stellen aan telenet. Je vraagt geen activatie noch abonnement
De wet zegt:
  • Een nummer dat opgezegd wordt, wordt gedurende minimum 6 maanden (tot 12 maanden) buiten gebruik gesteld. Dit noemt officiëel de "verouderingsperiode".
  • Nummeroverdraagbaarheid kan niet aangevraagd worden voor nummers waarvoor een verouderingsperiode lopende is.
De enige manier is dus via een her-activatie.
Andere omwegen (vb overdragen naar voip provider) zoals jij voorstelt zouden ook niet geholpen hebben.

De ombudsman zal hier niet tussenkomen, gezien alles binnen de wettelijke reglementering gebeurd is
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Nummeroverdracht naar een voip provider zou maar geholpen hebben indien het nummer was verhuisd voor de opzeg gebeurde, en je het nu pas (na een jaar) zou verhuizen van de voip provider naar telenet.

Voor wie het zou interesseren : je kan 10.000 nummers kopen van het BIPT voor iets van een 250 euro per jaar. Je kan deze dan allemaal stockeren bij een voipprovider :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Bedankt Flup.

U begrijpt wat ik voel. Een handeltje in nummers waar men geld uitperst...

Nu blijkbaar heb ik geen been om op te staan.... T'is altijd hetzelfde met Telecom, je moet echt op je qui-vive zijn of
ze halen het geld uit je broekzak.

Nog 1 vraag : Heb ik het recht om mijn "zogezegde" aankoop ongedaan te maken? Je hebt toch altijd bedenktijd na een "aankoop",
(Alhoewel ik totaal niet wist dat het over een aankoop ging.)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen lucdec, het nummer was opgezegd en dus verloren! Je hebt dit bij grote uitzondering kunnen terugkrijgen en dat is geen wettelijke verplichting maar een geluk bij een ongeluk.
lucdec schreef:T'is altijd hetzelfde met Telecom
Wat is de oorzaak van de problemen in dit verhaal? Ik lees dat sinds verbouwingswerken de Belgacom-kabel weg is. Steek de schuld dus niet op een ander!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

lucdec schreef:Bedankt Flup.

U begrijpt wat ik voel. Een handeltje in nummers waar men geld uitperst...

Nu blijkbaar heb ik geen been om op te staan.... T'is altijd hetzelfde met Telecom, je moet echt op je qui-vive zijn of
ze halen het geld uit je broekzak.

Nog 1 vraag : Heb ik het recht om mijn "zogezegde" aankoop ongedaan te maken? Je hebt toch altijd bedenktijd na een "aankoop",
(Alhoewel ik totaal niet wist dat het over een aankoop ging.)
Jij hebt wel heel onterechte gevoelens he...

Zoals al een aantal maal aangehaald:

1) jij hebt meer dan een jaar geleden een dienst opgezegd waar een unieke identiefier, een telefoonnummer aan verbonden was, bij operator A, datnummer komt uit operator A zijn nummerplan, en hoorde bij een lijn van hem, en is ook als dusdanig OPGEZEGD. (keyword hier is opgezegd, dus stopgezet, geannuleerd, afgezegd, noem maar op)

2) een gigantische periode later, ga jij aan een andere operator, zijnde operator B, vragen om een nummer van operator A te krijgen op je lijn, welicht met de uitleg van "ik heb dat nummer altijd al gehad", daarop hebben ze u terecht het antwoord gegeven dat ze alleen nummers kunnen porteren die in gebruik zijn en op naam staan bij operator A.

3) operator A gaat u volledig terecht melden dat uw nummer al lang buiten dienst is, en dat dat terug moet geactiveerd worden vooraleer een portering mogelijk is. Gezien het feit datje TOTAAL geen recht meer hebt op dat nummer na zo een lange periode, doen ze je zelfs een gunst door dat specifieke nummer terug te willen activeren voor je zodat je de portering kan doen, waar je een jaar te laat mee bent.

En dan kom je hier een verhaal ophangen over "tis altijd hetzelfde met telecom" ? hallo seg.
Wat mij betreft een gevalletje van "Meester ik ben gevallen over jantje zijn fiets die in het fietsenrek stond, tis allemaal jantje zijn schuld" hoor...

Over je laatste vraag, wat mij betreft gaat het hier om een "dienst op maat", zijnde de specifieke activering van een specifiek nummer, en als ik me niet vergis valt je recht op annulering dan ook weg.
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, zelfs het overdragen van het nummer naar Telenet is al een dienst op maat.

Telefonie = EDPnet + OVH
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Op de koop toe moet dat nummer terug echt geactiveerd worden .... niet door Telenet maar door Belgacom want nummer
is gekoppeld aan een vaste moedercentrale van Belgacom.

Overdragen is een groot woord, je nummer wordt door Belgacom doorgezet naar het platform van geporteerde nummers en daar
neemt Telenet over .... en doen ze er mee wat ze willen.

Bij Belgacom is er meer dan 1 persoon moeten tussenkomen met je opgezegd nummer ....
Feitelijk moet je die 50 Euro bezien als een administratieve kost .... niet meer of niet minder.

Zeg tegen jezelf: "had ik het geweten" of "had ik toen de vraag gesteld in UserBase ........"

Wat betreft dat Belgacom veel nummers heeft, zal wel zijn ze bestaan sinds 1930 (RTT) en bediende op hun eentje het hele land ....
En daarvoor waren er verschillende operators, de eerste 'manuele' centrale in Belgie voor telefonie was in 1878 ....

PS: als je later terug naar Belgacom "zou" komen, niet stom staan dat ge "misschien" de kabel buiten moet betalen voor her aanleg .... 8)
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat Proximus ook veel telefoonnummers heeft, is ook iets dat historisch is gegroeid. Vroeger had elke LEX zijn eigen nummerreeks. Ging je verhuizen, dan had je (als je buiten het bereik van je oude centrale ging) zo-ie-zo een nieuw nummer. En neen, toen kon je helemaal niks kiezen. In Oost-Vlaanderen alleen al zijn er ruim 15 centrales welke allen minstens één nummerreeks hebben (onnodig te zeggen dat bvb de belangrijkste centrales van Gent er meerdere hebben). Dit terwijl Telenet toekomt met een handvol prefixen. Zo kan nu een telenetnummer als 09 324 00 00 in Eeklo zitten en het nummer 09 324 00 01 in Zottegem. Bij Proximus is dit niet zo, tenzij het nummer is verhuisd naar Telenet (of andere operator natuurlijk) of verhuisd via Belgacom naar elders binnen de 09 zone.

Telefonie = EDPnet + OVH
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

ik begrijp wel niet waarom telenet u dit nr niet heeft gegeven.
Toen ik me bij telenet aansloot vroeg ik of het mogelijk was om het nr te krijgen van mijn ouders (dit om emotionele reden)
ouders waren toen ook ongeveer jaar gestorven en ze zeiden me dat dit geen enkel probleem was.
En ik heb het inderaad gekregen.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Omdat het niet aan telenet was om dit nummer te geven... (wat duidelijk zou zijn moest je alle posts even doorlezen hebben;...)
krisken
userbase crew
userbase crew

proximusboyke schreef:ik begrijp wel niet waarom telenet u dit nr niet heeft gegeven.
Toen ik me bij telenet aansloot vroeg ik of het mogelijk was om het nr te krijgen van mijn ouders (dit om emotionele reden)
ouders waren toen ook ongeveer jaar gestorven en ze zeiden me dat dit geen enkel probleem was.
En ik heb het inderaad gekregen.
Proximusboyke,
Waren jouw ouders klant bij Proximus/Belgacom of bij Telenet?

Telefonie = EDPnet + OVH
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

bij belgacom en het nr bestond niet meer
toen ik keek naar 1299.be was het bij belgacom
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
krisken
userbase crew
userbase crew

Straf ... Héél straf ... En dat meen ik echt!

Telefonie = EDPnet + OVH
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

dat was juli 2011 en mijn ma is gestoven in mei 2010