(Oude) woonbonus 3 maanden verlengd

Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor zij die geen radio luisteren of krant lezen:
DeStandaard
De ‘nieuwe’ woonbonus geldt vanaf 1 januari. Wie dan een lening aangaat om een huis of een appartement te kopen, moet het stellen met een lagere belastingsvermindering dan vóór de hervorming. Op een looptijd van twintig jaar kan dat fiscale verschil makkelijk oplopen tot 20.000 euro.
Gisteren nog in DeTijd
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Dit was maar een CD&V voorstel.
Het is trouwens afgeschoten door Turtelboom, afspraken zijn afspraken.
Media die voorstellen afdoen als genomen beslissingen ...
Bestaande contracten blijven gehonoreerd aan de afgesproken voorwaarden. Voor contracten
afgesloten vanaf 1 januari 2015 verminderen we het basisbedrag van het aanslagjaar 2015 met
het bedrag van de 10-jarige verhoging. We behouden gedurende 10 jaar die verhoging van 760
euro bovenop het nieuwe basisbedrag. Voor die contracten berekenen we het belastingvoordeel
aan het tarief van 40%. Voor eenzelfde onroerend goed kan ook maximaal 2 maal gebruik
worden gemaakt van de woonbonus.
Bron: Regeerakkoord Vlaamse regering
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ben benieuwd naar die goede resultaten binnen 5 jaar. Die zullen maar beter geweldig zijn of Di Rupo zal steviger in het zadel zitten dan ooit tevoren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

omgekeerde wereld natuurlijk. De woonbonus had er niet mogen zijn, in goede tijden... en nu in crisistijd zou hij moeten ingevoerd worden.

Soit, ik ben nog van de gelukkigen, maar mijn kinderen niet :( voor hun zal er een harde tijd komen.
de koe zegt boe
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Woonbonus is een slecht systeem, het drijft de prijs van woningen nog extra op.
+ woonbonus komt niet uit het niets, het is geld van de belastingbetaler.

Eigenlijk verliest de maatschappij hier 2 keer aan de vastgoedmaffia.
heist_175
Moderator
Moderator

Turtelboom is het er niet mee eens, het uitstel komt er dus niet:
DeStandaard
DeStandaard

Het was geen voorstel van CD&V, het kwam van OpenVLD zelf, Mercedes Van Volcem met name.
CD&V steunde het voorstel wel.
Van Volcem waarschuwde gisteren in deze krant voor een snelle invoering van de nieuwe woonbonus. De liberale kreeg bijval van coalitiepartner CD&V – ook Katrien Partyka voorspelde problemen als de maatregel van de ene op de andere dag zou ingaan.
Ook Bart Tommelein vond het een goed plan
Ook al gaf liberaal fractievoorzitter Bart Tommelein toe dat potentiële kopers niet de dupe zouden mogen worden van ‘externe factoren waar ze geen vat op hebben’.
Ik ben het wel eens met het principe: subsidie voor immo afschaffen,
en ik ben het ook eens met de minister die zegt dat het al lang is aangekondigd.
‘De maatregel werd vroeg genoeg gecommuniceerd: al vanaf de tweede helft van juli namelijk’, argumenteert Turtelboom. ‘En opnieuw nog eens bij de Septemberverklaring door minister-president Geert Bourgeois (N-VA).’

Turtelboom wijst ook op de budgettaire implicaties bij een mogelijke versoepeling. De hernieuwde bonus levert in 2016 een besparing op van 63 miljoen euro. Drie maanden extra tijd, zoals Van Volcem en Partyka voorstelden, betekent een extra zoektocht voor de Vlaamse regering van 16 miljoen. ‘En die moet dan elders worden gehaald’, luidt het.
Als je in 2013:2014 de bui al niet zag hangen, met de verkiezingen in aantocht, heb je wel onder een steen geleefd :).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:Woonbonus is een slecht systeem, het drijft de prijs van woningen nog extra op.
+ woonbonus komt niet uit het niets, het is geld van de belastingbetaler.

Eigenlijk verliest de maatschappij hier 2 keer aan de vastgoedmaffia.

En nochtans betaal je als woningkoper uw woonbonus zelf... neem alleen al het groot en klein beschrijf
En mensen die een huis kopen, gaan verbouwen, dus werk voor de werkman... minder werklozen etc

Van mijn part doen ze maar. Waar ik wel zeker van ben, is dat de betaalbaarheid van een woning zal afnemen. En betaalbaarheid heeft niets te maken met de prijs. Of er nu iemand gelukkig van zal worden, is dus sterk te betwijfelen. Zoals ik al zegde : de woonbonus zou nu moeten ingevoerd worden... en was niet nodig in de gouden jaren. Men werkt nu tegenovergesteld.
de koe zegt boe
heist_175
Moderator
Moderator

De woonbonus is ingevoerd door Steve Stevaert, om de betaalbaarheid van wonen te garanderen.
Het is de maatregel die huizen exponentieel duurder gemaakt heeft, de prijzen stegen (stijgen) navenant mee, met het beschikbaar inkomen.

Nu zit je met een markt waar alle huizen +/- €20'000 overgewaardeerd zijn.
Vanaf 1/1/2015 (in realiteit vanaf +/- 1/9/2014) heb je gewoon €20K minder beschikbaar inkomen. Aangezien dat voor iedereen geldt, past de prijs zich naar beneden aan.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

heist_175 schreef:Aangezien dat voor iedereen geldt, past de prijs zich naar beneden aan.
Ik wil het eerst nog wel eens zien. Ik heb de huizenjacht gestaakt tot volgend jaar in de hoop dat de prijs wat zakt. Aangezien ik alleen koop en momenteel koppels nog willen genieten van de oude woonbonus is er niet echt veel beginnen aan. Ze hebben er wel wat geld voor over, in elk geval meer dan ik er kan aan uitgeven.
heist_175
Moderator
Moderator

De prijs gaat zeker dalen.
Langs alle kanten staan gezinsbudgetten onder druk:
- hogere tarieven kinderopvang
- geen gratis water/energie meer (iemand betaalde het natuurlijk, daar niet van)
- geen indexatie tot je 2% index "verloren" bent
- ...

Het besteedbare inkomen gaat achteruit.
Minder besteedbaar inkomen -> minder om uit te geven aan een huis.
Vanaf na de grote vakantie 2015, zal je het effect pas goed voelen, er zullen altijd koppigaards zijn die weigeren te geloven dat de markt veranderd is.
Als hun pand 8 maand te koop staat, komt dat inzicht wel :).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Thans, het soort panden waarnaar ik zoek zijn steeds op een vingerknip verkocht, en dat type panden zal altijd snel verkocht geraken ongeacht de prijs.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

ik ken er ook wel genoeg die al 5 of 6 jaar zeggen dat de prijzen gaan dalen (zeker sinds uitbreken crisis 2008). Heb er een beetje medelijden mee, dat ze hun koop hebben uitgesteld.

Ik vraag me verder ook af, hoe mensen 'snel' een huis kunnen kopen. Ik heb er al 3jaar over gedaan, voor ik de koop van mijn leven tegenkwam.
Je kan natuurlijk geluk hebben, en die koop van je leven snel tegenkomen. Maar daar geloof ik niet in. Ik heb jaren aan een stuk een huis of 6 per maand gaan bezichtigen. De vastgoedmakelaars werden gek van mij :angel: Ik kan er dus echt niet bij hoe je 'snel' een huis kan kopen. Je moet er al verschillende gezien hebben, voor je 'een idee' van de markt krijgt... om te weten wat koopjes zijn en wat niet.
de koe zegt boe
heist_175
Moderator
Moderator

Er zijn periode geweest waar je echt maar enkele uren tijd had om ja te zeggen.
Ik ken heel wat mensen die hun huis hebben beslist op 10minuten, na een korte wandeling door het huis.
Blijkbaar kan het wel.

Mij lijkt het inderdaad waanzin :).

@ prijzen die dalen.
Prijzen zijn al aan het dalen.
Nominaal is er nog een stijging, maar in reële prijzen daalt het wel.
Ook op vraagprijzen, kan je zwaar afdingen. Dat is nog niet zo lang geleden heel anders geweest: vraagprijs aanvaarden of zelfs boven bieden was de norm.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

wonen kost geld... als je niet koopt, ben je ook geld kwijt. Ofwel aan hotel mama, ofwel aan huur.

Dat prijzen 'zouden' dalen, is dus ook geen ramp... (alhoewel ik vandaag in de krant las, dat ze weer gestegen zijn).
Als je je huis leent, betaal je af, dus je looptijd wordt korter. En je koopt toch geen huis om direct terug te verkopen?
de koe zegt boe
heist_175
Moderator
Moderator

Voor zij die zich, zoals ik, altijd al afgevraagd hebben:
- wat een notaris eigenlijk doet (buiten f***ng veel geld vragen en traag werken)
- waarom het zo lang duurt tussen compromis en getekende akte

DeStandaard
Voor het opstellen van de akte doet een notaris meer dan 50 opzoekingen, aldus Van Opstal. De essentiële opzoekingen zijn die naar de fiscale achterstallen, de hypothecaire staat en de stedenbouwkundige vergunning.
‘Van de fiscus krijgen we meestal snel antwoord’, zegt Van Opstal. ‘De aanvraag kan elektronisch en meestal is er een antwoord binnen de twaalf werkdagen.’

De stedenbouwkundige informatie verkrijgen, duurt iets langer. ‘In principe bestaat er geen termijn, maar we hebben een afspraak met de notarisssen dat dit binnen de dertig kalenderdagen gebeurt. De meeste gemeenten halen dat ook’, zegt Xavier Buijs van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Volgens Christophe Blindeman, notaris in Gent, loopt de doorlooptijd bij de gemeenten sterk uiteen, van ‘een paar dagen tot anderhalve maand’.

De hypothecaire staat laat vaak het langst op zich wachten. ‘Daarbij wordt gecontroleerd of er geen schulden of beslag liggen op het eigendom’, zegt Van Opstal. ‘Dat gebeurt door regionale hypotheekkantoren. Het ene kantoor is heel wat sneller dan het andere. Het kan variëren tussen twee weken en drie maanden.’

Blindeman wijst erop dat net dat document het belangrijkste is. ‘Zonder een hypothecaire staat kan je geen akte opmaken. Dat is als bier brouwen zonder gist.’
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”