Renovatiepremie hervormd

Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

DeStandaard
DeStandaard
Aanvragers van een renovatiepremie krijgen die niet meer onmiddellijk uitbetaald, maar pas bij de afrekening van de belastingen. Het levert de Vlaamse regering een besparing op van 70 miljoen euro die tot nu toe onder de waterlijn was gebleven.
Minister Homans verzekert dat aan de algemene voorwaarden en het bedrag van de premie niets zal veranderen. Gezinnen die onder de inkomensgrens blijven, kunnen een premie van maximaal 10.000 euro krijgen bij de renovatie van hun woning.
Toch kan de nieuwe regeling een behoorlijke impact hebben voor de aanvragers. Vandaag wordt de renovatiepremie in één keer uitbetaald, uiterlijk vier maanden na de goedkeuring van het dossier. In de nieuwe regeling wordt de renovatiepremie omgezet in een belastingvermindering. De mensen krijgen hun centen dus pas bij de afrekening van de fiscus. En wel in drie gelijke schijven, verdeeld over drie jaar.
Intussen geldt een overgangsmaatregel. Wie na 1 november 2015 en voor 2016 een renovatiepremie aanvraagt, moet zijn facturen bijhouden en in de zomer van volgend jaar indienen bij de administratie Wonen-Vlaanderen. Het belastingvoordeel wordt dan in de aangifte van 2016 ingegeven. Aanvragen tot 1 november van dit jaar worden volgens de oude regels behandeld.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dat is toch alleen maar uitstel, besparing kan je dat moeilijk noemen... besparing voor dit jaar, akkoord, maar je moet dan meer belastingsgeld terugstorten.
Eens temeer een bewijs van de kortetermijnvisie van onze politici.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

ie na 1 november 2015 en voor 2016 een renovatiepremie aanvraagt, moet zijn facturen bijhouden en in de zomer van volgend jaar indienen bij de administratie Wonen-Vlaanderen.
Da's wel degelijk een serieuze besparing. Een pak mensen zullen die facturen verliezen of vergeten in te dienen ;)
heist_175
Moderator
Moderator

Het is sowieso een besparing op werkkapitaal.
De overheid moet enkele miljoenen dit jaar niet uitgeven.

Kortzichtig, maar het werkt wel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

het werkt voor dit jaar. daarna is het gewoon terug zoals het was.
erg kortzichtig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Het idd een beetje kortzichtig, maar allesinds minder idioot dan je gebouwen verkopen om dan terug te huren. Dat is een operatie die ons nog altijd geld kost.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Typisch politici van alle soort
De facturen in de tijd vooruitschuiven
Dacht men nu werkelijk dat met N-VA het radicaal ging veranderen
Nee hoor ze gebruiken zelfde systeem als hun voorgangers
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Het is vooral dat ze hopen dat mensen vergeten die aftrek in te vullen uiteraard. Je moet er 3 jaar aan denken en dan zit er tussen de werken en de eerst aanvraag ook al zeker een aantal maanden. Mensen vergeten snel en daar hopen ze de besparing te vinden. Enfin dat is volgens mij hun achterliggende reden.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat zou kunnen, maar etisch toch moeilijk te verantwoorden, niet ?

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lion51 schreef:Dacht men nu werkelijk dat met N-VA het radicaal ging veranderen
Het probleem is dat ze al die voorgangers nodig hebben om een regering te vormen.

NVA heeft dus serieus z'n broek moeten afdoen... nu ja, het alternatief was nogmaals de SPA.
heist_175
Moderator
Moderator

Nog enkele details:
De postdatum telt als indiendatum, en je moet aangetekend versturen.
Je kan ook online versturen (per email) en dan geldt de verzenddatum.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
lion51 schreef:Dacht men nu werkelijk dat met N-VA het radicaal ging veranderen
Het probleem is dat ze al die voorgangers nodig hebben om een regering te vormen.

NVA heeft dus serieus z'n broek moeten afdoen... nu ja, het alternatief was nogmaals de SPA.
Dan is de vraag wat beter is, SPA die doet wat ze altijd al deden, of NVA die het nu imiteert ?

Ik voorspel dat NVA bij de volgende verkiezingen niet zo groot meer zal zijn.

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik denk niet dat je daar een glazen bol voor moet hebben.

Als je ziet tegen welk tempo de NVA de gemiddelde burger tegen de haren aan het instrijken is...
In DS stond dat de nieuwe regering(en) best zo veel mogelijk maatregelen nu al nemen en afkondigen. Hoe langer ze wachten hoe realistischer het is dat de aanhang van bij de verkiezingen wegsmelt.
Niet iedereen die NVA heeft gestemd, ging er vanuit dat de beloofde sanering ook zijn/haar eigen portemonnee ging treffen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Dat is het slechte van democratie, als een regering alles door deuren en vensters smijt is iedereen tevreden, besparen ze, worden ze afgestraft.
Waarom is onze staatsschuld zo belachelijk groot denk je?
Echter gratis geld bestaat niet.

Waarom wordt de bevolking zo hard getroffen?
Omdat we al decenia boven onze stand leven, nu komt alles bij elkaar:
- Crisis
- zeer hoge staatsschuld
- vergrijzing (zilverfonds is leeg!)
- Bedrijven die massaal Belgie verlaten omdat ze worden kapot belast.

Men vergeet wel dat bedrijven juist zorgen voor welvaart. Sluit er een bedrijf zijn er 1000 mensen meer op den dop, dus de belastingen en lasten voor de nog wel werkenden moeten weer omhoog om die uitkeringen te kunnen betalen.

Men kan al beginnen met de gratis politiek af te schaffen, te besparen, loonlasten voor bedrijven te verlagen alsook de personenbelasting voor de werkenden. (precies wat nu allemaal in het regeerakkoord staat)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”