nummer porteren uit isdn reeks

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij een migratie van een KMO willen we 1 van de 2 nummers op hun ISDN lijn porteren naar weepee (fax to mail). Nu heb ik nog niet met Belgacom gebeld om te vragen of dit problemen gaat geven. Kan ik zomaar 1 van die ISDN nummers laten porteren? De ISDN aansluiting moet effectief blijven functioneren.

Ik wil eigenlijk weten hoe Belgacom omgaat met het porteren van 1 nummer uit een ISDN nummerreeks.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer

Ik heb destijds voor een klant 1 nummer laten porteren van een isdn-lijn met twee nummers.

De eerste technicus wist niet hoe hij eraan moest beginnen en is terug naar huis vertrokken. Niks werkte er nog van telefonie. Hij vertrok, want zijn werkdag zat erop.

De tweede is alles komen aansluiten zoals het was.

De derde heeft ongevraagd alle nummers laten porteren.

Uiteindelijk is er dan een classic-lijn aangevraagd en is het ene nummer teruggeporteerd.

Uren telefoon naar belgacom zijn het resultaat geweest. De medewerkers zagen het nummer administratief wel actief staan, maar technisch niet meer, ze begrepen niet waarom dat moest, probeerden hun eigen pakket te verkopen...

Als ik kon zou ik ze allemaal ineens proberen te porteren, zoniet vrees ik dat je je heel wat problemen op de hals haalt.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is inderdaad vragen om problemen. Laat eerst de isdn overzetten naar 2 pstns en dan pas laten porteren. Anders ga je nog vloeken :)
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Je kan inderdaad een van de nummers eerst laten toewijzen aan de analoge lijn en eventueel een nieuw bijkomend nummer voor de ISDN lijn aanvragen. Van zodra het nummer op de PSTN lijn staat kan je een portering aanvragen naar Weepee. (Je hebt wel een factuur nodig met daarop dat nummer).

Een porteringsaanvraag om maar 1 van de 2 nummers van een ISDN lijn te porteren wordt in 99% van de gevallen gewoon geweigerd door Belgacom.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

We moeten eerst weten wat voor nummers jouw lijnen heeft.

Is het nummer het BA-nr van de ISDN-lijn, of het MSN-nummer?
* Indien het BA-nummer, ga je een aparte aanvraag moeten doen bij Proximus om de MSN-nummer om te vormen naar een BA-nummer om de ISDN-lijn in dienst te houden. DIT IS HEEL BELANGRIJK, aangezien zonder notificatie van de klant, in principe de hele lijn opgezegd wordt als de BA-nummer wordt overgedragen.
* Indien het MSN-nummer, doe je gewoon een aanvraag bij je nieuwe operator. De ISDN-lijn wordt niet opgezegd, tenzij je natuurlijk anders vraagt.

Indien je een DDI lijn hebt met tientallen (0365030-39 bvb), en je wilt daar één nummer uit porteren, dan gaat dat niet. Dan geldt: het volledige tiental porteren of geen.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

OK morgen even uitzoeken, thanks voor jullie input alvast!

Mijn vrees was dus terecht: beter goed uitzoeken dan gewoon blindelings te porteren:)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Hoe kan je het verschil zien tussen een BA en MSN?
Ik overweeg nl. ook om een aantal nummers te porteren, maar de overige nummers moeten gewoon in dienst blijven.
Computer(k)nul
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Best even bellen met 0800/22500, daar weten ze dat perfect welke de MSN nummers zijn :)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lord Utopia schreef:Indien je een DDI lijn hebt met tientallen (0365030-39 bvb), en je wilt daar één nummer uit porteren, dan gaat dat niet. Dan geldt: het volledige tiental porteren of geen.
Vroeger was dit inderdaad het geval, maar volgens mij kan Belgacom dit niet meer hard maken.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:Hoe kan je het verschil zien tussen een BA en MSN?
Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Een BA is een Basic Access, maw. de fysieke lijn bestaande uit 2 simultane gesprekskanalen. Een MSN daarentegen is een Multiple Subscriber Nummer, maw. één nummer dat gekoppeld is op de BA lijn.

Bij Belgacom had/heb je zo een aantal varianten van ISDN BA lijnen:
- ISDN Multipoint BA met standaard 2 MSN nummers met max. 6 extra nummers (dus in totaal 8 MSN nummers).
- ISDN Point-to-Point Indialing BA met min. 1 10-tal nummers (dus 10 opeenvolgende nummers) met mogelijkheid om een onbeperkt aantal nummers (min. per 10) toe te voegen of extra BA's in dezelfde 'bundel' toe te voegen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

VOiD schreef:
Lord Utopia schreef:Indien je een DDI lijn hebt met tientallen (0365030-39 bvb), en je wilt daar één nummer uit porteren, dan gaat dat niet. Dan geldt: het volledige tiental porteren of geen.
Vroeger was dit inderdaad het geval, maar volgens mij kan Belgacom dit niet meer hard maken.
Tientallen worden niet meet gesplit, waar dit vroeger wel nog gedaan werd. Dit is zo en blijft zo.
Dat zijn 2 totaal verschillende zaken. Een BA is een Basic Access, maw. de fysieke lijn bestaande uit 2 simultane gesprekskanalen. Een MSN daarentegen is een Multiple Subscriber Nummer, maw. één nummer dat gekoppeld is op de BA lijn.

Bij Belgacom had/heb je zo een aantal varianten van ISDN BA lijnen:
- ISDN Multipoint BA met standaard 2 MSN nummers met max. 6 extra nummers (dus in totaal 8 MSN nummers).
- ISDN Point-to-Point Indialing BA met min. 1 10-tal nummers (dus 10 opeenvolgende nummers) met mogelijkheid om een onbeperkt aantal nummers (min. per 10) toe te voegen of extra BA's in dezelfde 'bundel' toe te voegen.
Correct, maar bij Proximus spreekt men nog steeds van BA als eerste nummer van een ISDN Twin/Standaard lijn, en MSN-nummer per bijkomend nummer.
Je hebt gelijk als men spreekt over Indialing BA (met een nummer dat niet kan gebruikt worden om mee te bellen / opgebeld te worden, een 'Maintenance Line') en daaraan gekoppeld een tiental en "aangekleefde" nummers. Per maintenance line zijn er twee gesprekskanalen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Sinna schreef:Hoe kan je het verschil zien tussen een BA en MSN?.
Technisch is er eigenlijk geen verschil, het zijn allemaal "nummers" waarop je gebeld kan worden.
Maar een BA kan je administratief herkennen, als het nummer waarmee jouw Isdn lijn ge-identificeerd wordt. Dus het nummer dat op je factuur verschijnt als "ISDN" lijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Je zou ook eerst een 3de MSN nummer kunnen aanvragen, pas nadat het 3de nummer in dienst is zou je het 2de nummer kunnen
overzetten naar Weepee ....
Tenslotte je abonnement voorziet standaard in 2 telefoonnummers !
Sinna schreef:Hoe kan je het verschil zien tussen een BA en MSN?
Ik overweeg nl. ook om een aantal nummers te porteren, maar de overige nummers moeten gewoon in dienst blijven.
Het nummer dat je kan identificeren is altijd het BA nummer .... of je nu test thuis, in de KVD of in de LEX ....
Het BA nummer word ook gebruikt om metingen te doen bij problemen !
BA nummers en MSN nummers komen uit bestaande "hardware-nummers", die kunnen overgezet worden naar PSTN.

Dat is juist @Lord Utopia:
een gewone BA = 1 BA nummer (hardware) en een MSN nummer (software) en daar maximum nog eens 6 MSN bij !
In het begin van ISDN bestond MSN en DDI zelfs niet, men werkte met de BA nummer en sub-adressering !!

Voor DDI, je kan tot 5 aangekleefde MSN nummers koppelen aan een DDI reeks !

Er zijn twee DDI pakketten:
minimum pakket van 10 nummers of minimum pakket van 100 nummers.

Wat is er nog:
ISDN in cascade (Point to Multipoint)
PRA (Point to Point)
VOiD schreef:Vroeger was dit inderdaad het geval, maar volgens mij kan Belgacom dit niet meer hard maken.
Belgacom moet niets hard maken, dat is allemaal vastgelegd binnen "Euro ISDN".
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

fryelectro schreef:Heeft iemand hier ervaring mee? Bij een migratie van een KMO willen we 1 van de 2 nummers op hun ISDN lijn porteren naar weepee (fax to mail).
Ik heb probleemloos een 3de nummer van een ISDN lijn (in Belgacom terminolgie dus de 2de MSN) naar WeePee geporteerd.
Hoe het zit, als je maar 2 nummers hebt, en je wilt het tweede nummer porteren, weet ik niet.
Technisch gezien kan een ISDN lijn functioneren met één nummer, je hebt dan nog altijd 2 gesprekskanalen, maar op hetzelfde nummer. Maar je betaalt standard voor 2 nummers.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Een DDI-reeks porteren zou dus zonder probleem moeten lukken? Dat was nl. mijn initiële bedoeling.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Bssoft schreef:
VOiD schreef:Vroeger was dit inderdaad het geval, maar volgens mij kan Belgacom dit niet meer hard maken.
Belgacom moet niets hard maken, dat is allemaal vastgelegd binnen "Euro ISDN".
Dus volgens jou staat in de specificities van een layer 3 protocol dat je enkel per blok van 10 nummers kan porteren ? Dan wil ik wel eens een referentie zien.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Sinna schreef:Een DDI-reeks porteren zou dus zonder probleem moeten lukken? Dat was nl. mijn initiële bedoeling.
Ik heb al verschillende DDI-reeksen geporteerd (naar 3starsnet).
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

VOiD schreef:Dus volgens jou staat in de specificities van een layer 3 protocol dat je enkel per blok van 10 nummers kan porteren ?
Dan wil ik wel eens een referentie zien.
Dat heeft er niets mee te maken ....
1 - Euro ISDN bestaat van voor "nummers porteren" en toen zat de reglementering van wat mocht bij de RTT, zij onderschreven
Euro ISDN = richtlijnen volgen op Europees niveau.
RTT/Belgacom/Proximus voorziet dat een klant betaald voor een pakket van 10 of 100 DDI nummers.

2 - het is pas later dat "nummers porteren (1998)" via Europese richtlijnen is doorgevoerd (de vrije markt).
Daar is voorzien dat een pakket van 10 of 100 DDI nummers kan geporteerd worden, en Belgacom doet dat ook.
Nooit is op dat niveau gesproken om uit een DDI reeks een nummer te laten porteren .... wat ik normaal vind !

3 - Er is ook een verschil tussen hardware telefoonnummers (BA) en software telefoonnummers (DDI-MSN)
Een MSN behoord tot een BA, terwijl DDI over verschillende BA's kan gaan !
In een LEX/verdeler ga je wel de BA nummer identificeren/vinden, maar nooit ga je een MSN of DDI nummer identificeren.
Als er problemen zijn met een MSN of DDI zal men altijd naar de BA nummer kijken !

Technisch is alles mogelijk daar heb je wel gelijk in, je kan bij wijze van spreken je PSTN nummer laten porteren naar het GSM platform
of van zone Brussel naar zone Oostende of naar Amerika .... het systeem laat dat niet toe op dit ogenblik, denk niet dat ze op EEG niveau
nog aanpassingen gaan doen voor de richtlijnen op PSTN of ISDN niveau, want dat zou een dure grap worden ....

Feitelijk is PSTN de moeder van alle lijnen, al wat er achter komt zoals ISDN/Modem/MSN/DDI/VOiP/xDSL/Fax/alarm/ enz... is gewoon het
vervolg daarvan, wat betekend dat daar altijd is op voort geborduurd om nieuwe technieken/apparaten te ontwikkelen !

PS: inkiezing/DDI bestond ook in PSTN, maar dat is al lang geleden, was ook een duur grapje want je had inkomende en uitgaande lijnen nodig
en altijd met een pakket van 100 DDI nummers !
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”