Probleem met VoIP installatie

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Ik heb ergens een VoIP installatie geplaatst.
Het is een Cisco SPA3102 die achter een B-box 3 zit van Belgacom. 2 trunks: WeePee & FreeVoipDeal.

Het probleem is dat de beide trunks zich soms deregistreren, dan kan er niet gebeld worden. Je moet dan manueel even de trunks forceren om te reconnecten alvorens dit werkt.

In de B-Box3 is poort 5060 geforward naar de SPA3102, heb ook de SPA3102 al eens in DMZ geplaatst: geen soelaas.
Nu heb ik er ter vervanging een Siemens C610IP gezet: zelfde probleem.

Ik heb de SPA3102 dan maar zijn eigen PPPoE laten opbouwen om dit probleem te elimineren (uiteraard voor security gezorgd dat je niet aan de webinterface en dergelijke kan).
Echter: probleem blijft.

Ik hoor van de gebruikers achter die B-Box3 dat ze echter soms ook voor minuten geen internet hebben (meer informatie weet ik niet).

Kan toch volgens mij enkel nog maar aan een defecte B-Box3 liggen of een defecte VDSL2 poort in de ROP, ofniet?

Bij Belgacom zien ze dat de modem zijn 96uur soms niet volledig 'uitdoet', maar al eerder verbreekt.
De lijnwaarden en dergelijke zijn wel goed (uitgemeten door BGC).

Probleem is dat je in die B-Box3 niet zo heel veel meer kan zien van informatie voor troubleshooting.

Wat denken jullie?

PS: is een BGC Maxi, dus die moet meer dan 1 PPPoE aankunnen, dat mag het probleem niet zijn.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Gekend probleem: van het moment dat de Bbox opnieuw intraint tot het ogenblik dat de SIP-accounts herregistreren is de lijn 'dood'. Dat komt omdat elke PPPoE-sessie een ander IP-adres krijgt terwijl de SIPs nog met het oude IP-adres geregistreerd zijn.
Oplossing: SIPs frequenter opnieuw laten registreren of zelf bepalen wanneer je modem opnieuw intraint (bijvoorbeeld door een mechanische tijdschakelaar).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de informatie. Maar ik ben helaas niet helemaal mee:
- Wat bedoel je met 'intrainen'? Bedoel je hiermee de PPPoE disconnect/reconnect elke 96uur?
- Zou het opgelost zijn mocht ik hier een B-Box2 zetten?
- Hoe kan het 'intrainen' van de B-Box3 te maken hebben met deze problemen: mijn SPA3102 bouwt zijn eigen PPPoE op (krijgt dus een publiek IP).
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Intrainen = disconnect en reconnect, normaliter elke 96u
Ook de SPA zal om de 96u verplicht disconnecten maar zou daarna de SIPs terug moeten registreren.
Ik heb zelf een gelijkaardige opstelling gehad toen het nog om de 36u disconnect was en dit probleem opgelost door die mechanische tijdschakelaar. De SPA zette wel geen eigen PPPoE-verbinding op.

UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Ok, maar probleem zou zich dus hier niet mogen situeren IMHO: de SPA3102 bouwt immers zelf zijn PPPoE op.
Tijdens een disconnect van de modem zou de PPPoE van de SPA3102 dus behouden moeten blijven...

Nog iemand? Probleem zou volgens mij toch in de modem moeten zitten? Niet?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

In vermoed dat de bbox3 nog niet helemaal op punt staat.
Lees ook even het wedervaren van enkele forumleden in dit topic: BBox3 en Gigaset C610.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Mss een (domme) tip:

Plaats een router met ipv6 ondersteuning die een eigen PPPoE verbinding heeft, erachter plaats je de ata adapter.
Dit om te zien of het iets met ipv6 te maken heeft, want de fritz heeft geen problemen.

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

cyberbozzo schreef:Ok, maar probleem zou zich dus hier niet mogen situeren IMHO: de SPA3102 bouwt immers zelf zijn PPPoE op.
Tijdens een disconnect van de modem zou de PPPoE van de SPA3102 dus behouden moeten blijven...
2 mogelijke oorzaken:
  • - het duurt te lang voor de SPA terug een nieuwe pppoe sessie krijgt (zie talrijke posts over de "pppoe-timeout" problemen (hoewel deze nu blijkbaar opgelost zijn?
    - het duurt te lang voordat de SPA terug registreert: kan eventueel verbeterd worden door de "re-register interval" te verminderen (vb van 20 minuten naar 30 sec)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb het ook zitten vrees ik. C530ip met bbox3/S en om de zoveel tijd geen registratie meer. Reboot van basisstation helpt soms. Ofwel in de config de sip accounts even uit/aan zetten. Maar dat is een spijtige workaround die ik helemaal niet zou moeten doen in de eerste plaats..
Met modem altijd rebooten ga ik niet zitten knoeien (in de ijdele hoop dat DLM ooit terug langs komt op mijn, op papier, perfecte lijn. Maar, daar moet ik precies ook niet echt meer op hopen).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”