Ik heb een Lacie Lacinema harde schijf die ik het liefst over het netwerk gebruik om films op te zetten. Aan mijn TV hangt een Raspberry Pi met XBMC die alle films in een bibliotheek weergeeft en koppelt met IMBD. In mijn netwerk zit een desktop PC en een Macbook. Alle computers gebruiken draadloos internet via Devolo bakjes in het stopcontact. Ik heb nog steeds de standaard configuratie van Telenet, dus naast de Devolo bakjes heb ik geen router of access point of wat dan ook (omdat ik daar niet zoveel van ken). Dit werkt behoorlijk, ook al ben ik niet tevreden met internet setup.
Nu het effectieve probleem... mijn Lacie Lacinema harde schijf is nooit beschikbaar op zowel mijn PC als mijn Macbook als via XBMC. Zo heb ik een Devolo bakje in mijn living met 3 UTP aansluitingen. Sluit ik de harde schijf daar aan, dan kan ik er niet op vanop mijn PC die in de bureau staat, wel van XBMC en Macbook. Connecteer ik de harde schijf via USB met mijn desktop PC (wat voor mij nog steeds het beste is voor bestandsoverdracht) en met een UTP kabel in een tweede Devolo bakje in mijn bureau, dan heb ik geen connectie via Macbook, noch via XBMC. Als laatste optie heb ik de schijf rechtstreeks op mijn telenet bak (is dit een router?) aangesloten via UTP. Dan kan ik eraan van Macbook en XBMC, maar niet vanop mijn PC.
Mijn vermoeden is dat ik door beperkt ben door mijn telenet netwerk? Nu ben ik op zoek naar de meest optimale netwerk oplossing. Verder ben ik niet tevreden over mijn internet setup, maar de telenet router is nu eenmaal niet sterk genoeg om signaal te geven tot in mijn bureau. Daarnaast denk ik er ook aan om mijn bestanden te centraliseren in het netwerk, maar ook daar ben ik een redelijke leek. Dus ik hoop voldoende feedback te krijgen om de juiste aankopen te kunnen doen voor een degelijke hedendaagse setup die voor de komende jaren ok is en vlot werkt.
Als ik meer info moet verschaffen, hoor ik het graag!
Netwerk harde schijf niet toegankelijk van overal in netwerk
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Het probleem is het ontbreken van een router... al je toestellen krijgen zo een apart publiek IP-adres waartussen communicatie niet mogelijk is (toch niet op een eenvoudige manier). Het eenvoudigste in jou geval lijkt me gewoon je huidige TN modem (vermoedelijk met één UTP aansluiting) te laten vervangen door een TN HGW (4 poorten alsook een router en wireless).jimmyfortune schreef:Ik heb nog steeds de standaard configuratie van Telenet, dus naast de Devolo bakjes heb ik geen router of access point of wat dan ook (omdat ik daar niet zoveel van ken). Dit werkt behoorlijk, ook al ben ik niet tevreden met internet setup.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik denk wel dat hij een all in one heeft, maar dat hij de aansluiting met USB gelijk acht als aansluiten op het netwerk omdat hij in zijn topic aanhaalt dat het werkt op zijn xbmc en MacBook als de harddisk op de telenet bak zijn aangesloten
Hij dient alles met het netwerk te verbinden en zijn desktop dient hij in te stellen voor toegang van de bestanden via netwerk ipv via externe schijf toegang
Hij dient alles met het netwerk te verbinden en zijn desktop dient hij in te stellen voor toegang van de bestanden via netwerk ipv via externe schijf toegang
-
- Deel van't meubilair
Mmm... zou wel eens kunnen... maar hij heeft ze ook al aangesloten via UTP.
Zou er misschien in die Devolo's een routertje zitten ?
Kan je ons eens de IP-adressen geven van alle toestellen ?
Zou er misschien in die Devolo's een routertje zitten ?
Kan je ons eens de IP-adressen geven van alle toestellen ?
- mailracer
- Elite Poster
Op dat moment stond de harde schijf niet op het netwerk, maar in de USB poort. Mogelijk leest hij dan gewoon via de externe folder zijn bestanden uit en werkt het dus alleen op de desktop. De utp poort op die hardeschijf is dan buiten dienst vermoed ik
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Deel van't meubilair
Hij schrijft nochtans...
Mogelijke verklaring is dus dat z'n netwerk in twee is gesplitst (router ?) op z'n Devolo ?
... dus de netwerk functionaliteit werk (enkel niet op alle toestellen).Als laatste optie heb ik de schijf rechtstreeks op mijn telenet bak (is dit een router?) aangesloten via UTP. Dan kan ik eraan van Macbook en XBMC, maar niet vanop mijn PC.
Mogelijke verklaring is dus dat z'n netwerk in twee is gesplitst (router ?) op z'n Devolo ?
- mailracer
- Elite Poster
Of dat zijn pc fout ingesteld is om debestanden via netwerk te benaderen. Het werkt wel op die pc via USB, dus is deze volgens mij fout ingesteld om de bestanden via netwerk te kunnen benaderen.
Hij zal het mogelijk niet aanpassen ?
[
Post made via mobile device ]
Hij zal het mogelijk niet aanpassen ?
[

-
- Starter
Thanks voor de snelle antwoorden! Ten allen tijde was de schijf met een utp kabel verbonden met het netwerk. Alleen op mijn desktop PC had ik de schijf ook aangesloten via USB. Dit omdat ik steeds problemen ondervind als ik bestanden moet transfereren. Als ik bijv. in windows naar mijn netwerk devices ga (op de momenten dat ik de schijf ook daadwerkelijk zie) en ik transfereer data lukt het nooit om enkele uren na elkaar te kopieren omdat de schijf altijd wel eens de verbinding verliest, wat heel vervelend is... Misschien is dat ook een symptoom?
De uitleg over een gesplits netwerk is misschien wel een mogelijkheid. Mijn telenet modem (of router, ben ik nog steeds niet uit) heeft weldegelijk meerdere utp poorten beschikbaar.
Ik heb eigenlijk drie ruimtes om de situatie te schetsen:
- een berging met mijn telenet bakje
- mijn living waar mijn tv staat en een Devolo aansluiting in het stopcontact met ruimte voor 3 utp kabels (gebruik ik voor mijn digicorder en raspberry pi); Macbook staat ook in de living
- mijn bureau die verder weg is van de berging met een aantal muren tussen en dus geen draadloos internet kan ontvangen van de telenet modem, hier een Devolo aansluiting met ruimte voor 1 utp kabel; desktop PC bevindt zich in de bureau
Ik denk dat de twee Devolo bakjes het internet signaal oppikken via het stopcontact en van daaruit een Wifi signaal uitzenden. In de living heb ik dus een verschillend Wifi netwerk als in de bureau.
De uitleg over een gesplits netwerk is misschien wel een mogelijkheid. Mijn telenet modem (of router, ben ik nog steeds niet uit) heeft weldegelijk meerdere utp poorten beschikbaar.
Ik heb eigenlijk drie ruimtes om de situatie te schetsen:
- een berging met mijn telenet bakje
- mijn living waar mijn tv staat en een Devolo aansluiting in het stopcontact met ruimte voor 3 utp kabels (gebruik ik voor mijn digicorder en raspberry pi); Macbook staat ook in de living
- mijn bureau die verder weg is van de berging met een aantal muren tussen en dus geen draadloos internet kan ontvangen van de telenet modem, hier een Devolo aansluiting met ruimte voor 1 utp kabel; desktop PC bevindt zich in de bureau
Ik denk dat de twee Devolo bakjes het internet signaal oppikken via het stopcontact en van daaruit een Wifi signaal uitzenden. In de living heb ik dus een verschillend Wifi netwerk als in de bureau.
- mailracer
- Elite Poster
Om je netwerk probleem kenbaar te maken is het handig om te weten :
- welke IP adressen en welke gateway je netwerk apparatuur gebruikt.
- het merk en het type van de telenet modem (maar denk dat je een homegateway hebt omdat je ook de digicorder hierop kan gebruiken
- Meer info over de devolo bakjes. vooral type, de plaats en wat erop aangesloten is.
- Hoe je met elke scherm de video's afspeelt. Welke software
- welke IP adressen en welke gateway je netwerk apparatuur gebruikt.
- het merk en het type van de telenet modem (maar denk dat je een homegateway hebt omdat je ook de digicorder hierop kan gebruiken
- Meer info over de devolo bakjes. vooral type, de plaats en wat erop aangesloten is.
- Hoe je met elke scherm de video's afspeelt. Welke software
-
- Starter
Router: Telenet Go WM (kan dat?) -> ik denk deze: http://i55.tinypic.com/2ijotw2.jpg
Aangesloten op Telenet router: devolo dLan 200 AV mini
Living: devolo dLan 500 WiFi -> digicorder, lacie lacinema hd, raspberry pi met xbmc
Bureau: devolo dLan 200 AV Wireless N -> niets op aangesloten, enkel voor wifi
Macbook in living, verbonden via WiFi devolo dLan 500
Desktop PC (Windows) in bureau, verbonden via WiFi devolo dLan 200 AV Wireless N
In deze configuratie kan ik van in m'n bureau op m'n PC niet aan m'n Lacie Lacinema. Wel vanop Raspberry Pi en vanop Macbook.
Vanop Desktop PC bureau heb ik ipconfig gedaan:
Verder weet ik niet goed hoe ik de ipadressen van mijn netwerk apparatuur in beeld kan brengen...
Ik wil ook even duidelijk maken dat als dit geen goede opstelling is, ik gerust aankopen wil doen om naar een goede en correcte opstelling te gaan.
Aangesloten op Telenet router: devolo dLan 200 AV mini
Living: devolo dLan 500 WiFi -> digicorder, lacie lacinema hd, raspberry pi met xbmc
Bureau: devolo dLan 200 AV Wireless N -> niets op aangesloten, enkel voor wifi
Macbook in living, verbonden via WiFi devolo dLan 500
Desktop PC (Windows) in bureau, verbonden via WiFi devolo dLan 200 AV Wireless N
In deze configuratie kan ik van in m'n bureau op m'n PC niet aan m'n Lacie Lacinema. Wel vanop Raspberry Pi en vanop Macbook.
Vanop Desktop PC bureau heb ik ipconfig gedaan:
Code: Selecteer alles
Windows IP-configuratie
Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: home
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2a02:1812:208e:4e00:e14b:cc63:b1ab:3fc4
Tijdelijk IPv6-adres. . . . . . . : 2a02:1812:208e:4e00:b155:3e1b:c8e4:abf4
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::e14b:cc63:b1ab:3fc4%11
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.171
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : fe80::5e35:3bff:fe67:8fd2%11
192.168.0.1
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:
Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Tunnel-adapter voor isatap.home:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: home
Tunnel-adapter voor LAN-verbinding* 2:
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:6abd:18f6:3ebc:2a88:c5c2
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::18f6:3ebc:2a88:c5c2%19
Standaardgateway. . . . . . . . . :
Tunnel-adapter voor isatap.{391113A5-1290-4141-B336-5A44DF8AAE25}:
Ik wil ook even duidelijk maken dat als dit geen goede opstelling is, ik gerust aankopen wil doen om naar een goede en correcte opstelling te gaan.
-
- Deel van't meubilair
Het probleem is dat we die informatie van alle toestellen nodig hebben.
Zolang je Devolo's geen router functie actief hebben moet normaal alles werken (je hoeft zeker niet meteen naar de winkel te rennen).
Zolang je Devolo's geen router functie actief hebben moet normaal alles werken (je hoeft zeker niet meteen naar de winkel te rennen).
-
- Starter
Zeg maar wat je nodig hebt en misschien best ook hoe ik eraan kom. Moet ik iets via command prompt doen, of terminal, of bepaalde software installeren en een log posten?
-
- Deel van't meubilair
IP-adressen van je Macbook, Lacie en Rasp PI (de instructies om dat te vinden kan je wel vinden mits wat Google'n).
- mailracer
- Elite Poster
Deze combinatie werkt. Je mac-book vraagt hier ook zijn wifi en werkt dus zoals het moet.Living: devolo dLan 500 WiFi -> digicorder, lacie lacinema hd, raspberry pi met xbmc
Probleem is dus dat je desktop welke vanuit een andere wifi spot (je bureaus) verbinding maakt niet op de lacie disk kan ?
Maar als je de harde schijf met usb verbind op je desktop, dan werkt het wel met je desktop. Dat het dan niet van je macbook lukt is normaal omdat de schijf nu niet op het netwerk hangt.
Dus mijn redenering is dat je op de desktop waarschijnlijk wat fout hebt ingesteld. Mijn denkpiste omdat je niet thuis bent in de IP-materie en de kans op fouten in de instellingen dus groter is. Bij XBMC heb je vermoedelijk wel toegang via een drive-letter die via USB toegekend word. De lacie schijf werkt dan nmlk als tweede schijf.
Als de schijf via het netwerk verbinding maakt, dan dien je XBMC in te stellen zodat hij die schijf op je netwerk moet zoeken.
Je dient dus op je desktop dezelfde instellingen te gebruiken als deze van je rasberry pi. en alles dient op je netwerk aangesloten te zijn. Je mag via usb verbinden om bestanden op de schijf te plaatsen, maar niet om af te spelen. Als je bij dergelijke schijven de usb en het netwerk verbind, dan heeft de usb prioriteit en zal het netwerk hierop niet functioneren.