Sinds een paar dagen merk ik precies dat het internet op alle apparaten (iPhone, iPad, Macbook Pro) zo wat trager is dan gewoonlijk.
Het lijkt me dat het zo een seconde of 2 nodig heeft, om dan toch tegen goede snelheid binnen te komen, mij lijkt het een DNS issue te zijn. Het probleem is dat ik het met alle DNS services heb die ik instel op de Airport Extreme: zowel de Telenet DNS servers, Google DNS en OpenDNS. (Bijkomend probleem bij die telenet DNS servers is dat kickass niet bereikbaar is, humpf.)
Ter verduidelijking, bandbreedte is geen probleem, alles komt hier nog mooi aan zo goed als het maximum wat Telenet hier levert binnen, alleen zit er in het begin zo'n "vertraging" op. Alle apparaten "wachten" precies zo een seconde of anderhalf/twee vooraleer de data binnen komt...
Setup is hier een Telenet Modem Only met Fibernet 60mbps (dus niet overgeschakeld naar Whoppa). Router is een Airport Extreme 802.11ac waarop alle apparaten via het 5Ghz op verbinden. Met WIFI Explorer zie ik dat ik de enige ben op dat 5Ghz kanaal dat de Airport automatisch gekozen heeft.
Iemand iets vergelijkbaars gemerkt? Indien niet, dan vrees ik dat ik naar de Telenet Helpdesk zal moeten bellen, hopelijk geraak ik dan snel voorbij de "hebde uwe modem al eens uitgetrokken" stappen...
Telenet internet beduidend trager
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- selder
- Moderator
Ik merk het al sinds vrijdag, maar dat kan er wel iets mee te maken hebben...
Aan pings zie ik niet veel verkeerds, verschillende hosts binnen en buitenland hebben allemaal vergelijkbare resultaten: min/avg/max/stddev = 15.834/20.232/34.392/3.765 ms
Het is meer zo'n "gevoelsmatige" pauze vooraleer er werkelijk data van het internet op een apparaat terecht komt.
Op het interne netwerk heb ik daar geen last van. Overal de laatste versie OS of Firmware, en ja, alles al eens herstart, gereset, opnieuw ingesteld whatnot.
Ik heb ooit op het internet ergens zo'n test gevonden waarmee je kon testen welke DNS Servers in jouw situatie het "snelste" waren, ik ga die testen nog eens doorlopen, wie weet komt daar nog iets uit.
Ah, via 4G op de iPhone/iPad is het wél "sneller", daar heb ik die pauze niet. Dus ofwel ligt het aan Telenet, ofwel ligt het aan iets interns, maar ik zou niet weten wat...
Aan pings zie ik niet veel verkeerds, verschillende hosts binnen en buitenland hebben allemaal vergelijkbare resultaten: min/avg/max/stddev = 15.834/20.232/34.392/3.765 ms
Het is meer zo'n "gevoelsmatige" pauze vooraleer er werkelijk data van het internet op een apparaat terecht komt.
Op het interne netwerk heb ik daar geen last van. Overal de laatste versie OS of Firmware, en ja, alles al eens herstart, gereset, opnieuw ingesteld whatnot.
Ik heb ooit op het internet ergens zo'n test gevonden waarmee je kon testen welke DNS Servers in jouw situatie het "snelste" waren, ik ga die testen nog eens doorlopen, wie weet komt daar nog iets uit.
Ah, via 4G op de iPhone/iPad is het wél "sneller", daar heb ik die pauze niet. Dus ofwel ligt het aan Telenet, ofwel ligt het aan iets interns, maar ik zou niet weten wat...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Iets met IPv4/IPv6 instellingen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- selder
- Moderator
Aan die setup is helemaal niks veranderd, IPv6 op de Airport Extreme staat op "local link only", en m'n apparaten hebben niet eens een IPv6 adres (denk ik?)