Hallo
Ik had tot gisteren een werkende installatie (voorbije 2 jaar nooit problemen gehad), sinds gisteren draait alles in de soep en het heeft naar mijn aanvoelen iets met DHCP te maken. Ik heb zelf in elk geval niets verandert dus ik zoek het probleem niet direct bij mezelf.
Ik heb
*Telenet Docsis 3 kabelmodem/router. Standaard instelling, niets aan veranderd. Wifi ook niet geactiveerd.
* Daarop aangesloten een eigen dlink router (met wifi accesspoint) vast insgesteld op 192.168.1.10 en met DHCP server geactiveerd voor range 192.168.1.101 tot ...199.
* op deze router hangen dan weer andere accespoints met vast ip adres ...1.20 en ....1.40. Deze routers hebben DHCP server functie disabled.
* allen ander apparaten ontvangen dynamisch IP-adres met uitzondering van printer en NAS die vast adres ingsteld hebben, ook weer in 192.168.1.X range.
Ik stel nu vast dat alle apparaten die ik connecteer via wifi, niet langer meer een IP adres toegekend worden in de 192.168.1.X range maar in de standaard 192.168.0.X range. Het lijkt erop alsof de DHCP server op de Dlink router genegeerd wordt en de telenet router adressen uitdeelt. Dit is nooit eerder het geval geweest en niets is aan mijn installatie verandert. het gevolg is dat alles verder in de soep draait.
Is er bij Telenet of bij de Telenet router de voorbije dagen iets verandert dit plotseling zomaar deze problemen veroorzaakt ???
(ik heb de dlink router vervangen door een andere recentere dlink met identiek zelfde settings maar dit helpt niets, dus het ligt niet aan mijn DLlink router)
Help ?
Alle hulp en suggesties welkom.
DHCP problem. Iets verandert bij Telenet
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Normaal kan dit niet... zeker dat je geen kabel verstoken hebt ?
Jou DHCP request geraakt nooit door je NAT door... laat staan dat TN hierop kan antwoorden.
Jou DHCP request geraakt nooit door je NAT door... laat staan dat TN hierop kan antwoorden.
-
- Starter
awel ja, dat dacht ik toch ook zo te zien. Maar toch krijgen al mijn ipads en laptops plots IP adreskes in de range ...0.X ipv 1.X ....
Ik heb ondertussen een volledige reset/reboot van alles gedaan en dit stapsgewijs vanaf de modem en telkens 1 ding toe te voegen. Het gaat gaat goed totdat mijn dlink router een bijkomende AP aangesloten krijgt. ... dan worden er plots van andere IPs uitgedeeld terwijl die AP's DHCP disabled zijn.
Ik krijg er kop nog staart aan.
Kan het zijn dat er een kapotte AP in zit die daar door soep creeert ?
ik heb ondertussen mijn dlink router van 192.168.1.10 naar ...1.1 overgezet. Het houdt geen steek maar in mijn huidige wanhoop ... ben ik bereid alles te proberen.
Koen.
Ik heb ondertussen een volledige reset/reboot van alles gedaan en dit stapsgewijs vanaf de modem en telkens 1 ding toe te voegen. Het gaat gaat goed totdat mijn dlink router een bijkomende AP aangesloten krijgt. ... dan worden er plots van andere IPs uitgedeeld terwijl die AP's DHCP disabled zijn.
Ik krijg er kop nog staart aan.
Kan het zijn dat er een kapotte AP in zit die daar door soep creeert ?
ik heb ondertussen mijn dlink router van 192.168.1.10 naar ...1.1 overgezet. Het houdt geen steek maar in mijn huidige wanhoop ... ben ik bereid alles te proberen.
Koen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Kan je in de eigenschappen van je netwerkkaart (van de apparaten die een 192.168.0.X krijgen) ook niet zien wat het IP van de gateway is, het IP van de DHCP server, en/of MAC adres van de DHCP server?
Dan weet je misschien welk apparaat de oorzaak is.
Ik gok toch op één van je AP's die adressen uitdeelt?
Dan weet je misschien welk apparaat de oorzaak is.
Ik gok toch op één van je AP's die adressen uitdeelt?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
Het lijkt opgelost door 1 van volgende ingrepen.
1) Mijn Dlinkrouter/dhcp server hernoemd naar 192.168.1.1 (ipv ...1.10) => alhoewel ik niet denk dat dat iets uitmaakt
2) de AP vervangen die een "op eerste gezicht niet gerelateerd" probleem bleek op te leveren zodra ik hem in het netwerk toevoegde. Het betreft een dual AP, en de 5GHZ geraakt ik in mijn test niet geconnecteerd. Het apparaat daarom vervangen door een andere die ik had liggen (zelfde model toevallig) et voila ... geen problemen meer ... Ik vermoed dus dat dat AP de oorzaak was. Het onozele is dat hier de DHCP DISABLED stond. Ik heb dat zeker 10 keer nagezien ... Ik kan het verband niet uitleggen met de verkeerde range IP adreskes maar bon....
Dank voor jullie steun. Het feit dat zoveel mensen al meelezen en enkele voorzichtige suggesties/bemerkingen geven, heeft mij denk ik de moed gegeven om voorts te zoeken ....
1) Mijn Dlinkrouter/dhcp server hernoemd naar 192.168.1.1 (ipv ...1.10) => alhoewel ik niet denk dat dat iets uitmaakt
2) de AP vervangen die een "op eerste gezicht niet gerelateerd" probleem bleek op te leveren zodra ik hem in het netwerk toevoegde. Het betreft een dual AP, en de 5GHZ geraakt ik in mijn test niet geconnecteerd. Het apparaat daarom vervangen door een andere die ik had liggen (zelfde model toevallig) et voila ... geen problemen meer ... Ik vermoed dus dat dat AP de oorzaak was. Het onozele is dat hier de DHCP DISABLED stond. Ik heb dat zeker 10 keer nagezien ... Ik kan het verband niet uitleggen met de verkeerde range IP adreskes maar bon....
Dank voor jullie steun. Het feit dat zoveel mensen al meelezen en enkele voorzichtige suggesties/bemerkingen geven, heeft mij denk ik de moed gegeven om voorts te zoeken ....

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat maakt inderdaad niets uit.kvdbelgium schreef:1) Mijn Dlinkrouter/dhcp server hernoemd naar 192.168.1.1 (ipv ...1.10) => alhoewel ik niet denk dat dat iets uitmaakt
Spreek je dan effectief over de DHCP server van het toestel ... en dus niet over de DHCP client (van z'n WAN poort).kvdbelgium schreef:Het onozele is dat hier de DHCP DISABLED stond.