Stel juist vast dat telenet de ipadressen aangepast heeft. Het wan adres kan ik begrijpen, het is een dynamisch adres, maar dat ze de lsn ipv6 subnet aanpassen is vervelend.
Iemand anders dit ook opgemerkt?
Telenet verandert ip-adres range
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Uw ipv6 prefix veranderd? Da's stikvervelend als ge met fixed ips werkt. Ipv6 gaat er eigenlijk vanuit dat het een fixed range is, anders krijgt ge idd ellende. Weer een motivatie om nat66 te voorzien 
[
Post made via mobile device ]

[

- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
- Bedankt: 232 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Ik vermoed dat je bijna niet anders kan dan NAT66 toe te passen, zeker als je met twee verschillende providers op je netwerk zit.
@ITnetadmin: Kan je even staven (verwijzing naar online documentatie) waaruit je afleidt dat IPv6 fixed ranges verwacht?
@ITnetadmin: Kan je even staven (verwijzing naar online documentatie) waaruit je afleidt dat IPv6 fixed ranges verwacht?
Computer(k)nul
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
- Bedankt: 174 keer
Terug gaan natten met ipv6, lijkt me zo'n zonde ...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- userbase crew
Gezond verstand enkel, vrees ik.Sinna schreef:Ik vermoed dat je bijna niet anders kan dan NAT66 toe te passen, zeker als je met twee verschillende providers op je netwerk zit.
Als je prefix block van je provider kan veranderen, dan heeft elk netwerk met fixed ips een probleem.
En die linklocal ips helpen niet, want 1) sommige ipv6 toestellen werken er gewoon niet mee, en 2) ze zijn iirc niet routable.
Mss had ik het beter verwoord als "ipv6 implementaties verwachten eigenlijk een fixed prefix".
NAT66 komt er. Denk maar aan bedrijven die 2 providers hebben voor failovers. Die kunnen toch niet een prefix toelaten van 1 provider, als die wegvalt geraakt je trafiek niet naar de andere.
Of denk aan het veranderen van provider. Dan zou je je hele netwerk mogen opkuisen. Met een NAT66 oplossing bespaar je je die hele miserie. De meest veelbelovende variant van nat66 is een 1 on 1, die 1 extern ip koppelt aan 1 intern ip. Dus eigenlijk gewoon de prefix vervangt.
[

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Bij belgacom krijg je om de 96u een nieuw Ipv6 prefix, toch?ITnetadmin schreef:Mss had ik het beter verwoord als "ipv6 implementaties verwachten eigenlijk een fixed prefix".
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- userbase crew
Geen idee, maar als dat zo is, wordt het nut van nat66 nogmaals onderstreept hierdoor. Wie wil nu een wisselende prefix als je op je netwerk fixed ips intern hebt staan.
[
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Inderdaad en bij Telenet is het ook Dynamisch. Alleen is het ipv6 protocol daar niet op voorzien om zo'n frequente changes, en zondigen onze Belgische isp's tegen alle mogelijke rfc's. Maar soit meer dan aandringen kunnen we niet doen.philippe_d schreef:Bij belgacom krijg je om de 96u een nieuw Ipv6 prefix, toch?ITnetadmin schreef:Mss had ik het beter verwoord als "ipv6 implementaties verwachten eigenlijk een fixed prefix".
Ik werk daar wel rond nu hier thuis, maar het gevolg is wel dat bij iedere disconnect het een 10 a 20 tal minuten duurt voor de ipv6 connectivity terug is, en soms lukt het niet tot het netwerk is disconnect.
-
- userbase crew
Ipv4 zal ook wel niet echt gemaakt zijn voor dynamic ips, maar bij ipv4 vangt de router de "schok" op en heeft je netwerk intern verder nergens last van, dankzij nat44.
[
[

- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
- Bedankt: 174 keer
Ik blijf met mijn sixxs tunnel werken, snelheid dik ok en echt fixed:)
[
[

Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme