Mijn iPhone is gestolen (die ander topic hier ergens) en het zou nogal stom zijn om nu een iPhone te kopen als de 6 om de hoek staat te trappelen.
Dus heb ik tijdelijk een windows phone, namelijk een Nokia Lumia 930. Maar wat een verschrikking is me dat zeg. Dat leunt echt aan tegen het onwerkbare

De hardware lijkt me wel in orde, CPU, geheugen, camera, resolutie van het scherm, bouwkwaliteit, niks op aan te merken. Alhoewel dat zo'n 4,7" apparaat in de vorm van een Nokia Lumia 930 wat onhandig is. Met 1 hand is het mij althans onmogelijk om de telefoon vast te houden en het notification center open te doen. Het lukt wel, maar je voelt zo aan dat je je hand in een onnatuurlijke bocht moet wringen, waarna het touchscreen niet goed reageert op je "veeg" en dan moet je het 2 of 3 keer proberen, met het risoco dat je hem laat vallen met alle gevolgen van dien.
Maar die GUI van Windows Phone 8, wat is me dat. Er wordt totaal geen goed gebruik gemaakt van het grote scherm. Heel de GUI is precies gemaakt dat m'n bomma het nog gewoon zonder bril kan lezen van 17 meter afstand.
- Zo bijvoorbeeld zie ik in de App List maar liefst 8 applicaties tegelijk, acht!
- In de "people" app (het adresboek) zie ik maar liefst 3 namen tegelijk! Drie!
- In de twitter applicatie zie ik maar liefst 3 volledige tweets, en het begin van de vierde - gesteld dat er in de eerste drie tweets geen foto is, want dan valt er al een stuk van de derde tweet weg.
- Messages sturen in de Facebook app, dat is gewoon grappig om te zien. Je ziet het vorige bericht (gesteld dat het maar 1 à 2 lijnen was) en dan zie je een "stukje" van het bericht daarvoor. Ik heb er een screenshot van genomen, plakt hieronder. Wie kan daar nu mee werken?
- De Tapatalk app laat ook drie threads zien, drie. Dat is toch geen goed gebruik van de beschikbare ruimte?
Zo'n GUI is gewoon beschamend, en zo goed als onwerkbaar op bepaalde punten. Er is overal (in elke app, in elk deel van het OS zelf) echt een overschot aan whitespace, ruimte waar helemaal niets mee gedaan wordt. Onhandige grote lettertypes bovenaan in de standaard WP8 apps die teveel van de bruikbare ruimte van je scherm wegnemen.
En dan die hardware "back" knop, ik zou wel eens willen weten wat die engineer gerookt heeft toen hij dat bedacht heeft... Stel dat je een paar notifications hebt van verschillende apps op je telefoon. Vanuit het notification center doe je ze één voor één open. Eentje van Facebook, een mail, eentje van Twitter etc. Als je dan in de laatste applicatie zit waarvan je een notification opengedaan hebt, en je duwt dan op de "back" knop, dan spring je naar de vorige app, om dan te eindigen in de app die openstond toen je de eerste notification opendeed. Er wordt zo'n hele "breadcrum" ding bijgehouden van alles wat je opengedaan hebt, wat is het nut daarvan? Als ik mijn notificatie in Facebook gelezen heb, en duw op back, waarom de hell zou ik dan naar (bijvoorbeeld) twitter terug willen keren?
Het allerergste is nog dat je soms op het hoofdscherm terecht komt, en als je dan nog eens op "back" duwt, dan springt er ineens weer één of andere applicatie op. Echt wat een nutteloze functie. Het wordt pas echt tenenkrullend in de browser. De back knop zou daar toch een zeer specifieke functie moeten hebben, namelijk ga gewoon terug naar de vorige webpagina. Maar ooh wee als je aan de eerste webpagina aangekomen bent, als je dan nog eens op back duwt, dan sluit de browser? Wie is er ooit ever gebaat bij zo'n functie?
Leuke apps vinden in de App Store, is dat al iemand gelukt? De lijstjes die MS zelf aanbiedt "featured" en "top free", amai

Kortom, ik vind het geen plezier om ermee te werken.
Iemand hier met een windows phone 8 toestel, en die er wel plezier aan heeft?