Geen idee of robocalls wettelijk zijn, maar ik werd net gebeld door 024227270 waarop ik dan automatische boodschap te horen kreeg dat er nog een onbetaalde luminus factuur zou zijn, die ik trouwens gisteren wel degelijk betaald heb (maar vermoedelijk net te laat).
Hoe kan ik me verzetten tegen dat soort onzin ?
Dat ze een SMS sturen tot daar aan toe, maar dat ik naar een bandje moet luisteren ... nee dat vind ik niet kunnen.
Luminus robocall
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
-
- Elite Poster
als je terugbelt naar dat nummer:
nr toegevoegd aan reject list ....welkom bij luminus
behoudens een vergissing hebben wij uw betaling nog niet ontvangen
druk 1 om verder te gaan .....
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
De verboden robocall is eerder een automatisch systeem dat gewoon "alle" nummers afbelt en dan een bandje laat horen.
Dit lijkt me lastig, SMS of email is veel handiger, maar niet verboden.
Dit lijkt me lastig, SMS of email is veel handiger, maar niet verboden.
-
- Elite Poster
Ondertussen krijg ik ook al de gebruikelijke SMS dat ik binnen de twee dagen moet betalen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Door tijdig je rekening te betalenub4b schreef:Hoe kan ik me verzetten tegen dat soort onzin ?

-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Die voice calls krijg je bij de meeste bedrijven die het toepassen pas na oftewel een eerste lange achterstand, oftewel na herhaaldelijke achterstanden. Het sms'je van "binnen de twee dagen betalen", duid ook al op meer dan "net op tijd of net te laat betaald".
Deze maatregel staat voor zover ik weet wettelijk nergens ter discussie omdat het geen geautomatiseerde random oproepen zijn voor bv klantenwerving, maar specifieke communicaties naar 1 bepaalde klant toe. Die methode zal men trouwens (helaas) de komende tijd steeds vaker en bij meer bedrijven gaan toepassen, omdat veel mensen tegenwoordig sms'en, brieven, en mails ter herhinnering gewoon negeren en halstarrig niet of te laat betalen. (waarbij ik niet zeg dat dat in uw geval zo is, voor de duidelijkheid)
Maar in het algemeen, die dingen kan je, zoals R2504 al aanhaalt, vermijden door tijdig te betalen en/of een bestendige opdracht aan te maken voor je maandelijkse voorschotten.
Deze maatregel staat voor zover ik weet wettelijk nergens ter discussie omdat het geen geautomatiseerde random oproepen zijn voor bv klantenwerving, maar specifieke communicaties naar 1 bepaalde klant toe. Die methode zal men trouwens (helaas) de komende tijd steeds vaker en bij meer bedrijven gaan toepassen, omdat veel mensen tegenwoordig sms'en, brieven, en mails ter herhinnering gewoon negeren en halstarrig niet of te laat betalen. (waarbij ik niet zeg dat dat in uw geval zo is, voor de duidelijkheid)
Maar in het algemeen, die dingen kan je, zoals R2504 al aanhaalt, vermijden door tijdig te betalen en/of een bestendige opdracht aan te maken voor je maandelijkse voorschotten.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Elite Poster
SEPA mandaat ben ik tegen, geeft de schuldeiser te veel macht tov de ouderwetse domiciliëring
http://www.sepabelgium.be/nl/uw-domicili%C3%ABringen
"Indien u na de overdracht uw Europees domiciliëringsmandaat wenst stop te zetten, moet u contact opnemen met uw leverancier. "
-> dit wil zeggen als de leverancier echt lastig zou doen, of louche is, je er niet zomaar vanaf geraakt
Ik heb ooit miserie gehad met een domiciliëring en de firma Passage, die inden foutieve bedragen. Toen kon je gelukkig nog een domiciliëring per direct blokkeren, wat ik toen ook gedaan heb. Met SEPA wordt het gewoon moeilijker als de tegenpartij fouten maakt.
En als ik echt niet akkoord ben met een factuur, dan wil ik die kunnen protesteren zonder dat het er automatisch afgaat.
Als de tegenpartij niet akkoord is met de reden, kunnen ze nog steeds innen.
http://www.sepabelgium.be/nl/uw-domicili%C3%ABringen
"Indien u na de overdracht uw Europees domiciliëringsmandaat wenst stop te zetten, moet u contact opnemen met uw leverancier. "
-> dit wil zeggen als de leverancier echt lastig zou doen, of louche is, je er niet zomaar vanaf geraakt
Ik heb ooit miserie gehad met een domiciliëring en de firma Passage, die inden foutieve bedragen. Toen kon je gelukkig nog een domiciliëring per direct blokkeren, wat ik toen ook gedaan heb. Met SEPA wordt het gewoon moeilijker als de tegenpartij fouten maakt.
En als ik echt niet akkoord ben met een factuur, dan wil ik die kunnen protesteren zonder dat het er automatisch afgaat.
Als de tegenpartij niet akkoord is met de reden, kunnen ze nog steeds innen.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Kan je dan bij Luminus niet gewoon kiezen om overschrijvingen uit te voeren, en dat ze je de factuur (voorschot + afrekening) gewoon opsturen per e-mail of per post?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Ik ben een bedrijf, dus ik krijg ze gewoon per post. Maar m'n laatste was blijven liggen in de kwartaalmap, en heb die pas betaald exact de dag na de vervaldag.
Eerst sturen ze dan een SMS en als je dan nog steeds wacht een herinnering die wel geld kost. Maar zover is het nog niet eens gekomen.
Ooit eens na een vakantie voor die herinnering gebeld, hebben direct dat extra bedrag geschrapt omdat ik normaal een tijdige betaler ben.
Eerst sturen ze dan een SMS en als je dan nog steeds wacht een herinnering die wel geld kost. Maar zover is het nog niet eens gekomen.
Ooit eens na een vakantie voor die herinnering gebeld, hebben direct dat extra bedrag geschrapt omdat ik normaal een tijdige betaler ben.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Check het Geldzaken forum maar, er zijn mensen die SEPA domiciliëringen vereenzelvigen met de duivel.ub4b schreef:SEPA mandaat ben ik tegen, geeft de schuldeiser te veel macht tov de ouderwetse domiciliëring
It's a free world, dus ieder mag zeggen/denken wat ie wil.
U kan ook mijn mening daar terugvinden, ik ga die (tenzij je erom vraagt) niet nog eens omstandig uit de doeken doen.
Ik stel alleen vast dat er, buiten enkele jammer fouten agv kinderziektes bij de lancering van een nieuw product, weinig tot geen problemen zijn met die domiciliëringen.
Overigens: je kan wél zelf een mandaat annuleren: activeer een "refuse".
Als je een zaak hebt, en uw SDD is een B2B mandaat, kan je gewoon uw "B2B mandate confirmation" annuleren.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Wie heeft het nu plots over een SEPA mandaat?
Een bestendige opdracht is nog iets heel anders dan een domiciliering of SEPA mandaat.
Bij de meeste energiebedrijven, leningen, visakaart, en noem maar op, is de structurele mededeling voor maandelijkse voorschotten identiek. En dan kan je perfect in je webbanking (althans, bij KBC), een recurring opdracht aanmaken, die elke maand automatisch een betaling doet van $bedrag naar $rekening, met $mededeling. En die zet je stop wanneer je wil en waarom je wil.
Als je leverancier echter zelfs voor maandelijkse voorschotten met constant varierende mededelingen werkt, dan heb je natuurlijk wel een issue en moet je manueel blijven of idd met domiciliering gaan werken.
Een bestendige opdracht is nog iets heel anders dan een domiciliering of SEPA mandaat.
Bij de meeste energiebedrijven, leningen, visakaart, en noem maar op, is de structurele mededeling voor maandelijkse voorschotten identiek. En dan kan je perfect in je webbanking (althans, bij KBC), een recurring opdracht aanmaken, die elke maand automatisch een betaling doet van $bedrag naar $rekening, met $mededeling. En die zet je stop wanneer je wil en waarom je wil.
Als je leverancier echter zelfs voor maandelijkse voorschotten met constant varierende mededelingen werkt, dan heb je natuurlijk wel een issue en moet je manueel blijven of idd met domiciliering gaan werken.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.