Beste UB'ers,
Een ander forum waar ik actief ben, het HDFV (Hulpdiensten Forum Vlaanderen) vroeg langs de neus weg of ik een manier kende die op een zo snel mogelijke manier mensen kon verwittigen in geval van een ongeval, brand, ...
Concreet : het forum is gratis voor iedereen, maar er zijn natuurlijk bepaalde kosten die men moet maken. Vroeger vroegen wij een bijdrage aan de leden maar helaas merken wij dat deze bijdragen steeds kleiner worden...
Eén van de ideeën die men opperde was of we de zogenaamde forumfotografen (voor professionele kranten) niet konden vragen om een bijdrage te storten (bvb €10/jaar) en op deze manier telkens plaats, adres en "soort" ongeval te geven. In dergelijk geval is er een duidelijke wisselwerking en een win-win situatie.
Uiteraard doet één journalist meerdere gebieden/gemeentes/postcodes. Daarom dachten we om per postcode een ringgroup aan te maken, welke men moet ingeven bij een IVR. Eens ingegeven zou de telefoon van de journalisten moeten bellen. Echter als er één opneemt, willen we dat de andere GSM's blijven bellen. En daar wringt het schoentje wat : hoe doe je dat?
Bvb Bellen naar telefoonnummer, postcode ingeven (bvb 9000) ==> alle journalisten worden telefonisch gewaarschuwd met het bericht dat de beller heeft ingsproken (voicemail oid?)?
FreePBX : Meerdere personen opbellen
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Is een sms sturen dan niet makkelijker?
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- krisken
- userbase crew
geautomatiseerd wel, maar helaas is dit (voorlopig) geen optie
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Dat is toch normaal dat binnen een bel groep indien er iemand opneemt de andere niet meer bellen ?krisken schreef:Daarom dachten we om per postcode een ringgroup aan te maken, welke men moet ingeven bij een IVR.
Eens ingegeven zou de telefoon van de journalisten moeten bellen.
Echter als er één opneemt, willen we dat de andere GSM's blijven bellen.
Bvb Bellen naar telefoonnummer, postcode ingeven (bvb 9000) ==> alle journalisten worden telefonisch gewaarschuwd met het
bericht dat de beller heeft ingsproken (voicemail oid?)?
Hoe doe je dat feitelijk 1 externe bel groep maken naar meerdere journalisten ?
IVR en antwoordapparaat moet je apart bekijken zelfs als ze samen kunnen spelen !
Ik bedoel dat de IVR zijn mogelijkheden heeft en een antwoordapparaat ook zijn mogelijkheden !
Het enige dat ik ooit gezien heb was via een server (gelijk een faxserver), maar daar zaten wel 8 aparte lijnen aan gekoppeld !
Maximum kregen 8 personen elk een oproep, dan mag er eentje uithaken de andere 7 lijnen bleven gewoon door bellen !
Ze zagen ook allemaal hetzelfde nummer (8 lijnen waren in cascade = een hoofdnummer)
En dan belde ze terug naar het hoofdnummer, kwamen ze terecht in het antwoordapparaat (maximum 6 tegelijk)
Zoals @Seagull .... vroeger zou het een algemene oproep naar verschillende biepers zijn geweest, maar dat bestaat niet meer !
Maar ik spreek hier nog over de jaren 199x ....
Kan je IVR/antwoordapparaat systeem geen mail rond sturen naar de journalisten als er een bericht is ingesproken ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Met FreePBX is zoiets wssch niet mogelijk
3cx in combinatie met Voice Application designer, daarmee lukt dit zeker.
Of je moet zelfs iets in elkaar prutsen met scriptjes die een lijst afbellen en elke 20 seconden het volgende nummer bellen...
[
Post made via mobile device ]
3cx in combinatie met Voice Application designer, daarmee lukt dit zeker.
Of je moet zelfs iets in elkaar prutsen met scriptjes die een lijst afbellen en elke 20 seconden het volgende nummer bellen...
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Afgezien van de technische oplossing. Is dit niet een grove schending van de privacy/immoreel ? Iemand belt de hulpdiensten (omdat er een noodsituatie is) en die gaan dan even onmiddellijk dit melden aan de pers ?krisken schreef:Eén van de ideeën die men opperde was of we de zogenaamde forumfotografen (voor professionele kranten) niet konden vragen om een bijdrage te storten (bvb €10/jaar) en op deze manier telkens plaats, adres en "soort" ongeval te geven. In dergelijk geval is er een duidelijke wisselwerking en een win-win situatie.?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Was dat trouwens geen reden om op die astrid systemen over te gaan, dat niemand meer kan afluisteren en dus de pers niet, zoals in de US, direct ter plaatse kan zijn?
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
vindt dit ook schending privacy, onlangs nog voorgehad, mijn dochter komt met haar zoonthje van 2 jaar een ongeval tegen, 4x4 jeep over de kop...
op de voorpagina van HLSN en op de website met grote foto, en totaal verkeerde uitleg, ze was zogezegd om onverklaarbare reden uitgeweken, daar waar een andere bestuurder op haar gereden was, ze had hem niet zien aankomen, twas natuurlijk embras thuis, haar verhaal tegen dat van de gazet...
journalist beweerde de info van de politie te hebben, echter vaststellingen waren wel anders, was zelfs nooit terplaatse geweest.....
dergelijke cowboypraktijken zouden moeten verboden worden, en vertel hierbij dat ik in een vorig leven ook nog journalist ben geweest en we met scanners idd gingen gaan afluisteren, maar de hulpdiensten die de journalisten zelf verwittigen vindt ik er ver over !
op de voorpagina van HLSN en op de website met grote foto, en totaal verkeerde uitleg, ze was zogezegd om onverklaarbare reden uitgeweken, daar waar een andere bestuurder op haar gereden was, ze had hem niet zien aankomen, twas natuurlijk embras thuis, haar verhaal tegen dat van de gazet...
journalist beweerde de info van de politie te hebben, echter vaststellingen waren wel anders, was zelfs nooit terplaatse geweest.....
dergelijke cowboypraktijken zouden moeten verboden worden, en vertel hierbij dat ik in een vorig leven ook nog journalist ben geweest en we met scanners idd gingen gaan afluisteren, maar de hulpdiensten die de journalisten zelf verwittigen vindt ik er ver over !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Er is een goede verstandhouding tussen de Hulpdiensten en de pers. Het is inderdaad zo dat bij ongevallen of branden (die nieuwswaardig zijn) de pers op de hoogte wordt gebracht. Natuurlijk niet bij iedere oproep vanwege een noodsituatie.VOiD schreef: Afgezien van de technische oplossing. Is dit niet een grove schending van de privacy/immoreel ? Iemand belt de hulpdiensten (omdat er een noodsituatie is) en die gaan dan even onmiddellijk dit melden aan de pers ?
Dus illegaal afluisteren van scanners vind je OK, maar de hulpdiensten zelf die (in sommige gevallen) de pers verwittigt kan volgens jou nietlaroyj schreef:dergelijke cowboypraktijken zouden moeten verboden worden, en vertel hierbij dat ik in een vorig leven ook nog journalist ben geweest en we met scanners idd gingen gaan afluisteren, maar de hulpdiensten die de journalisten zelf verwittigen vindt ik er ver over !

Met Astrid kan je inderdaad de inhoud van de gesprekken niet meer afluisteren.ITnetadmin schreef:Was dat trouwens geen reden om op die astrid systemen over te gaan, dat niemand meer kan afluisteren en dus de pers niet, zoals in de US, direct ter plaatse kan zijn?
Maar er zijn wel ontvangers op de markt, waarmee journalisten de berichten opvangen (soort smsen) die Astrid verstuurt naar de brandweermannen, ambulances, enz
Aan de hoeveelheid van de berichtjes en de escalatie, hebben ze dan wel een vermoeden of het over een grote brand/ongeval gaat, dan wel over een onbenullig schouwbrandje

(van horen zeggen ...)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
In mijn ogen niet echt, de meesten (lees : net niet allemaal) houden zich heus wel op de achtergrond als er hulpdiensten aanwezig zijn op de plaats en zullen zich beroepen op wat één van de leidinggevenden zegt mbt het "ongeval". Zij komen hooguit ter plaatse voor een foto te nemen.VOiD schreef:Afgezien van de technische oplossing. Is dit niet een grove schending van de privacy/immoreel ? Iemand belt de hulpdiensten (omdat er een noodsituatie is) en die gaan dan even onmiddellijk dit melden aan de pers ?krisken schreef:Eén van de ideeën die men opperde was of we de zogenaamde forumfotografen (voor professionele kranten) niet konden vragen om een bijdrage te storten (bvb €10/jaar) en op deze manier telkens plaats, adres en "soort" ongeval te geven. In dergelijk geval is er een duidelijke wisselwerking en een win-win situatie.?
Nu, vele foto's die op dit forum geplaatst worden worden eveneens gebruikt voor trainingsdoeleinden en om van elkaar te leren, wat altijd handig is (er zijn al veel zaken zo uitgeklaard). 70% komt op de regionale pagina's van hln en nb, 2% in de papieren versie.
Schending van de privacy ... tja de politie doet dit toch zelf ook? Vele regionale politiezones houden zelf een blog bij (dagbulletin) : http://www.lokalepolitie.be/5418/dagbulletin.html. Ik begrijp in jouw voorbeeld dat dit alles behalve aangenaam is, maar laat het duidelijk zijn dat dit niet de bedoeling is...laroyj schreef:vindt dit ook schending privacy, onlangs nog voorgehad, mijn dochter komt met haar zoonthje van 2 jaar een ongeval tegen, 4x4 jeep over de kop...
Absoluut, echter heb ik hier de technische kennis (lees : PHP) niet voor. Met freePBX kan ik me wel wat uit de slag trekken. Mocht iemand willen meedenken voor een SMS vorm (wat uiteraard interessanter is) : ik ben in het bezit van een raspberry pi, een stick en een simkaart waarmee je kan sms'en via gnokii.seagull schreef:Is een sms sturen dan niet makkelijker?
Ik wil hier verder niet op ingaan, maar je hebt gelijk ... Jammer genoeg...philippe_d schreef: Maar er zijn wel ontvangers op de markt, waarmee journalisten de berichten opvangen (soort smsen) die Astrid verstuurt naar de brandweermannen, ambulances, enz
Aan de hoeveelheid van de berichtjes en de escalatie, hebben ze dan wel een vermoeden of het over een grote brand/ongeval gaat, dan wel over een onbenullig schouwbrandje.
(van horen zeggen ...)
Bedankt aan allen om hierover mee te denken!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
grove/immoreel vind dat nogal straffe uitspraken aan het adres van krisken, zelfs als er een ? bij staat.VOiD schreef:Is dit niet een grove schending van de privacy/immoreel ?
Wat heeft verkeerde informatie geven/maken te doen met schending van de privacy ?laroyj schreef:vindt dit ook schending privacy, onlangs nog voorgehad .......
Ofwel geloof je wat er in de krant verteld word ofwel geloof je die dat er bij waren ofwel geloof je het verslag van de Politie
ofwel geloof je alleen wat je zelfs wild geloven toch ?
En wat betreft die Cowboys, neem die dan aan en laat de rest met rust .... maar vergeet niet soms heb je ze nodig !
Dat principe van "schending van de privacy" word te pas en ten onpas gebruikt en word meestal gebruikt door mensen die er
van kunnen profiteren of het past in hun marge ....
Bill Clinton met zijn Lowinski of de SM rechter of ........ daar vond ik een "deel" er over, dat vind ik schending van privacy !
Op YouTube zie je dat ook regelmatig, schending van de privacy, maar soms helpt het om iets op te lossen .... vind dat maar
goed ook dat ze het via deze weg kunnen oplossen en dan kan die schending van de privacy mij worst wezen !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
1 . in mijn geval was er mondeling gezegd geen pers, 2 stond er op HLSN een foto waarvoor zeker geen toestemming was gegeven
Wanneer ik in het verleden als journalist besliste met een scanner te gaan afluisteren was dat juist omdat we niet werden geinformeerd door de hulpdiensten, tenzij bij en zwaar ongeval, ramp etc... dat beslisten wij als nieuwsdienst zelf.... maar wanneer iedere ambulancedienst, brandweer of politie, al dan niet tegen eenderwelke vorm van vergoeding, hoe klein ook, zelf de pers inlicht, over het kleinste ongeval, brandje etc, dit vind ik er over...
in het geval van HLSN en mij dochter vond ik dit duidelijk sensatie en had de journalist, nooit ter plaatse geweest, zijn bronnen,niet of onvoldoende gecheckt,
zich zelf niet geexcuseerd voor zijn fout, raar dat het in het NBLD wel juist sond in enkle lijntjes zonder foto, ik ben via de fotograaf bij het persagentschap en de journalist terecht gekomen en hem eens goed zijn vet gegeven, want dat was een cowboy !
Wanneer ik in het verleden als journalist besliste met een scanner te gaan afluisteren was dat juist omdat we niet werden geinformeerd door de hulpdiensten, tenzij bij en zwaar ongeval, ramp etc... dat beslisten wij als nieuwsdienst zelf.... maar wanneer iedere ambulancedienst, brandweer of politie, al dan niet tegen eenderwelke vorm van vergoeding, hoe klein ook, zelf de pers inlicht, over het kleinste ongeval, brandje etc, dit vind ik er over...
in het geval van HLSN en mij dochter vond ik dit duidelijk sensatie en had de journalist, nooit ter plaatse geweest, zijn bronnen,niet of onvoldoende gecheckt,
zich zelf niet geexcuseerd voor zijn fout, raar dat het in het NBLD wel juist sond in enkle lijntjes zonder foto, ik ben via de fotograaf bij het persagentschap en de journalist terecht gekomen en hem eens goed zijn vet gegeven, want dat was een cowboy !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be
- krisken
- userbase crew
Als je goed had gelezen zal je ook gezien hebben dat de foto's eveneens een educatief karakter hebben dat kan gebruikt worden in lessen en trainingen/oefeningen. Je zou er immers van versteld staan hoeveel verschil er is in de werking van de diverse hulpdiensten onderling, en mijn inziens kunnen we enkel maar leren van elkaar op dat vlak.
De fotografen die aangemeld zijn op het HDFV zijn overigens hobbyfotografen of freelancers die hun foto's verkopen aan de nieuwsbladen, niet de nieuwsbladen zelf. De foto's zie je wel eens opduiken in de regionale pagina's op internet van kranten, maar zelden op de frontpagina's. De enige fotograaf van het HDFV die het zover heeft geschopt was enkele maanden terug met 3 foto's van de treinramp in Wetteren.
Dikwijls hebben deze mensen ook een blog, zoals bvb een erg gekende (in de regio toch) : http://luc-de-pompier.skynetblogs.be/
Ik wil met jullie gerust deze discussie voeren (ik begrijp dat er ook minder leuke ervaringen zijn op dit vlak), maar dan liefst in een ander topic.
De fotografen die aangemeld zijn op het HDFV zijn overigens hobbyfotografen of freelancers die hun foto's verkopen aan de nieuwsbladen, niet de nieuwsbladen zelf. De foto's zie je wel eens opduiken in de regionale pagina's op internet van kranten, maar zelden op de frontpagina's. De enige fotograaf van het HDFV die het zover heeft geschopt was enkele maanden terug met 3 foto's van de treinramp in Wetteren.
Dikwijls hebben deze mensen ook een blog, zoals bvb een erg gekende (in de regio toch) : http://luc-de-pompier.skynetblogs.be/
Ik wil met jullie gerust deze discussie voeren (ik begrijp dat er ook minder leuke ervaringen zijn op dit vlak), maar dan liefst in een ander topic.
Telefonie = EDPnet + OVH