Signaal 2de oproep

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Al een tijdje tevreden klant met een pakket voor internet, telefonie en televisie. 'Voordeelpack slimme diensten' is ook actief voor de telefoonlijn. Van in het begin kregen wij een signaal te horen als onze lijn in gesprek was en iemand anders probeerde ook te bellen. We konden dan oproep 1 beëindigen en oproep 2 aannemen. Ik veronderstel dat dit signaal 2de oproep was en dat dit destijds bij in het 'voordeelpack slimme diensten' zat, aangezien dit nooit apart op onze factuur stond.

Nu viel ons gisteren op dat als onze lijn in gesprek is en iemand probeert ons te bellen, wij hier geen signaal meer van krijgen. Navraag bij Eva Van Belgacom via Twitter kwam uit op dat deze dienst nog perfect beschikbaar is, maar geactiveerd moet worden met *43# en dat de manier van aannemen van oproepen lichtjes gewijzigd is door een aanpassing aan hun kant. Tot 3x toe heb ik aan Eva gevraagd of ik die dienst opnieuw gratis kon activeren, of dat dit aangerekend zou worden aan € 2,99 zoals in mijn e-services staat als ik die dienst wil activeren. Die vraag werd elke keer tactisch ontweken, de laatste tweet werd gewoon niet meer beantwoord.

Iemand die mij kan helpen hiermee? Zat signaal 2de oproep vroeger in het voordeelpack? Zoja, moet ik dan nu meer betalen voor een dienst die eerst inbegrepen was? Of heb ik een tijd deze dienst gehad zonder dat deze op mijn factuur stond door een fout in hun systeem en zijn ze daar nu achter?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Voordeelpack slimme diensten: € 4,99 incl. btw - pack: weergave nummer/naam, oproepdoorschakeling (kosten voor gebruik: prijs v/e communicatie) , signaal 2de oproep, oproep vaste bestemming
De optie 2de oproep kost inderdaad € 2,99 maar hoeft niet want inbegrepen.

Werkwijze:
In de praktijk
De 1ste correspondent in wacht zetten en de 2de aannemen
→ Tijdens het gesprek drukt u op de toets R
→ Wacht op de kiestoon en druk dan op de toets 2
U kan vervolgens overschakelen tussen de 1ste en de 2de beller door op diezelfde toetsen te drukken.
Het gesprek met de 1ste correspondent beëindigen en de 2de oproep aannemen
→ Druk op de toets R
→ Wacht op de kiestoon en druk dan op de toets 1
→ Of haak in en neem dan terug op.
Een 2de oproep weigeren
→ Druk op de toets R
→ Wacht op de kiestoon en druk dan op de toets 0
U blijft in gesprek met uw 1ste correspondent
Rverm
Member
Member

Bedankt al Lord Utopia. Ik had er al over gelezen dat het 'signaal 2de oproep' nog steeds in het voordeelpack slimme diensten zit :oops: Is het Belgacom systeem slim genoeg om dit niet extra te facturen als ik de code intoets op mijn telefoontoestel? Via de e-services kon ik mijn slimme diensten beheren, maar bij 'signaal 2de oproep' staat dan € 2,99 / maand en niet 'inbegrepen' zoals je zou verwachten. Beetje 'moeilijk' dat ik nu zelf moet zoeken hoe ik die dienst terug activeer zonder mogelijke fouten op de factuur, terwijl we die zelf niet uitgeschakeld hebben.

Qua werkwijze klopt de eerste stap niet meer volgens Eva, R-2 zou R-22 zijn vanaf nu. Die info kreeg ik dan weer wel van Eva, hoe ik de optie terug kosteloos/probleemloos actief krijg nog niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Rverm schreef:Beetje 'moeilijk' dat ik nu zelf moet zoeken hoe ik die dienst terug activeer zonder mogelijke fouten op de factuur, terwijl we die zelf niet uitgeschakeld hebben.
Bij Belgacom moet je altijd het risico nemen van een foute factuur, maar ze zijn dan wel heel soepel om het nadien recht te zetten, indien het fout zou lopen.
Ik zou dus zeggen: activeer die optie, gezien deze in het "slimme diensten" pack inbegrepen is. En controleer je factuur.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

@Lord Utopia heeft gelijk met R 2 en iemand van de dienst Eva zit er naast !
In je E-services zou je daarvoor niet moeten gaan !

Als het op je lijn is geprogrammeerd moet je voor het terug te activeren:
uithaken, code duwen, * 43 # , dan zou je een comfirmatietoon moeten horen ....

Lukt het niet ====> kan je bellen naar de storingsdienst en vragen of slimme diensten op je lijn geprogrammeerd zijn ....
Indien ja: vertel hun dat signaal 2de oproep niet is te activeren via * 43 # en dat ze ofwel manueel activeren voor u
ofwel de programmatie herdoen van het volledige pakket "slimme diensten".
Met herdoen bedoel ik gewoon alles volledig afnemen/verwijderen van de lijn en dan gewoon terug de slimme diensten
her programmeren op je lijn, hopelijk heb je iemand die het snapt + kan her programmeren.

Indien op faktuur kan je ook een klacht maken via faktuurdienst dat het niet meer werkt !

Dit zijn/waren de codes:
R 0 = 2de oproep negeren
R 1 = 2de oproep nemen en 1ste oproep verbreken
R 2 = 1ste oproep in wacht zetten en 2de oproep nemen (1ste oproep heeft wachtmuziek van de LEX)
R 2 = makelen tussen de 2de en 1ste oproep .... enz.
R 3 = gesprek/conferentie met 3
R 4 = oproeptransfert - 1ste oproep en 2de oproep aan elkaar koppelen, jouw lijn is dan terug vrij
Vroeger was het zo dat de 1ste oproeper inkomend moest zijn om R 4 te gebruiken !

http://www.belgacom.be/nl/dms/assets/r- ... ins-NL.pdf
Blz. 9 is geen sprake meer van R 3 maar wel op bladzijde 5 = gratis dienst !
Van R 4 nergens nog sprake van !

Blz.10 kan je lezen wat je hebt met het "voordeelpack slimme diensten" !

Vroeger noemde men dit de comfortdiensten !
Rverm
Member
Member

philippe_d schreef:Bij Belgacom moet je altijd het risico nemen van een foute factuur, maar ze zijn dan wel heel soepel om het nadien recht te zetten, indien het fout zou lopen.
Ik zou dus zeggen: activeer die optie, gezien deze in het "slimme diensten" pack inbegrepen is. En controleer je factuur.
Ik zie de logica hier wel in en het zou maar maximaal € 5,98 zijn dat dan betwist moet worden, maar het is toch niet helemaal klantvriendelijk. Ik begrijp in ieder geval al helemaal niet dat Eva gisteren die dienst niet gewoon kon activeren voor mij zonder kost, aangezien het nu wel duidelijk is dat die inbegrepen zit in het voordeelpakket. Het feit dat mijn vraag aan Eva of dit opnieuw kosteloos geactiveerd kon worden tot 3x toe genegeerd werd, zegt ook wel iets natuurlijk...

In ieder geval wacht ik nog een paar dagen af, Lord Utopia ging ook eens horen hoe de vork nu net aan de steel zit. Als dat niets opbrengt, zal het inderdaad niet anders gaan dan gewoon trial and error en opnieuw activeren.
Bssoft schreef:@Lord Utopia heeft gelijk met R 2 en iemand van de dienst Eva zit er naast !
:lol: Nu wordt het helemaal leuk, ik had al bar weinig aan de uitleg van Eva, nu blijkt die uitleg ook nog fout? Nochtans 3 tweets ontvangen dat R2 nu R22 is door een 'technologieaanpassing'. Hoogstwaarschijnlijk dezelfde aanpassing die nu dezelfde optie bij tal klanten heeft uitgeschakeld? Foutje?

Ik geloofde de uitleg dan nog ook, met het idee dat hun folders nog niet aangepast waren, maar naderhand bekeken zouden hun folders/website toch niet mogen achterlopen :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De technologie aanpassing heeft misschien te maken met de overgang van de klassieke PSTN via de LEX, naar de PES via de ROP?
Ik kan mij voorstellen dat een aantal features op de Huwaei PES lijnkaarten een andere code kunnen hebben dan op de klassieke centrales?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

@philippe_d zou kunnen .... iedereen kan testen als hij wil met een Belgacom lijn en testen of het nu R2 of R22 is ....

Ik kan enkel een test doen op een gewone PSTN lijn zonder slimme diensten maar ik kan het wel na-apen bij wijze van spreken ....
1 - bel naar je eigen PSTN lijn (vb: via je GSM)
2 - haak uit op je PSTN lijn (1ste gesprek)
3 - duw op de R toets (1ste gesprek in wacht met wachtmuziek van de LEX)
4 - kiestoon, bel iemand anders op (vb: je baas)
5 - 2de gesprek (indien antwoord van je baas natuurlijk)
6 - duw op R2
7 - terug met 1ste gesprek (2de gesprek in wacht met wachtmuziek van de LEX)
8 - duw op R2
9 - terug met 2de gesprek (1ste gesprek in wacht met wachtmuziek van de LEX)
enz .... enz ....
10 - duw op R3 dan heb je conferentie met 3 = 1ste gesprek (GSM) 2de gesprek (je baas) en jij zelfs samen op de babbellijn ....
11 - duw op R4 (confirmatietoon) 1ste gesprek (GSM) en 2de gesprek (je baas) worden samen verbonden .... PSTN lijn vrij !

Bij mij is het R2, mijn PSTN lijn komt direct van een LDC geen KVD/ROP tussen !
Rverm
Member
Member

Nergens nog reactie gehad, dus trial-and-error de optie terug actief gezet. Volgende factuur dan maar in het oog houden.

Van facturen gesproken, nu ik wat in de e-services heb zitten neuzen zag ik ook 1 factuur die al over tijd is sinds 31/07 en nog een tweede die voor 25/08 betaald moet worden. Deze facturen hebben wij nooit per post ontvangen; we hebben nu ook ontdekt waarom. Sinds vorig jaar een adreswijziging, alles prima verlopen en facturen kwamen aan. Nu Belgacom een wijziging gedaan heeft en per maand wil factureren, hebben zij blijkbaar ons adres terug gewijzigd in ons oude (niet meer bestaande) adres. Waar ze dat nu weer gehaald hebben is een raadsel. Ze zijn daar precies wel goed bezig zo, ben eens benieuwd of er op de volgende factuur aanmaningskosten gaan staan omwille van de factuur van juli :twisted:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik wil je er wel even op wijzen dat als jij onregelmatigheden vaststeld in je adresgevevens, en dat niet spontaan wil melden, dat het dan serieus je eigen schuld is als er achteraf miserie van komt?
Had je nu van niets geweten, was het iet anders, maar nu wèèt je het, dus neem dan ook even contact op en meld het probleem...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Facturatie adres kan online (via e-servcies) aangepast worden.
Rverm
Member
Member

FlashBlue schreef:Ik wil je er wel even op wijzen dat als jij onregelmatigheden vaststeld in je adresgevevens, en dat niet spontaan wil melden, dat het dan serieus je eigen schuld is als er achteraf miserie van komt?
Had je nu van niets geweten, was het iet anders, maar nu wèèt je het, dus neem dan ook even contact op en meld het probleem...
We hebben dit probleem vanmiddag telefonisch doorgegeven, ongeveer een uurtje nadat we er zelf achter waren gekomen. In het overzicht op e-services stond al de hele tijd een normaal bedrag (voor 2 maanden toch), dus we hebben hier verder nooit aandacht aan geschonken. Verder gebruik ik e-services ook zelden, ik ben meer gesteld op papieren. Normaliter zou rond deze tijd de factuur toekomen, maar omdat die er nog niet was heb ik eens verdergeklikt bij facturen en zag ik daar pas dat het adres terug gewijzigd is naar het oude.

Het enige wat ons (vind ik) te verwijten zou vallen, is dat we hier nu pas achter gezocht hebben. We hadden er niet meer aan gedacht dat Belgacom recent per maand zou factureren, dus in principe zouden we vroeger gezocht kunnen hebben na het missen van een factuur voor juli. Maar zelfs dan zou ik een extra aanmaningskost (of hoe Belgacom het ook wil noemen) van € 13 niet terecht vinden, maar het is dan ook niet zeker dat die zal volgen. De medewerker heeft het facturatieadres aangepast (maar het klantadres blijkbaar niet) en de facturen zouden zo snel mogelijk komen. Er is nog niets gezegd van extra kosten. Maar voor de duidelijkheid: de rekeningen zullen zonder probleem betaald worden, wat verbruikt is is verbruikt, alleen over een eventuele extra kost voor deze blunder zal gediscussieerd worden indien nodig. Voor het klantadres zal ik binnenkort maar eens langs een shop gaan, want dat kan online niet.

't is alleen een boeltje aan het worden met eerst opties die zichzelf uitschakelen, daarna een administratie die terug naar een oud adres van ruim een jaar geleden springt, ... Misschien een tip voor Belgacom: het is 18/08; er staat een factuur open met vervaldatum 31/07. Ik heb hiervoor geen enkele melding gehad, geen e-mail, geen telefoon/sms, geen dikke vette melding in e-services, ... 't is niet dat we niet willen betalen, maar wat we oprecht niet weten, kunnen we niet betalen.
philippe_d schreef:Facturatie adres kan online (via e-servcies) aangepast worden.
In ons geval telefonisch door een medewerker, nu enkel nog eens persoonlijk langsgaan voor het klantadres.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Even terug op de code R22 .... deze is onbekend bij de programmeerders van de LEX.

Wat betreft PSTN migratie naar AGW is totaal transparant voor de klanten, al de bestaande codes blijven bestaan.
De code's zijn vastgelegd en daar word niet meer aangeraakt (internationale normen) !!

Wat wel kan is dat sommige codes gaan vloeken tegen elkaar, grootste voorbeeld is het # (hekje)
PSTN/ISDN/VOiP kennen dat, alleen bij VOiP heeft het soms een ander effect ....
VB: bij PSTN en ISDN zal #21# werken, bij VOiP zou je een probleem "kunnen" krijgen na het 1ste # .... en dat zal zo blijven 8)
De PABX (reeks 500) van Belgacom zijn er 106 codes voor alle toestellen (analoog/digitaal/Dect), de SIP toestellen hebben maar 39 codes !

@Rverm het je nu al getest of het terug in orde is ?
Rverm
Member
Member

Bssoft schreef:@Rverm het je nu al getest of het terug in orde is ?
Signaal tweede oproep werd enkele dagen geleden terug ingeschakeld door ons met de code *43#. Ongeduldig als we waren hebben we dat direct getest en we krijgen terug de melding als er een 2de oproep binnenkomt. De testen met R2 / R22 hebben we nog niet gedaan.

Voor de volledigheid de (foutieve) quotes van Eva;
Eva van Belgacom op Twitter schreef:- aannemen van een 2e oproep is veranderd naar R22 (terug is nog steeds R2) als gevolg van een technologieaanpassing. Mvg, Eva
- Er is niets veranderd behalve de R22 voor aanname van een oproep. Mvg, Eva
- Zoals beschreven in stap 1, maar ipv 2 na R duwt u 22. Mvg, Eva
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”