Harddisk verplaatsen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Mijn oude Windows XP PC (Medion) loopt op zijn einde, en ik ben van plan om die te slopen.
PC is zeer traag geworden, en wsl niet de moeite om er een nieuwe Windows op te zetten

Ik heb nog een recentere PC (Acer) met Windows 7.
Er is nog ruimte voor een 2de harde schijf, en ook voeding en SATA aansluiting voorhanden.

Kan ik gewoon de harde schijf uit de oude PC halen en in de nieuwe monteren?
Op die manier heb ik alle data terug.

Moet ik op iets letten? Jumpers?
Zal ik nog aan ale data kunnen die met XP geschreven werden?

De schijf had 2 parities (C en D). In de nieuwe PC wordt dit dus E en F?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Met S-ATA-schijven hebt ge geen master/slave-jumpers meer, dus ja: gewoon aansluiten en de kans is groot dat je die partities als extra driveletters zal zien op je andere pc. Het enige wat mogelijk voor ellende kan zorgen zijn permissies op bestanden. Ik denk dat dat enkel een issue kan zijn mocht je XP Professional gebruikt hebben, in XP Home edition kan je geen permissies instellen. In het slechtste geval kan je ownership overnemen, maar je zou inderdaad aan alle bestanden moeten kunnen. Let wel: je gaat bijvoorbeeld niet een applicatie van op die schijf kunnen opstarten, die installatie zal niet meer kloppen (een uitzondering daar gelaten).
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Met SATA wordt er niet meer zo zeer met jumpers gewerkt. Dit was vroeger voor IDE Master en Slave te bepalen. Zou dus gewoon Plug & Play moeten zijn (in sommige gevallen zelfs hot-swappable terwijl je systeem aanstaat, maar lang niet altijd. Geloof dat je bios dit moet ondersteunen.)

De 2 partities krijgen automatisch nieuwe schijfletters toegewezen, de eerstvolgende vrije letters meestal. Je zou probleemloos alle data moeten kunnen lezen.

Wat misschien ook nog een optie voor jou is, is het volgende: http://www.alternate.be/Sharkoon/SATA-Q ... ent=search

Hiermee kan je de schijf gewoon als externe harde schijf gebruiken, en zelfs wisselen indien je er nog ergens een koopt/krijgt/recupereert. Indien je hem nooit ergens anders plant te gebruiken kan je hem echter beter gewoon inbouwen.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bedankt voor de reacties.
Alles probleemloos verlopen. Zit hier nu te typen vanaf de nieuwe PC.
Ik zie de 3 partities van de oude schijf als F: (BOOT), G: (BACKUP) en H: (RECOVER).
Alle bestanden zijn leesbaar.

De harde schijf van de nieuwe PC zijn C: en D: (DATA)

Nu nog wat maintenance ....
Bedoeling is C: voor Windows en Programma's, en D: voor User Data

Had niet gedacht dat het zo vlot ging gaan :-) .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Yup, is ni meer aan dan dat.
Btw, aaaaarrggghhhh. Hoe vinde gijle die goedkope dingen. Vorig jaar nog ne usb3 dock gekocht voor 55. En da was heus ni zonder rond te neuzen. Ik denk da'k gewoon constant malchance heb hiermee...

foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

ITnetadmin schreef:Yup, is ni meer aan dan dat.
Btw, aaaaarrggghhhh. Hoe vinde gijle die goedkope dingen. Vorig jaar nog ne usb3 dock gekocht voor 55. En da was heus ni zonder rond te neuzen. Ik denk da'k gewoon constant malchance heb hiermee...

Ik kijk meestal eens bij Redcoon.be, Alternate.be, amazon.co.uk, amazon.de, en natuurlijk heel belangrijk de tweakers pricewatch (http://tweakers.net/pricewatch/)

De pricewatch heeft tegenwoordig al een aantal belgische webshops (alsook natuurlijk Nederlandse webshops die aan België leveren.) met accurate verzendingskosten naar België.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Een mogelijk probleem had de opstartvolgorde van de harddisks kunnen zijn. En in het geval van meerdere SATA controller chips hadden sommige SATA poorten uit kunnen staan omdat de controller niet ingeschakeld was. Beide zaken zijn instelbaar in het BIOS.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”