Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... Azie.dhtml
Ook leuk: klik voor de fun eens op het link "kaart" in het artikel om een overzicht te krijgen van de onderzeese kabels die er ondertussen liggen.
Supersnelle onderzeekabel tussen VS en Azië
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Had dit artikel gisteren ook al eens gelezen, en vond onderstaand quote uit de tekst een zeer straf verhaal:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... ktriciteit
1850 Eerste onderzeese telegraafkabel tussen Engeland en Frankrijk.
1858 De eerste trans-Atlantische telegraafkabel wordt gelegd.
straffe kost
Dus in 1864 werden er al kabels gelegd tussen verschillende continenten? Na een bezoek aan wikipedia vond ik dit:Onderzeekabels als communicatiemiddel tussen verschillende continenten worden al meer dan 150 jaar gebruikt, en de manier waarop ze gelegd worden is sinds het begin amper veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... ktriciteit
1850 Eerste onderzeese telegraafkabel tussen Engeland en Frankrijk.
1858 De eerste trans-Atlantische telegraafkabel wordt gelegd.
straffe kost

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En als er eentje breekt is het wachten op rustige zee om 'm te repareren, wat trouwens boven het wateroppervlak gebeurt, de kabel wordt naar boven gehaald, daarom is er ook voldoende overlengte aanwezig. De kabels liggen trouwens niet op de bodem, dat zou ze veel te lang maken. Dat maakt dus ook dat er gevaar is dat een 'grote vis' (een haai bvb) de kabel meergraait en breekt.
Het blijft een interessant domein, die onderzeekabels.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dus die kabels zijn continue onderhevig aan de onderstroom/bovenstroom van het water en gaan dus continue van links naar rechts, van boven naar onder?Joe de Mannen schreef:En als er eentje breekt is het wachten op rustige zee om 'm te repareren, wat trouwens boven het wateroppervlak gebeurt, de kabel wordt naar boven gehaald, daarom is er ook voldoende overlengte aanwezig. De kabels liggen trouwens niet op de bodem, dat zou ze veel te lang maken. Dat maakt dus ook dat er gevaar is dat een 'grote vis' (een haai bvb) de kabel meergraait en breekt.
J.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
https://www.youtube.com/watch?v=XQVzU_YQ3IQ
Het lijkt me toch dat hij vast ligt in de bodem
Deze is ook het bekijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=Q61DHtgFqa0
Het lijkt me toch dat hij vast ligt in de bodem
Deze is ook het bekijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=Q61DHtgFqa0
Laatst gewijzigd door mailracer 14 aug 2014, 00:16, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Op een documentaire (nat geo) eens gezien dat ze die ingraven.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het is maar wat wij op het werk te horen krijgen 
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Sorry datk je moet corrigeren, kdoe da nie graag, maar bij oudere kabels ligen ze wel gewoon op de bodem (net zoals onderzeese hoogspanningskabels), recentere kabels worden (waar mogelijk naturlijk) ingegevragen om ze te beschermen tegen ankers en andere gevaren, ze zijn zeker niet "zwevend" in het water over grote afstanden.Joe de Mannen schreef: De kabels liggen trouwens niet op de bodem, dat zou ze veel te lang maken. Dat maakt dus ook dat er gevaar is dat een 'grote vis' (een haai bvb) de kabel meergraait en breekt.
Bij defecten, worden ze inderaad opgevist, en de fiberlaswerken gebeueren inderdaad boven water, waarna de kabel zal geresealed worden, en terug afgezonken.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Zijn die laspunten die gigantische moffen (of wat is dat) die ik in die filmpjes zag?
En hoe komen die kabels aan land? Gewoon over een strand in het zand lijkt me nogal risicovol
En hoe komen die kabels aan land? Gewoon over een strand in het zand lijkt me nogal risicovol

- krisken
- userbase crew
Uiteraard aan het strand. Nooit gemerkt dat er tijdens de zomermaanden meer problemen zijn met de transatlantische verbindingen? Oorzaak : kinderen die in het zand spelen met hun emmertjes en schopjes. Ze moesten het verbieden!!! 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Je hebt een aantal onderzeese dingen...
-aftakkingen waar kabels splitsen (vreemd genoeg...) (en vreemd genoeg, volgens een aantal overleveringen/artikels zijn er op een aantal oudere transatlantische kabels aftap/afluisterpunten voorzien voor us militairy, hoe kan het ook anders )
-versterkers (vooral op oudere telefonie en telegraafkabels als ik me niet vergis, en niet/minder op recente opticals
-herstelpunten
En ja er zijn er die gewoon op het strand aan land komen, al-dan-niet begraven onder een paar meter zand, of gewoon zichtbaar (dat laatste is afaik wel zeldzaam), er komen er zelfs in belgie een aantal aan land hoor, bv de kabels van de thorntonbank, komen in belgie aan land.
Soit, dit alles zo 123 uit het hoofd, dus dont shoot me als er ergens een foutje inzit... tzit ver weg soms
lol@krisken
-aftakkingen waar kabels splitsen (vreemd genoeg...) (en vreemd genoeg, volgens een aantal overleveringen/artikels zijn er op een aantal oudere transatlantische kabels aftap/afluisterpunten voorzien voor us militairy, hoe kan het ook anders )
-versterkers (vooral op oudere telefonie en telegraafkabels als ik me niet vergis, en niet/minder op recente opticals
-herstelpunten
En ja er zijn er die gewoon op het strand aan land komen, al-dan-niet begraven onder een paar meter zand, of gewoon zichtbaar (dat laatste is afaik wel zeldzaam), er komen er zelfs in belgie een aantal aan land hoor, bv de kabels van de thorntonbank, komen in belgie aan land.
Soit, dit alles zo 123 uit het hoofd, dus dont shoot me als er ergens een foutje inzit... tzit ver weg soms

lol@krisken

© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- krisken
- userbase crew
Het internet is een wereldwijd netwerk, waardoor er ook een verbinding tussen het netwerk in ons land en de rest van de wereld moet zijn, toch? De belangrijkste manier waarop landen via internet met elkaar verbonden zijn, is langs onderzeese kabels. Aan onze kust arriveren er drie: in Koksijde, Oostende en Knokke. De belangrijkste van de drie is de SEA-ME-WE 3-kabel, die rond West-Europa loopt, doorheen de Middellandse Zee, en vervolgens door de golf van Aden naar Zuid-Azië en Australië. Die kabel komt aan in Oostende. De twee andere, de Tangerine (Koksijde) en de Concerto 1 (Knokke), verbinden ons land uitsluitend met Groot-Brittannië.
Telefonie = EDPnet + OVH
- mailracer
- Elite Poster
meon schreef:Zijn die laspunten die gigantische moffen (of wat is dat) die ik in die filmpjes zag?
Die moffen zijn repeaters die rond de 400km het signaal moeten herstellen (voor fiber). Die kabels komen meestal aan land waar er geen risico is op beschadiging.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
- mailracer
- Elite Poster
In glasvezel die men bij ons gebruikt is een visolie in verwerkt die het aantrekkelijk maakt voor knaagdieren. Vooral de pigtails hebben er last van. De onderzeese kabels blijkbaar van haaien.