T38
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 2 keer
Heb het zelf uitgetest (ter lering en vermaak):
Zo te zien werkt het prima:
Heb met software die alleen T38 spreekt een aantal faxen verstuurd naar verschillende faxnummers via een normaal SIP-account.
Alle faxen kwamen goed aan.
Daarna over hetzelfde SIP-account met een G.711-audio faxprogramma dezelfde faxen verstuurd over hetzelfde SIP-account.
Nu zaten er storingen (strepen) in de faxen.
Een apart T38 sip account is zo te zien alleen nodig voor mensen die fax2email willen gebruiken.
Wordt er een fax naar het nummer gestuurd dat gekoppeld is aan het T38-account dan krijg je die als PDF via e-mail binnen.
Dit account is dus niet nodig als je zelf faxen via T38 wilt versturen.
(Merkwaardig is wel dat je je aan de opgegeven sip-server t380.weepee.org [91.208.12.59] niet kunt aanmelden, wel aan een andere sip server)
Zo te zien werkt het prima:
Heb met software die alleen T38 spreekt een aantal faxen verstuurd naar verschillende faxnummers via een normaal SIP-account.
Alle faxen kwamen goed aan.
Daarna over hetzelfde SIP-account met een G.711-audio faxprogramma dezelfde faxen verstuurd over hetzelfde SIP-account.
Nu zaten er storingen (strepen) in de faxen.
Een apart T38 sip account is zo te zien alleen nodig voor mensen die fax2email willen gebruiken.
Wordt er een fax naar het nummer gestuurd dat gekoppeld is aan het T38-account dan krijg je die als PDF via e-mail binnen.
Dit account is dus niet nodig als je zelf faxen via T38 wilt versturen.
(Merkwaardig is wel dat je je aan de opgegeven sip-server t380.weepee.org [91.208.12.59] niet kunt aanmelden, wel aan een andere sip server)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Dat is verkeerd. T38 is een protocol om faxen te transporteren over een VoIP netwerk.EasyDone schreef:Een apart T38 sip account is zo te zien alleen nodig voor mensen die fax2email willen gebruiken.
De fax2mail heeft geen T38 nodig: de fax terminal (bij WeePee) ontvangt de binnenkomende fax, en stuurt die per e-mail als PDF. Hier komt dus geen VoIP aan te pas, en dus ook geen T38.
Mensen die een fax2email willen gebruiken, moeten gewoon een " fax2email" account openen, en hieraan een inkomend telefoonnumer nummer koppelen (nieuw nummer kopen, of een bestaand nummer porteren)
Dat kan dus alleen als de SIP server ook T38 ondersteunt ... De meeste SIP servers ondersteunen dit blijkbaar, en gaan dat automatisch herkennen.EasyDone schreef:Heb met software die alleen T38 spreekt een aantal faxen verstuurd naar verschillende faxnummers via een normaal SIP-account. Alle faxen kwamen goed aan.
Volgens mij heeft WeePee zijn aparte T38 server uit gebruik genomen, een "T38 account" heb je dus inderdaad overbodig.EasyDone schreef:Dit account is dus niet nodig als je zelf faxen via T38 wilt versturen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 2 keer
Ik had niet gezien dat er ook een fax2email account aangemaakt kan worden (had ook niet gekeken).philippe_d schreef:Dat is verkeerd. T38 is een protocol om faxen te transporteren over een VoIP netwerk.EasyDone schreef:Een apart T38 sip account is zo te zien alleen nodig voor mensen die fax2email willen gebruiken.
De fax2mail heeft geen T38 nodig: de fax terminal (bij WeePee) ontvangt de binnenkomende fax, en stuurt die per e-mail als PDF. Hier komt dus geen VoIP aan te pas, en dus ook geen T38.
Mensen die een fax2email willen gebruiken, moeten gewoon een " fax2email" account openen, en hieraan een inkomend telefoonnumer nummer koppelen (nieuw nummer kopen, of een bestaand nummer porteren)
Ik gaf mijn eigen ervaring weer:
Had een T38 account aangemaakt en dat bleek een fax2email account te zijn (binnekomende faxen werden als pdf naar mij verstuurd).
En inderdaad T38 is een protocol, maar ik had het niet over het protocol maar het T38 account van WeePee.
Mijn ervaring is dat de meeste SIP-servers T38 niet of niet goed ondersteunen (bv de betamax klonen ondersteunen het niet).philippe_d schreef:Dat kan dus alleen als de SIP server ook T38 ondersteunt ... De meeste SIP servers ondersteunen dit blijkbaar, en gaan dat automatisch herkennen.EasyDone schreef:Heb met software die alleen T38 spreekt een aantal faxen verstuurd naar verschillende faxnummers via een normaal SIP-account. Alle faxen kwamen goed aan.
Ik was daarom verbaasd dat Weepee dat wel deed.
Graag laat ik mij beleren over welke bedrijven T38 (out- en inbound) goed ondersteunen.
philippe_d schreef:Volgens mij heeft WeePee zijn aparte T38 server uit gebruik genomen, een "T38 account" heb je dus inderdaad overbodig.EasyDone schreef:Dit account is dus niet nodig als je zelf faxen via T38 wilt versturen.