nieuwe laptop kopen... welk merk?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb in het verleden al verschillende laptops gehad en mijn ervaring is:

Acer= slechte service en veel problemen gehad...
Compaq= veel problemen gehad...

nu ben ik aan het twijfelen tussen....

asus
Toshiba
Dell...

welk is jullie voorkeur?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Asus is een aanrader.
Sony Vaio Pro zijn ook prachtlaptops (de rest van Sony is meh)
BTO is zeker ook niet slecht.
HP hebben enkel goeie pro-grade laptops. Consumer is crap...

Dell is nooit goed geweest. Altijd wel 1 gigantisch nadeel bij 1 vd componenten.
Toshiba was zeker niet slecht, maar het was ook een tijdje geleden dat ik ervaring mee had.
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Je kan ook eens kijken naar Lenovo, de Thinkpad reeks (vroeger van IBM) is ondertussen al legendarisch qua betrouwbaarheid en bouwkwaliteit.

Ik denk dat ze tegenwoordig ook wel mindere modellen hebben in de thinkpad reeksen (de Thinkpad E reeks denk ik.)

Desondanks hebben we een tijdje terug een Thinkpad E 540 gekocht, op het scherm na (kleuren zijn niet zo geweldig) is deze zeer goed.
Afbeelding
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

^^

Lenovo, meerbepaald de Thinkpad Edge-reeks heeft veel know-how maar ook veel kleine kwaaltjes waar weinig gehoord naar is (en dus ook geen snelle oplossingen voor komen).
Mijn E530 had zo een paar kleine kwaaltjes die tot op heden nog steeds niet opgelost zijn. Voor het overige wel heel tevreden. Wil je Lenovo kopen, dan raad ik de duurdere series aan.

Hierop kan je je alvast baseren: http://www.notebookreview.com/notebookreview/

Uit jouw opsomming zou ik voor Asus opteren: de iets duurdere modellen hebben een alu behuizing en redelijk wat bang-for-the-buck. Maar zoals aangehaald, elk model kent zijn kwaaltjes. Sommige zijn met een firmware update weg te werken, andere zijn meer structureel van aard. Selecteer je laptop op basis van specificaties en ga dan lezen wat anderen ervan vinden of wat hun ervaringen zijn tot nog toe.
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb een asus en ben zeer tevreden.
Een minpunt bij mij is hier een blinkend beeldscherm.
Als ik met de laptop buiten zit zie ik het scherm amper.
Voor de rest prachtige laptop
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Lenovo bij je lijstje toevoegen en je hebt de belangrijkste. kijk ook naar he gewicht. rond de 2 kg max nastreven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik vind BTO echt wel goed voor zijn geld, zal ook men volgende worden.
Heb zelf een acer die 6 jaar wordt in oktober, op die 6 jaar alleen notebooklader stuk gegaan.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ik weet niet exact wat je zoekt van performance, maar al eens gekeken naar een basis MacBook air (13inch)?
Kost wel 930 euro, maar is een heel degelijke all-round laptop. Snelle SSD, goeie wifi, goeie graphics, epic battery life, goed (verlicht!) toetsenbord, heel goed trackpad, vrij licht,...
Puur op specs niet de meest snelle laptop, maar zit voor de rest wel goed ineen.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

MSI is ook een aanrader vind ik,
goede grafische kaarten, geheugen kan veelal uitgebreid worden, 'k ben geen gamer, maar wil af en toe wel eens een bewerking doen van foto's zonder dat "het spel hapert " :-)
'k heb er ene gekozen met mat scherm, kan probleemloos (voor m'n hobby) buiten zitten in felle zon en de weergave van een videocamera zien zonder behoefte aan een parasol of kartonnen doos of zoiets om het scherm te kunnen zien..
ondertussen al msata opstart ssd en data hdd geinstalleerd , werkt zeer goed ! goede ondersteuning ook voor updates en zo op MSI website.
qua prijs,( iets) hoger dan standaard acer of compaq (die trouwens jouw voorkeur niet genieten hé)

veel succes in de zoektocht !
groeten,
B.
Nr10
Pro Member
Pro Member

AndRo555 schreef:Ik weet niet exact wat je zoekt van performance, maar al eens gekeken naar een basis MacBook air (13inch)?
Kost wel 930 euro, maar is een heel degelijke all-round laptop. Snelle SSD, goeie wifi, goeie graphics, epic battery life, goed (verlicht!) toetsenbord, heel goed trackpad, vrij licht,...
Puur op specs niet de meest snelle laptop, maar zit voor de rest wel goed ineen.
Akkoord, maar wel een draak van een TN-scherm en een gedateerde resolutie/aspectverhouding. Hier moet, voor die prijs, echt een IPS-paneel in.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Zeer tevreden geweest over de Sony Vaio Z reeksen (ik denk nu de Pro), echter recent naar Lenovo overgeschakeld, zeer tevreden over!

Ik heb nu een Lenovo Yoga 2 Pro, 13" 3200x1800! touchscreen, i7, 8gb ram, 256gb ssd en dat alles weegt minder dan 1,4kg. Batterijtijd is rond de 4 a 6h. Kan ook als oversized tablet gebruikt worden, wat wel leuk is tijdens presentaties.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Asus is prijs-kwaliteit moeilijk te kloppen-
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Nr10 schreef:
AndRo555 schreef:Ik weet niet exact wat je zoekt van performance, maar al eens gekeken naar een basis MacBook air (13inch)?
Akkoord, maar wel een draak van een TN-scherm en een gedateerde resolutie/aspectverhouding. Hier moet, voor die prijs, echt een IPS-paneel in.
Het is een TN paneel, akkoord. Maar wel een heel goed, vind ik (beter dan menig doorsnee laptop TN paneel).
Gedateerde aspectverhouding zou ik nu niet direct zeggen. 16:10 is vrij ideaal voor een laptop. Ok je hebt zwarte balken als je video bekijkt, maar voor de rest heb je wel net dat stuk meer bruikbare verticale ruimte en resolutie. Voor programmeren, doorsnee werk eigenlijk ideaal.
1440x900 is misschien niet meer zo heel veel tegenwoordig, maar zeker nog werkbaar.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

proz schreef:Asus is prijs-kwaliteit moeilijk te kloppen-
Maar ik ken ondertussen al een aantal mensen die problemen hebben gehad bij support (herstelling onder garantie)
Mijn voorkeur gaat uit naar Dell

http://tweakers.net/reviews/3636/laptop ... -2014.html 8)
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die asus die tweakers bespreekt wou ik ook kopen maar heeft vind ik 1 nadeel.. ik zie nergens een msata of m2 slot om extra SSD te plaatsen. 2.5" schijf moet er dus uit en dan ben je aangewezen op externe HDD voor veel opslag.

ipv die asus een BTO15CL54 gekocht met gelijkaardige specificaties en net iets goedkoper (geen besturingsysteem bijgekocht) en die kwam met een defect in het IPS scherm. Is wel netjes vervangen in garantie maar het heeft mijn vertrouwen in de behuizing toch geen goed gedaan. Voor de rest wel een goede laptop alleen had ik beter nog wat gewacht.. nu staat hij met een GTX850M voor ong dezelfde prijs als mijn GT750M

Gebruik lenovo puur voor het werk en kan enkel zeggen dat die inderdaad wel tegen een stootje kunnen en een degelijk toetsenbord hebben.

Ook een HP elitebook workstation die ik veel minder gebruik (en stevig aan de prijs is volgens internet) en hoewel die uit stevige materialen bestaat vraag ik me af of die ook zo 'zwaar' moeten zijn.En het gevoel dat de assemblage en ontwerp top is heb ik ook niet. Moest de eerste dag al terug omdat de ethernetpoort niet werkte (enkel als de RJ45 stekker door iemand op een bepaalde manier in de poort werd geduwd en vastgehouden werkte dat soms, en ja met veel kabels geprobeerd en dat was hetzelfde).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ldw
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Zoek niet naar een goed merk, dat bestaat niet meer. Neem gewoon een professioneel/zakelijk model in plaats van een 'gewoon' of consumer model en je zal je veel miserie besparen..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Dima_2005 schreef:Sony Vaio Pro zijn ook prachtlaptops (de rest van Sony is meh)
Liber! schreef:Zeer tevreden geweest over de Sony Vaio Z reeksen (ik denk nu de Pro)
Hier ook alleen Vaio's gehad. Maar nu zou ik die zeker niet meer kopen. Sony heeft Vaio van de hand gedaan, en de nieuwe eigenaar was niet van plan om deze nog in Europa te verkopen. Dus als je nu nog een Vaio te koop ziet is het gegarandeerd overschot en is het maar de vraag hoe de support ervoor zal zijn. Zie: http://tweakers.net/nieuws/94118/vaio-v ... c-tak.html .
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Ik heb mijn SVP13 een jaar geleden gekocht en in Juni deze ingeleverd voor garantie. Ondersteuning was beter dan ervoor met Sony....
Dus de ondersteuning blijft nog zeker. Meer nog: ze doen minder lastig tov vroeger...

En met huidige outlet "overschotten", zijn de prijzen echt heel mooi voor goeie laptopjes. Het is wel laatste kans, dat wel..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Ok, goed om toch al 1st hand te horen dat de service er zeker niet op achteruit gegaan is. Heb lang zitten twijfelen over een SVP13, vooral ook omdat er aanhoudend wifi issues waren. Regelmatig gaf Sony dan promo's met gratis upgrade van geheugen en dergelijke. Dus ik bleef op de uitkijk, tot ineens het nieuws van de verkoop kwam.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Mijn laatste is een Dell XPS 13 en ben daar tevreden over, mijn vorige laptops waren een Compal en ik denk dat dit hetzelfde is als BTO.
Het laatste model wat ik daarvan had was kwalitatief minder, behuizing en scherm.
Nr10
Pro Member
Pro Member

Het wordt misschien tijd dat dommelgebruiker even toelicht welk gebruik hij voor ogen heeft. Anders blijft het bij lukraak opnoemen van leuke modelletjes zonder goed te weten of hij er überhaupt mee gediend is. Is het je zuiver om de garantie en support te doen: opteer dan voor een zakelijk model en neem een bijkomende garrantie van bvb. x-aantal jaar on-site.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Uit beetje ervaring:

Acer = Te veel slechte zaken gehoord over dat merk
Asus = Prijs/Kwaliteit + service is goed
BTO = geen ervaring
Compaq/HP = Niet betrouwbaar; (sommige) laptops worden niet goed gekoeld, Prijs ok, service goed.
Dell = Betrouwbaar, Prijs/Kwaliteit + service goed
Lenevo = Prijs/Kwaliteit goed (service geen idee)
MSI = Goed, prijs ok (service geen idee)
Sony = Duur (service geen idee)
Toshiba = Betrouwbaar (service geen idee)

TIP: Koop een laptop van een merk waarbij je in de toekomst goede service kan verwachten
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Nr10
Pro Member
Pro Member

Valt helaas nooit te voorzien. Wil je echt goede service, dan dien je er een surplus voor neer te tellen.
Degelijke support betaal je!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ldw
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Veel blabla over extra service en support... Als ik een laptop koop, wil ik iets dat jarenlang goed werkt zonder problemen. Die support is goed, maar zou in mijn ogen een noodmiddel moeten zijn dat je slechts in zeer uitzonderlijke gevallen (of nooit) nodig hebt.

Veel merken die vroeger degelijk waren zijn de laatste jaren serieus achteruit gegaan met hun gewone modelletjes. Als je iets stevig wilt dat lange tijd goed draait, kies je beter een zakelijk model.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik stuur meer HP probooks in RMA dan Asus notebooks, geef je geld maar aan een N reeks als je premium wil ipv van een garantiecontract van HP.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”