fritzbox & freevoipdeal: SIP-URI werkt niet meer?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
guidodejongh
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb een fritzbox 7270 met freevoipdeal (uitgaande gesprekken), 3starnet (inkomend) en sipgate.de (inkomend) als providers.

Sinds een aantal weken kan ik niet langer de SIP-URI nummers van freevoipdeal (Dellmont) bellen. Ik heb deze namelijk geregistreerd in het fritzbox telefoonboek en daardoor kan ik dan de SIP-URI rechtstreeks bellen met de "kurtzwahl" functie. En dit gaat niet langer.

Is er iets gebeurd met de settings bij de Fritzbox, sinds de laatste firmware update (heb FRITZ OS 06.05, duitse firmware)? Of laat Freevoipdeal het rechtstreeks bellen van de SIP-URI niet langer toe?

Het gevolg is ook dat mijn inkomende sipgate.de gesprekken (mijn duits telefoonnummer) niet meer kan doorschakelen naar de SIP-URI accounts van het telefoonboek. En dat is erg vervelend....

Heeft er iemand ervaring mee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

- welke fout krijg je in de logfile?
- kan je geen enkele sip-uri meer bereiken, of alleen Freevoipdeal "nummers"?
- welk formaat gebrui je in de sip-uri ([email protected]?)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guidodejongh
Member
Member

Beste Philippe,

Bedankt voor je reactie.

in de log file krijg ik volgende foutmelding:
Internettelefonie mit [email protected] über freevoipdeal.com war nicht erfolgreich. Ursache: (408)

De sip-uri van AVM, die standaard in het "telefonbuch" staat voorgeprogrameerd (i.e. [email protected]), kan ik wel bellen met de "kurtzwahlnummer".

Dus ja, enkel freevoipdeal sip-uri nummers zijn niet meer bereikbaar. een gelijkaardige test met een oude fritzbox ATA geeft hetzelfde resultaat: sip-uri van freevoipdeal niet berijkbaar.

Het heeft 5 jaar lang perfect gewerkt de betamax/dellmont sip-uri's), maar niet meer sinds een paar weken. En ik weet het echt niet meer, vandaar even mijn oproep op het forum.

ik heb enkel deze 2 sip-uri's (.e. AVM en Freevoipdeal) waarmee ik kan testen

MvG,
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

guidodejongh schreef: in de log file krijg ik volgende foutmelding:
Internettelefonie mit [email protected] über freevoipdeal.com war nicht erfolgreich. Ursache: (408),
Al eens geprobeerd met [email protected]?

Als je wat uitleg geeft over wat je wil bereiken, kunnen we je helpen met een alternatieve oplossing...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
guidodejongh
Member
Member

Hallo,

wat ik wil bereiken is eigenlijk éénvoudig: Dagelijks wordt er met Colombia gebeld en de geluidsqualiteit van een "sip-to-sip" gesprek is vele malen beter dan bellen naar een gewoon colombiaans telefoonnummer.

Daarom is de opset/configuratie:
In Colombia heb ik een grandstream ATA 503 geinstalleerd, met een freevoipdeal account (en voor freevoipdeal bestond, was het een juistvoip account). Vanuit colombie belt men naar mijn vaste lijn, met een optimale geluidsqualiteit. Maar omgekeerd is dat niet zo....

In belgie beschik ik over een fritzbox 7270, met in het "telefonbuch" de sip-uri van de freevoipdeal account in colombia. Zo kan ik met de "kurtzwahl" onmiddelijk de freevoipdeal account in colombia opbellen. Bovendien heb ik een 3starsnet nummer, dat rechtsteeks doorschakeld naar de freevoipdeal account, door middel van de "rufumleitung" functie van de fritzbox. Alzo is een "belgisch" nummer rechtstreeks "verbonden" met de freevoipdeal account in colombie en kan ik - wanneer ik niet thuis ben - met een optimale geluidsqualiteit naar colombie bellen.
En zelf gebruik ik ook een freevoipdeal account, voor mijn eigen uitgaande gesprekken.

Omdat de geluidsqualiteit veel beter is wanneer je "sip to sip" belt, is dat mijn uitverkoren belsysteem. Dus, het doel is te blijven bellen met optimale geluidsqualiteit, zowel vanaf thuis als vanaf buiten huis.

Hoe kan ik blijven bellen met een optimale geluidsqualiteit, indien freevoipdeal "sip-to-sip" niet meer ZOU ondersteunen?

Ik hoop dat ik het goed beschreven heb.....?

Bedankt voor je hulp.

P.S. Ja, ik heb steeds met [email protected] formaat gebruikt, ook al geeft de log file "sip" niet weer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

guidodejongh schreef:Hoe kan ik blijven bellen met een optimale geluidsqualiteit, indien freevoipdeal "sip-to-sip" niet meer ZOU ondersteunen?
Ik zie 2 mogelijke oplossingen

* Indien de Grandstream ATA in Colombia een publiek IPv4 adres heeft, dan kan je de de Freevoipdeal sip-uri toch vervangen door het IP adres van de Grandstream?
* Indien dit een dynamisch IP is, zal je op deze internet aansluiting een dyndns client moeten draaien (tenzij de Grandstream ATA dit aan boord heeft).
* Indien de Grandstream ATA in Colombia een privaat adres heeft (NAT), wordt het iets ingewikkelder, je zal moeten weten op welke poort hij uitbelt (dus nodige port forwardings of DMZ ...)
Op die manier heb je een identieke oplossing als nu.
  • - De Grandstream in Colombia belt uit via zijn eigen freevoipdeal account.
    - Jij kan Colombia bellen via sip-uri.
    - het belgisch 3*net nummer wordt doorverbonden met Colombia via jouw fritzBox.
Een 2de oplossing zou kunnen zijn om de Grandstream in Colombia direct te laten registeren op jouw fritzBox
* In de FritzBox een nieuw intern nummer aanmaken voor een "IP phone" (vb **620)
* Dit nummer vanuit internet beschikbaar maken (Anmeldung aus dem Internet erlauben).
* De Grandstream ATA in Colombia laten registreren op deze account.
Op die manier is het toestel in Colombia als het ware een intern toestel (**620) op jouw FritzBox.
  • - De Grandstream in Colombia belt uit via de Belgische Fr.itzBox (intern en extern).
    - Jij kan Colombia bellen via het interne nummer (**620)
    - het Belgisch 3*net nummer wordt zo ingesteld dat het belt op intern toestel **620.
guidodejongh
Member
Member

Bedankt voor beide oplossingen.
Ik moet daarmee in de komende weken experimentern - ik ken de IP adressen niet in Colombia en moet "leren" hoe je een intern nummer met de fritzbo moet aanmaken. Zodra ik verder sta, informeer ik je van mijn vooruitgang
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”