Even de situatie schetsen:
Woonkamer:
- Modem: VDSL2 F3464
- Powerline1: Standaard Telenet powerline bakjes (weet niet welk type dat precies is, dacht ook Devolo?), geconnecteerd met een van de TV poorten op modem
- Powerline2: Devolo dLAN 500 duo+, verbonden met LAN poort op modem
- Desktop: Rechtstreeks met modem verbonden
- Decoder: Verbonden via Powerline
- Zonnepanelen: verbonden met een Devolo dLAN 500 duo+
- WRT54GL: ingesteld als access point, verbonden via Devolo dLAN 500 duo+ (Laptops verbinden op deze access point)
Met die Sweex bakjes haalden we op een goed moment misschien 10mbit boven, terwijl er beneden zonder probleem de 30 gehaald werd.
Dan overgeschakeld naar die Devolo dLAN 500 duo+ bakjes, eerst had ik alle 4 de punten aangesloten op dit type (1 aan modem, 1 aan zonnepanelen, 1 aan digitale tv en 1 boven), maar dit gaf problemen aangezien die TV poorten blijkbaar geen IP wouden geven aan mijn laptop (kan ik nog ietwat verstaan). In een geniale ingeving van het moment eens geprobeerd om 2 kabels van modem (1 van LAN , 1 van TV) naar de ene powerline te laten lopen (aangezien er toch 2 aansluitingen op zijn), en dit bleek te werken, tot op het moment dat de desktop pc herstartte en constant zijn IP verloor. (Kan ik ook nog ietwat verstaan, aangezien het er hoogstwaarschijnlijk niet op bedoeld is om die powerlines zo te "misbruiken")
Dan maar voor de Digitale TV de oude Telenet bakjes terug gebruikt, en voor de laptops boven de dLAN 500s, hiermee waren er geen conflicten meer, TV kon bekeken worden, desktop pc had geen problemen, laptops konden ook aan volle snelheid downloaden. Maar blijkbaar als ik aan het downloaden ben boven (Steam games bijvoorbeeld), dan gaat de Digitale TV schokken. (En laat dat nu net even een probleem geweest zijn tijdens het WK en een voetballiefhebber als schoonpa..)
Ik vermoed dus dat die krachtigere dLAN 500s de "lijn volpompen", waardoor er niet genoeg bandbreedte meer overblijft voor de digitale TV, en er zo dus interferentie optreed.
Heeft iemand een idee hoe ik 1) de volle snelheid kan halen boven in de zolderkamer en 2) geen storing meer veroorzaak beneden op de digitale TV?
Nee een kabel rechtstreeks van modem naar zolderkamer of van modem naar TV is geen optie.