geen Sonos draadloze hifi na installatie Whoppa telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
hans67
Starter
Starter

Beste Forumleden,

Ik heb lang getwijfeld om Telenet digitale TV in huis te halen uit vrees voor netwerkproblemen. (gelezen op diverse fora)
Mijn installatie Sonos (draadloos muzieksysteem) werkte feilloos samen met mijn Time Capsule (mac) die dienst deed als draadloze Router en ook als backup.
Ik had voordien een oudere modem van Telenet (enkel modem, geen router dus) Dit alles werkte goed.
en dan...kwam Telenet Whoppa installeren : een draadloze router van Telenet was nodig en twee powerLAN om digitale TV op te starten. Mijn TC gaf onmiddellijk aan dat er een wijziging diende te gebeuren en de technicus zette hem in bridge modus. Geen probleem voor internet en TV maar wel voor mijn SONOS SYSTEEM.
Deze zoekt nl. IP adressen bij een router die via DHCP IPadressen uitdeelt...(dit deed mijn TC tot voor kort)..

poging om draadloze component van de telenet modem uit te schakelen bracht geen soelaas. De routerfunctie is niet uit te schakelen waardoor bij een poging mijn TCrouter terug op DHCP en NAS te zetten faalt : geen dubbel NASgebruik , is de boodschap. Bij telenet sturen ze hun kat : ze weten niets van instellingen bij routers van derden en een technicus opnieuw sturen zou me 85 euro kosten...en wat nu..ik vrees dat hier geen oplossing voor is. Iemand ervaring met het afstemmen van SONOS of andere gelijkaardige systemen en die router van Telenet. Momenteel veel zin om mijn oude modem terug te vragen en te bedanken voor digi TV
:-(
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Mijn eerste idee om eens te proberen (heb dit probleem ook gehad) verander je ip range van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1. Het kan zijn dat je sonos nog op 1.1 range staat :)
Provider: Mobile Vikings Fiber 1000/500
Modem/Router: Unifi Cloud Gateway Max PPOE
Switch: UniFi 24p + 24p POE 150W
Wifi: Unifi AP Wifi 6
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Mac Mini - M1
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Dit zou gewoon moeten werken. In plaats van je TC is het nu de Telenet router die via DHCP de IP adressen uitdeelt. Log eens op Mijn Telenet om daar te kijken welke clients je Telenet router ziet. Ik ken niets van die TC af, en je geeft ook niet echt veel info over hoe die in je netwerk hangt, maar ik vermoed dat er daar ergens iets verkeerd geconfigureerd is.

@ikhlaske: TS gaf al aan dat Sonos DHCP gebruikt, dus je hoeft daar zelf helemaal geen ranges in te geven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Sonos werkt perfect achter een Telenet Homegateway.
Waarschijnlijk is er toch iets niet correct ingesteld in je TC bridge mode?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Ik vrees dat in de Sonos de gateway of DNS op het ip van de TC gezet zijn. En vermits die niet meer de lakens uitdeelt...

Zoek dus even uit wat je kan instellen op de Sonos: DNS of gateway, of beide en zet die op het ip van de Telenet router.
hans67
Starter
Starter

Een dagje later lijkt Sonos terug aan de praat. Ik heb in mijn telenet bij het DMZ adres het IP-adres van mijn Time Capsule ingevoerd. Daarna heb ik alle Sonos componenten uit de stopcontacten gehaald. gisteren haalde dit nog niets uit maar vandaag leek alles te werken. Vermoed dat de Servers van Telenet pas de veranderingen 's nachts doorvoeren...Thx voor de tips..toch moeilijk te achterhalen waar je precies een wijziging kon doorvoeren omdat ik en ook telenet helpdesk niet konden achterhalen of hun draadloze router voldoende ip adressen kon uitdelen.

ik ben voorlopig voorzichtig positief en hoop dat het binnen enkele dagen ook nog werkt :)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Wat bedoel je met 'voldoende IP adressen'?
Als je het aantal IP adressen uit de DHCP range bedoelt, dan kom je toch aan 155 IP adress. Dat moet toch voldoende zijn voor bij jouw thuis.
Vaste IP adressen kan je kiezen van 1 tot 99.
De DHCP range begint vanaf 100.

Was dat het antwoord?

Je staat er weigerachtig tegenover, en helaas is de oorzaak te vinden bij de verhalen die je leest over de HGW van Telenet. Velen spuien hun gal (deels) onterecht over de HGW modem.
Het ding werkt prima. Zeker voor uw toepassingen met Sonos. Dat zijn echt geen wereldschokkende technische apparaten.
De oorzaak van uw probleem is waarschijnlijk de verkeerde configuratie van uw router (Airport) en/of router van Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:De oorzaak van uw probleem is waarschijnlijk de verkeerde configuratie van uw router (Airport) en/of router van Telenet.
Ik zie niet in wat je aan een TN HGW verkeerd zou kunnen configureren zodat dit niet werkt ?

Ik zie trouwens ook niet in waarom de TC in de DMZ zou moeten staan... dit is niet nodig voor de Sonos.
Sylvester schreef:Velen spuien hun gal (deels) onterecht over de HGW modem.
Inderdaad... het probleem is meestal PEBKAC !
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Nee , misschien niet, maar wel de combinatie van de twee (HGW en airport)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Nee , misschien niet, maar wel de combinatie van de twee (HGW en airport)
Tja... als je plots twee toestellen met dezelfde functionaliteit (oa. DHCP) in je netwerk zet dan is dit op zich niet de schuld van de HGW... maar wel van de persoon die dit doet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Ik zie niet in wat je aan een TN HGW verkeerd zou kunnen configureren zodat dit niet werkt ?
Da's net het probleem, de TN HGW is te beperkt configureerbaar en bijgevolg niet compatibel met het thuisnetwerk dat de klant wil.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat is een stelling die je geval per geval moet evalueren... in dit geval is het een kwestie van de TC anders te configureren (moest dat niet mogelijk zijn dan zou je evenzeer kunnen argumenteren dat die te beperkt is).

Maar ik ontken niet dat het fijner zou zijn dat je de DHCP service op de HGW kon uitschakelen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”