Ik heb onlangs mijn oude Lenovo Thinkpad X301 cadeau gegeven aan iemand die het financieel eerder moeilijk heeft. Hij is er enorm blij mee maar de brave man schrijft zowat 90 % van zijn texten in het Frans en dat ding heeft van huize uit een QWERTY. Ik heb daarom een QWERTY international driver geinstalleerd maar voor iemand die al 50 jaar met AZERTY werkt is dat blijkbaar toch een handicap. Heb hem vandaag bezig gezien en inderdaad voor iemand die redelijk goed kan typen alsnog maar een halve oplossing.
Ik zoek daarom (liefst tweedehands) een AZERTY keyboard voor deze laptop. Eventueel te ruilen voor de huidige QWERTY.
Je weet maar nooit he....
Bob
THINKPAD X301
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 33 keer
Dank u voor de suggestie. Was ook mijn eerste gedacht maar helaas klopt dat niet.Goztow schreef:Je kan het in Windows op azerty zetten en gewoon de juiste lettertjes plakken op de toetsen.

Ook de goedkope (chinese) soft plastic keyboard overlay's werken niet. Het AZERTY keyboard heeft mechanisch een andere layout. (ENTER, SHIFT en TAB toetsen)
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Dat ze Enter, Shift, Tab, enz. op een andere plek zetten dan normaal heeft niets Azerty of Qwerty an sich te maken, maar eerder met de manier waarop laptopfabrikanten graag denken dat het een goed idee is om zo'n shuffle bij elk nieuw model nog maar eens te doen (zodat de gebruikers hun kluts goed kwijt zijn).
Ofwel zoeken dus naar een origineel Lenovo keyboard om het te vervangen in de laptop zelf.
Ofwel koop je een extern Azerty-keyboard, indien de laptop een vrij statische plaats heeft. Dat lijkt me dan nog de meeste voor de hand liggende oplossing.
Ofwel zoeken dus naar een origineel Lenovo keyboard om het te vervangen in de laptop zelf.
Ofwel koop je een extern Azerty-keyboard, indien de laptop een vrij statische plaats heeft. Dat lijkt me dan nog de meeste voor de hand liggende oplossing.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Die letter shifting gebeurt inderdaad in bepaalde landen, dat zie je ook op full size keyboards.
Een kleinere enter, een key (die waar op be azerty <> op staat) van plaats veranderd en een grotere linkershift.
Als hij de laptop vooral als desktop unit gebruikt, is het mss het overwegen waard om gewoon een usb keyboard eraan te hangen.
[
Post made via mobile device ]
Een kleinere enter, een key (die waar op be azerty <> op staat) van plaats veranderd en een grotere linkershift.
Als hij de laptop vooral als desktop unit gebruikt, is het mss het overwegen waard om gewoon een usb keyboard eraan te hangen.
[

-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
- Bedankt: 98 keer
Als je het eens met stickers wil proberen, kan je op DX kijken: http://www.dx.com/s/keyboard+stickers
Vraagt meestal wel enkele weken om tot hier te geraken.
Vraagt meestal wel enkele weken om tot hier te geraken.
-
- Pro Member
Bedankt voor die link. Zie niet direct iets voor AZERTY maar zal eens wat beter gaan zoeken.Liber! schreef:Als je het eens met stickers wil proberen, kan je op DX kijken: http://www.dx.com/s/keyboard+stickers
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Oppassen dat je Belgische, en geen Franse azerty koopt he.
(op de BE staat bv de @ bij toets 2, op de FR bij toets 0)
[
Post made via mobile device ]
(op de BE staat bv de @ bij toets 2, op de FR bij toets 0)
[

- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Net opgezocht, een nieuw voor in te bouwen kost al 99 euro blijkbaar. Dan is een compact usb toetsenbordje de beste oplossing denk ik.
Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
-
- Pro Member
Inderdaad. Tegen dat je het thuis hebt waarschijnlijk boven de 100 €.MClaeys schreef:Net opgezocht, een nieuw voor in te bouwen kost al 99 euro blijkbaar.
Na de tip over de stickers herinnerde ik mij dat hier in huis nog een LEITZ Xyron laminator moest liggen en die vond ik terug in de kelder.http://discountoffice.nl/p/leitz-lamine ... tation-a4/
Een passende afbeelding van een Belgisch Keyboard was snel gevonden en na wat Photoshoppen perfect aangepast aan kleur en afmeting voor de X301 laptop.
Na printen,lamineren en knippen heb ik nu een volledige reeks zelfklevende stickers om dat QWERTY keyboard om te toveren in een AZERTY. (Heb er trouwens maar enkele nodig.)
Dan even Windows drivers aanpassen en klaar.
Een apart USB keyboard was mogelijk nog een iets betere oplossing geweest ware het niet dat de laptop veelvuldig buitenshuis in gebruik is.
Allemaal bedankt voor de tips.