Afwijkend voltage/ampèrage bij opladen via USB : gevolgen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb een smartphone en een tablet waarvan de lader telkens bestaat uit 2 delen: een losse USB-kabel + een netstekker waarin ook de adapter zit.
De USB-kabel kan in en uit de netstekker worden geplugd.

De lader van de smartphone heeft een uitgang van 5 V - 2 A.
De lader van de tablet heeft een uitgang van 5,2 V - 1,35 A.

Ik heb vooraan mijn PC een USB-poort met een uitgang van 5 V - 2,4 A.

Aangezien de waarden voor spanning en stroomsterkte niet volledig overeenstemmen: kan ik zomaar mijn mobiele toestellen opladen via de USB-poort?
Laatst gewijzigd door TiTanium 19 jun 2014, 21:34, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood voorbehouden UBCrew!
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Voor zover ik weet wel: die amèrage is het maximum dat die uitgang kan leveren, het is het andere toestel dat zal 'binnentrekken' wat het nodig heeft tot het max van de charging port...
Een tablet die 2A nodig heeft zal op een 1,3A kunnen opladen, maar bijvoorbeeld niet terwijl het scherm ingeschakeld staat, en dan ook trager dan mocht deze aan een 2,1A-lader hangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In princiepe moet je lader meer ampere kunnen leveren dan dat je toestel nodig heeft. Indien je tablet, laptop, GSM, ... meer gaat vragen zal deze ofwel niet correct werken of anders je lader stuk doen (net zoals een electrisch vuur op een gewoon stopcontact de zekering zal doen springen).

Het voltage moet min of meer hetzelfde zijn... in je tablet, laptop, GSM, ... zit namelijk een stabilasator in al heeft die ook maar een beperkt bereik (bv. 4 tot 6V zal geen probleem zijn, stuur je er 6.5V in dan ga je brokken hebben). Vergelijk dit een beetje met 220V ... op de meestel toestellen zie je ook staan dat ze tevreden zijn met 200 a 240V omdat er op je net nooit exact 220V zit.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Alles wat usb is kan je onderling verwisselen. Ook als de adapter er laag ampère waarde heeft zal die niet stuk gaan. Het device regelt de lading van de batterij trouwens en hoe minder ampère de adapter kan geven, hoe langer het duurt. Voor een lithium batterij is de maximum spanning 4,2 volt wanneer deze 100 percent opgeladen is.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

De specificaties voor USB zijn :
5v +/- 0,25v voor alles onder USB 3.0 (dus 4,75 tot 5,25)
5V +0,25 en -0,55 voor USB 3.0

Dit stamt een beetje uit de tijd van de TTL schakelingen. Die IC's hadden een specifieke spanning nodig van 5v +/- 0,25v.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Voor USB 1.1 waren er specs die gevolgd werden. Bij USB 2 zijn die aangepast. Alle vereisten voor stroom en communicatie over stroomverbruik waren plots niet meer verplicht. Bij USB 3 hebben ze die helemaal weg gegooid.

Alle 5V "laders" zullen functioneren, maar die met een kleinere stroom zullen langer nodig hebben om de batterij volledig te laden en er is kans dat de batterij niet volledig vol zal zijn.

Alleen zijn er een pak laders die ronduit gevaarlijk zijn. Niet alleen voor 't toestel, maar ook voor de gebruiker.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ook niet vergeten dat je verliezen hebt over die dunne kabeltjes, zo kan je laadtijd wel wat verschillen naargelang welk kabeltje gebruikt.
Sommige fabrikanten gaan liever richting bovengrens om dit maximaal te compenseren en binnen de specificaties te blijven (5 + 0,25) met een stabiele regeling.
anderen gaan dan weer neutraal wat dan weer meer afwijking naar boven toelaat.

Ook niet vergeten dat je toestel standaard maar 0,5 A uit je poort trekt om binnen de specificatie te blijven.
Echter bestaan er fast charge varianten die kenbaar maken aan het toestel "je kan sneller" door de datapinnen met een zekere weerstand met elkaar te verbinden.
Héél goedkoop om een netadapter te maken zonder controller zo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

mijn tablet (Asus tranformer) heeft een 15V usb lader ... ik probeer de lader toch niet uit op andere toestellen hoor .... op 5V laat hij zelfs helemaal niet
Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

petzl schreef:mijn tablet (Asus tranformer) heeft een 15V usb lader ... ik probeer de lader toch niet uit op andere toestellen hoor .... op 5V laat hij zelfs helemaal niet
Lijkt me echt wel gevaarlijk als je per ongeluk met deze lader een andere tablet of gsm gaat opladen. Je verwacht namelijk toch dat elke usb lader 5V geeft. Als ik iemand anders zijn USB lader gebruikt kijk ik nooit naar de spanning die erop staat (misschien beter in de toekomst dan wel doen).
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

petzl schreef:mijn tablet (Asus tranformer) heeft een 15V usb lader ... ik probeer de lader toch niet uit op andere toestellen hoor .... op 5V laat hij zelfs helemaal niet
Op de lader van mijn TF300 staat 5V @2A or 15V @1.2A. De lader werkt dus als gewone USB (5V) maar kan 15V geven als dit gevraagd wordt door het aangesloten apparaat met de correcte kabel. Aangezien de Transformerkant an de kabel een speciale aansluiting heeft en geen gewone (Micro/mini)USB kan 15V gevraagd worden, gebruik je een standaard USB voor een ander toestel dan zal je 5V output krijgen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

oei nog een ammateur :)

ja de vraag is op welke manier word dit gevraagd, bij sommigen is dit kortsluiten van data kabels of via weerstandje ....
sommige andere apperatuur gebruikt dit om aan te geven hoeveel stroom er getrokken kan worden , dus als beide merken de zelfde oplossing kiezen dan zou je wel eens 15V op een 5V apparaat kunnen zetten ....

mvg

ON3PTZ-9 :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”