Een vriendin van mij heeft nog een oude comfortnet XL installatie die zeer slecht is uitgevoerd.
Alle toestellen zijn toen aangekocht geweest en niet gehuurd.
Alles bengelt gewoon in de lucht aan de kabels die het appartement via de bergruimte binnenkomen.
Ze zit nu met een internet probleem sinds het D-Link DWL-G700AP kapot gegaan is.
Ze heeft ook geen digitale tv interactiviteit meer.
Ze had al het oude AP al losgekoppeld en naar de Telenet winkel gegaan en daar vertelde ze haar om een nieuw toestel te kopen van 90 euro.
Ik raadde haar aan om een simpel Wireless access point van Linksys te kopen (linksys ap300n). (€50)
Haar setup is echter oud en slecht uitgevoerd, een van de kabels van de netwerkverdeler (die er maar bengelt) hangt los en is niet meer aangesloten op de zwarte motorola modem.
Er gaat wel een ethernet kabel van de Motorola modem naar de D-link 10/100 switch.
Probleem is: die motorola modem zit zonder stroom. Deze insteken geeft geen oplossing want de controle lampjes blijven maar cyclen en pinken en gaan nooit naar full operation mode.
Er is ook een powerline installatie van de d-link switch naar de powerline en dan naar de digicorder.
Omdat het niet werkt ben ik bij haar langs gegaan om het Linksys AP te installeren:
Ik heb het AP aangesloten op de Dlink switch en het AP kreeg een IP adress: 10.100.1.1 (een intern ip adres dat niet op internet geraakt).
De digirecorder krijgt hetzelfde IP adres.
Het manueel aanpassen van het ip adres van het linksys AP lukt maar geeft ook geen oplossing.
Wat ik niet snap is waar de motorola modem niet meer gebruikt wordt.
Hoe krijgt ze internet binnen? Enkel via de netwerk verdeler (niu)?
Een normale setup zou toch gewoon: modem -> (router)-> switch -> ap
we kunnen zonder problemen verbinden met het AP en krijgen gewoon een 10.100.1.x ip adres.
Ik heb al verschillende mensen moeten helpen maar hier geraak ik niet uit.
Hebben jullie een idee?
Slechte oude installatie - AP kapot en nu issues
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Neem foto's van de installatie en vraag telenet om deze opnieuw te doen. Eventueel met een upgrade van haar pakket naar whop/whoppa en het plaatsen van een AIO modem?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
dat was mijn gedacht inderdaad, ze gaat vandaag terug bellen naar Telenet.
Maar een whop komt blijkbaar te duur voor haar uit.
Een all in one installatie is inderdaad ook veel simpeler.
Maar een whop komt blijkbaar te duur voor haar uit.
Een all in one installatie is inderdaad ook veel simpeler.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Binnen bekabling is jou verantwoordelijkheid... dat de NIU er hangt te bengelen is in princiepe je eigen fout (jij bent namelijk verantwoordelijk om de installatie af te tekenen, dus als die destijds niet goed is gedaan had je dat papier ook niet mogen tekenen en de technieker dus ook niet laten vertrekken).krisken schreef:Neem foto's van de installatie en vraag telenet om deze opnieuw te doen.
Waarom zou deze niet meer gebruikt worden... zonder modem geraak jij niet op internet hoor... als hij dus defect is zal je TN moeten contacteren.dotslasher schreef:Wat ik niet snap is waar de motorola modem niet meer gebruikt wordt.
In princiepe zijn de vervang producten niet duurder dat de oude producten... maar ik ken de specificaties niet van ComfortNet XL (mogelijks moet je dus naar een BasicNet kijken ipv een Whop).dotslasher schreef:Maar een whop komt blijkbaar te duur voor haar uit.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dit is een simpel kabelprobleem. De zwarte motorola is blijkbaar losgekoppeld van de netwerkverdeler en dus ook van het Telenet-netwerk. De modem kan dus onmogelijk een internetsignaal krijgen.dotslasher schreef: een van de kabels van de netwerkverdeler (die er maar bengelt) hangt los en is niet meer aangesloten op de zwarte motorola modem.
Je moet deze coaxkabel gewoon terug op de zwarte motorola modem aansluiten. Vastdraaien met een steeksleutel (10/11) Als de connector loszit vind je hier perfecte montageinstructies voor coaxkabel: http://spautronic.nl/index.php?action=e ... ie&lang=NL
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Wat mij opvalt is dat hij toch een IP krijgt volgens TS.
Zit er nog een router in het netwerk?
Zit er nog een router in het netwerk?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
heb ik ook geprobeerd. Zelfde resultaat. misschien wel niet lang genoeg gewacht of niet helemaal vastgeschroefd?raf1 schreef:Dit is een simpel kabelprobleem. De zwarte motorola is blijkbaar losgekoppeld van de netwerkverdeler en dus ook van het Telenet-netwerk. De modem kan dus onmogelijk een internetsignaal krijgen.dotslasher schreef: een van de kabels van de netwerkverdeler (die er maar bengelt) hangt los en is niet meer aangesloten op de zwarte motorola modem.
Je moet deze coaxkabel gewoon terug op de zwarte motorola modem aansluiten. Vastdraaien met een steeksleutel (10/11) Als de connector loszit vind je hier perfecte montageinstructies voor coaxkabel: http://spautronic.nl/index.php?action=e ... ie&lang=NL
Ik was het prutsen beu en de vriendin ook, het was al laat dus ben ik vertrokken.
Maar de leds bleven maar cyclen van de motorola als ik de kabel aangesloten had. zelfs na powercycle
Geen router in het netwerk. Het AP deelt idd IP adressen uit maar is gewoon ingesteld als Access point (het heeft 4 functies: AP, repeater, bridge en media connector ofzo)krisken schreef:Wat mij opvalt is dat hij toch een IP krijgt volgens TS.
Zit er nog een router in het netwerk?
Maar het is indd zeer raar dat ik van het AP een intern Telenet IP adres krijg van de range 10.* terwijl de motorala modem niet eens aangesloten is.
Er zijn maar 3 bakjes:
Dlink switch 10/100
Afgekoppelde motorala modem
netwerk verdeler (niu)
(het vierde is het AP)
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De hamvraag is natuurlijk of de modem online komt:
Als dat lukt dan kan je eens rechtstreeks een pc aansluiten en zal deze over internet moeten beschikken.
Als de modem niet online komt, dan moet er sowieso iemand van Telenet langskomen.
De eerste en vierde LED moeten in principe continu branden. Normaalgezien zijn deze gelabeld met de woorden "power" en "online".de controle lampjes blijven maar cyclen en pinken en gaan nooit naar full operation mode.
Als dat lukt dan kan je eens rechtstreeks een pc aansluiten en zal deze over internet moeten beschikken.
Als de modem niet online komt, dan moet er sowieso iemand van Telenet langskomen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een modem zonder coax gaat soms in een speciale mode om configuraties te kunnen doen... vermoedelijk is dit het geval.dotslasher schreef:Maar het is indd zeer raar dat ik van het AP een intern Telenet IP adres krijg van de range 10.* terwijl de motorala modem niet eens aangesloten is.
Je zal dus eerst je modem terug werkende moeten krijgen (als de coax eraan vast zit zou ik gewoon TN bellen... ze sturen dan wel een technieker).
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Verder dan het eerste komt hij niet.raf1 schreef:De hamvraag is natuurlijk of de modem online komt:De eerste en vierde LED moeten in principe continu branden. Normaalgezien zijn deze gelabeld met de woorden "power" en "online".de controle lampjes blijven maar cyclen en pinken en gaan nooit naar full operation mode.
Als dat lukt dan kan je eens rechtstreeks een pc aansluiten en zal deze over internet moeten beschikken.
Als de modem niet online komt, dan moet er sowieso iemand van Telenet langskomen.
Het 3de & vierde knippert continue en gaan na een tijdje terug uit om dan daarna terug te knipperen.
En dit dus met de coax aangesloten.
Zal dus wel het beste zijn.r2504 schreef:Een modem zonder coax gaat soms in een speciale mode om configuraties te kunnen doen... vermoedelijk is dit het geval.dotslasher schreef:Maar het is indd zeer raar dat ik van het AP een intern Telenet IP adres krijg van de range 10.* terwijl de motorala modem niet eens aangesloten is.
Je zal dus eerst je modem terug werkende moeten krijgen (als de coax eraan vast zit zou ik gewoon TN bellen... ze sturen dan wel een technieker).
Ik zal haar laten bellen en een technieker laten langskomen.
ik zal het topic updaten als we meer weten.
bedankt iedereen
-
- Member
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
de technieker is deze voormiddag bij haar langs geweest.
Bleek inderdaad die kabel van de netwerkverdeler naar de modem te zijn.
Ik had die toen ook terug proberen in te steken en vast te draaien maar deed niets.
De technieker zei dat die kabel op niets meer trok en half uit elkaar hing langs beide kanten en nooit zo geleverd mocht zijn.
Nieuwe kabel erin en hop, direct terug internet & het wifi ap werkte ook onmiddelijk.
Geen kosten aangerekend.
probleem dus opgelost.
Bleek inderdaad die kabel van de netwerkverdeler naar de modem te zijn.
Ik had die toen ook terug proberen in te steken en vast te draaien maar deed niets.
De technieker zei dat die kabel op niets meer trok en half uit elkaar hing langs beide kanten en nooit zo geleverd mocht zijn.
Nieuwe kabel erin en hop, direct terug internet & het wifi ap werkte ook onmiddelijk.
Geen kosten aangerekend.
probleem dus opgelost.