WWDC 2014

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Continuity f*ck yeah!!!

Veel kleine aankondigingen, niets bijzonder groot, en uiteraard moet je door de marketing/presentatie-kunde van de professionele speakers kijken, maar al bij al kijk ik toch uit naar de nieuwe versies van OSX/iOS.

Vooral heel die continuity tussen OSX/iOS ziet er verschrikkelijk goed uit. Uiteraard is dat niet het warm water dat Apple weer heeft uitgevonden, maar ik vind dat ze wel écht goed profiteren van heel hun eco-systeem dat ze hebben met al hun apparaten. Voor mij persoonlijk is dat de "kracht" of de "aantrekkingskracht" van Apple. Sure, WP8/Android/Windows/... zijn ook allemaal wel op de één of andere manier verbonden, maar zo naadloos als Apple nu heeft aangekondigd met hun continuity ... Dat kunnen de anderen nog niet. Windows op termijn hopelijk wel, want zij zijn de enigen die een vergelijkbaar eco-systeem hebben - Android valt helemaal uit de boot, of ze moeten eens een paar devvers op hun Chrome-laptops zetten, maar die moeten ze dan nog aan de markt verkocht krijgen ook...

Can't wait!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

... niets bijzonder groot?

Ze hebben een nieuwe programmeertaal uitgebracht.
Swift

Om van de rest nog maar te zwijgen. Uiteraard is er veel onder de motorkap gewijzigd en niet zozeer visueel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

selder schreef:maar zo naadloos als Apple nu heeft aangekondigd met hun continuity ... Dat kunnen de anderen nog niet.
Inderdaad, aangekondigd. OS X Yosemite komt pas beschikbaar in het najaar. En de iPhone 4 moet dan naar het containerpark.

Ondertussen kan je reeds met de anderen naadloos werken met standaard technologieën. Echt, de beperkingen, de korte levensduur en de enorme meerprijs van iOS- en OS X-devices wegen al lang niet meer op tegen de vrijheid, lange levensduur en gebruiksgemak van moderne Linux-distributies, Android/custom ROM's.

Neen dank u. Na de eerste iPhone in 2007 nooit meer Apple voor mij als ze geen échte innovaties meer kunnen brengen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Provider

't Is niet omdat de iPhone 4 geen updates meer krijgt, dat ie niet meer werkt.
Overigens is hij veel langer ondersteunt dan (zo goed als) alle Androids.
Zelfs een Nexus krijt maar 18 maanden updates dacht ik.
theduvelking
Premium Member
Premium Member

Tja, die iPhone 4 is bijna dag op dag 4 jaar oud. En die draait momenteel de allerlaatste firmware (7.1.x.)

Hoe zit dat bij de concurrenten (officiële ondersteuning)?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Goeie samenvatting van wat nieuw is (denk ik): http://www.theverge.com/2014/6/2/576504 ... ed-to-know
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

raf1 schreef:
selder schreef:maar zo naadloos als Apple nu heeft aangekondigd met hun continuity ... Dat kunnen de anderen nog niet.
Inderdaad, aangekondigd. OS X Yosemite komt pas beschikbaar in het najaar. En de iPhone 4 moet dan naar het containerpark.

Ondertussen kan je reeds met de anderen naadloos werken met standaard technologieën. Echt, de beperkingen, de korte levensduur en de enorme meerprijs van iOS- en OS X-devices wegen al lang niet meer op tegen de vrijheid, lange levensduur en gebruiksgemak van moderne Linux-distributies, Android/custom ROM's.

Neen dank u. Na de eerste iPhone in 2007 nooit meer Apple voor mij als ze geen échte innovaties meer kunnen brengen.
De gemiddelde gebruiker heeft 0,0 interesse in Linux en custom ROMs vrees ik.. Dat is allemaal leuk en interessant als je daar tijd wilt insteken maar dat is eerder voor de uitzonderingen onder ons.

En korte support.. Ik denk niet dat er al te veel android toestellen zijn die zo lang updates krijgen (als ze überhaupt al updates krijgen..).

Wat betreft deze WWDC, ziet er inderdaad allemaal heel leuk uit. Dat bellen via je computer is iets wat zeer goed van pas gaat komen voor mij.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Ik heb de keynote uiteraard bekeken door de bril van een "gebruiker", niet van een developer... Die nieuwe programmeertaal zal wel zijn kracht hebben, maar geef mij maar wat de developers ermee kunnen ineen boksen.

Zoals ik al zei, geen andere fabrikant heeft het eco-systeem zoals Apple dat vandaag heeft.

Of hoe neem jij een telefoongesprek via je smartphone op via je laptop? Of hoe ga jij een SMS bericht sturen via je smartphone met besturingssysteem A vanop je laptop met besturingssysteem B?

En kom nu niet af met bluetooth verbindingen of whatnot, dan heb je duidelijk niet gevolgd over wat die Continuity gaat :)
raf1 schreef:Inderdaad, aangekondigd. OS X Yosemite komt pas beschikbaar in het najaar.
Wat bedoel je daar precies mee? Wat maakt het uit wanneer het er zal zijn? Mogen bedrijven niet meer zeggen wat ze aan het ontwikkelen zijn? Hoe zit dat bij de "concurrentie" - is daar altijd alles per direct en nu onmiddellijk beschikbaar? Ik snap eigelijk niet helemaal goed waarom je daar nu zo op reageert...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Vond het een goede Keynote, veel leuke nieuwe integraties. Veel overgenomen van andere ontwikkelaars/apps maar dat is onvermijdelijk...

Als ze dit jaar uitkomen met een 4.7" iPhone ga ik terug overstappen van Android. Zit nog met een Mac en iPad en de volledige sync tussen alle devices zal weer aangenamer worden zo.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Tevreden van de keynote. Geen onnodige kleine prullen erbij, maar toch allemaal kleine verbeteringen die er echt toe doen. De samenwerking met alle andere devices is toch iets wat ik bij Windows en Android nog eens wil zien... Apple zet hiermee een grote stap vooruit. Nadeel is wel, je moet alles in hun dure ecosysteem aankopen. Laatste tijd ook veel goede stappen in de business markt. Samsung gaat weer serieus mogen kopiëren tegen volgend jaar^^.

Nu afwachten naar de volgende keynote, welke nieuwe producten ze met deze nieuwe technologieën gaan uitrollen. Horloge hoef ik niet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Zoals ik al zei, geen andere fabrikant heeft het eco-systeem zoals Apple dat vandaag heeft.
Klopt, het Apple-ecosysteem is een synoniem voor monopolie. Telkens Apple een nieuwe feature toevoegt aan iOS verdwijnen de apps die gelijkaardige functionaliteit aanbieden via de App Store.
selder schreef:Of hoe neem jij een telefoongesprek via je smartphone op via je laptop? Of hoe ga jij een SMS bericht sturen via je smartphone met besturingssysteem A vanop je laptop met besturingssysteem B?
Via de webbrowser want besturingssystemen communiceren tegenwoordig met elkaar via webinterfaces. En via de talloze apps die zulke functionaliteit aanbieden. Bijvoorbeeld http://www.3cx.com/blog/news/manage-and ... iddesktop/
selder schreef:Wat bedoel je daar precies mee? Wat maakt het uit wanneer het er zal zijn? Mogen bedrijven niet meer zeggen wat ze aan het ontwikkelen zijn? Hoe zit dat bij de "concurrentie" - is daar altijd alles per direct en nu onmiddellijk beschikbaar? Ik snap eigelijk niet helemaal goed waarom je daar nu zo op reageert...
Natuurlijk mogen bedrijven reclame maken voor toekomstige producten. Maar ik persoonlijk zit niet te wachten op bestaande functionaliteit waarover een marketing-sausje wordt gegoten. Ik zit te wachten op innovaties die totaal nieuwe functionaliteit toevoegen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Provider

raf1 schreef: Klopt, het Apple-ecosysteem is een synoniem voor monopolie. Telkens Apple een nieuwe feature toevoegt aan iOS verdwijnen de apps die gelijkaardige functionaliteit aanbieden via de App Store.
Voorbeelden?
iMessage/Facetime=>BBM, WhatsApp, Hangouts, Skype,... zijn nog altijd te downloaden in de AppStore
iBooks=>Kindle, Kobo,... zijn nog altijd te downloaden in de AppStore.
Browser=>Chrome, Opera (Coast),...
Mail=>Mailbox, GMail,...
Kaarten=>Google Maps,Nokia Maps,...
Nota's=>Evernot, OneNote,...
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Natuurlijk zijn die nog te downloaden en bestaan ze nog, maar wie gaat die nog gebruiken eens ze standaard in het OS geïmplementeerd zijn?
meon
Administrator
Administrator
Provider

Je hebt inderdaad alternatieven, maar je kan ze voor zover ik weet niet als "default" instellen.
Stroper schreef:Browser=>Chrome, Opera (Coast),...
Browser hoort niet thuis in jouw lijstje alternatieven. De alternatieve browsers zijn enkel een interface (hoe de tabs er uit zien, hoe favorieten beheerd worden, ...), maar de render-engine die op Android of Windows volledig kan verschillen is bij iOS beperkt tot een WebUI-venster waar bovendien de snellere javascript-engine die wél in Safari werkt niet in alternatieve browsers werkt. Complexe site met veel HTML 5 en Ajax performen dus minder goed dan in de eigen Safari-browser. Maar zelfs daar worden in de javascript-engine bewuste vertragingen ingebouwd om bepaalde dingen onwerkbaar te maken. HTML5-games die vlot werken op Android of WP8 schokken of zijn laggy in Safari. Apple wilt namelijk dat je dat game als "App" maakt (en dus platform-gebonden) en niet globaal inzetbaar via een website.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

raf1 schreef:Via de webbrowser want besturingssystemen communiceren tegenwoordig met elkaar via webinterfaces. En via de talloze apps die zulke functionaliteit aanbieden. Bijvoorbeeld http://www.3cx.com/blog/news/manage-and ... iddesktop/
Mag ik eens langskomen om in de praktijk te zien hoe je met die software een telefoongesprek via het oproepnummer (+32 4...) van op je smartphone op je tablet of op je laptop opneemt? Of eentje start?

Ik vind het raar dat er niet 1 goed woord over gezegd kan worden, over die verregaande integratie van verschillende platformen, zelfs als je felle tegenstander bent van het merk dat zijn keynote gegeven heeft. Je moet toch toegeven dat die dingen verschrikkelijk afwezig zijn bij alle andere fabrikanten? Je moet toch ook toegeven dat bijvoorbeeld Android zo geen eco-systeem heeft waarmee die dingen mogelijk zijn?

De kracht van Apple? Overlaatst m'n Airport Express een upgrade gegeven naar een Airport Extreme. Zonder te overdrijven 5 minuten werk, waarin dan nog het uitpakken en het opstarten inbegrepen zat...

En die prijs van Apple, goh ... dat is een totaal non-argument. Een ietswat auto kost ook meer dan een instap-renault.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer

Laat ons zeggen dat ik ook geen enorme fan ben van apple. Toch heeft iOS wel wat op android, nl een betere controle over privacy door apps te beperken in waar ze aankunnen, waar bij de standaard android je enkel een overzicht ziet bij het installeren, en een tooltje dat het wel kon een devtool van google bleek te zijn dat ze per ongeluk vergeten waren uit te schakelen.
Het excuus dat dit tooltje "apps kon breken" was natuurlijk onzin, je kan het even makkelijk instellen dat het valse info naar een app stuurt zodat die niet beter weet, maar kom.

Het ecoysteem is natuurlijk een probleem en ik hou er dan ook niet van om games en programmas te kopen op apple toestellen.
Verder ben ik geen cloud fan, op geen enkel toestel, en vind ik het verontrustend dat photos binnenkort enkel nog cloudbased zou zijn. Ik heb geen cloud account en sinds de icloud is het moeilijk om nog dingen te backuppen, want minder en minder apps voorzien daar andere oplossingen voor. Laatst nog een savegame met veel vijfen en zessen kunnen backuppen en restoren naar een andere versie. Als je dat niet kan, moet je dus ten eeuwigen dage grote games op de ipad laten staan waar die de veel te dure drivespace opeten. Zou leuk zijn als je dit op een manier apart kon backuppen (zonder cloud en zonder de hele ipad te moeten backuppen).

De beperkingen storen me ook. Vroeger had ik een actieve wifi scanner op mijn oude iphone, nu "mag" dat niet meer werken want dat gebruikte private api's, en ze hebben nooit geen public apis gemaakt. Je kan ook niet manueel je wifi netwerken beheren die je gesaved hebt, etc etc. en de fanbois antwoorden keer op keer op zulke klachten met "tja, dat is de prijs van vooruitgang, dat heb je toch niet nodig als apple beslist dat dat niet hoeft"; om gek te worden van dat sektegedrag :-)

Ook ben ik geen fan van systemen waar je niet kan "downgraden"; ik heb nog altijd iOS 5 op mijn ipad en geen enkele app heeft een upgrade, want als ze functionaliteit weghalen kan je niet terug de oude installeren zonder huzarenstukjes te moeten opvoeren.

Ten laatste ben ik al jaren van mening dat apple zou moeten verplicht worden om 3rd party appstores toe te laten en jailbreaks makkelijk te maken zodat degenen die willen, desnoods zonder garantie, kunnen prullen aan hun toestel dat zij gekocht hebben en dus van hun is.

Alles samen blijft apple toch de marginaal betere keuze (google elemineert ook ongeveer alles uit de opensource rom van android, door een voor een de apps te vervangen door apps in hun google ecosysteem die niet meer opensource zijn, android wordt dus uitgehold). En aangezien apple grof geld verdient aan ons, vertrouw ik hun marginaal meer met informatie dan google, die erom bekend staan niets liever te willen dan 24/7 iedereen volgen in hun doen en laten.
Apple is dus overpriced maar je weet wat je koopt en (tenzij je nexus koopt) heb je betere OS support, want bij andere merken is android een afterthought en kan je vaak fluiten naar upgrades. En de 3rd party accessoires zijn natuurlijk 100x talrijker.

Terzake nu: ik ben geen fan van de nieuwe platte UIs, geef mij maar skeuomorphic design. Laat ons hopen dat dit weggaat. En dat je zonder icloud nog altijd met hun spullen kan werken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

selder schreef: Zoals ik al zei, geen andere fabrikant heeft het eco-systeem zoals Apple dat vandaag heeft.
Microsoft komt aardig in de buurt met Windows 8.1 en Windows Phone 8.1.

Ghohja, om nu alles behalve Apple af te schilderen als een instap Renault is toch ook wat kort door de bocht, de concurrentie heeft toch best wel wat troeven. Ik ben wel te vinden voor de visie van een goed ecosysteem waarin alles goed samenwerkt. In mijn geval heb ik dat gevonden bij Microsoft (W8.1, WP8.1, Xbox 360/One), in uw geval bij Apple. Ik ken zelfs iemand die bij Android en Chrome OS zweert (al draait hij nog de bèta).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer

Juist, MS krijgt die kuren ook in win8 en consoorten. Een local account aanmaken is al een ellende op dat ding, en win7 oem verkoopt nog steeds vaak naar het schijnt. Maar goed ook.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Full support voor de Keynote van gisteren. Continuity is echt een lifesaver voor mij en het nieuwe van Yosemite ziet er bangelijk goed uit. De uniformiteit en mogelijkheid tot samenwerking tussen Apple-apparaten blijft gewoon een van de voornaamste redenen waarom het systeem zo goed werkt.

Wat het einde van de ondersteuning van de iPhone 4 betreft: die toestellen zijn vier jaar geleden gereleaset en draaien nu nog steeds de laatste iOS-versie. Hoeveel Androids zijn er die met een verouderde versie de fabriek uitgaan? En zoals Cook gisteren zei: het is niet voor niets dat bijna 90 procent van de users op iOS 7 zit en de helft van de Macs op OS X Mavericks.
theduvelking
Premium Member
Premium Member

... het is niet voor niets dat bijna 90 procent van de users op iOS 7 zit ...
Klopt, maar als je het niet graag wilt nodig ik je uit om terug te gaan naar iOS6 ... succes.

Ik hoef ook niet te downgraden naar een lagere versie, maar er zijn er genoeg die dat wel willen om een of andere reden.
En die mensen horen ook bij die 90 procent.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

butskristof schreef:Full support voor de Keynote van gisteren. Continuity is echt een lifesaver voor mij en het nieuwe van Yosemite ziet er bangelijk goed uit. De uniformiteit en mogelijkheid tot samenwerking tussen Apple-apparaten blijft gewoon een van de voornaamste redenen waarom het systeem zo goed werkt.

Wat het einde van de ondersteuning van de iPhone 4 betreft: die toestellen zijn vier jaar geleden gereleaset en draaien nu nog steeds de laatste iOS-versie. Hoeveel Androids zijn er die met een verouderde versie de fabriek uitgaan? En zoals Cook gisteren zei: het is niet voor niets dat bijna 90 procent van de users op iOS 7 zit en de helft van de Macs op OS X Mavericks.
Al geluk dat die 90% op iOS zit, vele (nieuwe) apps zijn ook gewoon iOS7+ only. Terwijl 99.99% van de apps gewoon nog werk op android 4.0 en hoger. (door de apart geupdate google play services en framework, versieonafhankelijk)
Om een duur is het gewoon maar het mentale aspect van "de laatste versie" te hebben. Ja er zijn wat leuke features bijgekomen, maar je mist niks op fuctionaliteit uit als je nog op android 4.0 of 4.1 zit. Terwijl als je apple devices geen iOS7 doet, je wel heel wat apps mist. Dus op het einde aan de streep komt het ver op hetzelfde uit. De 3GS doet geen iOS 7 meer, maar zijn android concurrenten, van die tijd, doen ook geen android 4.0 meer.

Weet er iemand iets van p2p airplay? Ik dacht het ergens gelezen te hebben, maart ik vind er quasi niks over terug.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Ze hebben geen uitleg gegeven over Airplay tijdens de keynote. Er is ook geen NDA over iOS8, alleen op screenshots ervan, dus de techblogs mogen er alles over schrijven wat ze ontdekken...

http://www.idownloadblog.com/2014/06/03 ... r-airplay/
meon
Administrator
Administrator
Provider

M'n uitleg ivm browserperformance hierboven zal veranderen in iOS 8: http://9to5mac.com/2014/06/03/ios-8-web ... as-safari/

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”